(nyligen börjat igen) Item Level?

Permalänk
Medlem

(nyligen börjat igen) Item Level?

Tja.

Började lira för några veckor sedan och startade en huntard.
Har dratt upp den från 1 till 80 och sen hoppade jag över lite till min 80 Priest (Disc) och blev level 85 nu inatt.

Jag var ganska nöjd att jag hade en item level på 320 samma sekund som jag dingade 85 eftersom jag satsar på PVE och mitt mål just nu är Heroics.
Tydligen så måste man numera ha en viss Item level (vilket faktiskt är vettigt för att få bort totalt värdelöst gearade spelare från heroics), jag försökte som en galning igår kväll att få upp den till 329 men det går verkligen inte..

Så min fråga är, hur räknas item level och hur råder ni mig att nå en item level på 329?
Tyvärr jag kan inte länka till Armory därifrån jag sitter nu, men Gardian@Dunemaul.

//Mvh DoXiD

Permalänk
Medlem

Slutade spela för 2 mån sen, men vet i alla fall..

Du kan,

1. Du har säkert glömt några quest som ger bra rewards.
2. Du kan köra lite pvp o köpa pvp delar
3. Köpa saker från AH.

Och din item lvl = det genomsnittliga item level värdet på ditt gear.

När jag spelade för 2 mån sedan, var det hur enkelt som helst att fixa 329, det är ju överflöd med saker och pengar i Cata så att det skriker om det.

Permalänk

som ovanstående skriver.

Köp ett par saker från AH, du har säkert några kvarlevor med ca ilvl 300. Få bort dom så ordnar sig resten. Annars kör du daily dungeon och kan få bra drops därifrån.

Permalänk
Medlem

Några normala dungeons, du får 30 jp från varje boss numera och den första ger 140 jp varje dag (random), sen ha även en lämplig tabard, om du gör 84-85 dungeons så ger dom rep. Finns mycket bra saker att köpa med rep. Nu vet jag inte exakt med präst, min präst är lvl 80 än så länge. Men min druid hade ilvl ca 340 innan jag ens började heroic, mest beroende på att jag gjord 1 heroic om dagen med min hunter.

Sen om du har guild group eller någon annan färdig grupp, så kan du manuellt flyga till instancens och då spelar inte item level någon roll. Dock kan du inte göra en daily random på det sättet.

Permalänk
Medlem

de är bara farma normals mer eller mindre
jag dungeon lvl min paladin tank från 80 till 85 å de gick snabbt som attan å fin fin gear hade man, jag hade inte nog samma dag jag dinga men efter 1-2 dagar så hade jag nog för att köra HC's
men de finns ett problem (tycker jag, dvs också om de inte är fixat)
jag samlade ju på mig holy å retri gear också om jag skulle vilja ha de någon gång men den räknade då på ALL min gear, inte den jag hade på mig, i bags å bank också
vilket sluta med att jo, jag hade nog samma dag för HC's men inte nog i bara tank spec eller någon annan då den räknar helt värdelöst
(därför tankade jag ett addon för att visa bara den avarage ilvl som jag hade på mig å inte som jag hade med alla saker)

sen kan du köpa pvp saker å liknande på AH för en billig peng men skippa helst det, jag drar eller vote kickar alla som kör med pvp saker i pve (så länge de inte har en jävla bra förklaring till varför )
de är bara köra de svårare normals typ lost city (ermm hjärnsläpp kommer inte på mer)
slutade med WoW typ 1-2 månader sen efter att ha kört en raid natt (då vi tog nästan alla också, jag som paladin tank med full blå heroic å 2 epics tanka hur lätt som helst....)

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Har du questat upp så du har bra rep (revered+) med en eller ett par factions så finns där säkerligen gear du kan köpa från quartermastern i de olika zonerna också, kolla på wowhead och se vad de har å erbjuda.

