Vem har mest hårddisk utrymme på swec Forts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweloop64
stabil setup
Vad har du för prestanda på raid6 och hur lång tid tar rebuild?
Alla raid6-diskar via LSI-controllers?

Diskarna är lite utspridda över kontrollrarna för att få högsta möjliga hastighet, alla raid6 diskar ligger dock mot LSI kontrollrarna medans raid5 diskarna är spridda över samtliga kontrollrar.

Arrayerna är vanliga software raid volymer med 256kb chunksize och över dessa så kör jag sedan AES256 kryptering som drar en del cpu.

Jag får inte ut någon hisklig hastighet, den ligger kring 80-90MB/s.
Tanken är främst att få stor lagringsyta med hyfsat bra datasäkerhet.
Att skapa upp arrayerna gick i runt 35-45MB/s.

Visa signatur

Desktop 386 16/SX, 16MB RAM, 160MB Quantum HDD, 3,5" HD FDD, Colorful Soundblaster 16 Compatible, DOS 6.22/Windows 3.11, AOC 14" VGA skärm (Skiftar mot gul tills man slår till den rätt), Keytronic tangentbord, 2 knappars mus

Permalänk
Medlem

Då har man uppdaterat systemet lite grann, försöker ju ta ikapp zector´s maffiga bygge.

System Totalt: 16,25TB

OS: Debian
Chassi: Chieftec WH-01 Miniserver
Moderkort:Gigabyte GA-G33M-DS2R
Processor:Intel Dual-Core E2180
RAM:Corsair XMS2 Xtreme TWIN2X
Nätagg:Corsair (PSU) 620W
Os-disk 1st Seagate Barracuda ES.2 250GB
Hårddiskar:8st Seagate Barracuda 7200.11 1.5TB + 2st 2TB Western Digital Caviar Green
Tillbehör:
Cooler Master 4-in-3
Asus 52x dvd/cdrom
Intel GT PRO 1000 Mbit
Areca Arc 1220 Raid 6 kontrollerkort

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Kan väll slänga upp spec på min lilla filserver:

OS: FreeNAS
Chassi: R2
Moderkort: Gigabyte P35 DQ6
Processor: Intel celeron 420
RAM: 2gb random minnen
Nätagg: Coolermaster m700
Os-disk: Random usb minne
Hårddiskar: 5x1TB samsung F3

Har några fler diskar liggandes som jag kanske borde slänga in med det krävs inte för tillfället.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

OS: windows server 2003
Chassi: chieftec full tower
Moderkort: n/a
Processor: p4 prescott 2.6ghz nerklockad till ~2ghz
RAM: 2gb
Nätagg: 600w cooler master
Os-disk: 80gb ide seagate
Hårddiskar: 6.5tb 500gb ide upp till 1.5tb sata
Tillbehör: 2x cooler master 4-in-3 modul, 2x noname 2 port sata kontroller, gbit onboard nic

inte världens bästa bild tyvär
verkar vara en gammal bild då jag fortfarande hade ide diskar i 4-in-3 modulerna

eftersom man är arbetslös så tar det lite tid att upgradera diskarna. ska se om jag har någon bild på mobilen

Permalänk
Hedersmedlem

Gör ett nytt inlägg ist för edit:

har införskaffat ett LSI 9260-8i samt 4 st HD203WI (raid 6:a som kommer byggas ut med fler diskar vid framtida behov) och slängt ut en 1,5TB i externt chassi för backup (den interna 1,5TB kör automatisk backup av det viktigaste medan den externa även ska användas till att lagra sådant jag behöver när jag är på annan ort)

system total ca: 13,5TB (ej effektivt!)

edit: attans blev en edit ändå ;), har dessutom migrerat till raid 5 på chipset raiden numera (hade 1+0 som system innan SSDn...)

edit2: länkar några bilder på mitt a71a:
1) imgur: the simple image sharer
2) imgur: the simple image sharer

edit3: har numera 7st 2TB i en 6:a, så 7x2TB (raid 6) + 1x1.5TB + 4x1TB (raid 5) + SSD.

Permalänk
Medlem

23.78Gb i aktiv 24/7 drift servarna räknat enbart. Slutat räkna annat blir bara småpotatis.

