Corsair HS1, Sennheiser PC 360 och Steelseries 7H

Permalänk
Melding Plague

Corsair HS1, Sennheiser PC 360 och Steelseries 7H

Seriösa datorspelare behöver betydligt mer än hög bildfrekvens. SweClockers ljudexpert Johan Althoff sätter tänderna i tre maffiga hörlurar för gamers.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Härligt!

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

Tack för recensionen men jag håller mig till mina Steelseries Siberia V2 dom är heeelt underbara

Permalänk
Medlem

Jag tycker att headseten tävlar i lite olika kategorier. Det vore ju konstigt om ett headset som kostar drygt 80% mer än ett annat INTE vinner ett sånt här test.
Utöver det var det skoj med hörlurstester, definitivt något som inte många tar sig an. Vore super om ni kunde utöka med fler tester av populära lurar i varierande prisklasser, t.ex. Creatives lurar (bl.a. Fatal1ty-lurarna), Steelseries och kanske även Plantronics Gamecom-serie. Jag hade gärna också sett ordentliga utvärderingar av hållbarhet (tappa dem några gånger, kör över sladden med en stol fem gånger vad vet jag) och deras förmåga att utestänga ljud från omgivningen - det måste ju finnas någon mer än jag som har andra människor i huset som får för sig att göra högljudda saker när man sitter vid datorn?

Permalänk

Underbart

Har själv HS1 sen ett halvår tillbaks och är supernöjd, dock så har dem börjat glappa där kabeln går in i kåpan och då jag funderat på PC 360 så är den här recensionen perfekt timing

Det jag själv är intresserad av är dock om Sennheiser lurarna är sköna om man har glasögon vilket gör HS1 helt perfekta i mina ögon, hade varit kul att veta men kanske nån i tråden som har ett par och använder glasögon kunde vara snäll och svara på

Permalänk
Medlem

Bytte nyligen ut mitt corsair Hs-1 eftersom att det gick sönder efter 2 månader, mot ett Razer Carcharias på en ren chansning. Detta visade sig vara en riktigt bra chansning. Förutom faktumet att dessa är aningen mindre bekväma än hs-1 så är allt annat bättre. Ljudet och micen är helt klart överlägsna Corsair HS-1. Ljudkortet i Rampage 3 formula var dessutom bättre än vad jag förväntade mig ^^

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Underbart

Har själv HS1 sen ett halvår tillbaks och är supernöjd, dock så har dem börjat glappa där kabeln går in i kåpan och då jag funderat på PC 360 så är den här recensionen perfekt timing

Det jag själv är intresserad av är dock om Sennheiser lurarna är sköna om man har glasögon vilket gör HS1 helt perfekta i mina ögon, hade varit kul att veta men kanske nån i tråden som har ett par och använder glasögon kunde vara snäll och svara på

Håller med där, hs-1 är väldigt sköna när man har glasögon.
Hur var micen för dig ? min brummade så det stod härliga till, och vad jag än gjorde, och vilken usb port jag än valde så brummade den lika mycket.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

inte så otippat att sennheiser skulle ta hem detta. Vill man ha bra lurar så köper man från företag som kan sin sak, inte från razer, corsair etc när det gäller ljud..
kör ett par sennheiser HD555 själv, riktigt nöjd

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk

Ni skulle haft med Logitech G35 Mycket bra headset!!

Visa signatur

Chassie: Fractal Design Define XL - Mobo: MSI P67A GD65 - CPU: Intel i5 2500K - CPUkylare: Antec KÜHLER H2O 620 - RAM-minne: 8Gb Corsair Vengeace 1600 MHz - GPU: ASUS GTX 570 Direct CU II - PSU: Corsair AX 850 - HDD: Western Digital BC 1Tb - Corsair Force GT 120Gb OS: W7 Home Premium 64bit - Skärm: LG W2363D 120Hz - Keyboard: Microsoft Sidewinder X4 - Mus: Logitech G500 - Headset: Logitech G35 - P6157 3DMarks

Permalänk
Medlem

Högkvalitativt ljudkort för 1800 spänn? Vilken motsägelse...

