Virus - Windows Optimal Tool

Permalänk
Medlem

Virus - Windows Optimal Tool

Hallå!

Grannen kom in tidigare idag och sade att det hade kommit nå skit på sonens dator. Jag går in och kollar och det är något program som kallar sig Windows Optimal Tool.

Det ser ut som på bilden. Jag fick inte öppna Avast, jag fick inte öppna aktivitetshanteraren. Jag fick inte göra ett skit kan man säga. Testade reboota och då kördes programmet innan jag kom in i windows. Tänkte att det kan inte bli värre så jag körde den där "sökningen" som rekommenderades och man skulle köpa någon licenskod osv.

Har datorn här inne nu hos mig och ska troligen ta mig tid att formatera om den imorgon. Men, finns det något sätt att ta bort skiten på eller är det lika bra att formatera om? Finns inga värdefulla bilder eller så på datorn så det är lungt. Och vad kan viruset kommit ifrån? Det är ju 8-9 åringar som använt datorn så man vet ju aldrig, datorvanan är ju inte på topp hos dom småknattarna.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Kan du inte avinstallera det bara? Det var ett ganska bra lur program isåfall.. Det ser ju ganska äkta ut eller vad man ska säga eftersom de har samma ikoner och fonts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Kan du inte avinstallera det bara? Det var ett ganska bra lur program isåfall.. Det ser ju ganska äkta ut eller vad man ska säga eftersom de har samma ikoner och fonts.

Går inte att avinstallera. Har inte testat men eftersom jag inte får starta aktivitetshanteraren lär jag inte få öppna kontrollpanelen heller. Så fort jag öppnade aktivitetshanteraren stängdes den ner och programmet varnade att det var farligt.
Programmet är INTE äkta, för det var en knapp där man skulle köpa licens där det blinkade svart och rött "Buy your license now", alltså riktigt riktigt fake och dåligt gjort.
Dessutom kör väl Windows aldrig med orange. Och jag testade att klicka runt lite i det och det fanns bara "Ja" och aldrig "Nej".

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Prövat felsäkert läge? Programmet borde inte starta då och på så vis borde du kunna ta bort det (kanske). Annars är det ju smidigast ändå med omformatering :), med tanke på att det inte finns något värdefullt på datorn och jag tror inte 8-9åringar har installerat massvis med program osv som är jobbiga att installera igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordh:

Prövat felsäkert läge? Programmet borde inte starta då och på så vis borde du kunna ta bort det (kanske). Annars är det ju smidigast ändå med omformatering :), med tanke på att det inte finns något värdefullt på datorn och jag tror inte 8-9åringar har installerat massvis med program osv som är jobbiga att installera igen.

Nä, blir ju bara in med nytt Windows och in med basic program igen liksom.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Nä, blir ju bara in med nytt Windows och in med basic program igen liksom.

Blir nog bäst för allihopa med formatering. Går snabbt och du är 99.9% säker på att du får bort allt skit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordh:

Blir nog bäst för allihopa med formatering. Går snabbt och du är 99.9% säker på att du får bort allt skit

Jo precis, lär ju med stor säkerhet finnas annat skräp också

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Prova att starta upp datorn i felsäkert läge (oftast F8 vid uppstart)
installera ett program som heter malware bytes. Freeware som brukar ta bort det mesta.

Permalänk
Medlem

Det är bäst att installera om allt. Helst ska man samtidigt ta bort och skapa nya partitioner som snabb formateras.

Datortidningarna varnade förut för såna falska program.

Sånt där skit bruka blockerar och sabbar alla vanliga sätt att fixa och få bort den samtidigt som den laddar ned virus mm till din dator. JA även felsäkert läge, systemåterställning, backup verktyg, säkerhets verktyg osv bruka sabbas och blockeras.

Ibland kapades pålitliga sidor så man behövde inte ens ladda ned eller vara på skumma sidor. Antingen som reklam för det falska programmet som man tryckt på eller en popup ruta med reklamen som ibland var svår att stänga normalt eller få bort. Ibland var popup rutan formad som en falsk virus varnings ruta för att lura folk att tro att det var deras antivirus som larmade så att de skulle trycka.

En bekant hade 42 virus + ett falskt programmet trots att hans dator hade ett bra (uppdaterat) antivirus.

Antivirus är som brandmän. De släcker bara elden. Inte deras jobb att bygga upp det nedbrända huset.

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Hallå!

Grannen kom in tidigare idag och sade att det hade kommit nå skit på sonens dator. Jag går in och kollar och det är något program som kallar sig Windows Optimal Tool.

http://i55.tinypic.com/2ljhu2b.jpg

Det ser ut som på bilden. Jag fick inte öppna Avast, jag fick inte öppna aktivitetshanteraren. Jag fick inte göra ett skit kan man säga. Testade reboota och då kördes programmet innan jag kom in i windows. Tänkte att det kan inte bli värre så jag körde den där "sökningen" som rekommenderades och man skulle köpa någon licenskod osv.

Har datorn här inne nu hos mig och ska troligen ta mig tid att formatera om den imorgon. Men, finns det något sätt att ta bort skiten på eller är det lika bra att formatera om? Finns inga värdefulla bilder eller så på datorn så det är lungt. Och vad kan viruset kommit ifrån? Det är ju 8-9 åringar som använt datorn så man vet ju aldrig, datorvanan är ju inte på topp hos dom småknattarna.

Formatera om datorn.. Fins många såna kolla din dator gratis och de hittar 356fel men måste köpa programmet.. säg till ungen att inte vara nyfiken

Permalänk

Detta kanske också kan hjälpa. Vet dock inte om det gör det. Men fick ju fram lite info om viruset i alla fall. Den gör allt för att lura en helt enkelt. Men det hade du säkert redan listat ut. Men här är en länk i alla fall som kanske kan vara lite till hjälp. Verkar vara rätt lätt att få bort det.

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk
Medlem

Gjorde som så att jag formaterade om den. Gick inte ens i felsäkert läge.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare