Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

ASUS K52N-SX188V till min mamma?

Permalänk
Medlem

ASUS K52N-SX188V till min mamma?

Jag och brorsan skulle hjälpa min mamma att fixa ny bärbar datorn. Hon har eget företag så när hon jobbar hemifrån så använder hon alltid laptopen... Hennes gamla har blivit riktigt seg och sunkig, inte så konstigt dock eftersom den är flera år gammal.

Utan min vetskap klickade min bror hem ASUS K52N-SX188V från Webbhallen till henne. Så vitt jag förstår så har den en enkelkärnig processor? Det känns så himla "gammaldags" med en enkelkärnig, räcker verkligen det om man vill ha en hyfsat snabb dator? Det min kära mor klagar över en nämligen främst hur långsam hennes nuvarande dator är.

Specifikationer för datorn:
• Processor - AMD V 140 2.3GHz
• Operating System - Windows 7 Home Premium (64bit)
• Chipset - AMD M880G (RS880M)
• Memory Slot - 2x
• System memory - DDRIII 1066 2GB + 2GB separat
• Storage - 2.5" SATA 320GB 5400rpm
• Display - 15.6" CCFL TFT LCD Display
• Resolution - HD 1366x768 / 16:9
• Display type - (Typical 180-nit) Glare (Color Shine)
• External video display modes
- HDMI 1.3a
- VGA max. 2048•1536 @85Hz refresh rate
• Video Graphics - ATI Mobility Radeon HD 4250 (RS880MN)
• Video Camera - 0.3 Mega Pixel web camera (Fixed type)
• Optical Drive - [SATA] 12.7"mm 8X Super Multi with Double Layer
• Wireless - 802.11 bgn
• LAN - 10/100/1000 Mbps
• Card Reader - S, MMC, MS
• USB Port - 4x USB 2.0
• Interface
- 1x Microphone-in jack
- 1x Headphone-out jack
- 1x VGA port/Mini D-sub 15-pin for external monitor
- 1x RJ45 LAN Jack for LAN insert
- 1x HDMI
• Audio
- Built-in speaker
- Altec Lansing® speakers
- SRS Premium Sound
• Weight (Kg) - 2.62 KG (with 6 cell battery)
• Dimension (cm) - 38.0(W) x 25.5(D) x 3.40 ~ 3.56 (H) cm
• Battery - 31WHrs, 2200mAh,4S1P, 4-cell Li-ion Battery pack
• Keyboard Type - Wave Keyboard)

Då tycker jag Toshiba Satellite C660-1EZ (samma pris som ovanstående dator) verkar vara ett bättre alternativ? Eller kanske Packard Bell EasyNote TK85-JN-379NC som kostar en tusenlapp mer? Om någon vet något bättre alternativ så hojta till. Maxpris är 5000 kr, gärna under. Måste är ett "långt tangentbord" med siffror på högersidan.

Hjälp en lite vilsen själ

Permalänk
Medlem

Den där var ingen bra cpu här är några st som är bättre http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=730797,726134,672484,813...

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Medlem

Tack så jätte mycket för svaret! Ska kolla upp de där datorerna noggrannare. Är det "ett måste" med intel core i3-processor? Vad är att föredra - högre RAM-minne eller bättre processor?

Ska nog be brorsan avboka den där ordern nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ellie:

Tack så jätte mycket för svaret! Ska kolla upp de där datorerna noggrannare. Är det "ett måste" med intel core i3-processor? Vad är att föredra - högre RAM-minne eller bättre processor?

Ska nog be brorsan avboka den där ordern nu.

Bättre processor utan tvekan.

Sålänge du har runt 4 GB minne, mer behöver du itne

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

En sak jag tänkte på, om hon har företag så är det rätt viktigt med att göra backup på något sätt kanske varje dag eller iaf ofta. Har inget med datorköpet kanske, men viktigt ändå

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Vad ska hon andvända datorn till?
Bluetooth kan vara bra att ha. Så är det enkelt att koppla till en trådlös BT mus tex. vilket kan underlätta enormt om man har den som arbetsdator.

Lite mer arbetsminne hade varit bra, den din bror hade beställt hade bara 2gb. Jag tycker 4gb minst.

Inbyggt 3G känns inte supernödvändigt såvida inte hon surfar någon annanstans än på jobbet/hemma jätteofta. Både 3, Tele2, Telia, BBB, etc. etc. kastar stort sett donglar i huvet på dig vare sig du vill eller ej.

2-kärnig CPU? Absolut! Allt annat känns stenålder.... Dessutom är det svårt att köpa något annat än 2-kärnig såvida du inte köper bottenskrapat. Var inte dumsnål.

Permalänk
Medlem

Hon sitter väl och skriver sina ekonomigrejer på den. Ingen avancerad användning. Hon är nog inte i stort behov av varken 3G eller bluetooth (även om hon nog skulle gilla trådlös mus!) och massa såna grejer, hon kan inte mycket om datorer Hon vill bara ha en ny, fräsch och snabbare dator. Bror min verkar inte heller kunna mycket om datorer eftersom han inte ens visste vad det innebar att processorn var enkelkärnig.... Intressant att jag är den som verkar mest uppdaterad! Men jag kände på mig att det var riktig stenålder eftersom vi valde bort enkelkärnig redan för tre-fyra år sedan när vi köpte dator. Dock så var den väl inte bara 2gb RAM, det stod att man fick två till på köpet. Men det väger väl inte upp den sugiga processorn?

Denna dator tycker jag verkar bra, vad tycker ni? http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/laptop-15---16-tum/pa...

Datorerna som capefear rekommenderade hade nämligen främst 2 i RAM-minne.

Permalänk
Medlem

Så himla bra att ni finns här på forumet och är mina rådgivare, helt underbart! Nu har jag sagt till bror att vi ska makulera orden på den där Asus-datorn och fixa någonting bättre istället.

Permalänk
Medlem

Nummeriskt tangentbord på en bärbar är pyttelitet förresten. Såvida inte du har en bärbar med typ 19" skärm.
Köp heller ett sånt här då. http://www.inet.se/artikel/6301175/numeriskt-keypad-usb-och-p...

Permalänk
Medlem

Jo, hon vet ungefär hur stora dom är, hon vill nog bara ha ett till nödfall. Hon är ju oftast på kontoret och jobbar på den stationära. Tror till och med hon har en sån där USB-grej men vill ändå att datorn ska ha såna siffror

Permalänk
Medlem

Kör på en Asus dator med en bättre intel cpu de har bra kvalitet och 2 års garanti, helst inte Packard Bell.

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Medlem

Okej, ska tänka på det! Det gör inget att Asus-modellerna bara har 3 GB RAM-minne, de är att föredra ändå?

Permalänk
Medlem

Man klarar sig med 2-3 gb ram minne annars är det lätt att sätta in mer minne.

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Medlem

Ok, låter toppen. Jag och sambon har 4 GB RAM-minne på båda våra datorer och det räcker tycker jag, tänker aldrig på att våra dator skulle vara långsamma. Så 3 är nog tillräckligt för henne ändå