Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Har för övrigt kört BG->BGII (dock inte icewind dale 2, och throne of bhaal då jag inte haft så mycket tid som när man var yngre). Har dock som ambition att köra igenom hela BG serien (och icewind dale) med en och samma karaktär någon gång i mitt liv :). DA2 är väldigt platt i jämförelse.

Tack du väckte sköna minnen! ska nu installera om BG2 och lira igenom det.

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babianen:

Exakt! Det är så roligt när en rogue poffar fram från ingenstans och slaktar min mage med en backstab attack. Nu har jag gått ner till hard och då är det ju så lagom roligt då man knappt behöver styra gubbarna alls.

Får se om man orkar spela igenom spelet nu när Shogun 2 och så mycket annat gott släpps.. Av det jag spelat så känns det ju som att man inte kan ge det mer än 5/10.

Eller hur. Spelet känns enformigt och inspirationslöst. Just nu vet jag inte om jag kommer orka spela igenom spelet. Så fort det blir en fight så känns det direkt "oh nej vad jobbig, ännu ett random event"

Visa signatur

[System] |Crosshair lll formula | BEx4 955 3.2Ghz | HD 6870 | 8gig ddr3 | X25-M 80gig G2 | 2x1TB | Antec 1200 | Corsair 650W | 24' '+ 24'' | win7 x64
[Laptop TimlineX 4820] 14'' | 5650 | i7

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Flamso:

Ja, jag ska väl inte säga att jag är så "hardcore". Körde normal utan några som helst problem som mage tills jag stötte på en Saarebaas. Då var det omöjligt. Fick gå fram och tillbaka i svårighetsgrad ett par gånger där. :S Sen var ju slutet helt åt helvete löjligt. Men det tänker jag inte gå in mer på.

Ooouh, det är hårt! Ska nog sätta mig in i det igen, det var ett tag sen, minst sagt.

Normalt brukar jag köra nightmare eller motsv., men jag orkade faktiskt inte bry mig så mycket, vilket var poängen. Tyvärr är det väl den riktning som många PC-spel verkar ta...

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Aser:

Normalt brukar jag köra nightmare eller motsv., men jag orkade faktiskt inte bry mig så mycket, vilket var poängen. Tyvärr är det väl den riktning som många PC-spel verkar ta...

Jag tänkte köra något liknande. Nu i efterhand så ska jag nog bara göra det om jag inte kör mage. x)

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babianen:

Du måste gå in i "the Hanged Man" två gånger för att låsa upp henne.

Dold text

Satt Isabela, Fenris och Merill. Aveline verkar inte allt för taggad eller så har jag inte orkat bry mig tillräckligt om den haggan. Håller på att klara det med warrior nu efter spelat igenom det som mage och rogue, nörd? japp xD

Visa signatur

dosdead#639 - Z - I opened with 3 ghost academy and transitioned into losing my whole fucking base!

Permalänk
Skrivet av Sarevok:

Tack du väckte sköna minnen! ska nu installera om BG2 och lira igenom det.

http://www.pocketplane.net/mambo/
http://bg2redux.student.utwente.nl/trac/

Permalänk

Jag får ångest bara av att starta spelet och jag har inte ens kommit iväg på expeditionen ännu...

Som RPG är detta helt värdelöst.
Känns mest som ett 3rd POV hack n slash spel med ett halvlamt "special powers"-träd som låser upp cooldown powers.
Storyn är ganska urusel också IMO.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk

I.o.m hur DA:2 blev som slutprodukt, dvs enligt mig ganska ointressant och oengagerat, tror ni detta kommer "smitta" av sig även till andra titlar?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Nice!!

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Tomes "aktiveras" direkt, tror jag, inget man behöver leta upp i sitt inventory, alltså.

Skrivet av Flamso:

Man läser dem automatiskt när man plockar upp dem, som jag förstått det.

Misstänkte detta men nu har jag iaf fått det bekräftat av er Tack.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Discokungen
Skrivet av A_Müller:

Jag får ångest bara av att starta spelet och jag har inte ens kommit iväg på expeditionen ännu...

Som RPG är detta helt värdelöst.
Känns mest som ett 3rd POV hack n slash spel med ett halvlamt "special powers"-träd som låser upp cooldown powers.
Storyn är ganska urusel också IMO.

Haha, storyn blir mycket sämre. :')

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

Underbart!!
Snälla, snälla, gör en BG1 och Planescape: Torment också, så folk får se hur cRPGs ska vara på riktigt!

Permalänk
Medlem

Det känns som att detta var mer ett konsoll spel än ett riktigt pc rpg. Dem har tagit bort all glädje med att utforska ställen, det mesta har man sett efter ett par timmar, sen använder dem samma ställen om och om igen. Striderna var rätt så kul dock, men alldeles för lätta och snabba. Testade ett team med bara mages + jag som warrior tank, andra igenomspelningen, och fighterna varar sällan mer än att par sekunder....