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Medlem

Stolt ägare av PC 360

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem

Sennheiser is the shit!

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Ett gäng Intel NUC Gen 8:or
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmos92:

inte så otippat att sennheiser skulle ta hem detta. Vill man ha bra lurar så köper man från företag som kan sin sak, inte från razer, corsair etc när det gäller ljud..

Sitter också med HD555 sedan 4 år tillbaka. Bästa investering jag har gjort. Håller än. Bra kvalité rakt igenom. Ska nu byta ut dom till just PC-360. Har lagt beställning imorse och nu kom recensionen. Precis vad jag har förväntat mig. Det blir nog bara sennheiser i framtiden. =D

Visa signatur

- Its all about the game

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2infinity:

Tack för recensionen men jag håller mig till mina Steelseries Siberia V2 dom är heeelt underbara

Jag sitter fortfarande med första versionen, bästa hörlurar jag haft, Siberia är win.

Visa signatur

<2x16GB Dominator DDR5 CL30@6200MHz> <MSI MPG Z790 Edge Ti MAX PCIe5>
<
Intel i7-14700K> <Nvidia RTX2080Ti> <Lian Li EDGE 80+ Platinum 850W>
<
MSI Spatium M580 M.2 Gen5 2TB> <Samsung 990 Pro 1TB>
<
Phanteks NV7 White> <Alienware AW3418DW>
<
Logitech Z906 5.1> <Windows 11 Pro>

Permalänk
Skäggig legend

Jag har min förstärkare med 2x2 sterio = awesome. När det ska bli tyst eller spela med vänner slänger jag på mig mina HS-1200. Jag tycker dom är kanon sköna och hmm.. "läckra/smäckra". Och dessutom PERFEKTA för HTPC

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmos92:

Även jag kör dessa. Riktigt nöjd! Klockren bas men ändå knivskarpt ljud, inte bullrigt. Klockrent på alla nivåer.
Dock så måste jag säga att mina tidigare Razer Carcharias lurar presterade riktigt bra. Bland de skönaste lurarna jag provat, micken va klockren och ljudet var faktiskt riktigt bra. De enda lurarna jag provat med bättre ljud är just HD555 och det är väll inte riktigt fy skam.

Permalänk
Medlem

mer av sånt här!!! +1 till swec

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk

Jag har ett HS1 och tycker att ljudet inte är så bra i FPS även fast jag kör med virtuellt 7.1 ljud. Någon som har samma headset och vet hur man löser detta?

Visa signatur

MS-7613 l i5 750 l 6GB RAM DDR3 l GTX 570 l Asus Xonar DX+Pc 360 l Seagate 750GB + 500GB HDD 7200 RPM l VX 550W l Fractal Design Defice R3 l Benq G2222HDL l Windows 7 Home Premium 64bit

Permalänk
Medlem

Huh, tack för den recensionen (lagt till favoriter nu). Jag var nära ett HS1 köp efter att ha läst den här recensionen: http://hardocp.com/article/2010/10/12/corsair_hs1_usb_gaming_...

Citat:

The Bottom Line
Corsair has created an excellent headset with its own sound card built in. A user carries the same sound from computer to computer.

If you enjoy movies and gaming, then we recommend this headset with absolutely no reservation. If you enjoy a concert or 5.1 sound for your music, this headset is excellent as well.

If you are an audio purist, this headset is absolutely not for you.

För övrigt kände jag faktiskt inte till att PC 350 var undermålig den med. Har alltid haft för mig att Sennheiser stått för kvalitet. Vilken tur att PC 360 leverar i varje fall.

Permalänk

Häääärligt med kringrustnings recensioner!

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem

Någon som testat både HS1 och Siberia och kan säga vilket som är skönast?

(Citera gärna)

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Avstängd

Och ändå hade inet en sweclockers symbol för HS1 på hemsidan förut.

Och det där med att öronen aldrig får vila.. the fuck pratar han om? Antingen är snubben ljudkänslig för diskant och p12 kåt i bas eller så bör han uppsöka vård.
Sedan räcker det med att öka enbart ett till två snäpp i Corsairs Mixer för bas om man nu måste ha BOOMBOOM, samtidigt som man behåller det vettiga ljudet all-around.
Fungerade underbart för musik och film, sedan spel är det ju nice om man nu inte måste spela BC2 med huvudskakande bas.
NI kanske fick ett defekt exemplar? Corsair's HS1 har ganska hög failrate.

