Hacintosh i7 920 med tillhörande komponenter

Permalänk

Hacintosh i7 920 med tillhörande komponenter

Hejsan alla glada sweclockare!

Jag är grymt sugen på att köra OSX x64 istället för windows 7 x64 (mest p.g.a. musikproduktion och då Logic). Därför har lite frågor som jag hoppas att någon kan svara på!

1. Kommer jag kunna köra någon version och isåfall vilken av OSX på denna setupen och ändå få allting att fungera?

CPU: Intel core i7 920
Mobo: Gigabyte GA-58a-UD7
Minnen: 6 GB Corsair XMS3 1600 MHz
Grafikkort: XFX ATI Radeon 5870
Externt ljudkort: M-Audio Fast Track Ultra

Jag vet att folk har lyckats få igång moderkort och processor i någon version, men att det då skulle varit problem med att få ljudet att fungera. Lyckligtvis har jag ett extern ljudkort som borde kunna lösa just det problemet.

2. Från vilken version av OSX infördes native support för XFX 5870? Anledningen till frågan är att eftersom jag vet att det har gått att köra igång OSX på moderkortet jag har, så vill jag veta att versionen fungerar tillsammans med grafikkortet. (min vetskap grundar sig på inlägg i hacintoshforum, kanske borde tilläggas)

3. Var får man tag på OSX + Logic billigast inom Sverige(det ska vara the real deal naturligtvis)?

4. Går det att köpa den versionen av OSX jag behöver eller ska jag köpa en licens och sedan ladda ner rätt version? Skulle det isåfall vara olagligt om jag valde att ladda ner det, trots att jag har en licens? Knepigt det där...

Sjukt tacksam för svar! Ha en fortsatt trevlig dag!

EDIT: x64 skall tilläggas!

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem

Kolla in min tråd här så kan du kanske hitta några svar:
Cindori Custom: Building an i7 Hackintosh - MacRumors Forums

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk

Hej! Nu har jag läst forumtrådar i flera veckor och provat lite själv. Det verkar inte vara som att någon lyckats med/har kombinationen UD7 (REVISION 1) och 5870.

Har du något tips? Med ett UD5 istället för UD7 skulle jag kunnat använda kakewalk, men icke sa nicke!

Edit: Riktigt fin och informativ tråd du gjort btw! Jag tackar och bockar för människor som dig!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ta gärna en titt på den här mannen, tonymacx86 Blog... Finns allt du behöver veta där för att få en fungerande hackintosh.

Permalänk
Skrivet av rowb:

Ta gärna en titt på den här mannen, tonymacx86 Blog... Finns allt du behöver veta där för att få en fungerande hackintosh.

Tack! Men joo, jag har läst den guiden tidigare och jag ska prova den. Faktum är att jag har läst fruktansvärt många guider, men har insett att problemet är ju att typ inga har UD7 rev 1, utan rev 2.0 korten i serien eller UD5.

Det hade varit skitsmidigt om Kakewalk fungerade rakt av. *drömmer*

Men saker och ting går framåt. Fick hem OS X 10.6.3 från komplett tidigare idag + hdd att backa upp tidigare data på. En annan glad nyhet är att kompis till mig kunde kanske tänka sig att låna ut sitt 4870 så att jag kan prova med min egen installationsskiva och förhoppningsvis kunna få igång det, iallafall delvis.

Ett svar som jag fick på Kakewalks forum vara att jag var tvungen att vänta med installationen tills en snubbe lade till driversarna för 5870 i installationsfilerna till sitt crack innan jag hade nån chans att lyckas, men om jag kan låna min kompis 4870 så borde jag kunna få igång systemet och sen installera drivisarna tycker jag. Hursomhelst så ska jag sätta mig med det imorn och inte nu! Sov gott

Visa signatur

Permalänk

Yepp, nu har jag iallafall fått allt att snurra. Metoden blev att installera m.h.a. iBoot + multibeast. Och JA, jag fick låna en mac när jag körde programmet.

Lite saker som inte funkar fortf, men det är skitsaker. Orkar inte jobba mer på att få det att fungera dock.
- Startar inte utan skivan iBoot (bara W7 startar)
- Bara 32 bit läge (har iofs inte testat 64, men har hört att det ska vara krångligt)
- Bara 4 av mina 6 GB ram visas (32-bit-grej antar jag)
- Klockar lite konstigt, men ajha palla
- Iphone thethering funkar bara med hjälp av bluetooth dongle (90 kr på biltema), inte kabel.
- Mitt tangentbord (logitec g15) står och blinkar när jag stängt av datorn från os x

Annars funkar allt skitbra. Använder datorn för musikskapning numera. Logic is the shit. Grym "mac" till billigt pris helt enkelt.

