Vart tusan får man tag på dessa legendariska DRAM-SSDs?

Permalänk
Avstängd

Vart tusan får man tag på dessa legendariska DRAM-SSDs?

Tjena! Jag ville fördjupa mig lite mer i SSDs så jag gick till gamla hederliga wikipedia och kollade då på SSDs
och såklart kan man vara kritisk mot det som skrivs på wikipedia men jag hitta en sak som lät 2good2btrue:

På länken http://en.wikipedia.org/wiki/Ssd#Comparison_of_SSD_with_hard_... så stod det på raden
"Write longevity" att SSDs med flashminne har begränsat antal skrivcyklar vilket det tycks finnas konsensus
bland folk men det stod oxå att "SDDs baserat på DRAM inte har begränsat antal skrivcyklar" och då skrek
jag inombords. Var tusan får man tag på sådana legendariska SSDs som inte tycks kunna dö ut genom antal
skrivcyklar? Fast såklart, kanske SSDs baserat på DRAM inte är lika ändå än "vanliga" SSDs el. vad säger ni???

\\\ AplAy ///

EDIT: Jag hittade nu http://www.ramsan.com/products/18 men de vägrar visa pris och man måste
tydligen kontakta dem för pris vilket är lol tycker jag. Men jag ska söka vidare, vore riktigt nice om man
kunde få en DRAM-SSD som lever längre än SSDs och mina preliminära efterforskningar säger mig nu
att DRAM-SSDs är till och med snabbare än SSDs, tänk er: snabbare å lever längre än SSDs, holy shit!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Hedersmedlem

Jag undrar om de inte menar RAM-diskar. Det finns små enkla program som kan göra RAM-minne till en "hårddisk" för Windows.

Permalänk
Medlem

Tror att när disken dör efter lååång tid så har du bog köpt en ny ssd pga av pris/gb

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem

Du inser att dessa kostar några hundra tusen, och används av industri. De är ej lämpade för privat bruk. Det är därför du måste kontakta dem angående pris.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eXale:

Du inser att dessa kostar några hundra tusen, och används av industri. De är ej lämpade för privat bruk. Det är därför du måste kontakta dem angående pris.

Fan vad illa asså! Det är lixom ram-minnen på en PCI-port å så ska de kosta flera hundratusentalskronor
haha vad irriterande! Men det här med skrivcyklar är ändå halvtförvirrande för mig. För HUR ska jag veta vad
som är EN skrivcykel? Äré varje gång jag slår av å på datorn å den skriver massa som det räknas som en
skrivcykel el. äré för varenda fil som skrivs? Finns det något program som kan visa vad/hur mkt som skrivits?

Tack för alla svar iaf!

\\\ AplAy //

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Tror nog att det kommer ta ett antal år för en vanlig användare att köra slut på en SSD, så det behöver man nog inte bry sig om, sen som någon sa - du lär hinna byta ut det innan dess.

Permalänk
Medlem

225-400GB med SLC, ECC och 700MB/s throughput.. Lycka till att skaffa en sån.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rådström:

225-400GB med SLC, ECC och 700MB/s throughput.. Lycka till att skaffa en sån.

Den har "bara" 1 miljon skrivcyklar så det e bara skräp det oxå. Ska vara oändlig livslängd,
ska bara bero på delar som går sönder inombords el att man kastar datorn från WTC2!!;)

\\\ AplAy ///

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Gigabyte iram 2 kanske skulle passa plånboken bättre?

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trinitas:

Gigabyte iram 2 kanske skulle passa plånboken bättre?

Hur mkt kostar en sån då?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av AplAy:

Hur mkt kostar en sån då?

If you have to ask ...Then you don't know.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Äré varje gång jag slår av å på datorn å den skriver massa som det räknas som en
skrivcykel el. äré för varenda fil som skrivs?

Skrivcyklerna är per 'cell'.

En cell är vanligtvis på 4KB. Varje gång denna cellen skrivs om, så görs en skrivcykel på den cellen.

Att läsa från cellen är ingen skrivcykel. Att starta datorn är ingen skrivcykel. Det är många som hakar up sig på begränsningen, men det är extremt få som faktiskt behöver bry sig om den. Till och med i Industri tester tar det mycket långt tid innan disken börjar visa tecken på slitage, det vill säga där disken ligger nära eller på 100% hela tiden.

För en vanlig användare, där genomsnits skrivhastigheten ligger mellan 0.1% och 0.5%, så kommer användaren med hög sannolikhet att dö av ålder innan SSDn gör det.

