Helgsnack: "Vilka retrospel har jag missat?"

Permalänk

Bilspel: Hot Rod, CMR 2, Test drive ( med Porsche 959)

Övriga: DUNE, Sim City, 18 wheels of steel samt svenska Super Frog av Team 17

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilgore:

Obegripligt att ingen nämnt Arcanum , lika bra som TES serien men steampunk

Hoppade in i den här tråden för att tipsa om just Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura. Ett av få spel som går att återvända till om och om igen. I det närmaste obegränsade valmöjligheter och en gigantisk värld att utforska.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinboson:

Vad är skillnaden mellan varva och klara? Är varva nåt ord som nån random unge bara kom på och alla följde efter?
Jag tänker att man klarar ett spel för andra gången är varva = man har gjort ett varv.

Varvat = tagit sig från bana 1 till slutet av sista banan men inte gjort allt som går att göra. T ex: http://www.youtube.com/watch?v=L35yjAdOR8E Ofta brukar sånna här spel inte ta slut efter första varvet, man har kanske kvar poängen och kan fortsätta spela med ev nya förutsättningar.

Klarat ett spel = Gjort allt som går att göra. Om det är ett linjärt spel så är det klart då man nått slutet. Men så finns det spel som Heavy Rain som inte är linjärt. Går varva Heavy Rain ganska enkelt men de flesta har misslyckats i något uppdrag och måste spela om spelet för att klara det.

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk
Medlem

Skulle nog säga super mario (inte ett PC spel men ett riktigt gammalt och nytt spel ). Annars är väll typ Need for speed de ällsta pc spel jag har kört jag kommer ihåg.

Kom på ett förresten. ett dos spel där man ska klara av banor (man är en trollkarl som skjuter blixtar fast de är nog inget riktig klassiker). Worms finns ju med

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av dookie95:

altså hadde lovat mig själv att inte klaga men spore är för fan 3 år gammalt någon jävla ordning får det ändå vara

Woops, känns som att det kom ut för evigheter sen. I vilket fall som helst är det ett bra spel!

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Skrivet av hulan:

Raptor: Call of the shadows

http://www.3drealms.com/raptor/

Man styrde ett flygplan som man sen uppgraderade med häftigare vapen, riktigt bra spel. Många timmar lirade på 486an

Jag hade bara demot med första "akten" men jag tyckte det var hur kul som helst! Spelade om det många gånger på min gamla 486:a också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dookie95:

altså hadde lovat mig själv att inte klaga men spore är för fan 3 år gammalt någon jävla ordning får det ändå vara

Håller med dig också.
Jag tycker personligen att vi iallafall som minst ska ner till 90-talet för att kalla det retro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ph0x:

Kollat så att säkringen i nätagget inte har gått? Jag hade det problemet på min 500, så jag bytte till en större säkring och sen dess funkade den klockrent

Detta hände för bara ett par timmar sedan så jag har ännu inte hunnit felsöka riktigt än

Jag är dessutom "gäst" hos mina föräldrar just nu och har inte mina verktyg med mig. Jag får ta en titt på det i sommar igen helt enkelt. Förhoppningsvis räcker det med ny säkring. Vore helt underbart då

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

detta är FETA grejor!

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk

Var det bara jag som spela MMORPG spelet planetside? Långt före WOW.

Permalänk

Freespace the greate war är ju ett bra spel och bra grafik Lirade de på farsans 450mhz burk han köpte ^^ Sen att man några år senare kopplade in två golvhögtalare med dubbla tior gjorde ju upplevelsen ännu bättre mullrade gött

http://www.youtube.com/watch?v=NJ-xcgBL1mY

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jag spelar fortfarande Empire Earth 2 Lät min 7-årige son spela Wolfenstein 3D ty det verkade lagom "blodfritt" jämfört med många liknande spel. OK, lite skvätt men inte kroppsdelar som flyger hit och dit.

Sedan så har vi ju Civilization 1. WOW! Vete fasen om jag skulle spela just den versionen igen men när det kom, vilken grej! OM jag hade spenderat lika mycket tid på mina studier som jag spenderade på Civ så hade jag varit doktor fyra gånger om. Dessvärre gjorde jag inte det...

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Ett riktigt skönt lir som alla borde testa är Full Throttle Trailer

Andra bra kultlir:

• Speedball 2: Brutal Deluxe (1990)

• Sam & Max Hit the Road (1993)

• Outcast (1999)

• Megalomania (1991)

• Defender of the Crown (1986)

Permalänk
Medlem

Walker till Amigan

Permalänk
Medlem

Soccer Kid till Amiga:

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

[*]Railroad Tycoon II

ooh sjukt fint spel... saknar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Ja fan det var verkligen brutalt, kommer ihåg när man senare i spelet blev "infekterad" av Elexis Sinclaire och blev som hulken

Skrivet av Tangentbord:

dra mig baklänges ! det där hade jag helt glömt bort ! spelade igenom hela storyn ! (inte många spel jag varvat i singelplayer..)

Yes, SIN är grymt! Installerade det för några veckor sedan och fick det att lira med Win 7 efter lite mekande =).