Mitt tips till er andra där ute... kör med ett äldre grafikkort (med native stöd) så kommer det att gå enklare. Då funkar kakewalk till exempel. Over and out, project finished.

Visa signatur

Permalänk

OSX-kärnan går i 32bit som standard på alla macar. Men kan du inte köra 64bit versionerna av programmen (kolla i aktivitetskontrollen om det är 32bit eller 64bit), eller är det bara 32bit som startar?

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Det finns ingen x86-32 alternativt x86-64-bit release av OS X. Det kommer paketerat i samma skiva och programmen kan köras i båda arkitekturerna.
Macar startar som default upp i 32bit-kärna, och har stöd för 64bit-applikationer helt och hållet. Känner man att man vill ha kärnan i 64bit-mode är det bara att byta. Man vinner inget speciellt på det, men det går att byta om man känner för det utan att behöva installera något osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr slizer:

OSX-kärnan går i 32bit som standard på alla macar.

Skrivet av Sidde:

Macar startar som default upp i 32bit-kärna.

Felaktigt påstående.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cindori:

Felaktigt påstående.

Nej.

Helt korrekt påstående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deicide:

Nej.

Helt korrekt påstående.

Nej.

Mac Pro 2010 startar i 64-bit kernel by default.
Troligtvis kommer följande Mac'ar som lanseras att göra det också.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cindori:

Nej.

Mac Pro 2010 startar i 64-bit kernel by default.
Troligtvis kommer följande Mac'ar som lanseras att göra det också.

Ja, du har rätt, och Xserve faktiskt och möjligtvis även Mac Mini Server startar i 64bit. Men din första kommentar var minst sakt oerhört bristfällig i information så här kommer lite förtydligande.

Anledningen är att Apple begränsar macarnas default-läge vid uppstart till 32bit är då tex Elgato och andra som levererar lösningar till macar inte skapat 64bit-drivrutiner och dessa lösningar skulle då helt enkelt inte fungera längre. Konsumentmacarna, tex nya macar som Macbook Air osv. startar fortfarande i 32bit om du inte ändrar det själv, för att fortsätta leverera en fullständig upplevelse.

Permalänk
Medlem

Om alla Macar börjar boota 64-bit så _måste_ tredjepart börja göra 64-bit drivers.
Varför skulle Apple rätta sig efter tredjepart?

Troligtvis kommer alla Macar som släpps i framtiden att boota 64-bit default.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cindori:

Om alla Macar börjar boota 64-bit så _måste_ tredjepart börja göra 64-bit drivers.
Varför skulle Apple rätta sig efter tredjepart?

Troligtvis kommer alla Macar som släpps i framtiden att boota 64-bit default.

Självklart kommer alla macar i framtiden att dumpa 32bit. Det är alldeles naturligt.

Däremot har Apple varit sanslöst försiktiga i sin 64bit transition. Vanligtvis brukar de bara köra över alla andra, men denna gång har de gått väldigt lugnt fram, kanske det är så att Apple själv släpat med drivrutiner bland vissa av deras produkter.

Permalänk

Permalänk
Medlem
Skrivet av galleri425:

Nu missade du halva den urspårande tråden va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rallyreavan91:

Yepp, nu har jag iallafall fått allt att snurra. Metoden blev att installera m.h.a. iBoot + multibeast. Och JA, jag fick låna en mac när jag körde programmet.

Lite saker som inte funkar fortf, men det är skitsaker. Orkar inte jobba mer på att få det att fungera dock.
- Startar inte utan skivan iBoot (bara W7 startar)
- Bara 32 bit läge (har iofs inte testat 64, men har hört att det ska vara krångligt)
- Bara 4 av mina 6 GB ram visas (32-bit-grej antar jag)
- Klockar lite konstigt, men ajha palla
- Iphone thethering funkar bara med hjälp av bluetooth dongle (90 kr på biltema), inte kabel.
- Mitt tangentbord (logitec g15) står och blinkar när jag stängt av datorn från os x

Annars funkar allt skitbra. Använder datorn för musikskapning numera. Logic is the shit. Grym "mac" till billigt pris helt enkelt.

Mitt tips till er andra där ute... kör med ett äldre grafikkort (med native stöd) så kommer det att gå enklare. Då funkar kakewalk till exempel. Over and out, project finished.

Du måste ha en bootloader för att kunna starta utan skivan

Permalänk
Medlem
Visa signatur

9800x3d | Noctua NH-D15S Chromax Black | Gigabyte B650 | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN850 | Asus Prime 9070 XT | Fractal Design Torrent | Seasonic 850W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk

Yepp, i iknow. Men jag får kernelpanic med de jag försökt med ! Bara iBoot som funkar, vilket är mycket märkligt.

Och förresten... 32 vs 64 bit så ja, applikationer körs/kan köras i 64 bit Har dock inga prestandaproblem med burken i 32 bit läge.

