Permalänk
Medlem
Skrivet av Fossa:

Piper fortfarande för mig vilket webbläsare jag än använder. Även om man väljer att använda Chrome så ska det fan inte pipa!

Självklart ska det inte göra det! Märkligt nog piper min dock inte då jag använder IE 9. Använder jag Chrome, Fx, eller Opera piper det på rätt bra.

Permalänk
Medlem

Originaldrivrutiner för Nvidia 310M

Hej!

Bytte drv-rutin för mitt Nvidia-kort och efter det ville datorn inte starta. Fick efter mycket krångel till den igen så den funkar sådär.
Kan inte gå tillbaka till gamla drivrutinen då den knappen inte är aktiv.
Är det någon som vet vilken drivrutin som följde med som original? Skulle vilja installera den igen så jag får datorn att fungera igen.

Visa signatur

ASUS UX302LG, Microsoft Windows 8.1, 64-bit
Intel Core i7 4500U 1,8 GHz, 8 GB SO-DIMM DDR3L 1600 MHz
NVIDIA Geforce GT 730M, dedikerat 2048 MB
Hårddisk 256 GB, SSD

Permalänk
Skrivet av Sinnbadd:

Hej!

Bytte drv-rutin för mitt Nvidia-kort och efter det ville datorn inte starta. Fick efter mycket krångel till den igen så den funkar sådär.
Kan inte gå tillbaka till gamla drivrutinen då den knappen inte är aktiv.
Är det någon som vet vilken drivrutin som följde med som original? Skulle vilja installera den igen så jag får datorn att fungera igen.

du måste i princip uppdatera bios för att kuna köra nyaste drivrutinen

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Har aldrig hållit på med att byta BIOS förut och kan inte sånt MEN jag vill gärna lära mig... Någon som har tid att förklara varför måste man byta BIOS för att kunna använda nyare drivrutiner. Hur påverkar BIOS och drivrutiner varandra och hur vet man vilket BIOS som krävs för en viss drivrutin?
Ser nu att det blev stora frågor som kanske är svåra att förklara men försök gärna.

Visa signatur

ASUS UX302LG, Microsoft Windows 8.1, 64-bit
Intel Core i7 4500U 1,8 GHz, 8 GB SO-DIMM DDR3L 1600 MHz
NVIDIA Geforce GT 730M, dedikerat 2048 MB
Hårddisk 256 GB, SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyrgrim:

Ni som hör ett pipande, vad kör ni med för webläsare? Om jag kör med chrome eller FF hör jag att det piper, men använder jag IE 9 är datorn knäpptyst. Kan ju vara värt att pröva för er som inte står ut med tjutandet.

Tackar Detta påminde mig om ett tips i en halvgammal tråd om HP Envy 14 på notebookreview: Testa att köra firefox utan plugin-container.exe för att slippa pipandet. Det fungerar för mig förutom i vissa lägen, exempelvis med en en xvid-film pausad samtidigt som firefox är öppet.

Permalänk
Medlem

Min dator har börjat stänga av sig. Först trodde jag det bara var när jag kollade på högupplöst film. Men det har även hänt när jag kollar på någon video på youtube. I alla fall så händer det oftast när jag kollar på film. Datorn känndes varm när den har stängt av sig. Jag har ställt dit en separat fläkt och det verkar hjälpa. Är det någon som känner igen detta?

Permalänk
Medlem

Någon som känner igen sig här?

Permalänk
Medlem

Fick tillbaka datorn igår efter andra reparationen hos Asus. Nu tjuter datorn mindre, men tjutandet har fortfarande inte försvunnit helt. Hänger sig ljudet kvar, då kommer jag att skicka in den igen!

Rekommenderar fan inte denna dator om man vill undvika såna problem tyvärr. :/

Permalänk
Medlem

Är det nån som vet var man ändrar i inställningarna så att datorn inte döljer aktivitetsfältet automatiskt så fort man kör på battery mode? Riktigt irriterande må jag säga!

Tacksam för svar!

MVH

Permalänk

Ändra power-mode för vanlig användare?

Hej,

Jag är i stort nöjd med min RX070V (500GBHD / i3 / helsvart). Den används av och till som familjemaskin och ungarna spelar en del äldre spel på den. En del problem finns dock:

  • Skärm sisådär. Inte mycket att göra åt...

  • Har inte hittat någon lösning på hur man kan ändra power mode som vanlig användare. (Typ hur få Fn+space fungera). Någon som hittat en lösning på detta?

  • Svårt att begripa hur Super Hybrid Engine (SHE) är tänkt att användas. Det verkar inte safe att ständigt ha påslaget då de spel jag provat går långsammare. Trist att SHE inte själv fattar när den ska blåsa på eller går det på något sätt hinta den per applikation?

Jag kör också Ubuntu på den och efter tipsen som finns på nätet går det få ner strömförbrukningen rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

sen för er som har problem med att uppdatera till senaste nvidia drivrutiner från antigen nvidia eller asus så har jag ett tips, uppdatera bios! Detta är ett måste, annars får ni som Salmonboy skriver att datorn krashar när den laddar in windows. Senaste bios finns att ta ned på asus supportsida.

Då jag ännu inte fått ordning på vilket grafikkort som används tog jag nya tag igår och uppdaterade Nvidia-drivrutinen. Datorn låste sig vid uppstart och jag skickade för en gångs skull iväg en fråga till supporten och fick uppmaningen att blåsa datorn och installera allt på nytt.

Kändes inte speciellt roligt och knappast troligt att det skulle behövas så jag googlade och hittade tillbaka till denna tråd där jag varit innan! Följde tipset att uppgradera bios och nu fungerar det perfekt!

1. Varför skriver man inte klart och tydligt på Asus nerladdningssida att man måste uppgradera bios innan man installerar drivrutinen?
2. Hur kan man ha så totalt inkompetent support som inte ens kan svara på ett välkänt problem utan istället uppmanar till att blåsa datorn?

Mitt förtroende för Asus är ganska lågt just nu. Tack för att ni sparade mig flera timmar i onödan!