Värme- och fläktproblemet med 2011 MBP.

Permalänk

Värme- och fläktproblemet med 2011 MBP.

Hej, ni som tittat runt på MBP 2011 i alla dess former och utföranden vet troligtvis om vid detta
skede att de på många datorer använt för mycket kylpasta och att fläktarna beter sig konstigt på
många. Det är många som har klagat på olika forum om att deras nya datorer låter som jet plan och
att de blir äckligt varma.
Så långt jag kommit har jag hört att fläktmjukvaran(?) har är ny i dem och att de håller sig runt 2000rpm
tills det når en rent av skrämmande temperatur vilket skiljer sig från dator till dator, då går fläktarna
upp i 6200rpm och stannar där tills den gått ner igen och fläktarna går ner till 2000rpm igen.
Ett fåtal personer säger även att de fått skicka tillbaka datorerna; för när de försökte ladda ner
program började susa till ordentligt och datorn steg i temp.

¨note it's only loud when it's on load or playing wow. When it gets to 90C fans are at 6200RPM so it never gets higher than that temp but at 6200rpm it's loud. When I'm just chillin on my desk or right now on my bed on my stomach it's at 2000rpm and I can't hear it.. 45C just browsing websites and some random youtube.¨

¨I also just bought the new Macbook Pro 13 inch i7 that just came out. Immediately notice the constant fan - definitely annoying. And it runs not even with intensive use - web, mail, etc, it is around 80C and 5000 rpm. The fan is noticeable nearly all the time - while working on Aperture it went to 6200 rpm, and the cpu temp heat up to 92 C¨

Hade varit jättesnällt ifall ni med era nyinskaffade macbook pro's skulle kunna skriva vilken modell
ni har och idle/load temps och fläkt RPM vid de olika belastningarna. Ni får jättegärna skriva ifall det är
Cpu eller Gpu ni belastar också, och vilken Gpu.

Sinnesay: Mbp 13¨ i5
idle 36-40
spel 60-65

No.1: Mbp 13¨ i7
idle ~40

LooPP: Mbp (modell inte angiven)
idle: 40-50
spel 80-90

Tosse123: MBP 13¨ (processor ej angiven)
idle 34-40

Jckssn: MBP 15¨ (highend)
surfande 50

Morgul: Mbp 13¨i5
idle ~40
surfande ~45
spel 60-65 (bejeweled 3)

Sheep: MBP -11 modell ej angiven
surfande 40-50
spel ~80

Permalänk

Har hört att det är mycket problem med 13" i7 modellen. Tror inte det är lika illa för 13" base modellen. Skulle ha kunnat testa men min är fortfarande kvar i Kina -.-

Såg att en kille på macrumors hade öppnat sin dator och det var en hel hög med kylpasta i den, så han satte på ny och det blev mycket bättre.

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Skrivet av Alexandberg:

Har hört att det är mycket problem med 13" i7 modellen. Tror inte det är lika illa för 13" base modellen. Skulle ha kunnat testa men min är fortfarande kvar i Kina -.-

Såg att en kille på macrumors hade öppnat sin dator och det var en hel hög med kylpasta i den, så han satte på ny och det blev mycket bättre.

precis det jag menar, vore jättebra ifall du kunde skriva dina temps när du får den. detta gäller alla mbp modellerna.

Permalänk
Medlem

Men ahh, när jag väl har bestämt mig för att köpa en Mac så händer detta

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Inga problem med min 13" i5, och då stresstestade jag den rätt hårt igår kväll. Såg inga temp avvikelser i iStat Pro.

På jobbet, återkommet med idle temp osv när jag kommer hem.

Permalänk
Skrivet av Sinnesay:

Inga problem med min 13" i5, och då stresstestade jag den rätt hårt igår kväll. Såg inga temp avvikelser i iStat Pro.

På jobbet, återkommet med idle temp osv när jag kommer hem.

säg gärna vad du stressade datorn med och ge oss temperaturer jättesnällt av dig!

Permalänk
Medlem

idle temp: 36-40c.

Slösurf= 40-50c beronde hur många flikar med flashcrap man har.

Kör igång Geekbench och Xbench samtidigt, medans vlc spelar Serenity 720p i bakrunden = inte över 59grader som mest. Hör aldrig nån fläkt.

Modern warfare i 30 minuter = 60-65c, aldrig nå fläktar som spårar ur som vissa andra har problem med.

ps: kanske postar lite screenshots imorgon, nu är det ölande som gäller=)

Permalänk
Medlem

Har läst runt galet mycket runt just detta ämnet på alla sorts forum och har kommit fram till att high-end 13" verkar bli ganska varm men low-end är det inte alls många som har det problemet. Det är ca 10dB skillnad mellan 2010 och 2011 modellerna i idle i fläktarna.

MBP 15" och 17" verkar inte ha dessa problemen alls nästan, då har det isåfall varit måndagsexemplar och många har bytt ut sina mot nya.
Beställde en 13" low-end förra veckan och väntar ivrigt på att Sinnesay ska komma med mer utvärderingar!

