Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

ftp problem efter att ha skaffat vpn tunnel!

Permalänk

ftp problem efter att ha skaffat vpn tunnel!

Hejsan

Har en server här hemma som jag har kör programmet FileZilla server på för att kunna använda den som ftp. Skaffade idag VPN tunnel från https://www.anonine.com så alla trafik går igenom dom. Men när jag nu ska koppla upp mig mot ftp från en annan dator går det inte, verkar inte få kontakt med den. Är det någon inställning man måste göra eller går det inte att nå ftp när all trafik går igenom en VPN tunnel?

Kör Windows XP på servern om det skulle vara till någon hjälp.

Permalänk
Medlem

Dum fråga, men du försöker ansluta mot vpn-ip'n och inte din gamla va?

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Skrivet av Langelus:

Dum fråga, men du försöker ansluta mot vpn-ip'n och inte din gamla va?

Jag ansluter mot vpn-ip, har testat med gamla ip med och fungerar inte heller.

Permalänk

Förutsätter att allt annat funkar genom vpn? Och du testar surfa in på t.ex. www.myip.nu då ser du ditt vpn ip. Och att du kan connecta till ftp servern med vpn avslaget.

Det finns lite felkällor som du kan kolla, vissa vpn tjänster blockar portar så man kan testa ett högt portnummer typ port 43210.
Annars kan det vara någon inställning i filezilla? Kan man välja vilket ip/nätverks anslutning den ska lyssna på?
Och sen kan man fundera på något brandvägg problem?

Permalänk
Skrivet av hermaniii:

Förutsätter att allt annat funkar genom vpn? Och du testar surfa in på t.ex. www.myip.nu då ser du ditt vpn ip. Och att du kan connecta till ftp servern med vpn avslaget.

Det finns lite felkällor som du kan kolla, vissa vpn tjänster blockar portar så man kan testa ett högt portnummer typ port 43210.
Annars kan det vara någon inställning i filezilla? Kan man välja vilket ip/nätverks anslutning den ska lyssna på?
Och sen kan man fundera på något brandvägg problem?

Ja allt annat fungera genom vpn är just ftp som inte gör det! När vpn är avslaget har jag inga problem att ansluta till ftp servern.
Vilket ip den ska lyssna på har jag testat å det hjälpte inte dock inte testat med att byta port, så ska göra det,
Kan det vara brandvägen, den fungerar ju när vpn är avstängd men inte när den är på skulle det göra nån skillnad? använder windows egna brandväg?

Permalänk

Tack så mkt, det hjälpte att byta port nummer, nu kan jag ansluta med både det vanliga ip och VPN tunnels ip.