Permalänk
Hedersmedlem

Det här med SSD-diskarnas livstid är inte ens relevant i nuläget. Det kommer ta flera år att skriva sönder en SSD, och om 2-3 år kommer vi skratta åt att vi ens funderade på att köpa SSD-diskar till dagens priser.

Permalänk
Medlem

grovt förenklat:
en 80 Gb ssd med skrivhastigheten 275 MB/s, med en miljon skrivcykler
80*10^6/(60*60*24*365,25)=9 år av konstant skrivande till disken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av swahnroger:

If you have to ask ...Then you don't know.

... and then you don't have to be a douche.

Skrivet av eXale:

Skrivcyklerna är per 'cell'.

En cell är vanligtvis på 4KB. Varje gång denna cellen skrivs om, så görs en skrivcykel på den cellen.

Att läsa från cellen är ingen skrivcykel. Att starta datorn är ingen skrivcykel. Det är många som hakar up sig på begränsningen, men det är extremt få som faktiskt behöver bry sig om den. Till och med i Industri tester tar det mycket långt tid innan disken börjar visa tecken på slitage, det vill säga där disken ligger nära eller på 100% hela tiden.

För en vanlig användare, där genomsnits skrivhastigheten ligger mellan 0.1% och 0.5%, så kommer användaren med hög sannolikhet att dö av ålder innan SSDn gör det.

Aha! Ja, MLC tycks stå för "multi-level cells" medan SLC står för "single-level cell".
Så skrivhastighet har en inverkan alltså på hur länge en SSD lever? Så högre
skrivhastighet innebär fler skrivningar till samma single-cell inom samma tidsram?

Skrivet av mattoys:

grovt förenklat:
en 80 Gb ssd med skrivhastigheten 275 MB/s, med en miljon skrivcykler
80*10^6/(60*60*24*365,25)=9 år av konstant skrivande till disken.

Àha! jag har ju en 120 GB med skrivhastighet 70MB/sek. Men jag ser inte var du har stoppat in 275 i din
ekvationen. Men mitt värde skulle då bli: (120*10^6)/(1314900) ~ 91,3 år. Så ja, det tycks räcka länge...

\\\ AplAy ///

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Det här med SSD-diskarnas livstid är inte ens relevant i nuläget. Det kommer ta flera år att skriva sönder en SSD, och om 2-3 år kommer vi skratta åt att vi ens funderade på att köpa SSD-diskar till dagens priser.

Precis

Skrivet av AplAy:

Hur mkt kostar en sån då?

Hittar ingen info men iram 1 såg jag nått för 700-1000kr fanns dock lite negativa saker som att du måste starta datorn lite då och då annars försvinner operativsystemet xD poff. kanske är fixat i V.2

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Så skrivhastighet har en inverkan alltså på hur länge en SSD lever?

Ja och nej.

Ja om du gör ett test vars enda syfte är att hela tiden skriva över den gammla datan (varför kopierar och raderar du samma film konstant?). Nej om du använder den normalt.

En snabbar SSD går att bränna ut snabbare; men den kommer inte att dö ut en sekund tidigare eller senare när du använder datorn du ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

grovt förenklat:
en 80 Gb ssd med skrivhastigheten 275 MB/s, med en miljon skrivcykler
80*10^6/(60*60*24*365,25)=9 år av konstant skrivande till disken.

Cyclar: MLC ~10K cyclar, SLC ~100K cyclar.

En vanlig 60GB Vertex 2 har då ~15 milj celler á 4k. Dessa kan skrivas till 10k ggr, så 15 Miljarder ggr totalt. En Vertex 2 gör ~ 10k write iops förenklat, så 15Miljd / 10k = 1 500 000 sekunder, alternativt, 417 timmar, eller 18 dagar.

Så, 18 dagar av konstant skrivande till disken Och nya SSDs (tex nya intel, marvell, uppdaterade vertex 2'or) med 25nm kretsar tål endast ~6k cycler per cell.

Men, all matte åt sidan, så håller jag med om att ~1 ett år kan man iaf förvänta sig under normal, tung användning. Man vill ju den ska dö innan 2års garantin går ut så man får nya modellen då ändå Och dom är så små att köra backup är inget problem.

Permalänk
Hedersmedlem

"SSD" som bygger på RAM-minne är visserligen en väldigt trevlig idé, men fungerar sådär i praktiken. Jag var en av de första i Sverige som fick tag på en Gigabyte i-RAM när de lanserades i Sverige. Jämfört med den Raptorn jag hade då var det som att gå från en Volvo 240 till ett JAS ungefär. Jag upplever faktiskt i-RAM:en snabbare än min nuvarande X-25M 80 GB, men det kan bero på att jag körde Windows XP på i-RAM:en och Windows 7 på X-25M:an.

