Permalänk

Fel processor?

Fick hem min nya dator för en liten stund sedan från JME Data i Malmö. När jag kollade på systeminformationen fick jag till min förvåning se att en AMD Athlon XP 1500+ var installerad. Jag beställde ju en 2200+...

Antagligen har JME glömt att ställa in klockfrekvensen i BIOS när de installerade datorn, men vad ska jag göra? Vill inte gärna ställa in datorn på 1,8GHz om den i själva verket bara klarar av 1,35GHz.

Finns det inget sätt att se vilken processor som sitter i datorn?

Permalänk
Medlem

du kör den i 100Mhz bus. Dra upp den till 133Mhz.

Permalänk

Hur gör jag det??

Permalänk
Medlem

i biosen.
läs manualen till moderkortet

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jme data = problem

Visa signatur

Amd athlon64 x2 6000+|2st 80gig maxtor, 1st 250 gig seagate| Corsair XMS2-6400 TWIN2X2048-6400|Ati radeon x1950pro 512mb|Asus M2n-e Sli|X-fi Extreme gamer|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Unreal
Jme data = problem

Vilket problem har du haft? Låt oss gärna hjälpa dig. Vårt mål är att alla kunder skall vara nöjda. Ge oss en chans att visa det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Fel processor?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av polpotkin
Fick hem min nya dator för en liten stund sedan från JME Data i Malmö. När jag kollade på systeminformationen fick jag till min förvåning se att en AMD Athlon XP 1500+ var installerad. Jag beställde ju en 2200+...

Antagligen har JME glömt att ställa in klockfrekvensen i BIOS när de installerade datorn, men vad ska jag göra? Vill inte gärna ställa in datorn på 1,8GHz om den i själva verket bara klarar av 1,35GHz.

Finns det inget sätt att se vilken processor som sitter i datorn?

Kontakta vårt support på måndag så skall vi reda ut vad som kan ha hänt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Man ska bygga själv, problemen blir mycket roligare då

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk

Då kan ju du, Jacobm från Jme förklara varför efter en hel vecka inte fått ett nytt moderkort som va pajj? Tjatat om det rätt länge nu! Bara att byta ut väl???

Mvh

Andreas Brogren

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT
Man ska bygga själv, problemen blir mycket roligare då

Självklart!!!

Hur ska man annars veta vad man har i datorn & vad som klarar vad?

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ATI
Då kan ju du, Jacobm från Jme förklara varför efter en hel vecka inte fått ett nytt moderkort som va pajj? Tjatat om det rätt länge nu! Bara att byta ut väl???

Mvh

Andreas Brogren

Maila vår support så får du svar. Korten testas först innan utbyte kan ske. Annars är risken stor att vi byter ett helt kort vilket kunden inte är behjälpt utav.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du när får ni in 2400+?
Tänkte köpa en och det blir av det företaget som får in dom först.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

undrar här oxå

Permalänk
Medlem

Låter som om du har konfigurerat fel i BIOS.. bara att ställa in 133Mhz bus. Det är väldigt enkelt bara läs i manualen så är det fixat på fem minuter.

Visa signatur

Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Benjamin Franklin
Länk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Du när får ni in 2400+?
Tänkte köpa en och det blir av det företaget som får in dom först.

Vi vågar ej ge något datum då vi inte kan få våra beställningar bekräftade utav leverantörer. Vi har beställningar liggande hos två officiella AMD distributörer och får in dem så snart AMD släpper dem. Vilket borde innebära de närmsta tre veckorna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stallion
undrar här oxå

oftopic: fint namn Stallion, men mitt e grymmare:)

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Re: Fel processor?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av polpotkin
Fick hem min nya dator för en liten stund sedan från JME Data i Malmö. När jag kollade på systeminformationen fick jag till min förvåning se att en AMD Athlon XP 1500+ var installerad. Jag beställde ju en 2200+...

Antagligen har JME glömt att ställa in klockfrekvensen i BIOS när de installerade datorn, men vad ska jag göra? Vill inte gärna ställa in datorn på 1,8GHz om den i själva verket bara klarar av 1,35GHz.

Finns det inget sätt att se vilken processor som sitter i datorn?

Nu tar du och läser Manualen för ditt mobo på en gång. Sedan går du in i Bios, men manualen framför dig fortfarande. Du tittar sedan efter något som heter FSB lr Front Side Bus, den ska stå på 133, inte 100 som den gör just nu. När du har ändrat det så märker du att du visst fått rätt produkt men att den var felaktigt inställd, vilket är jäligt klantigt av JME att inte fixa det!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K