Geforce GTX 590 brinner i SweClockers testlabb – drivrutin boven i dramat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dance:

Har den magiska röken som får elektronik att fungera väl släppts ut kan man aldrig få in den igen

som en av mina el lärare hade sagt
"detta bevisar att all elektriskt drivna delar går på rök, när röken går ur den så är den borta"

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Skrivet av Sockervadd:

om du har fläkten på manuell måste du det. Men om du har det på auto som jag har så behövs det bara 1 fläkt profil;)

Tänkte precis samma, kortet ska hålla sig själv kallt med auto. Och ALDRIG har jag hört mitt kort bränna på förutom på uppstart och manuellt till 100%
Kollar hur snabbt den snurrar bara för att, och det maxar 20-25% på auto under full belastning.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Trist då sånthär händer, precis som någon skrev ovan är det ju bara att plocka fram snaran om man köper ett sånt dyrt kort och dräper det det första man gör.

Skrivet av DataNusse:

Båda företag har buggiga drivrutiner då och då, sen förstärks det av okunnighet.

Jag håller med, praktexempel nedan (posten efter din) =

Skrivet av Wiruz:

Ska RMA mitt GTX580.Värsta skiten jag köpt för pengar! Får vara glad att det fungerar i något spel för UT2004 samt BFBC2 fungerar det inte alls i.
No more Nvidia

Permalänk

Som trogen nVidiaist svider detta att se. Det är dessutom mycket pengar för oss dödliga.
Men känner jag nVidia rätt släpps GTX590 inte i detta skick.
AMD vs. nVidia är dessutom inget relativt faktum i detta fall enligt mig. nVidia sjabblade, det händer. Fråga dem som använder ATi!

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Discokungen
Skrivet av xyllian:

O herre jävlar, båda lagen har gjort ett par underhållande fails på senare åren men detta tar ju priset. Dera bästa kort som de har "jobbat med i två år" kommer med drivrutiner som får 6K+ att gå upp i rök.

Det var ju faktiskt två kort som dog, så.... Runt 12k.

Skrivet av Mögel:

Trist då sånthär händer, precis som någon skrev ovan är det ju bara att plocka fram snaran om man köper ett sånt dyrt kort och dräper det det första man gör.

Jag håller med, praktexempel nedan (posten efter din) =

Haha, ja, tragiskt är vad det är. Men för att vara lite krass så är det bra att folk som inte vet vad de sysslar med lämnar tillbaka såna pjäser.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgart:

Gissade det!
Tror det blir jävligt dyrt ändå.

Jag vet ju själv att hade jag köpt ett kort för 6k och det gick sönder med 10% OC så hade jag aldrig någonsin mer köpt ett Nvidiakort förmodligen. Men det är jag.

Tycker synd om det som råkat ut för det.

Ang att det är upp till 3dje part att testa:

Ni kan ju inte vara allvarliga? Tycker ni verkligen inte att Nvidia ska testa att överklocka sina egna kort innan de kommer ut på marknaden?

Tror fasiken de testar. När en så stor skara användare idag överklockar sina kort vore allt annat idiotiskt. Frågan är väl bara hur det har gått igenom.

Korten behöver bara klara det de är sagt att klara punkt slut.

Permalänk
Medlem

This graphics card will self destruct in five seconds....

***poff***

Frågan är om detta är ett problem som kan uppstå med standardklock i en taskigt ventilerad låda? Då är det ganska allvarligt problem för nVidia...

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Tur att Sweclockers hittade problemet och kan varna alla andra som tycker om att överklocka. Men detta är saker man måste vara beredd på om man ska överklocka.

Permalänk
Medlem

Olyckligt

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko97:

Ehm de överklockar väl inte i deras testlabb. Det är upp till 3 part att göra det.

Varför det? Om de möjliggör överklockning bör de ha testats så de inte får en hög med missnöjda kunder som köpte kortet för att kunna klocka upp det lite grand. Det bör därför ligga i företagets intresse att kontrollera att det fungerar i en viss utsträckning. Om de inte ansåg att detta är ett problem hade inte deras senare drivrutiner uppdaterats med bland annat just fokus på överklockning.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko97:

Ehm de överklockar väl inte i deras testlabb. Det är upp till 3 part att göra det.

Eller så underklockar dom den "lagomt" superklockade prototyp-varianten, tills dess att stabilitet\lagom värmeutveckling uppnås.

Ontopic: GTX 590, en riktig pang-succé för Nvidia änsålänge

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hahahaha! Bra lansering! ^^

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

"BANG! Och smutsen är väck!"

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Inaktiv

Levererat 2 dagar senare än utsatt, usla drivar som medför att kortet pajar, hamnar långt efter AMD 6990 map. prestanda, högre värme & högre strömförbrukning.

Det här är intet annat än ett dunderfjasko av gröningarna, hmm... *osmakligt "skämt" raderat* /widL

Det är iaf. synd och innebär att priset på 6990 snarare kommer att gå upp i stället för ner

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko97:

Klart som KorvSpad att de, testar, å testar å testar, å testar lite till, tills korten glöder å polarisen smälter, men ibland så hittas felen av konsumenterna ist. Tragiskt men sant.