Lite OT: Kul att det finns lite intresse för Hacintosh. Tycker själv att det är snålt av apple att göra ett operativsystem som begränsas till hårdvara vars pris begränsas till 50% av Apples vinst!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tjena. Hoppas det inte stör att jag lånar tråden lite....
Nu efter min besvikelsen efter lanseringen av nya MBP 13" så fundera jag att köra vidare på PC spåret men vill även kunna dualboot med OSX. Anledningen till detta är att kunna utveckla appar till iOS, vilket kräver OSX. Den nya laptopen jag tänkt att köpa är en Asus U36Jc. Jag har inte än hunnit läsa mig in på vad som krävs för Hacintosh men ser ni något med denna spec som skulle kunna sätta käppar i hjulet?

CPU: Intel Core i5-480M mobile processor
Graphics Card: Nvidia Optimus with Nvidia G310M Graphics / Intel HD Graphics 1GB
Wi-Fi: 802.11b/g/n Wi-Fi Model Atheros AR9285
Bluetooth: Bluetooth 2.1+EDR

/Adrian

Visa signatur

Laptop: FSC Amilo sa3650 med ZM87 + GraphicBooster (Externt Radeon HD3870)
Laptop: MacBook Pro 13" 2011

Permalänk
Skrivet av Adrian:

Tjena. Hoppas det inte stör att jag lånar tråden lite....
Nu efter min besvikelsen efter lanseringen av nya MBP 13" så fundera jag att köra vidare på PC spåret men vill även kunna dualboot med OSX. Anledningen till detta är att kunna utveckla appar till iOS, vilket kräver OSX. Den nya laptopen jag tänkt att köpa är en Asus U36Jc. Jag har inte än hunnit läsa mig in på vad som krävs för Hacintosh men ser ni något med denna spec som skulle kunna sätta käppar i hjulet?

CPU: Intel Core i5-480M mobile processor
Graphics Card: Nvidia Optimus with Nvidia G310M Graphics / Intel HD Graphics 1GB
Wi-Fi: 802.11b/g/n Wi-Fi Model Atheros AR9285
Bluetooth: Bluetooth 2.1+EDR

/Adrian

Du får nog ta och läsa in dig på det där på t.ex. www.tonymacx86.com/ eller dylikt. Generellt verkar det vara svårare att lyckas med laptopar, eftersom man inte har samma svängrum i val av komponenter. Men om det är någon som gjort det innan, så borde det väl fungera för dig med! Dock så ska du veta att det finns en lång rad sätt att installera OS X på och de flesta sätt verkar vara allt annat än enkla. Speciellt i de äldre varianterna verkar det vara så att man får knacka en del kod själv för att få ihop allt.

Det jag fick känslan av när jag försökte läsa in mig på huruvida min setup skulle fungera var att det kan bli problem med nyare Nvidia kort, men det var som sagt ett tag sen jag riktigt bekymrade mig för det. Jag har inte brytt mig om att uppdatera eftersom jag inte har något annat internet än min iPhone 3GS som jag använder bluetooth internetdelning på. Kort sagt studiodator.

Du kan ju kolla om Kakewalk fungerar. Det verkar ju vara skitsmidigt om det fungerar (vilket det inte gjorde för mig, då det saknade rätta drivers för mitt 5870). Men lycka till! Du får gärna ta och meddela hur det går!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du får nog ta och läsa in dig på det där på t.ex. www.tonymacx86.com/ eller dylikt. Generellt verkar det vara svårare att lyckas med laptopar, eftersom man inte har samma svängrum i val av komponenter. Men om det är någon som gjort det innan, så borde det väl fungera för dig med! Dock så ska du veta att det finns en lång rad sätt att installera OS X på och de flesta sätt verkar vara allt annat än enkla. Speciellt i de äldre varianterna verkar det vara så att man får knacka en del kod själv för att få ihop allt.

Det jag fick känslan av när jag försökte läsa in mig på huruvida min setup skulle fungera var att det kan bli problem med nyare Nvidia kort, men det var som sagt ett tag sen jag riktigt bekymrade mig för det. Jag har inte brytt mig om att uppdatera eftersom jag inte har något annat internet än min iPhone 3GS som jag använder bluetooth internetdelning på. Kort sagt studiodator.

Du kan ju kolla om Kakewalk fungerar. Det verkar ju vara skitsmidigt om det fungerar (vilket det inte gjorde för mig, då det saknade rätta drivers för mitt 5870). Men lycka till! Du får gärna ta och meddela hur det går!

Köpte en Macbook Pro istället så slapp jag all krångel. Jag kände nämligen inte för att mecka så mycket sen är det smidigt att installera Win7 på macen.