Server 1
OS:Gentoo Linux x86_64
Chassi:CM Stacker 810
Moderkort: M4A785TD-V EVO
Processor: Athlon II X2 240E
RAM:2Gb DDR3 HyperX 1600Mhz
Nätagg: Corsair TX650W
Os-disk: 500Gb Samsung T166.
Hårddiskar:8x500Gb Samsung T166, 1x WD Caviar Blue 500Gb, 2x Samsung F1 640Gb, 3x Samsung 2Tb F3 Eco Green.
Tillbehör:3x Sil3114 SATA 150 PCI kontollerkort.

Server 2
OS:Gentoo Linux x86_64
Chassi:CM Stacker 810
Moderkort: M4A785TD-V EVO
Processor: Athlon II X2 240E
RAM:2Gb DDR3 HyperX 1600Mhz
Nätagg: Corsair TX650W
Os-disk: WD Green Power II 2Tb EARS.
Hårddiskar:11x WD Caviar Blue 500Gb, 2x1Tb WD Green Power, 1x Samsung 2Tb F3 Eco Green.
Tillbehör:3x Sil3114 SATA 150 PCI kontollerkort.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pa1983:

23.78Gb i aktiv 24/7 drift servarna räknat enbart. Slutat räkna annat blir bara småpotatis. Sedan ligger det flera Tb också som ej används.

http://a.imageshack.us/img532/8976/82590500.th.jpg

http://a.imageshack.us/img42/9272/50007757.th.jpg

totalt på båda då eller?
vad är småpotatis? tycker inte man skall behöva en SAN osv för att skriva här direkt men 5x1TB är väl kanske inte så exotiskt.

Permalänk
Medlem

Totalt på båda ja. Hade 24st 500Gb fram tills för några dragarsedan när jag köpte lite fler 2Tb diskar. På gång att bytas lite. Fast F3EG HD203WI samsung diskarna var skit. Tål 0 vibrationer. Går inte att ha med andra diskar utan separat HD bur mer eller mindre så fått sätta dom i Hot swap bayn i aluminium annars registrerar dom skrivfel i mängder och vibrationer i SMART loggen. Hade redan en i en sådan hot-swap bay utan problem men som sagt visade sig att 3st i en traditionell HD bur inte kommer överens. Blir 2Tb WD Green Power 2 istället nästa gång då jag redan har en som fungerar som den ska och dom är inte tjuriga som samsung diskarna som inte tål sällskap.

Brukar köra mina diskar 3-5 år beror på sedan ger jag bort dom oftast eller slänger dom. Men kapaciteten har ju ökat enormt bara på 2-3 år så.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pa1983:

Totalt på båda ja. Hade 24st 500Gb fram tills för några dragarsedan när jag köpte lite fler 2Tb diskar. På gång att bytas lite. Fast F3EG HD203WI samsung diskarna var skit. Tål 0 vibrationer. Går inte att ha med andra diskar utan separat HD bur mer eller mindre så fått sätta dom i Hot swap bayn i aluminium annars registrerar dom skrivfel i mängder och vibrationer i SMART loggen. Hade redan en i en sådan hot-swap bay utan problem men som sagt visade sig att 3st i en traditionell HD bur inte kommer överens. Blir 2Tb WD Green Power 2 istället nästa gång då jag redan har en som fungerar som den ska och dom är inte tjuriga som samsung diskarna som inte tål sällskap.

Brukar köra mina diskar 3-5 år beror på sedan ger jag bort dom oftast eller slänger dom. Men kapaciteten har ju ökat enormt bara på 2-3 år så.

Oh fan har just köpt 4 sådana pga att de verkar vara de minst dåliga av 2tb:are (av det jag kunnat läsa mig fram till på olika forum)... lustigt nog var det faktisk den disken som inte sitter i en 3x bur som kraschade (se foto). Inte roligt att se att det är så många doa etc på 2tb.

edit: en anledning till hd203wi var ju också att jag tänkt config CCTL men verkar vara alltför jobbigt för tillfället (måste boota från sticka och skriva ihop lite kod (kortspecifikt) (inte min starkaste sida) för att sedan reboota och gå in i OS (win7)), har allt i min workstation.