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dovienya:

Underbart!!
Snälla, snälla, gör en BG1 och Planescape: Torment också, så folk får se hur cRPGs ska vara på riktigt!

ojdå, såg att de fortfarande höll på med Irenicus' dungeon... är lite arbete kvar då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

http://data.fuskbugg.se/skalman02/1299793395831.jpg

Suck...

Edit: Glömde säga att jag tycker Merrill är den mest irriterande karaktären sen Jar Jar Binks, om inte mer så.

..but if they are lonely why would they need private time? haha! Merill är skön! :>

Permalänk
Medlem

Kanske en självklarhet för många men jag ville bara vara säker på en sak:
Hjälmar, vantar och bröstplåtar som min mage inte kan bära kan jag väl lika gärna vendora? För man kommer väl aldrig kunna ge sina partymembers sådana items ändå?

Sen en sak till, jag hade kanske ett dussing junkitems i ryggsäcken, kom till en vendor och tryckte på Sell all Junk knappen och märkte att jag inte fick många silver för det. Okej att junk är junk...men snackar vi ett värde av några få kopparslantar? Bara nyfiken så jag inte missar något.

Slutligen en questfråga:

Gjorde nyss ett quest som jag tror hette Birthright, där man skulle in i källaren under Gamling's f.d estate runt Lowtown och sno tillbaks ett testamente. När man väl hittat kistan med testamentet fick man chansen att välja "Fortsätt" eller "Gå hem till morsan och ge henne testamentet". Jag nös till när jag skulle välja "Fortsätt" och råkade därför trycka på "Gå hem". Vad hade hänt om man fortsatt? Kunde inte sluta tänka på det i morse.

Dold text
Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Slutligen en questfråga:

Gjorde nyss ett quest som jag tror hette Birthright, där man skulle in i källaren under Gamling's f.d estate runt Lowtown och sno tillbaks ett testamente. När man väl hittat kistan med testamentet fick man chansen att välja "Fortsätt" eller "Gå hem till morsan och ge henne testamentet". Jag nös till när jag skulle välja "Fortsätt" och råkade därför trycka på "Gå hem". Vad hade hänt om man fortsatt? Kunde inte sluta tänka på det i morse.

Dold text

[/QUOTE]

Inget hade hänt du hade kunnat fortsätta kolla igen rummet efter andra saker, that's it. Dörren in till själva huset är låst och källaren har du antaglien redan rensat på diverse saker.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av TyphoonCC:

Inget hade hänt du hade kunnat fortsätta kolla igen rummet efter andra saker, that's it. Dörren in till själva huset är låst och källaren har du antaglien redan rensat på diverse saker.

Dold text

Tackar Då missade jag inget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu var det avklarat. Kan ju inte påstå att jag var lika nöjd som när jag hade ihjäl slutbossen i DA1. Däremot är sista fighten (den sista fight som blev av mitt val åtminstone) rätt fet. Tyvärr får jag säga att bossfighterna till största delen var jävligt likartade. Mycket mer variation i DA1 och Awakening. Så de har ju verkligen krympt sitt recept:

1. Vanliga fighter: Slåss mot ett gäng och sen kommer det ett gäng till och kanske ett till lite random sådär.

2. Bossfighter: Stor boss som har några specialare och sen hämtar adds antingen var 25:e %, 30:e eller när de når 50%. Inte direkt jättespännande, särskilt inte i jämförelse med de minst sagt episka fighterna i DA1 och Awakening.

Jag kommer inte spela igenom det här spelet igen, även om jag skulle vilja prova andra val. Det var helt enkelt för långa sträckor mellan storyelementen för att det ska vara värt det. Däremot kommer jag nog spela igenom DA1 och Awakening en gång till bara för att de faktiskt är så bra som man vill att de ska vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkmoon:

Nu var det avklarat. Kan ju inte påstå att jag var lika nöjd som när jag hade ihjäl slutbossen i DA1. Däremot är sista fighten (den sista fight som blev av mitt val åtminstone) rätt fet. Tyvärr får jag säga att bossfighterna till största delen var jävligt likartade. Mycket mer variation i DA1 och Awakening. Så de har ju verkligen krympt sitt recept:

1. Vanliga fighter: Slåss mot ett gäng och sen kommer det ett gäng till och kanske ett till lite random sådär.

2. Bossfighter: Stor boss som har några specialare och sen hämtar adds antingen var 25:e %, 30:e eller när de når 50%. Inte direkt jättespännande, särskilt inte i jämförelse med de minst sagt episka fighterna i DA1 och Awakening.