Permalänk
Medlem

Oupost 2 Divided Destiny "Your are under attack!" "Our base is under attack!" "Vehicle lost" läskigt första gången jag körde :S

Här kan man ladda ner hela spelet http://www.outpostuniverse.net/outpost2.php

Visa signatur

Chassi: Antec Ninehundred Two V3 | Nätaggregat: Cooler Master Silent Pro M (1000 Watt Modulärt) | Moderkort: Asus X79 Deluxe | Cpu: Intel Core i7 4820K (Fläkt Zalman CNPS9900 MAX Blå led) | Ram: Corsair 2 x 8 Gb (1866 mhz) | Grafikkort: Asus 6950 (2 Gb minne) (GDDR5 5000 mhz) | Ljudkort:X-fi Titanium Pro | Hårddisk OCZ Vertex 3 120 GB och Westen 2 TB 7200 RPM | Operativsystem: Windows 7 Ultimate RTM |

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinboson:

Vad är skillnaden mellan varva och klara? Är varva nåt ord som nån random unge bara kom på och alla följde efter?
Jag tänker att man klarar ett spel för andra gången är varva = man har gjort ett varv.

För egen del myntade vi det i kompisgänget när Legend of Zelda kom. Andra gången man spelade igenom var allt annorlunda, saker fanns på andra ställen osv. Det kallade vi det andra varvet, därmed sa vi "varva" när vi klarat ett spel.

Ett annat, inte lika radikalt exempel, är väl Metroid. Där kunde man om man klarade spelet tillräckligt fort (tror det var så, är en bra bit över 20 år sen jag spelade det) få så att Samus tappade rustningen på "andra varvet".

Permalänk

Mobile Forces

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Hedersmedlem

Zelda: A link to the past är nog ett av de bästa spelen jag spelat. Helt genialt i sin enkelhet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/The_Legend_of_Zelda:_A_Link_to_t...

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

Någon som nämnt KKND då?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Det finns så många bra spel så man inte vet var man ska börja.
De flesta har blivit nämnda, såsom Total Annihilation (!), Zelda - Ocarina of time, några Super Mario, Ignition
Monkey Island, Broken Sword, Warcraft II, Age of Empires I o II, Descent mfl.
Nämner några som inte nämnts eller, inte så ofta iaf^
Slipstream 5000, flygspel/racing.
Micro Machines
Tyrian 2000
The Legend of Kyrandia (dock bara kört 3an..)
Stunts
Lomax (Playstation)
Plus många, många fler
Och som ovan nämnt, KKND bör inte glömmas;)

Visa signatur

|| Marantz | Monitor Audio RS|| Revo BL ||

Permalänk

Carmageddon

Permalänk
Medlem

Det första tv-spelet jag spelade var Pac-Man på NES. Tydligen inte utgivet i Sverige, men bodde i USA på den tiden. Super Mario bros också så klart. http://www.nesdb.se/game_more.php?id=1127&gm=1&rid=1

Annars är man ju så gammal så det var arcad spel som gällde för oss när vi var små.

Sonens N64:
Mario Kart (vi spelar detta fortfarande...men kontrollerna är utslitna)
Mario Party
Donkey Kong 64
Chameleon Twist

PC:
Age of Empires 1 & 2
Sim City 3000
The Sims 1 + alla Exp.
Zoo Tycoon
Mulle Meck bygger bilar
Mulle Meck bygger flygplan
Colin McRae Rally
Need for Speed

m.m m.m...

Visa signatur

Asus P8P67 PRO Rev B3 | i5 2500K 3,3GHz | Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC | Corsair 8GB 1600MHz Vengeance | OCZ SSD Agility 3 120GB | 2TB Seagate Barracuda Green | Hyper 212 Plus | AX 750W 80+ Gold | Fractal Design Define R3, Vit | Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm | Windows 7 Home Premium | Dell UltraSharp 23'' U2311H IPS
---->Citera gärna, så jag hittar tillbaka<----

Permalänk
Medlem

Major Stryker var ju grymt, vilken musik!

Permalänk
Medlem

The Longest Journey och uppföljaren Dreamfall bör inte missas. En fascinerande historia med många minnesvärda karaktärer och dialoger. De två spelen är väldigt sammanflätade och vi är en stor skara som hoppas på en fortsättning av Ragnar Törnquist, som verkligen kan det här med berättarkonst.

Visa signatur

[Deepcool Quadstellar Infinity] [AMD 7800X3D] [Gigabyte RTX 3080 Ti VISION OC 12G] [ASUS TUF GAMING X670E-PLUS] [Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB] [Samsung 990 Pro 2TB] [Corsair RM850X V2 White] [Phanteks Glacier One 360D30 White] [LG OLED48C2] [iFi Audio ZEN DAC v2] [Philips Fidelio X2HR]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Den som inte kört X-COM: Enemy Unknown bör ju göra så genast.

Instämmer, X-COM är kung!

Bilden hamnade fel.
Visa signatur

Efficiunt Daemones, ut quae non sunt, sic tamen quasi sint, conspicienda hominibus exhibeant. - Lactantius

Permalänk

QuakeWorld (Quake 1 online) ända spelet värt att minnas!

Visa signatur

i7 3770k @ 4.5ghz, 680gtx, 16gb Corsair Dominator 1600mhz, OCZ Vertex 3 128gb, 2x Samsung s23a700d

Permalänk
Medlem

Unreal tournament, hur kul som helst

edit: kom på att det finns äldre spel, zak mckraken (till atari), scorched earth, sim city, sen fanns det nåt vilda västern spel som jag inte kommer ihåg namnet på.. kanske nåt med shotgun?

Visa signatur

thank you, come again