Permalänk
Skrivet av Sinnesay:

idle temp: 36-40c.

Slösurf= 40-50c beronde hur många flikar med flashcrap man har.

Kör igång Geekbench och Xbench samtidigt, medans vlc spelar Serenity 720p i bakrunden = inte över 59grader som mest. Hör aldrig nån fläkt.

Modern warfare i 30 minuter = 60-65c, aldrig nå fläktar som spårar ur som vissa andra har problem med.

ps: kanske postar lite screenshots imorgon, nu är det ölande som gäller=)

tack så jättemycket! låter riktigt lovande. men.. vilken dator har du?

Edit: oj, var visst lite bakom flötet nu. du med 13'' ju :). grattis till ett utmärkt exemplar!

Skrivet av cawi:

Har läst runt galet mycket runt just detta ämnet på alla sorts forum och har kommit fram till att high-end 13" verkar bli ganska varm men low-end är det inte alls många som har det problemet. Det är ca 10dB skillnad mellan 2010 och 2011 modellerna i idle i fläktarna.

MBP 15" och 17" verkar inte ha dessa problemen alls nästan, då har det isåfall varit måndagsexemplar och många har bytt ut sina mot nya.
Beställde en 13" low-end förra veckan och väntar ivrigt på att Sinnesay ska komma med mer utvärderingar!

'
där tar du fel, har hört från ganska många med 15¨ också, vet dock inget om 17¨.
ja hör av dig när du får den!

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt att det kan bli värmeproblem. Dom som bygger ihop Macarna kan verkligen inte ha på kylpasta rätt. Bara se på bilden nedan.

Det är inte första gången Apple gör denhär missen, dom har gjort det på tidligare modeller också. Konstigt att dom påstår att det är gjort rätt, när det finns massor av bevis på Internet som visar at dom verkligen INTE gör det rätt.

När jag får min MBP 2011 har jag tänkt å dra på AS5 själv.

Visa signatur

Søk på "BjoKib" på Spotify om du gillar Progressive House / Deep / Trance.

Permalänk
Skrivet av Strukt:

Inte så konstigt att det kan bli värmeproblem. Dom som bygger ihop Macarna kan verkligen inte ha på kylpasta rätt. Bara se på bilden nedan.

http://bjokib.com/public_img/mbp-paste.jpeg

Det är inte första gången Apple gör denhär missen, dom har gjort det på tidligare modeller också. Konstigt att dom påstår att det är gjort rätt, när det finns massor av bevis på Internet som visar at dom verkligen INTE gör det rätt.

blir man av med garantin ifall man skulle byta kylpasta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thowsen:

blir man av med garantin ifall man skulle byta kylpasta?

Ja det skulle jag tro.

Jag har ACMT från Apple så jag kan göra det själv utan att förlora nån garanti ...

Visa signatur

Søk på "BjoKib" på Spotify om du gillar Progressive House / Deep / Trance.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strukt:

Låter rimligt, folk som haft fläkt/värme problem och bytt kylpasta har fått bukt på problemet. Jäkligt trist dock när man köper en premium dator och det finns såna här kvalitetsproblem..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Låter rimligt, folk som haft fläkt/värme problem och bytt kylpasta har fått bukt på problemet. Jäkligt trist dock när man köper en premium dator och det finns såna här kvalitetsproblem..

Får hoppas det där var ett måndagsexemplar. Ni som ändå tänker öppna eran dator och lägga på nytt kan väl passa på och lämna lite feedback på hur det såg ut på just eran enhet!

Permalänk
Medlem

Igår fick jag hem min nya MBP. Jag upplever det som att den blir rätt varm, men å andra sidan så vet jag inte hur varm och hur mycket dom brukar låta normalt när fläktarna drar igång.

Vad ska jag använda för program för att kolla detta så att det står rätt till, har jag köpt min första mac vill jag verkligen att den ska vara klockren. För det är ju vad dessa maskiner ska vara kända för, annars vill jag lika gärna utnyttja ångerrätten.

Permalänk
Medlem

Haha det var inte lita pasta det!

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av LooPP:

Igår fick jag hem min nya MBP. Jag upplever det som att den blir rätt varm, men å andra sidan så vet jag inte hur varm och hur mycket dom brukar låta normalt när fläktarna drar igång.

Vad ska jag använda för program för att kolla detta så att det står rätt till, har jag köpt min första mac vill jag verkligen att den ska vara klockren. För det är ju vad dessa maskiner ska vara kända för, annars vill jag lika gärna utnyttja ångerrätten.

Använd programmet iStat, en dator blir varm vid användning, men är idle på över säg 60 grader c och load närmare 100 så reklamera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tosse123:

Använd programmet iStat, en dator blir varm vid användning, men är idle på över säg 60 grader c och load närmare 100 så reklamera

Det där är faktiskt ett enligt mig långt ifrån "okej" temperaturer. Kommer helt klart lämna tillbaka om idle ligger över 50c.