Jag kommer inte spela igenom det här spelet igen, även om jag skulle vilja prova andra val. Det var helt enkelt för långa sträckor mellan storyelementen för att det ska vara värt det. Däremot kommer jag nog spela igenom DA1 och Awakening en gång till bara för att de faktiskt är så bra som man vill att de ska vara.

Vad var det som var så bra med bossfighterna i DA1? Dessutom så var bara att ha 3 mages med Cone of Cold spellen och sen kunde man frysa bossen permanent, sög.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murloc:

Vad var det som var så bra med bossfighterna i DA1? Dessutom så var bara att ha 3 mages med Cone of Cold spellen och sen kunde man frysa bossen permanent, sög.

Variation. Känsla. Och kanske framförallt: Bandesign vid bossarna. Och om man nu ville förstöra det med tre mages så är det ju upp till en själv

Permalänk
Medlem

I DA2 kan du ta en boss med två gubbar på hard/nightmare.. bara o springa runt tills han byter target du blir aldrig träffad förutom då o då av en AoE.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har spelat i ca 40 timmar och precis kommit till act 3, och så här långt skule jag säga att spelet är snäppet bättre än sin föregångare.

Jag gillar inte den nya tredjepersonskameran då jag har svårt att klicka där jag vill, Magikerna vevar för mycket med sina överdrivet stora stavar, och återanvända grottor och källare gör ingen glad.

Men jag tycker storyn är bättre så här långt (skönt att slippa den typiska "Du är den utvalda, endast du kan stoppa ondskan som av någon anledning vill förgöra världen"), jag gillar karaktärerna bättre (Varric, Isabella och Merrill är bäst!) och det är ju skönt att hjälten inte är stum längre.

Striderna gillade jag inte i något av spelen... Jag spelar för rollspelandets/storyns skull inte för att hacka bus, men teleporterande rogues som backstabbar min magiker orsakar mera aggro i tvåan.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

Kommer inte ner i expiditionen

Jag har gjort alla quests i Kirkwall och har 31 guld (Jaja.. jag har slösat lite i Black Emposium )

Jag kan inte lösa in questen "The Deep Roads Expidition".
Antingen är det en jobbig bugg eller så är det för att det saknas 19 guild.
Eftersom jag länsat varenda plats som jag ha access till hur gör jag då för att få ihop dessa pengar?

Några tips?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av irenicus:

Jag har gjort alla quests i Kirkwall och har 31 guld (Jaja.. jag har slösat lite i Black Emposium )

Eftersom jag länsat varenda plats som jag ha access till hur gör jag då för att få ihop dessa pengar?

Några tips?

hade runt 110 guld när jag var klar med allt innan expeditionen, har du slösat 80 på items? Jaja, om du kollar ditt hem så har du förmodligen ett brev från en dvärg som säger att han kan finansiera din expedition, antingen är det ett brev eller så får du leta runt lite i lowtown/docks(minns inte exakt var han är)

Dold text
Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Discokungen
Skrivet av irenicus:

Några tips?

Öh. Kör om, troligen. Man behöver ju 50 sovereigns för det. ._. Men ja, förhoppningsvis går det ändå!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

hade runt 110 guld när jag var klar med allt innan expeditionen, har du slösat 80 på items? Jaja, om du kollar ditt hem så har du förmodligen ett brev från en dvärg som säger att han kan finansiera din expedition, antingen är det ett brev eller så får du leta runt lite i lowtown/docks(minns inte exakt var han är)

Dold text

Yes. Hörde om detta och skall kolla upp det. Hörde däremot att man då fick mindre guld under expiditionen. Skall kolla upp detta och även ge mig ut under natten i Lowtown för lite ambush. Tydligen kan man få pengar för detta hos någon i Hanged Man.

Dold text
Skrivet av Flamso:

Öh. Kör om, troligen. Man behöver ju 50 sovereigns för det. ._. Men ja, förhoppningsvis går det ändå!

Känns ju inte riktigt stabilt att de man ska behöva starta om ett spel för en sån här sak. Dåligt utvecklat i så fall. Som tur är finns det sätt

Tack för tipsen!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Flamso:

Se svaret ovan.

Vet inte om det alltid är "bäst" att köra på det och spara 50, eller om man får tillbaka investeringen om man skippar't... Borde dock gå att hitta info om man söker

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

...har du slösat 80 på items?

Håller med om att det låter oansvarfullt och slarvigt men jag testade olika builds och köpte några refund potions:

Infinite supply of Maker's Sigh

Dold text

Det visade sig bli lite kostsamt och tankspridda mig glömde helt bort att jag borde sparat 50 guld. Man lär sig den hårda vägen.

Permalänk
Avstängd

Är det värt att skaffa Da1, Da1 awekening och Da2? Har hört att dom ska vara fantastiska