Permalänk
Medlem

Köpte mina med då jag redan har eller hade samsung rakt igenom i var burk men nuemara har blandat LITE bara för att samsung diskarna ska få varsin hot-swap bay. WD diskarna har ju sitt problem med head parking men när man väl fixat en bootbar sticka med wdidle3 och fixat en inställning man gillar för head parking och sedan alignat partitonerna så presterar dom ypperligt bra. Lite mer jobb ja men både gratis och i slutändan bättre tycker jag och dom är MYCKET snabbare sedan än F3EG. Kör inte raid så har inte problem med dessa inställningar du pratar om men är medveten om problemet. Dock är det väl främst ett problem på Hardware och hostraid inte mjukvaruraid då linxu tex helt enkelt väntar i mer eller mindre oändlighet på den laggande disken så att säga så där bör det inte vara nåt problem då disken bör svara ganska snart.

har du kollat smart statusen för dina HD203WI?

Jag trodde Samsung F3EG var bra med så sett då jag hade en redan men eftersom den redan satt i en bur där den dom trivs bättre så lurade jag mig helt enkelt bara.

Också läst att diskar numera är soppas känsliga att dom reagera på chassifläktar med vilket även kan påverka överföringshastigheten. Läser dom fel eller skriver fel får dom ju göra om det villket så klart resulterar i förlorad prestanda.

Så har man mycket läs och skrivfel på en disk som inte har en sensor för stötar etc så kan det vara vibrationer som orsaker det.
Definitivt nåt jag numera kommer tänka mer på. Jag har som sagt alltid haft gummiupphängda HD burar men det räcker inte lägre tydligen och lär inte bli bättre med framtida 3-4Tb diskar misstänker jag. Nog ett problem som lär växa vad jag läst.

kan ju säga att med mina nya Am3 mobos och 2Tb WD GP2 disken alignad rätt osv så kan jag dra filer från den över Gbit lan till min i7 rigg i sign till deras SSD diskar i 104Mb/sek+ linjärt
Faktiskt riktigt imponerande tycker jag.

Permalänk

stock kylare <3
och så ser de vänstra satakablarna photoshoppade ut vid anslutningen?

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pa1983:

Köpte mina med då jag redan har eller hade samsung rakt igenom i var burk men nuemara har blandat LITE bara för att samsung diskarna ska få varsin hot-swap bay. WD diskarna har ju sitt problem med head parking men när man väl fixat en bootbar sticka med wdidle3 och fixat en inställning man gillar för head parking och sedan alignat partitonerna så presterar dom ypperligt bra. Lite mer jobb ja men både gratis och i slutändan bättre tycker jag och dom är MYCKET snabbare sedan än F3EG. Kör inte raid så har inte problem med dessa inställningar du pratar om men är medveten om problemet. Dock är det väl främst ett problem på Hardware och hostraid inte mjukvaruraid då linxu tex helt enkelt väntar i mer eller mindre oändlighet på den laggande disken så att säga så där bör det inte vara nåt problem då disken bör svara ganska snart.

har du kollat smart statusen för dina HD203WI?

Jag trodde Samsung F3EG var bra med så sett då jag hade en redan men eftersom den redan satt i en bur där den dom trivs bättre så lurade jag mig helt enkelt bara.

Också läst att diskar numera är soppas känsliga att dom reagera på chassifläktar med vilket även kan påverka överföringshastigheten. Läser dom fel eller skriver fel får dom ju göra om det villket så klart resulterar i förlorad prestanda.