Visa signatur

Laptop: FSC Amilo sa3650 med ZM87 + GraphicBooster (Externt Radeon HD3870)
Laptop: MacBook Pro 13" 2011

Permalänk
Skrivet av Adrian:

Köpte en Macbook Pro istället så slapp jag all krångel. Jag kände nämligen inte för att mecka så mycket sen är det smidigt att installera Win7 på macen.

Ah, det var nog ett ganska bra val. På laptopsidan verkar ju faktiskt apple göra ganska prisvärda datorer (även om det är premiumsegmentet som de siktar på) om man jämför med deras stationära. Min stationära dator hade kostat ca dubbelt så mycket om den haft apple logga på sig från början och hade då varit typ 15 % bättre, vilket jag ser som ganska ovärt faktiskt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som vet om detta fungerar på min rig i sig?

Permalänk
Skrivet av TAG9217:

Någon som vet om detta fungerar på min rig i sig?

Det borde göra det. Jag kör på typ samma processor iaf (i7 920). Frågan är bara om moderkortet funkar. Googla det. Amd:s grafikkort verkar de implementerat ganska bra stöd för faktiskt, så det borde vara lunch. Du kan ju alltid prova med t.ex. Kakewalk och så om det går igång. Annars så får du googla lite till. Ett OS X 10.6.3 (snow leopard) kostar typ 250 kr så det är inte jättedyrt att försöka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det borde göra det. Jag kör på typ samma processor iaf (i7 920). Frågan är bara om moderkortet funkar. Googla det. Amd:s grafikkort verkar de implementerat ganska bra stöd för faktiskt, så det borde vara lunch. Du kan ju alltid prova med t.ex. Kakewalk och så om det går igång. Annars så får du googla lite till. Ett OS X 10.6.3 (snow leopard) kostar typ 250 kr så det är inte jättedyrt att försöka.

Jo, grejen är att jag inte har någon CD-läsare, så jag skulle ju helst vilja installera via USB. Men från de guider jag läst, så ska man göra USB-booten på en dator med OSX :S.

Permalänk
Skrivet av TAG9217:

Jo, grejen är att jag inte har någon CD-läsare, så jag skulle ju helst vilja installera via USB. Men från de guider jag läst, så ska man göra USB-booten på en dator med OSX :S.

Ja, det där är ett problem, men skicka pm så kanske jag kan hjälpa dig. Hade själv tur att skolan hade en ny MacBook Pro som studiodator att låna ut när jag ville göra detta.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Hata Apple för att de låst sitt operativ till deras egna överprisade datorer. =/

Skulle gärna installera OS X på min dator för att prova det ett tag, använde det på en äldre dator för några år sedan. Men eftersom man får vara utan en hel del stöd så skiter det sig.

Permalänk
Skrivet av ReZZiE:

Hata Apple för att de låst sitt operativ till deras egna överprisade datorer. =/

Skulle gärna installera OS X på min dator för att prova det ett tag, använde det på en äldre dator för några år sedan. Men eftersom man får vara utan en hel del stöd så skiter det sig.

utan inlåsning till sin egen hårdvara skulle det vara samma lapptäcke som windows med kassa drivrutiner. inget man vill va med om frivilligt.

plus att deras goda rykte med "it just works" skulle vara bortblåst. de har helt klart sina skäl, även om inte alla håller med.

Visa signatur

Arbetsstation: Macbook Pro Retina 15", Core i7 2,6 GHz, 16 GB RAM, 512 GB SSD
NAS: Synology 1812+ har numera ersatt min filserver
Blog: http://www.nickebo.net/
Twitter: @linuxprofessor
Övrigt: Linux/UNIX/OpenVMS, ZFS, lagring och systemövervakning

Permalänk
Medlem

Har nu fått igång BootCD och Snow Leopard-install från USB-stickor, men efter 4st fallerade resultat som resulterade i: "OSX cannot boot from partition System", hittas nu inte min systemdisk i bootloadern längre. Kopplar jag in min lagringsdisk hittas den direkt, och båda diskarna syns i BIOS oavsett SATA-controller.

Disken har blivit partitionerad som GUID 3 gånger. Nu får jag dessutom kernel panic varje gång jag försöker starta installationen.

Har clearat CMOS, defaultat BIOS vid varje install som det gått fel och provat olika inställningar, inaktivera HT, ställa in så att bara 2st aktiva kärnor körs etc. T.o.m. bytt kabel till systemdisken, utan framgång.

Mer utförlig post finns här.

Så nu sitter jag alltså utan något OS öht på min workstation p.g.a. att jag behövde formatera om hela disken från NTFS till GUID.

Det enda jag inte testat är att köpa en DVD-läsare och bara köra installationen direkt från retail-skivan.

Någon som råkat ut för detta och/eller har förslag på att fixa detta, utom att installera Windows ofc.

Tack på förhand.

//Chamezz