Permalänk
Medlem

Blackscreen efter windows loading

Hejsan, min morbror kom förbi med sin laptop idag då den prompt slutat fungera.
Det som händer är alltså att under uppstart får jag upp Windows Error Recovery där det står:

Windows failed to start. A recent hardware or software change might be the cause. (sen kan jag starta med repair eller normalt har testat båda.

Själv har jag aldrig ägt en laptop så jag har ingen aning om vad det kan vara, har försökt formatera med hjälp av skiva men det blir samma resultat (så kommer alltså inte åt själva formaterings processen) efter att windows loading screenen har kommit blir skärmen bara svart... muspekaren kommer upp efter ett tag men bakgrunden är kolsvart.

Han har en Compaq Presario cq60.
Windows 7 Ultimate

Snabba tips/svar om vad det kan vara och om det går att återgärda uppskattas som satan!

Edit: Gjorde precis ett start-up test där jag fick resultatet:

Start-up Test

100% of the system memory tested OK
2.039, 992, 320 bytes of system memory tested OK
Memory Test Passed

Primary Hard Disk Self Test
Quick Test is Executing
00% Complete
#10008 - Replace Hard Disk 1rent test item
SMART check
SMART Hard Disk Passed

betyder detta att hddn är sönder?

Mvh Sydpolen

Permalänk

Testa load setup defaults i BIOS sen kan du även testa med typ win xp ?

Permalänk
Medlem

Det verkar kanske inte helt omöjligt. Det finns program för respektive hårddiskmärke. Som du kan ladda hem och göra ett test på disken. Alternativet är att ladda hem UltimateBootCD där programmen ingår.

Visa signatur

.

Permalänk

Hoppas det löser sig mannen Hoppas även någon datakunnig kan vara så vänlig å svara på min tråd med

Permalänk
Medlem

har du hittat nån lösning? har exakt samma problem...

Permalänk
Medlem

Jag tror problem är att datorn är infekterat med virus eller spayware på hådrisken som osakar problem med windows upstart.
Du kan läsa denna sida för mer tips:
http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-sy...
Du behöver inte köpa nytt hårddisk du kan göra ett low level format föratt rensa allt och installera om Windows eller gör återställning.

Om det inte hjälpte svart skärm kan ha många orsaker:
-Kan vara att skärmens någon komponent är defekt
-Kan vara Minnes modulerna eller hårddisken har blivit defekt.
-Eller annat hårdvara som har blivit defekt.
-Felsöka batteri och ström noga.