Helgsnack: "Vilken webbläsare och varför?"

Permalänk
Medlem

Hej
Intressant diskussion, webbläsare handlar om vad man tycker om och inget annat, sedan om den ena är millisekunden snabbare har det ingen betydelse, som alla andra nog har sett gillar jag FF4, har testat chrome,opera,IE9 och safari men är ändå kvar på FF. IE9 har jag på datorn men använder den aldrig, snygg men segt, det som sägs om IE9 stämmer verkligen inte, chrome tyckte jag var nej tack, chrome skickar text snabbt men bilderna kommer alltid i efterhand vilket gjorde att jag slängde det efter ha testat den under 1-2 dagar, opera hade jag kunnat gått över till om de hade haft en smidigare bookmark, opera är snabbt och spöar lätt de andra i hastighet, tyckte bara att opera var tråkigt. Safari var nej tack efter 1 timme, safari tyckte jag var segast av dem alla. Jag lirar på en pc/laptop från HP för den som undrar. Hur som helst tycker jag FF är bäst hos mig och kommer inte att byta den mot någon annan.

Permalänk
Medlem

FF crashar för mycket så det har blivit chrome som alltid fungerar och är snabb.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

om du har flera datorer är chrome ett självklart val enligt mig, då du kan synkronisera alla bokmärken, tex om jag sitter vid min laptop, drar upp en sida till bokmärkena, så tar det ca 5 sekunder tills det bokmärket finns på min stationära dator, så sjukt enkelt och så sjukt smidigt

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Opera och Firefox.
Opera: För att de faktiskt har varit först med många funktioner (rätta mig om jag har fel), tex det smidiga adressfältet som nu är standard på alla andra browsers. I stort sett alla funktioner chrome hyllas för har de kopierat från Opera. Tycker att den är jävligt underskattad.

Firefox: För att det är stabilt och funkar ALLTID med ALLA sidor. Var (så vitt jag vet) först med att ha addons som funkar smidigt. Även en lite vana inblandat.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem

Opera!

Någon som vet om man kan göra "folders" i bokmarksfältet?

Jag vet att man kan göra folders i "bookmark management" men jag vill att mapparna ska synas under adressfältet, så att om jag trycker på en mapp så får jag upp en lista med bokmärken. Anledningen är att jag vill ha en mapp med mina RRS feeds och lite annat sorterat. (har rätt många).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PierreB:

FF crashar för mycket så det har blivit chrome som alltid fungerar och är snabb.

Samma här, alltid (svarar inte) från FF...chrome startar på 0.1 sekund och laddar skitsnabbt! Firefox är ju...segt som fan. IE är ju inte så snyggt/kul heller.

Permalänk
Medlem

Körde IE länge, hade senast IE 8. Tyckte väl då att det gnagde på bra. Men sedan jag stötte på Chrome har jag förstått vad "en snabb webbläsare" verkligen innebär! Microsoft ska hålla sig till det de gör bra, OS vart 4e år, och inte nöta på med en webbläsare, som helt enkelt inte håller måttet.

Chrome är den bästa "uppgraderingen" jag har gjort, och jag tänker aldrig byta "ned" mig igen.

Permalänk
Medlem

Jag använde också firefox lääänge, sen bytte jag till chrome. Anledningarna kommer jag inte riktigt ihåg, men jag kan sammanfatta Nu att jag gillar det för att:

+ Synkning med ett google konto! Perfekt, om man är hos polarna eller nyss ominstallerat datorn. Man får tillbaka sin webläsera till hur det såg ut sist du ändrade något!
+Det är väldigt enkelt, men kan samtidigt användas till mycket mer då det finns oändligt med plugins som hanterar allt mellan himmel och jord.
+Det är RIKTIGT snabbt, speciellt med den senaste versionen.

- Vet inte om det finns något för en användare på min nivå.. Plus kunde jag ha listat många mer, men inget nytt som inte finns på firefox/ie.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Kör på firefox p.g.a Adblock Plus och noscript.

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem

Bytte till Chrome för några veckor sedan och allt går snabbare plus att det i min mening mycket snyggare.

Visa signatur

2X BenQ 24'' G2420HDBL | Sennheiser pc game 350 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries QcK XXL | Microsoft Sidewinder X4

Permalänk

Jag föredrar Opera, snabbt och snygg läsare.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

firefox frälst sedan flera år tillbaka. kör en fx4 beta och fungerar bra. Testat chrome men är vissa små sakar som jag stör mig på.( en bra grej är dock att man får förslag på domäner medan man skriver även om inte varit inne på sajten innan.)
Har inte gjort något grundläggande test men blir kanske nu när fx4 kommit. Är dock skeptiskt till chrome eftersom det är ytligare en bit på vägen till Google världshäravälde.

Annars kör jag ibland opera som andra webbläsare som är helt okej. kör aldrig IE då jag sitter på Linux

Permalänk
Medlem

Chrome, det jag gillar mest är väl att man kan "googla" i adressfältet, ja man kan säkert göra det i andra webbläsare men det känns mysigare och snabbare i chrome. Dessutom slipper man dessa onödiga knappar och grejer som är ivägen. (de uppe vid tabbarna)

Permalänk
Medlem

Firefox:
+ Mycket add-ons som _kan_ vara bra.
- Det mesta

Opera:
+ Sjukt mycket inställningar (Möjlighet att plocka fram olika paneler och ändra alla snabbknappar)
+ Syncfunktioner för allt, typ.
+ Inbyggd torrentklient
- Nya versioner kan krascha

Chrome:
+ Snabbt som satan
- Känns "fel" när jag använder det
+/- Google gör det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

firefox frälst sedan flera år tillbaka. kör en fx4 beta och fungerar bra. Testat chrome men är vissa små sakar som jag stör mig på.( en bra grej är dock att man får förslag på domäner medan man skriver även om inte varit inne på sajten innan.)
Har inte gjort något grundläggande test men blir kanske nu när fx4 kommit. Är dock skeptiskt till chrome eftersom det är ytligare en bit på vägen till Google världshäravälde.

Annars kör jag ibland opera som andra webbläsare som är helt okej. kör aldrig IE då jag sitter på Linux

om jag var dig så skulle jag dock ge Chrome typ en vecka eller två för kände själv när det kom ut och jag gick över till det från FF att det var helt värdelöst men efter nästan 2 veckor så var det helt tvärt om och då var det bara å avinstallera FF ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag kör Google Chrome och har gjort nu i över ett år. Det jag gillar med den är hur minimalistisk UI är och hastigheten på läsaren.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

IE9
+ Snabb
+ Startar upp väldigt snabbt
+ Stabilt
+ Fungerar till 100%

FF 3.6
+Bra vid nedladdningar med addons typ downloadhelper
-Inte lika snabb som IE9

Chrome är helt ointressant, mycket anti-MS över den.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Skrivet av ponanmsi:
Skrivet av gnurk:

Tyvärr mörkar Adobe vilka allvarliga säkerhetsbrister som eventuellt finns dolda i betaversionen och de friskriver sig med "We do not recommended that this release be used on production systems or for any mission-critical work". Adobe har lovat en 64-bitarsversion i många år nu, men har aldrig lyckats leva upp till löftet.

Har testat 64-bitars flash och den funkar inte alls, har prövat diverse videor och spel som använder flash och det har krashat webläsarn varje gång

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem

Chrome använder jag, IE9 buggar sönder sig för mig och även om det inte är något generaliserat så funkar det helt enkelt inte i mitt smak.
Firefox la jag ner efter många års användande då Chrome slår den i prestanda, speciellt Chrome 11 (Dev).

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Hedersmedlem

Först de som blir uteslutna ur listan och enkelt skäl till varför:

- IE, endast Windows kompatibel
- Safari, endast för MacOS och Windows

Nästa som faller ur min lista, utan egentligt tekniskt skäl, och bara därför att jag trots försök aldrig lyckats gilla den:

- Opera

Min standardläsare:

- Firefox

  • kompatibel med alla större operativsystem

  • har bra tillägg där de viktigaste för mig är Vimperator (fast Vimperator är inte optimalt i Windows pga dess fönsterhanterare) och NoScript

  • kan inte ens komma ihåg för hur många år sedan jag hade den senaste kraschen

Alternativ webbläsare:

- Chrome

  • blir oftare standard de gånger jag använder Windows system på jobbet, lite pga att prestandaskillnaden mot Firefox endast märks av där och pga att jag inte har så stor nytta av Vimperator

  • komplement på Linux för videoströmmar (smidigare att köra det i annat än firefox + vimperator)

  • minus för att jag ännu inte funnit ett Vimperator alternativ i likvärdig klass (fungerar, men inte med samma flyt och inte lika stabilt)

Prestandamässigt märker jag ingen direkt skillnad mellan Chrome (Chromium) och Firefox. Jag sparar alltid senaste sessionen i Firefox, vilket innebär att jag alltid startar upp den med mellan 40 - 80 tabbar. På Linux har jag inga problem med det upplägget, men upplever däremot Firefox segare på Windows system.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av heande:

testade senast för några dagar sedan med senaste Chrome, men visst det är ju bättre nu än för ett år sedan men fortfarande tillräckligt dåligt för att köra med bägge webläsarna.

Vad är det som är dåligt?

Skrivet av Limo:

Kör på firefox p.g.a Adblock Plus och noscript.

Som sagt finns de även till chrome.

