GTX 560 Ti SOC drivrutinsproblem

Permalänk

GTX 560 Ti SOC drivrutinsproblem

Halloj!

Jag har alldeles nyligen byggt ihop en ny speldator med ett Gigabyte GeForce GTX 560 Ti SOC som kort, men får drivrutinsproblem flera gånger när jag lirar BFBC2.

Felmeddelandet som kommer är: Display Driver Nvidia Windows Kernel Mode Driver Version 266.66 stopped responding and has successfully recovered. Sen börjar skärmen blinka i vitt och svart och måste avsluta med hjälp av aktivitetshanteraren. Jag har installerat de senaste drivrutinerna från hemsidan men fortfarande får jag samma problem, väldigt irriterande när man sitter och spelar online..

Systemet som övrig är: Fractal R3, 700W nättagg, ASRock P67 Extreme6, 2x2GB Corsair 1600MHz, i5 2500K, Corsair F90 SSD, Spinpoint 1 TB och Windows 7 Ultimate 64-bit.

Nån som har nån aning vad det kan bero på?

Visa signatur

"Är det här spermabussen till Tallinn?
Det blev alldeles tyst, då har vi kommit rätt!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lordnotan:

Halloj!

Jag har alldeles nyligen byggt ihop en ny speldator med ett Gigabyte GeForce GTX 560 Ti SOC som kort, men får drivrutinsproblem flera gånger när jag lirar BFBC2.

Felmeddelandet som kommer är: Display Driver Nvidia Windows Kernel Mode Driver Version 266.66 stopped responding and has successfully recovered. Sen börjar skärmen blinka i vitt och svart och måste avsluta med hjälp av aktivitetshanteraren. Jag har installerat de senaste drivrutinerna från hemsidan men fortfarande får jag samma problem, väldigt irriterande när man sitter och spelar online..

Systemet som övrig är: Fractal R3, 700W nättagg, ASRock P67 Extreme6, 2x2GB Corsair 1600MHz, i5 2500K, Corsair F90 SSD, Spinpoint 1 TB och Windows 7 Ultimate 64-bit.

Nån som har nån aning vad det kan bero på?

Hej där!

Ja, jag är relativt säker på vad det beror på. Det har nämligen alltid hänt mig vid flera tillfällen då jag överklockar miitt grafikkort mer än det klarar på den spänning jag valt. Jag tror helt enkelt att ditt kort eller rättare sagt GPU'n på ditt kort inte fixar 1000Mhz med din nuvarande spänning. Efter att ha läst något inlägg om förseningar och även sett att det varit tomt i lager på samtliga butiker på just Gigabytes SOC version av detta kort så tror jag att Gigabyte har varit "något" optimistiska med sina 1000Mhz och deras sk "cherry picking process". Det här har jag naturligtvis inga bevis för utan är ju rena spekulationer men när bokstavligen alla andra fick ut sina kort i tid och deras version fortfarande lyser med sin frånvaro (har iofs inte kollat idag) så ligger detta närmast till hands. Förmodligen så har man inte hunnit eller brytt sig om att testa korten tillräckligt. Det är naturligtvis inte Gigabyte ensamma om, men de har lagt ribban ganska så högt med sin 1Ghz gpu. Igen... det här är bara spekulationer. Du kan ju testa att nerklocka kortet något eller kanske att höja spänningen något. Problemet med spänningen i detta fall är ju att Gigabyte även här har lagt sig rätt så högt redan eftersom annars är det inte många chip de hade fått igenom till sina SOC kort.
Kolla även temperaturen kör afterburner och kolla så att GPU'n helt enkelt inte varit för varm.
Det kan ju naturligtvis vara en alternativ orsak. Fläktarna skall ju iofs ligga på rätt bra på det kortet om jag har uppfattat rätt. Det kan ju även vara så att du fått ett sk. "måndags ex". Tror iofs Gigabyte kommer att ha problem med många sådana. :-/

PS. ta allt jag sagt men en nypa salt eller två. Har inga som helst belägg för att Gigabyte skulle ha problem.
Kolla gärna deras forum och försök få hjälp där annars. De är snabba på att svara.
http://forum.giga-byte.co.uk/

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Skrivet av elajt_1:

Hej där!