Så har man mycket läs och skrivfel på en disk som inte har en sensor för stötar etc så kan det vara vibrationer som orsaker det.
Definitivt nåt jag numera kommer tänka mer på. Jag har som sagt alltid haft gummiupphängda HD burar men det räcker inte lägre tydligen och lär inte bli bättre med framtida 3-4Tb diskar misstänker jag. Nog ett problem som lär växa vad jag läst.

kan ju säga att med mina nya Am3 mobos och 2Tb WD GP2 disken alignad rätt osv så kan jag dra filer från den över Gbit lan till min i7 rigg i sign till deras SSD diskar i 104Mb/sek+ linjärt
Faktiskt riktigt imponerande tycker jag.

har endast kollat via LSIs monitorprogram men vette fasen om det visar rätt, alla diskar tom den kraschade hade nämligen 0 fel. Tycker det borde blivit något på den disken men men. På de andra 2tb har jag endast en 80mm nexus som blåser och de sitter rätt tätt. hmm får se hur utbytsdisken klarar sig. jo traditionella HDD börjar kännas lite gammalt. får se vad som kommer sedan och hur länge det ska dröja, annars får det väl bli SSD till lagring om en ca 3år eller så när det blir dags att pensionera lite diskar.

edit: jo det låter inte så dumt men i mitt fall faller det på WD+raid=?...

Permalänk
Medlem

Inte alla som har 10-15 diskar men som sagt skulle nog passa mig för att stoppa 6st av dessa F3EG i en ITX NAS också då dom saknar dämpning som jag sett av något slag.

Permalänk

OS: W7x64
Chassi: Define R2
Moderkort:P7P55D-PRO
Processor:Inel i5 750
RAM:Corsair 4x2GB @1600MHz
Nätagg:Corsair HX 620W
OS-Disk: Samsung 500GB 7200
HDDs:6st Samsung Spinpoint F3 @ RAID5
Övrigt: FreeNAS på 320GB

System Totalt: 6,82TB

Permalänk
Medlem

Nu måste jag fråga, vad i hela helvete använder ni allt till? o:

Visa signatur

System: Sabertooth Z77, i7 3770, Corsair H100, Corsair Obsidian 800D, Asus GTX680, 8GB Dominator, BenQ E2420HD, Corsair AX750W, 64GB Corsair Nova.

Permalänk

OS: Ubuntu 10.04
Chassi: Fractal Design Array ink 300W PSU
Moderkort: Zotac D510 NM10-B-E Mini-DTX
Processor: Atom D510 1,66 GHz
RAM: 4 GB
OS-Disk: 2*250 GB 2,5" RAID1
HDDs:4*2TB RAID5

Delar ut via netatalk (AFP/OS X-fildelning till lite smått och gorr i huset).

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian

Permalänk

Precis uppgraderat lite så jag känner mig mogen att skriva här. Precis köpt en hd-videokamera så därav den nödvändiga uppgraderingen

hyperionx: 14.6TiB

OS: Freenas 7.1
Chassi: Lian Li PC-201
Moderkort: ASUS M3A78-CM
Processor: AMD Athlon II X2 240
RAM: Kingston ValueRAM ECC minne - 2 GB ( 2 x 1 GB ) - DIMM 240-pin - DDR2
OS-Disk: 1GB IDE SSD
HDDs:
Array1: 8 x 1TB WD GP (raidz2)
Array2: 4 x 1.5TB WD GP (raidz1)
Array3: 4 x 2TB Samsung F3 Eco (raidz1)
25% går alltså åt till redundans. Efter omräkning till TiB så ser det ut så här:

Man kunde ju räkna ihop hårddiskarnas riktiga TB om man vill också men det är ju fusk.

Inga bilder, ännu i alla fall. Skäms över mitt råttbo till kabelarrangemang. Försökte styra lite på de sista diskarna men det verkar som om antingen blir kablarna för korta eller så blir det en massa överflöd som måste få plats nån stans.

Permalänk

Tja,

Har dessa lite utspridda på olika datorer / servrar för tillfället, så jag beskriver den största av dem alla:

OS: OpenSolaris
Chassi: Norco 4020
Moderkort: ASUS P6T WS PRO
Processor: INTEL XEON W3520
RAM: 6GB
Nätagg: Corsair 1kW
Os-disk: 2x500gb raid1
Hårddiskar: 20x2TB
Tillbehör: De andra datorerna har i stort sett detta:

Filserver2: 8*1TB+8*0,5TB+1TB
SAN: 0,073*30(SAN)
Arbetsdator: 2+1*2x0,5
Övrigt (laptops å andra datoer): ~2TB

Så...totalt runt 62TB

Permalänk
Medlem

Imponerande! Kan tänka mig att dina hårddiskar värmer skönt i vinterkylan Puppetfreek.