Och vad hade ni för inställningar gällande Dolby Surround? Virtual och Prologic samt 7.1 eller körde ni stereo? Köra stereo och Virtual så får man badrums effekt, inte särskilt positivt.

Citat:

Det enda som stör är att anslutningskabeln är klädd i något slags fibermaterial, och varje gång den vidrör kläder eller skrivbord leds ljudet vidare upp till hörluren. Detta blir snabbt ett ständigt irritationsmoment.

Haha. Märkte inte av det öht, och då satt kabeln mellan armstöd och själva sitsen i fotöljen och gled upp och ner. Rätt vass kant där vid armstödet, och jag märkte då inget. Kanske var för upptagen med att faktiskt lyssna på musik eller göra något vid datorn.

Citat:

Tyvärr gör detta att många musikstilar, främst hårdrock och aggresiv electronica, blir väldigt påträngande efter någon minuts lyssnande. Basen är frånvarande och luddig, och diskanten är närvarande men klart tilltrasad. Det här är lurar att lyssna på tal i, inget annat.

Jag lyssnar främst på Metal. Kamelot, Scar Symmetry, Dream Theater m.fl. och hade inga problem med några andra stilar heller, och heller ändrade jag inget i mixern förutom ett snäpp för lite mer bas.
Men man märker ju att personen verkar jämföra dessa lurar med något för 20000 kr.

Ni borde dock dra en recension av analoga versionen av HS1 (aka HS1A)

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med mina creative hörlurar för 300 spänn , fan jag hade aldrig lagt ut mer, jag tappar mina hörlurar ofta och dom brukar gå sönder lätt.
Men dom här har faktiskt klarat sig länge.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jsf:

Jag är nöjd med mina creative hörlurar för 300 spänn , fan jag hade aldrig lagt ut mer, jag tappar mina hörlurar ofta och dom brukar gå sönder lätt.
Men dom här har faktiskt klarat sig länge.

Fatal1ty?

*Ryser*
Sitter ju på öronen ist för runtom och är pyttesmå ju!

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk
Medlem

hade varit skoj med en jämförelse mot billigare hörlurar för att vet hur pass skillnaden är. Har alltid varit nöjda med min billiga Zombee Z300 som jag köpte på teknikmagasinet tex. Använder iofs inte hörlurar särskilt ofta. Men hade varit kul att se om det är värt alla dessa 100 lappar mer för ett par hörlurar

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hamzta:

Fatal1ty?

*Ryser*
Sitter ju på öronen ist för runtom och är pyttesmå ju!

haha jag tycker dom sitter bra och det är inget fel på ljudet heller

Permalänk

Offtopic: Vilken krigsfilm var det bild på under Testutförande?
Var det Saving Private Ryan? hoppas att det är någon jag inte sett.

Visa signatur

Speldator: Rtx 3070, AMD 5700x3d, Asus B450-F, Corsair 32GB 3600Mhz, 2TB SSD, Corsair 400Q, Win11.
Uppgraderad sen 2017. Nätagg, lagring och chassi består.
Skärm: Philips Evnia 27M2N8500AM (OLED, 360 Hz)

Permalänk
Medlem

Roligt med kringutrustning sitter själv med ett par Roccat Kave och kunde inte vara med nöjd. Bekväma, bra ljud och bra röst.

Permalänk
Skrivet av TrauzDragon:

Jag sitter fortfarande med första versionen, bästa hörlurar jag haft, Siberia är win.

har testat ett par siberia. Ljudet i dom är så jävla dåliga så det inte är sant. Då är Fatalitys hörlurar hästlängder bättre.

Synd att ni ej tog med logitech g35 som en annan sa. Riktigt bra hörlurar:)

Permalänk

Roligt att man kan få ett par hörlurar från exempelvis AKG som är mycket bättre än de flesta dyra "gamingheadsetten" för 400-500 spänn.