Ja, jag är relativt säker på vad det beror på. Det har nämligen alltid hänt mig vid flera tillfällen då jag överklockar miitt grafikkort mer än det klarar på den spänning jag valt. Jag tror helt enkelt att ditt kort eller rättare sagt GPU'n på ditt kort inte fixar 1000Mhz med din nuvarande spänning. Efter att ha läst något inlägg om förseningar och även sett att det varit tomt i lager på samtliga butiker på just Gigabytes SOC version av detta kort så tror jag att Gigabyte har varit "något" optimistiska med sina 1000Mhz och deras sk "cherry picking process". Det här har jag naturligtvis inga bevis för utan är ju rena spekulationer men när bokstavligen alla andra fick ut sina kort i tid och deras version fortfarande lyser med sin frånvaro (har iofs inte kollat idag) så ligger detta närmast till hands. Förmodligen så har man inte hunnit eller brytt sig om att testa korten tillräckligt. Det är naturligtvis inte Gigabyte ensamma om, men de har lagt ribban ganska så högt med sin 1Ghz gpu. Igen... det här är bara spekulationer. Du kan ju testa att nerklocka kortet något eller kanske att höja spänningen något. Problemet med spänningen i detta fall är ju att Gigabyte även här har lagt sig rätt så högt redan eftersom annars är det inte många chip de hade fått igenom till sina SOC kort.
Kolla även temperaturen kör afterburner och kolla så att GPU'n helt enkelt inte varit för varm.
Det kan ju naturligtvis vara en alternativ orsak. Fläktarna skall ju iofs ligga på rätt bra på det kortet om jag har uppfattat rätt. Det kan ju även vara så att du fått ett sk. "måndags ex". Tror iofs Gigabyte kommer att ha problem med många sådana. :-/

PS. ta allt jag sagt men en nypa salt eller två. Har inga som helst belägg för att Gigabyte skulle ha problem.
Kolla gärna deras forum och försök få hjälp där annars. De är snabba på att svara.
http://forum.giga-byte.co.uk/

Tack för tipset, var in där och kikade och tydligen hade fler haft problem med detta och även OC kortet. Vissa hade upplevt att fabriksöverklockningen på dessa kort ska vara väldigt instabila. Jag har dragit iväg ett mail där jag köpte kortet och får se vad dom säger.

Visa signatur

"Är det här spermabussen till Tallinn?
Det blev alldeles tyst, då har vi kommit rätt!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lordnotan:

Halloj!

Jag har alldeles nyligen byggt ihop en ny speldator med ett Gigabyte GeForce GTX 560 Ti SOC som kort, men får drivrutinsproblem flera gånger när jag lirar BFBC2.

Felmeddelandet som kommer är: Display Driver Nvidia Windows Kernel Mode Driver Version 266.66 stopped responding and has successfully recovered. Sen börjar skärmen blinka i vitt och svart och måste avsluta med hjälp av aktivitetshanteraren. Jag har installerat de senaste drivrutinerna från hemsidan men fortfarande får jag samma problem, väldigt irriterande när man sitter och spelar online..

Systemet som övrig är: Fractal R3, 700W nättagg, ASRock P67 Extreme6, 2x2GB Corsair 1600MHz, i5 2500K, Corsair F90 SSD, Spinpoint 1 TB och Windows 7 Ultimate 64-bit.

Nån som har nån aning vad det kan bero på?

Hej har samma problem som dig. Fast min dator hänger sig också. Oftast i spel men även i windows.
Har gigabyte 560 soc.

De har kommit nya drivrutiner. 266.77 tror jag det var. Problemet kvarstår.

Permalänk
Skrivet av Mulk:

Hej har samma problem som dig. Fast min dator hänger sig också. Oftast i spel men även i windows.
Har gigabyte 560 soc.