Permalänk
Medlem

62TB Du måste vara en av dom på Swec som har mest TB! jag gillade fotot på hårddiskarna som ligger på golvet

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Puppetfreek:

Tja,

Har dessa lite utspridda på olika datorer / servrar för tillfället, så jag beskriver den största av dem alla:

OS: OpenSolaris
Chassi: Norco 4020
Moderkort: ASUS P6T WS PRO
Processor: INTEL XEON W3520
RAM: 6GB
Nätagg: Corsair 1kW
Os-disk: 2x500gb raid1
Hårddiskar: 20x2TB
Tillbehör: De andra datorerna har i stort sett detta:

Filserver2: 8*1TB+8*0,5TB+1TB
SAN: 0,073*30(SAN)
Arbetsdator: 2+1*2x0,5
Övrigt (laptops å andra datoer): ~2TB

Så...totalt runt 62TB

Mycket mysigt! Men kan du berätta lite mer om hur du har lagt upp det mjukvarumässigt? Kan tänka mig att det finns fler än 1 sak att bry sig om när det handlar om 40 TB i ett enda chassi. Vad kör du för kontrollerkort, operativsystem och RAID-nivåer till exempel?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Imponerande! Kan tänka mig att dina hårddiskar värmer skönt i vinterkylan Puppetfreek.

Ja, de ger lite värme. Men det är inte Så mycket som man kan tro, har väl lite över 100 hårddiskar nu, och när alla är igång så är det max runt 1kW. Medan endast mina två förra skärmar (P225F) hade väl runt 500w när de var igång. Men visst bidrar de med värme - dock när jag var student och hade över 35 datorer på 18kvm, Då blev det fort varmt

Skrivet av Kr^PacMan:

Mycket mysigt! Men kan du berätta lite mer om hur du har lagt upp det mjukvarumässigt? Kan tänka mig att det finns fler än 1 sak att bry sig om när det handlar om 40 TB i ett enda chassi. Vad kör du för kontrollerkort, operativsystem och RAID-nivåer till exempel?

Tja, det är inte så märkvärdigt som det låter. Jag anpassade nivån lite efter pris kontra presanda och fail-over.

Jag kan kort beskriva systemen som följande:

Stora filservern: 2st AOC-SAT2-MV8 och resten från modekortet. Kör 2st 500gb:are i raid1 för OS (OpenSolaris). Resten kör jag 20st i raidz2 (dvs, motsvarande raid6). Nu är det många som kanske tycker detta är lite konstigt att jag gick för 20 diskar på en zpool istället för 8 - 10 / zpool. Har varit lite givande diskussioner här tidigare i forumet, men jag anser baserar min detta på tidigare erfarnhet (mindre filserver - se nedan) och av worst-case samt att jag inte behöver 24/7 uptime. Skulle tre diskar paja är jag screw oavsett configuration. Därför stod mest valet mellan raidz2 eller raidz3, men efter lite mera googlande och prisuppfattning ansåg jag att sannolikheten att tre diskar dör samtidigt är liten. Samt, man skall ju alltid ta backup? Samt, IOPS delen fungerar helt okey för mig som enskild brukare. Det är i stort endast jag som använder burken, så att accessa en fil upplevs inte trögt. Samt, skriv/läs prestanden är väl närmare 800mb/s eller något sådant, minns inte längre. Var närmare ett år sedan jag skapade dem Just det, glömde nämna att det också är ECC minnen, dock bara 6gb så detta skall väl uppgraderas.

Lilla filservern: Där kör jag någon AMD athlon 1800+ med 2gb ram och några riktigt billiga 4p SATA150 kort, samt något gammalt adaptect 16p kort (som bara stödjer 500gb's diskar). Konfigrationen ser ut som följande:
30gb OS (Ubuntu)
8x500gb raid5 (mdadm)
8x1TB raid5 (mdadm)
Har väl haft 500gb:arna igång i snart 2 år utan att någon haft något krångel (lagom kylning är A och O?). Det som jag däremot störde mig mycket var den periodiska checkningen av filsystemet som mdadm ville göra. Framför allt när CPUn var så långsam som den är, så var loaden runt 5, och checken tog 18h för 8x500 och 36h för 8x1. Dessa skall jag däremot sälja och göra mig av med. Att ha igång 16st smådiskar är inte riktigt värt det, så de är bara i drift nu i övergångsperioden.