Tänk också på att det är medel av den högsta itemlevel du har i din bag för varje slot, du kan alltså köpa BOE på AH, ha i bagsen för å dra upp itemlevel men utan att equippa dem, sen när du får upgrade från dina heroics så kan du sälja tillbaks dina BOE grejjer på AH igen med minimal förlust

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk

Jag blev level 85 för 3e gången i helgen med en gubbe. 10min efter kunde jag gå HC's eftersom jag hade sparat ihop honor till att köpa 2 set delar (över 3k HonorPoints)

Visa signatur

"Music expresses that which cannot be said and on which it is impossible to be silent." - Victor Hugo
- Beyerdynamic DT770, Pro-Ject Head Box II, Asus Xonar DX -

Permalänk
Medlem

Som sagts ovan: Normals, AH, PvP items, crafting.

Första dagen av cata releasen satt vi och lirade heroics, det var inte alls nå svårt ärligt talat att få ihop gearet till dom. Om du känner för att fula dig så köp något du egentligen ej behöver (stats-wise) och använd det för att få högre ilvl. Heroics är ändå ett skämt så du klarar dig utan t.ex boots med rätt stats.

Permalänk
Medlem

Att köpa BoE saker på AH låter ganska smidigt, visserligen lurar man sig självt och det kan gå åt helvette som healer om du inte har spirit/mana nog för det.

Annars blir det att farma dom 3 sista/högsta instanserna innan Heroic tills dess att jag har rätt gear.
Känns som att priests går OOM ganska snabbt nuförtiden, ett rent helvette när Renew inte scale:ar (max 3000hp/tic på en tank som har 170k hp ain't ok).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DoXiD:

Att köpa BoE saker på AH låter ganska smidigt, visserligen lurar man sig självt och det kan gå åt helvette som healer om du inte har spirit/mana nog för det.

Annars blir det att farma dom 3 sista/högsta instanserna innan Heroic tills dess att jag har rätt gear.
Känns som att priests går OOM ganska snabbt nuförtiden, ett rent helvette när Renew inte scale:ar (max 3000hp/tic på en tank som har 170k hp ain't ok).

Det är jävligt stor skillnad på hur man får spela som healer nu mot tidigare, man går ner i mana mycket snabbare. Men bara håll chakra uppe, lägg en renew på tanken och håll den i liv med "Heal" (mkt billigare än renew som kostar massor att lägga), använd gheal bara när det behövs, se till att du inte behöver slösa mana/casttid på DPS med "Lightwell" och håll en pom studsande på cooldown så går det nog bra

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slackr:

Det är jävligt stor skillnad på hur man får spela som healer nu mot tidigare, man går ner i mana mycket snabbare. Men bara håll chakra uppe, lägg en renew på tanken och håll den i liv med "Heal" (mkt billigare än renew som kostar massor att lägga), använd gheal bara när det behövs, se till att du inte behöver slösa mana/casttid på DPS med "Lightwell" och håll en pom studsande på cooldown så går det nog bra

Tack för tipsen, enormt uppskattat tbh!
Körde Black Tempel förr i tiden och gick aldrig under 40% mana under Illidan fighten och endå toppade jag healing done och låg sist på overhealing..

Nu är det fan katastrof, går oom på trash ibland

PoM brukar jag ha studsande, dock kör jag Disceplin och det kan ha en hel del att göra med att jag går oom, att hålla renew vid liv med en heal har jag aldrig testat.
Det enda som scale:ar bra för mig just nu är skölden som tål ca 22k dmg vilket är helt ok för att stoppa burst damage från bossar och mobs.

Alla tips är välkomna! Jag vill bli lite awesome som jag var pre WoTLK

Permalänk
Medlem

Kör lite non-heroic så får du nog lite bra gear. Annars kan du ju köpa med alla justicepoints du får. Jag hade bara kört två instancer när jag dingade 85 och jag hade item lvl 307

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk

köp nån utav tabarderna som du kan köpa i någon utav dom nya zonerna(quartermaster i varje zon).
gör sen normal dungeons,samla på dej allt nytt gear med högre ILVL som också gynnar dej.
vid den tidspunkten då blir revered med nån utav factionerna som du köpte tabarden utav så har du då också lyckas att skrammla ihop en del gear,köp sen gearen från factionen du är revered med och sen så är det bara att hoppa in i HC.
så gjorde jag och funkade fint:)

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av DoXiD:

Tack för tipsen, enormt uppskattat tbh!
Körde Black Tempel förr i tiden och gick aldrig under 40% mana under Illidan fighten och endå toppade jag healing done och låg sist på overhealing..