De har kommit nya drivrutiner. 266.77 tror jag det var. Problemet kvarstår.

Har tankat de senaste drivisarna men som sagt var samma felmeddelande dyker upp titt som tätt. Läste i forumet som elajt_1 länkade till och ett par som satt där nämnde något om att fabriksöverklockningen var keff. Jag har hört av mig till Alina Systems där jag köpte kortet och väntar på svar där hurvida jag ska gå till väga.

Visa signatur

"Är det här spermabussen till Tallinn?
Det blev alldeles tyst, då har vi kommit rätt!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lordnotan:

Har tankat de senaste drivisarna men som sagt var samma felmeddelande dyker upp titt som tätt. Läste i forumet som elajt_1 länkade till och ett par som satt där nämnde något om att fabriksöverklockningen var keff. Jag har hört av mig till Alina Systems där jag köpte kortet och väntar på svar där hurvida jag ska gå till väga.

Nu vet jag inte om dessa kort är skyddade på samma sätt som GTX580 vad det gäller ström. Men annars testa OCCT några minuter, det lär ju spotta ur sig fel redan från början. Skulle så vara fallet så är det en klockren RMA på kortet. Håll koll på temperaturen, och kör som sagt bara några minuter annars lär du bara ha en kålbit kvar som GPU

Det är ju iofs en RMA hur man än vänder och vrider på det. Kortet är ju uppenbarligen kasst.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Låter inte bra det här. Jag som precis beställde ett Gigabyte 560Ti OC. O grejen är att jag beställde fel, satt o va rätt så trött kl 2 på natten och råkade beställa ett gigabyte istället för ett MSI. Nu är frågan om jag ska skicka tillbaks det och beställa ett msi istället, tyvärr är ju frakten från komplett helt sanslöst dyr.

Visa signatur

Samsung SA700 | Silverstone Temjin TJ08B-E | Silver Power SP-SS750M 750W | Asus Maximus IV Gene-Z | Intel Core i7 2600K | Corsair H80 Hydro Series | Scythe Kaze Q 3.5" | Scythe GT 120mm 1850rpm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC 1GB | Corsair Vengeance LP DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | SanDisk Extreme II 480Gb SSD | Sennheiser PC360 G4ME

Permalänk
Skrivet av WoberT:

Låter inte bra det här. Jag som precis beställde ett Gigabyte 560Ti OC. O grejen är att jag beställde fel, satt o va rätt så trött kl 2 på natten och råkade beställa ett gigabyte istället för ett MSI. Nu är frågan om jag ska skicka tillbaks det och beställa ett msi istället, tyvärr är ju frakten från komplett helt sanslöst dyr.

Vet som sagt var inte hur utbrett det är även om det är OC varianten, läste på Gigabytes forum att nån där hade haft samma problem men för att vara på säkra sidan kanske det kan vara värt att pröjsa att skicka tillbaks så du får ett felfritt fungerande kort.

Visa signatur

"Är det här spermabussen till Tallinn?
Det blev alldeles tyst, då har vi kommit rätt!"

Permalänk

Liten update: Satt igår och mailade med Alina Systems (där jag köpte kortet) och skulle skicka tillbaks det idag men jag testade först att dra ner klockningen lite, från 1000MHz till 996MHz och då dök aldrig drivrutinsfelen upp. Testade även med att dra upp den lite lätt till 1004MHz och fungerande även där, så tydligen verkar just dessa kort ha problem med klockningen från fabrik. Ska testköra den lite mer idag efter jobbet och kommer med en update senare ikväll eller imorrn.

Visa signatur

"Är det här spermabussen till Tallinn?
Det blev alldeles tyst, då har vi kommit rätt!"