Jag har planer på att införskaffa en till filserver, en som har lite annorlunda konfiguration. Det jag funderar på är 2st raidz2 med 10st diskar i varje + SSD. Behovet är lite annorlunda på denna, så jag behöver lite snabbare läsningar. Den är tänkt att agera SAN till min virtualiseringsserver.

Virtualiseringsserver: Dell R900 - 4st E7430 (om jag minns rätt), 64gb ram och 2st 73gb SAS diskar Det är lite väl lite disk i den nu, men jag behöver caddies till den innan jag kan sätta in mera (beställt). Så då är tanken att ha 3st raidz - så får jag se om behovet ökas eller ej. Tanken är att virtualisera runt 20 olika maskiner, och med 4TB så har jag nu ett behov som är tillfredsställt. Så till sommarn kommer jag veta mera om behovet är nått eller ej, dvs filserver2 eller inte

Och vad gäller de SAN jag nu redan har...ja, skall jag vara ärlig så har jag bara försökt få igång Dell SANen, men jag upplevde mjukvaran och firmwaren alldeles för buggig för att överhuvudtaget lita på den. Samt, den låter mera än en dammsugare och drar rätt mycket el, och då får jag 15st 73 FC diskar, dvs motsvarande 1TB Tanken är att sälja dessa med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puppetfreek:

har väl lite över 100 hårddiskar nu, och när alla är igång så är det max runt 1kW. Medan endast mina två förra skärmar (P225F) hade väl runt 500w när de var igång. Men visst bidrar de med värme - dock när jag var student och hade över 35 datorer på 18kvm, Då blev det fort varmt

Skönt, nu känner man sig "normal" igen, trots 6 datorer och 25TB

Visa signatur

Asus P8Z-77, i7-3770K 32GB DDR3, ATI 5850, Samsug 830-256 H50, 5.5TB HD, LG GGW-H20L blu-ray, Thermaltake 750W, HP 30" 2560x1600.
Intel NUC3217 16GB 256GB Crucial m4 6235 wifi, DiNovo mini
Acer 3830T 8GB (server med 21TB USB disk), HP 8560W 16GB 180GB SSD, HP 2560p 1TB, Asus UX21, QNAP 409Pro 7TB NAS,.

Permalänk
Medlem

Jag kvalar in lite försiktigt på 6,12TB....

2st nya Samsung F4 2T diskar har införskaffats och sitter numera i chassiet.

CPU: Lappad Intel E8500 blomfield @ 3,8 Ghz (1:1) passivt kyld med lappad Thermalright ultra 120
Minne: Corsair XMS2-2x2GB CL4-4-4-12 800Mhz (1:1)
grafik: ATI HD 5750 Go,green ! (passivt kylt)
ljudkort: Asus Essence ST
Moderkort: Asus P5E (x38 familjen)
System HDD: Corsair F120
Lagring HDD: 2x samsungF4 2T + 2x samsungF1 1T
Kylning: Mcubed BigG aktiv/ programerbar fräktstyrning + NoctuaP14FLX och S12FLX (800rpm)
Chassie: Att allt annat än original Antec Solo som är kallibrerad till en viss luftstyrning + stendött dämpat med bitumengummi (väger ca 18kg tomt!). 140mm fläkt bak som sköter kylningen för hela datorn och 120mm i botten som enbart är som stöd, startar alltså inte i annat än absoluta nödfall... (Vidare beskrivning kommer inom kort att finnas i ett eget galleri)
Temp Maxload och ca >25*c i rummet = CPU <60*C, <GPU 55*c, <HDD 40*c och MB 60*c och samtidigt i det närmaste ohörbar !

Totalt: 6,12TB ljudlös lagring med helt ok prestanda.