Den maxade SerialATA-150-gränssnittet och hade en läskigt snabb åtkomsttid vill jag minnas (snabbare än de flesta nuvarande SSD:s om jag inte minins fel). Har kvar den någonstans, ligger och skräpar i någon låda

Lite nyfiken blir man ju vad en "ny" i-RAM skulle åstakomma, när RAM är så pass billigt. En modell med DDR3-stöd, SerialATA 6 Gb/s-stöd skulle nog kunna utprestera de felsta SSD:s på marknaden idag. En tanke som dök upp just nu också är att utrusta den med två stycken kontrollers så att man kunde köra RAID0 via två bankar, och därmed komma förbi SerialATA-hastigheten.. well, well, den som lever får se..

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXale:

Skrivcyklerna är per 'cell'.

En cell är vanligtvis på 4KB.

Nej, en bit per cell (SLC) eller två bitar per cell (MLC) har jag fattat det. Det kanske finns MLC med fler än två bitar per cell också.

Skrivet av eXale:

så kommer användaren med hög sannolikhet att dö av ålder innan SSDn gör det.

Antagligen. Eller så dör flash-kontrollern innan flashminnet får slut på sina skrivcykler. Eller så kan man inte använda den för SATA kanske knappt finns om 40-50 år.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ_Datte:

Cyclar: MLC ~10K cyclar, SLC ~100K cyclar.

En vanlig 60GB Vertex 2 har då ~15 milj celler á 4k. Dessa kan skrivas till 10k ggr, så 15 Miljarder ggr totalt. En Vertex 2 gör ~ 10k write iops förenklat, så 15Miljd / 10k = 1 500 000 sekunder, alternativt, 417 timmar, eller 18 dagar.

Så, 18 dagar av konstant skrivande till disken Och nya SSDs (tex nya intel, marvell, uppdaterade vertex 2'or) med 25nm kretsar tål endast ~6k cycler per cell.

Men, all matte åt sidan, så håller jag med om att ~1 ett år kan man iaf förvänta sig under normal, tung användning. Man vill ju den ska dö innan 2års garantin går ut så man får nya modellen då ändå Och dom är så små att köra backup är inget problem.

Som jag läst så tål 25nm MLC ~3k cykler (34nm MLC låg på 5k och 50nm MLC på 10k).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av swahnroger:

If you have to ask ...Then you don't know.

No shit sherlock

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

http://www.hyperossystems.co.uk/07042003/compare.htm har nu även skrivit till dessa gubbar http://www.emergentsx.com/ramsan/ramsan-10-20-pcie-ssd-storag... så pris uppgifter kommer nog senare idag imorgon

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

No shit sherlock

Hehe tror han gjorde en referens till ett annat uttryck dock.

If you have to ask.. then you can't afford it (eller ungefär så iaf)...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

men de vägrar visa pris och man måste
tydligen kontakta dem för pris vilket är lol tycker jag.

MY EYES!! BLARGH#%/

Jag kom inte längre än så då mina ögon började blöda. Men det låter intressant med DRAM-SSD's, dock så lär dom kosta mer än det smakar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mögel:

MY EYES!! BLARGH#%/

Jag kom inte längre än så då mina ögon började blöda. Men det låter intressant med DRAM-SSD's, dock så lär dom kosta mer än det smakar.

Det du skulle kunna göra är ju att göra en ramdisk av en del av din RAM, om du nu inte kör med tunga program där det bevisligen inte lönar sig att göra det.

Permalänk
Medlem

Är tex dessa dom kör med när dom ska ha snabba diskar för att sätta typ WR i PCMark 05.

Acard ANS-9010BA eller Acrad ANS-9010

http://global.ebay.com/ACARD_525_SATA_to_DDRII_RAM_Disk_Up_to...

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Avstängd

köp 8gb moduler, en ramdisk, backup av ramdisk vilket gör första biten av uppstart och nedstart långsam men i användning kan man ha ett spel eller program man behöver där.
men i praktiken, en ssd räcker för en dödligs behov.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Merlinen:

Är tex dessa dom kör med när dom ska ha snabba diskar för att sätta typ WR i PCMark 05.

Acard ANS-9010BA eller Acrad ANS-9010

http://global.ebay.com/ACARD_525_SATA_to_DDRII_RAM_Disk_Up_to...

Fast vill man inte ha en bredare bus än SATA för en såndär grej?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Har en 9010 och beställt en 9010BA från acard. Använder (och ska använda) dem som write cache till zfs. Är någon instresserad så kan jag benchmarka dem, har ett par mindre ssds och en fusionio att jämnföra med.

Visa signatur

Data Center Operator