Så detta är ju inget ovanligt, oavsett vad det gäller. Bara de inte snålar med garantierna, så är de lugnt. De är människor precis som vi, och människor begår misstag ;D

Visa signatur

APLUS Case CS-Twin # XFX 750W 80+ Bronze # ASUS P6X58D Premium # i7-920 # Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB # Corsair SSD Performance 64GB # WD caviar black 640GB # WD caviar black 500GB # 2st XFX HD5870 1GB Crossfire # Samsung 22X DL # win7 Home

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humper:

Är absolut ingen fanboy men dendär kommentaren är ju bara idiotisk.
AMD har haft dåliga drivrutiner i åratal. Nu dock har de ändrats de senaste/två senaste åren.
2-10 dåliga vs 30-60dåliga
hmm..

Köper man ett grafikkort nu så lär man omöjligtvis använda 2-3 år gamla drivrutiner så jag vet inte om din post är mycket mer relevant. Men sak samma egentligen för köper man grafikkort av 6990 och 590's kaliber så är man ungefär så mycket entusiast som det är möjligt att vara och har man dessutom som mål att överklocka dessa bestar så lär man få vara beredd på vissa risker. Men detta förtar dock det ansvar som Nvidia har för att leverera fungerande drivrutiner, ett grafikkort skall omöjligtvis kunna kunna överhetta så det "brinner upp". Detta påvisar också att Nvidias mjukvarulösning för temp begränsning är betydligt osäkrare än den hårdvarubaserade powertune lösning som AMD använder.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Det här blev ju något mer dramatiskt än det behövde bli, men höjer man spänningarna på grafikkortet borde man vara medveten om att det inte är riskfritt. Om det vore det , skulle ju knappast Nvidia lägga till friskrivningsklausuler vad gäller överklockning. Att lägga till spärrar i mjukvaran är lite som att ta på sig både hängslen och livrem, inför ett eventuellt garantiärende med kund som motpart.

Det var ju inte precis som om de plockade ihop systemet och så poppade det vid första uppstarten... Sansa er för fan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiruz:

Och folk gnäller på AMD/ATI Hahahahaha

Ska RMA mitt GTX580.Värsta skiten jag köpt för pengar! Får vara glad att det fungerar i något spel för UT2004 samt BFBC2 fungerar det inte alls i.
No more Nvidia

Nu trollar du bara. Om inte så tycker jag att du ska hålla dig borta från grafikkort eller läsa en guide för nybörjare. Du är sämst helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Vilka små okunniga ungar vi fått här.

Att detta hände påverkar ingen förutom de som testar GTX 590 i förväg och det är dessutom fixat. Det påverkar inte något annat kort heller.
Sluta öppna era käftar om drivrutiner och berättiga AMDs drivrutiner bara för denna incident som inte ens påverkar slutkund.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Kommer från samma fabrik som ACE tydligen

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Crap, det suger riktigt, lider med er andra som ville se resultat, dock kan jag ändå inte sluta att garva då 590 skulle vara det snabbaste kortet som pungsparkade 6990, många relaterar nvidia med stabilitet & bra drivrutiner

Efter detta skulle jag aldrig köpa ett sådant kort, pinsamt är vad det är, äns om jag hade 5 års garanti så skulle jag inte våga, sedan, vem vet hur det går när man kör överklockat en längre tid?

Men men, kul att AMD lyckades med ett kort som ändå höll genom benchrundan.

Permalänk

Ni kan möjligen inte langa upp nån bild på vad för komponent som rök?

Kanske en liten videoanalys t.o.m?

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Skulle ta livet av mig om det där hände mig, köpa ett grafikkort för 7000+, sen första dagen klocka 10%.. sen smäller det till och det kommer rök från dator.. då är det första bästa rep och hänga sig

Kan instämma

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Att detta hände påverkar ingen förutom de som testar GTX 590 i förväg och det är dessutom fixat. Det påverkar inte något annat kort heller.
Sluta öppna era käftar om drivrutiner och berättiga AMDs drivrutiner bara för denna incident som inte ens påverkar slutkund.

Det påverkar varumärkena Nvidia och GeForce, du behöver inte ta det personligt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Ni kan möjligen inte langa upp nån bild på vad för komponent som rök?

Kanske en liten videoanalys t.o.m?

Detta vore onekligen intressant! Bra idé Anton!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Så du ser inget problem med att en mjukvarubugg gör så att man kan köra hårdvara så utanför specifikationerna att hårdvaran överhettas tills att den helt enkelt bränns sönder?
En mycket säkrare och snyggare lösning hade varit att haft detta skydd i hårdvara precis som processorer har haft i runt 10 år och AMD nu har i sina grafikkort.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Nvidia borde seriöst ändra sitt slogan till: "Nvidia - Meant to be failed"

Permalänk
Medlem

Haha, gick in på inet.se och möttes av: Lightning strikes twice

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Hmm, var detta fel endast något som händer vid överclockning?

Permalänk
Medlem

My god! Finns redan 590 i handeln? Trodde detta bara avr sk. papperslansering

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X