Visa signatur

Dator.
Ghost S1 mk3, large topphatt med costom toppgaller med ca 80% hål area & moddade fläktar 2x140mm noctua för evakuering, Noctua L12s, Ryzen 5600x med -30PBO v offset och Asus performance boost + fclk @ 1900Mhz, Corsair plx 32gb @ 3800Mhz cl18, NVME m2 Kingston A2000 1Tb, Sata Qvo 4Tb, EVGA rtx3070 xc Ultra @ 2100/8000Mhz

Permalänk
Medlem

Puppetfreek vinner månadens pris för hårdvaruporr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mewgh:

Puppetfreek vinner månadens pris för hårdvaruporr?

Utan tvekan!

Visa signatur

Asus P8Z-77, i7-3770K 32GB DDR3, ATI 5850, Samsug 830-256 H50, 5.5TB HD, LG GGW-H20L blu-ray, Thermaltake 750W, HP 30" 2560x1600.
Intel NUC3217 16GB 256GB Crucial m4 6235 wifi, DiNovo mini
Acer 3830T 8GB (server med 21TB USB disk), HP 8560W 16GB 180GB SSD, HP 2560p 1TB, Asus UX21, QNAP 409Pro 7TB NAS,.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mewgh:

Puppetfreek vinner månadens pris för hårdvaruporr?

absolut!=)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puppetfreek:

Tja,

Har dessa lite utspridda på olika datorer / servrar för tillfället, så jag beskriver den största av dem alla:

OS: OpenSolaris
Chassi: Norco 4020
Moderkort: ASUS P6T WS PRO
Processor: INTEL XEON W3520
RAM: 6GB
Nätagg: Corsair 1kW
Os-disk: 2x500gb raid1
Hårddiskar: 20x2TB
Tillbehör: De andra datorerna har i stort sett detta:

Filserver2: 8*1TB+8*0,5TB+1TB
SAN: 0,073*30(SAN)
Arbetsdator: 2+1*2x0,5
Övrigt (laptops å andra datoer): ~2TB

Så...totalt runt 62TB

http://img208.imageshack.us/img208/8826/dsc0122ne.jpg

http://img263.imageshack.us/img263/7858/dsc0125gl.jpg

http://img405.imageshack.us/img405/5637/dsc0127sn.jpg

http://img89.imageshack.us/img89/6171/img0007qk.jpg

http://img812.imageshack.us/img812/27/img1768m.jpg

http://img830.imageshack.us/img830/7223/img1774r.jpg

Vilka diskar har funkat bäst för dig? vilket märke litar du mest på

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

OS: Debian Lenny
Chassi: ?
Moderkort: Asus A8N-SLI Deluxe
Processor:AMD Athlon64 X2 3800+
RAM: 4 x 1GB av två olika märken
Nätagg:Antec Earthwatts 430w
Os-disk 1st 2.5" 160GB 5,4krpm
Hårddiskar:1st 2TB, 1st 1,5TB, 1st 1TB och 2st 500GB + 2st 16GB USB minnen i raid0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puppetfreek:

Tja,

Har dessa lite utspridda på olika datorer / servrar för tillfället, så jag beskriver den största av dem alla:

OS: OpenSolaris
Chassi: Norco 4020
Moderkort: ASUS P6T WS PRO
Processor: INTEL XEON W3520
RAM: 6GB
Nätagg: Corsair 1kW
Os-disk: 2x500gb raid1
Hårddiskar: 20x2TB
Tillbehör: De andra datorerna har i stort sett detta:

Filserver2: 8*1TB+8*0,5TB+1TB
SAN: 0,073*30(SAN)
Arbetsdator: 2+1*2x0,5
Övrigt (laptops å andra datoer): ~2TB

Så...totalt runt 62TB

http://img208.imageshack.us/img208/8826/dsc0122ne.jpg

http://img263.imageshack.us/img263/7858/dsc0125gl.jpg

http://img405.imageshack.us/img405/5637/dsc0127sn.jpg

http://img89.imageshack.us/img89/6171/img0007qk.jpg

http://img812.imageshack.us/img812/27/img1768m.jpg

http://img830.imageshack.us/img830/7223/img1774r.jpg

Bara undrade,,, du behöver inte låna en hårddisk??? lol
Men det var jävlar vad minne du hade!
Hur ser elräkningen ut?

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |