1,8" hd - vilken kontakt-typ är detta?

Permalänk
Medlem

1,8" hd - vilken kontakt-typ är detta?

Min kompis externa disk har gått sönder och jag tror bara det är usb interfacet och inte själva disken i sig. Vi skruvade ut disken men vet inte riktigt hur jag kopplar in den i någon annan typ av dator. Vilken kontakt typ är det här? Och finns det någon käck "docka" man kan köpa och koppla in den via?

Permalänk
Hedersmedlem

Du har ju plockat bort hela kontrollerkortet som styr HDn (motor och läshuvud, interface). Det verkar vara en specialvariant med inbyggt USB-interface. Hursomhelst är det inget du kan ersätta eftersom kontrollerkortet är specifikt till disken, ibland ner till enstaka dagar. Är kortet dött får du förlita dig till dataåtervinningsföretag och att de isf har ett likadant kort liggande.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Trodde bara han lyckades plocka bort lådan med usb-interfacet medans själva disken var intakt? Jag har plockat isär ett par andra externa diskar och fimpat bara själva chassit, sedan sitter det ju oftast en standard SATA disk innuti. Fick för mig att det var likadant även på de små 1,8" diskarna men där kanske det är mer special?

Permalänk
Hedersmedlem

Detta är som du ser en specialgjord disk. Den övre, 4-poliga konakten ansluter direkt till motorn (och kräver motsvarande motordrivnings-IC på kontrollerkortet), den nedre till läshuvud/mekanik och behöver anslutas till anpassade kretsar där också. Det är, som sagt, kört att fixa om du inte själv orkar leta upp ett exakt likadant kort, helst från samma tillverkningsdag.

I detta testet kan du ser en vanlig disk, isärtagen på samma sätt: http://www.storagereview.com/samsung_spinpoint_f4eg_review_hd...
Samma sak även om kontaktdonen är annorlunda.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Attans, nåja tack för svaret. Nu behöver jag inte grubbla mer på det