Permalänk
Medlem

Min idle temp ligger på ~40°C, vilket jag får anse vara helt okej. Har absolut inte känt av några värmeproblem eller liknande än så länge heller. Visserligen låter fläkten en del när den väl behöver varva upp, men när den väl ligger på 2000rpm är datorn knäpptyst.

Visa signatur

Laptop: Macbook Pro 13" 2011: i7 2.7 GHz | 8 GB 1333 MHz DDR3 | 128 GB SSD
Telefon: Samsung Galaxy SII
Platta: Samsung Galaxy Tab 10.1 32 GB Wi-Fi

Permalänk
Medlem
Skrivet av No.1:

Min idle temp ligger på ~40°C, vilket jag får anse vara helt okej. Har absolut inte känt av några värmeproblem eller liknande än så länge heller. Visserligen låter fläkten en del när den väl behöver varva upp, men när den väl ligger på 2000rpm är datorn knäpptyst.

Samma här.

Efter några youtube klipp i google chrome så ligger den nära 70c, då ligger cpun på r´typ 50%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moranic:

Samma här.

Efter några youtube klipp i google chrome så ligger den nära 70c, då ligger cpun på r´typ 50%

Fick min idag, har endast haft en överhettad MBA 2009 innan och kan säga att jag är grymt nöjd. Den är helt tyst, tom när jag kör en 1080p flash i youtube med massa andra program igång och cpu är då runt 50c.

Permalänk
Medlem

jag vet inte hur jag ska göra. min dator blir ju varm. låter jag den stå på bordet utan att arbeta ligger den på 40-50c.

kör jag football manager så kommer jag upp i 80-90c.

jag köpte den här datorn mycket för att man hört att macbook ska vara både kyligare och att fläktarna skall låta mindre.
Vad ska man vänta sig för resultat som skall vara godtagbara? Vilka program/filmer kör ni då ni skall stressa eran dator?

Permalänk
Medlem

Min 13" i5 var knäpptyst och sval det första dygnet, körde lite youtube i 1080p och märkte inga problem. Men sedan igår kväll har den börjat bli varm (framförallt längst bak i mitten på undersidan, är det där CPU:n sitter?) och därmed drar fläktarna igång på en jävla fart. Det räcker med att kopiera lite filer internt på SSD:n eller ladda något över nätverket för att det ska uppstå.

Känns inte helt okej. Någon som har ringt Apple om det här problemet?

Permalänk
Medlem

Vi fick in två stycken till jobbet (15"), den ena fungerar som den ska men den andra ligger på 90-91 grader vid lite högre belastning och låter som ett jetplan, kommer skicka tillbaka den..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morgul:

Min 13" i5 var knäpptyst och sval det första dygnet, körde lite youtube i 1080p och märkte inga problem. Men sedan igår kväll har den börjat bli varm (framförallt längst bak i mitten på undersidan, är det där CPU:n sitter?) och därmed drar fläktarna igång på en jävla fart. Det räcker med att kopiera lite filer internt på SSD:n eller ladda något över nätverket för att det ska uppstå.

Känns inte helt okej. Någon som har ringt Apple om det här problemet?

Japp det är något fel på din. Kör nog 5-6 st flikar med flash 1080p videos i youtube + massa program igång innan den säger ett knyst.

Permalänk

beställer en 15'' imorgon, håll tummarna för mig!

Permalänk
Medlem

Fick min MBP 15" idag. High-endversionen.

http://img28.imageshack.us/img28/1174/screencapture1yi.png

CPU:n verkar vara lite varm även fast datorn inte jobbar.
Datorn har varit på i cirka 8,5 timmar.

Jag ska även tillägga att jag sitter vid ett bord, så MacBooken har tillgång till luft.

Edit: Cirka en halvtimme efter bilden var tagen så sjönk CPU:n till 59 grader. Jag funderar på om det var för att jag lade in mycket musik i iTunes.

Permalänk
Medlem

Har kört min 13" några dagar nu. ligger på 34-40 i idle, vid normalanvändning ca 45-50, inte kört något tyngre än uppackning av rar och filmtittande, tystaste laptopen jag hört. Temperaturen går upp rätt fort när man börjar belasta datorn, men då går fläktarna igång och sänker, helt normalt alltså.

I butiken jag köpte så hade de inte haft några returer pga fel

Permalänk
Medlem

15" highend, ligger nu på 50 grader med vanligt surfande (spotify i bakgrunden, lite youtubeklipp etc.)

Fläkten har bara kört igång när jag kört SC2.

Permalänk
Medlem

Tydligen så körs 6750M hela tiden (bugg?).

Jag laddade därför ner gfxCardStatus och tvingade datorn att använda sig av av det integrerade grafikkortet. Då blev datorn genast svalare och batteritiden blev mycket bättre.