Nu är det fan katastrof, går oom på trash ibland

PoM brukar jag ha studsande, dock kör jag Disceplin och det kan ha en hel del att göra med att jag går oom, att hålla renew vid liv med en heal har jag aldrig testat.
Det enda som scale:ar bra för mig just nu är skölden som tål ca 22k dmg vilket är helt ok för att stoppa burst damage från bossar och mobs.

Alla tips är välkomna! Jag vill bli lite awesome som jag var pre WoTLK

Disc funkar, men har blivit väldigt konstigt för PvE p.g.a PvP ändringar, skölden kostar väldigt mycket mer mana och mycket av talentträdet känns vridet mot survival (jag körde disc i pvp tidigare så det kan bara vara så jag ser det). Att refresha renew med heal funkar bara om du har chakra (djupt i holy, http://www.wowhead.com/spell=14751/chakra), som disc får du nog försöka lägga penance på CD och eventuellt specca archangel och atonement, samt ha koll på rapture för max manareturn.

Alla healingklasser behöver dock nyttja sin motsvarighet till "Heal" då den trots sin väärdelösa throughput har högst HPM.

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elghinnarisa:

sen kan du köpa pvp saker å liknande på AH för en billig peng men skippa helst det, jag drar eller vote kickar alla som kör med pvp saker i pve (så länge de inte har en jävla bra förklaring till varför

Fånigt (förutsatt att de inte spelar dåligt).
Jag levlade min präst för att pvpa med, men testade ett par hc's i fullt craftat pvp sett (ilvl 339) och lite ringar o så för honor. Det var inga problem alls att heala, testade som shadow med och inga problem med dps heller (värt att tänka på att byta in lite hit-delar bara om man saknar det på pvp-gearen).

Precis som många andra här har jag dock slutat nu, spelet är inte roligt längre.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

För att sammanfatta:

1. Normal dungeons
1-1. Du får JPs som du kan köpa 345 items för
1-2. Du får rep som du kan köpa 345 & 359 items för av quartermasters. Alla klasser får minst två epic (359) av rep (Tol Barad inräknat).
1-3. Det droppar 333+ items i lvl 84-85 instanserna

2. AH & Crafting
2-1. Det finns ett flertal 359 items man kan crafta beroende på prof (eller köpa craftat på AH)
2-2. Det finns flera hyfsat bra lvl.req 81-84 blåa items man kan köpa för en mindre summa pengar om man fortfarande har grönsaker på sig.
2-3. Är man snuskigt rik kan man köpa raid dungeon BoE drops men de kostar allt från 5-20k

3. Quester
3-1. Vissa questchains i alla de nya områderna har rätt bra blåa itemrewards om man orkar göra dessa.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

När du fått ett antal 346 items och endast saknar några få itemlevels för att spela i dungeons så kan man köpa t.ex. reputation rewards även om just de sakerna inte passar dig. Om du t.ex. fortfarande har en grön quest chest item som drar ner ditt average ilevel så kan du köpa en blå 346 cloth chest och equipa och sedan un-equipa bara för att dra upp dit itemlevel så den kommer över gränsen. Detta rekommenderas dock endast när du har en eller ett par items kvar, det är inte juste mot de du spelar med att göra det på flera items. Men detta fungerar endast med saker som du kan equipa. Som hunter kan du t.ex. inte köpa plate items och equipa.

Permalänk
Medlem

Jag kom sakta men säkert upp i 330, var bara att byta ut några 316 items, även om jag hade rätt "många" 333+ items så räckte det tydligen inte.

Sen testade jag även köra Holy spec, jag gick fan OOM snabbare än jag hann skriva oom.
Höll Chakra uppe, renew som jag höll igång med 'heal', använda aldrig flash-heal om inte situvationen krävde, höll en PoM studsande bland DPS klasserna och körde lightwell på bossfighter, gick oom på Trash hur snabbt som helst och på bossarna gick jag OOM halvvägs in.

Specade om till DISC illa kvickt igen.

Permalänk
Medlem

Sen om man gör arena liknande questen CoC i twilight highland, så får man hyfsad bra vapen (ilvl 333), har bara gjort den på en av mina figurer.

Edit: Fast jag ser att du har average ilvl 330, då är det bara att köra heroics.