Permalänk
Medlem

Nu har ett nytt Gigabyte GeForce GTX 560 Ti SOC dykt upp på Inet. Detta är "bara" klockat till 950MHz istf 1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av stais:

Nu har ett nytt Gigabyte GeForce GTX 560 Ti SOC dykt upp på Inet. Detta är "bara" klockat till 950MHz istf 1000

Haha! Kul att de lär sig nåt (till slut). Måste ju säga att jag har väldigt svårt att förstå hur gossarna tänker på Gigabyte. Trial'n'error verkar inte vara deras starka sida :-/

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk

Har testat lirat lite mer nu med att klocka ner/upp, men får fortfarande samma problem, enda skillnaden är att jag kan lira en timma mer typ. På måndag blir det till att reklamera, och jag kan lova att det kommer säkert dröja innan jag får ett annat kort hem dessvärre...

Visa signatur

"Är det här spermabussen till Tallinn?
Det blev alldeles tyst, då har vi kommit rätt!"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av WoberT:

Låter inte bra det här. Jag som precis beställde ett Gigabyte 560Ti OC. O grejen är att jag beställde fel, satt o va rätt så trött kl 2 på natten och råkade beställa ett gigabyte istället för ett MSI. Nu är frågan om jag ska skicka tillbaks det och beställa ett msi istället, tyvärr är ju frakten från komplett helt sanslöst dyr.

Msi ha ingen kylning av VRM. De har gått upp i antal faser från fyra som det är på 560 reference till sex, det är för övrigt samma pcb som 460 Hawk om man ska tro det som visas på diverse sajter. Detta ska då göra att kortet ska klara sig utan kylning på strömförsörjningen. Tyvärr kan man inte läsa temperaturen på vrm hos 560, därför hade jag tagit det säkra före det osäkra och köpt kort med kyld vrm.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Lite frågor.
Hur många ström faser har Gigabytes 560 SOC?
Nån som vet om Gigabyte planerar ett 570 SOC?
Håller nämligen på och planerar köp för ersättning av dom monster maskinerna som jag blev av med vid inbrottet hemma.

Permalänk

Mitt Gtx 560 soc fungerade klockrent med 266.66 drivisar, men när jag körde in 266.77 så började problemen med blinkande skärmar vid spel osv.
Allt slutade med en reboot av systemet och sen dess har det fungerat bra med 266.66 drivisar.

Får som svar av inet att dem inte har hört talas om problemet med 1000 mhz korten!

Visa signatur

Ska det stå något här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoveLeon:

Mitt Gtx 560 soc fungerade klockrent med 266.66 drivisar, men när jag körde in 266.77 så började problemen med blinkande skärmar vid spel osv.
Allt slutade med en reboot av systemet och sen dess har det fungerat bra med 266.66 drivisar.

Får som svar av inet att dem inte har hört talas om problemet med 1000 mhz korten!

Det är standardsvaret man får när man kontaktar en butik. Inet kanske inte säljer så väldigt många av just detta kort. Dessutom så tror jag inte den personen som tar i mot RMA'n kör djungeltrumman så fort han får in ett SOC-kort som är trasigt

Det finns klara bevis på att Gigabyte tog sig vatten över huvudet här. Beviset är revision 2 på deras SOC version vilken bara går i 950Mhz istället för 1000. Kolla även tillgänglighet på 1000Mhz varianten på de butiker som har kortet kvar. Tror inte det finns många kvar, och de som finns vill väl ingen köpa.. Ingen som har koll på läget iallafall. Det finns ju garanterat vissa av dessa GPU'er som klarar 1000Mhz men det är ju helt uppenbart att deras så kallade cherry picking process inte är tillförlitlig. De tester helt enkelt inte korten tillräckligt. Antingen det eller att själva kortets strömförsörjning/kylning inte är tillräcklig.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MarkSix:

Lite frågor.
Hur många ström faser har Gigabytes 560 SOC?
Nån som vet om Gigabyte planerar ett 570 SOC?
Håller nämligen på och planerar köp för ersättning av dom monster maskinerna som jag blev av med vid inbrottet hemma.

Sex faser på SOC och fyra på OC om jag inte minns fel. Gigabytes OC ska väl även vara Nvidias referens om det spelar någon roll.
Jag hade gått på OC modellen, den ligger 50Mhz under SOC men verkar helt enkelt fungera bättre.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.