Permalänk

Ja då har man gått över till chrome och blev måttligt överraskad av hur mycket smidigare det är än FF

Har haft det länge och kört litegrann men inte orkat ställa in det. Nu är det gjort gjordes främst för att flashplayer kraschade konstant och hängde webbläsaren kört FF4 beta 132½. som i sin tur hängde Amsn. Sen går det inte att döda processer i win 7

Permalänk
Skrivet av echo:

Webbläsare som inte kör tabbar/fönster och plugins (såsom flash) i egna processer går inte att använda i dagens läge.

Opera går fan inte ens att använda (flash has crashed, restart browser? (ojdå hela webbläsaren har visst redan kraschat)), nu har jag inte testat firefox men om inte 4an är drastiskt mycket bättre så är firefox ännu värre.

Safari? Kanske under OS X men knappast för något annat OS.

Kvar har vi Chrome. Det är inte det att Chrome är så fruktansvärt bra eller har bäst funktionalitet. Det är helt enkelt den enda webbläsaren som över huvud taget fungerar om man tänkt surfa med flera tabbar + fönster och/eller har tänkt använda flash någon gång.
(flashblock och annat som inte stänger av flashprocessen duger inte)

Sen om man ser till säkerheten så är det ingen match där heller, Chrome erbjuder kanske inte allt man kan önska sig men jämfört med konkurrensen så finns det inget som kommer i närheten.

Så som entusiast så finns det dessvärre bara ett alternativ...

Låter ju som din dator måste vara pajj eller så om flash kraschar så ofta. Kör FF 3an sedan det kom ut inte sett någon flash krasch. I tidigare versioner av Chrome så kraschade streams hela tiden och om det itne var nog så kom det upp en jobbig ruta som drog en ur fullscreen läge, extremt störigt. Chrome 10 fungerar bättre dock.

Permalänk
Medlem

FireFox på workstation och filservern pga av alla tillägg (adblock, downloadHelper, noScript, screengrab, skipscreen, SQLLite, Youtube to Mp3 m.m.).

På telefonen och MacBook Pro är det Safari som dominerar, även om FF kommer upp ibland också...

Har använt Chrome ett par ggr men går alltid tillbaka till FF då jag finner gränssnittet till att vara hemskt. IE kommer aldrig in på datorn igen, då de inte uppfyller en tredjedel av alla standarder i w3c.

Permalänk
Medlem

Firefox, för om jag saknar någon funktion så finns det ofta något addon som kan komplettera. Jag kan hålla med om att det är en gammal vana men ingen webbläsare har de funktionerna som jag är van vid. (de funktionerna finns i addons)
Internet explorer8/9 saknar en drös standardsaker i högerklicksmenyerna.
Gillar opera men har dock missat någon dum grej. Annars hade jag bytt.
Chrome fungerar helt ok och safari har jag inte fastnat för.
I snabbhet så fungerar alla webbläsarnas nyaste versioner bra för mig så där är det dött lopp för mig.
Skulle jag då rekommendera en webbläsare så hade jag sagt prova dig fram. Du kommer hitta en som passar dina vanor bäst.

edit: När ska IE bli vuxen och släppa sin mamma Windows. Att behöva starta om datorn för att installera går fett bort för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av highspeed:

Låter ju som din dator måste vara pajj eller så om flash kraschar så ofta. Kör FF 3an sedan det kom ut inte sett någon flash krasch. I tidigare versioner av Chrome så kraschade streams hela tiden och om det itne var nog så kom det upp en jobbig ruta som drog en ur fullscreen läge, extremt störigt. Chrome 10 fungerar bättre dock.

Med samma argument låter det som din dator måste vara pajj

Och jag pratar inte av erfarenhet från en dator...

Permalänk
Medlem

Firefox pga alla tilläggen

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikssonown:

Har testat 64-bitars flash och den funkar inte alls, har prövat diverse videor och spel som använder flash och det har krashat webläsarn varje gång

Hos mig funkar det oftast, men så mycket bättre än så är det inte. Ligger väl på 10-15 krascher per dygn.

Och man har ingen j-la aning om vilka säkerhetsrisker man utsätter sig för. Till de övriga flashversionerna kommer det panikuppdateringar då puliciteten kring nyfunna hål blivit alltför stor, men till square har det aldrig kommit någon. Så då måste den ju vara helt felfri och jättesäker - eller..? Det verkar dessutom inte finnas någon inbyggd kraschrapportering, så man kan ju undra vad meningen är med en beta när de skiter fullständigt i om den funkar eller ej.

Permalänk
Medlem

Chrome

Stolt användare av Chrome 11.x
Tycker de lyckats med en snabb browser, minimalt ui och kraftfulla extensions. T.ex min valutakonverterare översätter valutor i sidan automatist och identifierar de automatiskt med! Bara en sån sak!?

Visa signatur

i5 2500k, GTX770SLI, 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Alla som inte gillar Firefox för det är segt bör testa Firefox 4, btw RC2 släpptes nyss.

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64