Vilken Telefon skall jag välja Android eller Symbian?

Permalänk
Medlem

Vilken Telefon skall jag välja Android eller Symbian?

Står i valet och kvalet behöver en ny mobil.

Har kollat in dessa 3
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=770449,698385,812341

står mellan
Zte Blade Android 2.2 finns iaf på comviq dock låst
Nokia C7 Symbian
Huawei U8800 Ideos X5 Android 2.2

Frågan är vilken är mest prisvärd och bäst av dessa.

Är villig att lägga som max 2500:-
Har sett lovord om Zte Blade men jag lutar åt Nokian pga bättre batteritid och amoled skärm samt 8GB intern minne.

Frågar därför här om råd.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Ja utav dom 3 så är nog Nokian den som har mest erfarenhet i mobil marknaden så det skulle vara mitt självklara val.
Dock ZTE Blade är en low low budget Android telefon så är den plastig o tråkig då jag vart o klämt på telefonen i butik.
Huawei däremot har jag inga som helst för/nack delar på för jag inte brytt mig om Huawei någonsin.

Hoppas det hjälper till lite på beslutsamhets fronten.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem

Men hur står sig symbian mot android för Nokian drivs jue med Symbian. Men för min egen del lutar det åt Nokian då jag klämt och känt på Zte och Nokian och tycker Nokian andas mera kvalite.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig ens tänka på att skaffa en symbian-mobil. Har en Nokia E-72 som jobbmobil och maken till buggig telefon har jag inte stött på tidigare. Om det beror på telefonen eller symbian vet jag inte men skulle inte rekommendera någon Nokia efter mina erfarenheter med E-72.

Visa signatur

Ridbyxan på Steam.

Permalänk
Medlem

Vill du ha en smartphone, så skall du satsa på android.

ZTEn är ju den mest prisvärda android luren just nu!

Permalänk
Medlem

Nokia gör otroligt bra mobiler, dock inte i mjukvaru vägen.

Jag skulle ta ZTE blade då symbian inte är bra alls enligt mig i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabben_83a:

Men hur står sig symbian mot android för Nokian drivs jue med Symbian. Men för min egen del lutar det åt Nokian då jag klämt och känt på Zte och Nokian och tycker Nokian andas mera kvalite.

Symbian är ju ett föråldrat OS till telefoner det kan jag hålla med om men som sagt Nokia har flera år bakom sig av utveckling av såväl programvara och hårdvara så det är ju säkraste kortet med mest optimerade batteritiderna osv. ZTE blade är ju plastig o billigt och Android är ju helt nytt OS som knappast är väl optimerat än.

Och tillslut Nokia är bästa budget telefonen men som sagt skulle inte lägga pengar på en ny telefon för 5 tusen med Symbian då blir det Android helt klart.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk

Jag har nokia n8 (bara lite bättre kamera typ - den bästa?). Jag tycker att telefonen är överlägsen! Kan bara rekommendera, har allt man behöver. Gillar den mer än iphone - även fast deras os "känns" skönare. Känslan är viktigt de första veckorna - men när man börjar använda telefonen så är det funktionerna som är viktiga!

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem

Finns recension av båda androiderna på swedroid.se. finns ingen anledning att inta köpa android. Batteritidenär ingen fara då de går o optimera

Permalänk

Går inte att jämnföra Symbian med Android. Tjejen kör ZTE Bladen, och den fungerar utmärkt!

Visa signatur

| ASrock X570 Phantom Gaming 4 | Ryzen 3700x | 48GB DDR4 3200Mhz | Geforce 1050Ti | Unraid + Win10 VM

Permalänk
Skrivet av QzeR:

Går inte att jämnföra Symbian med Android. Tjejen kör ZTE Bladen, och den fungerar utmärkt!

Testat nyaste symbian?

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem

Hmm ingen säger Huawei den har jue trots allt bättre prestanda och android 2.2 men vet inte hur kvaliten är.
Har kollat länken på swedroid.

Folk verkar nöjda med sin ZTE Blade och såg att nån Tele2 butik sålt dem för 999:-

Nokian känns stabilare i handen åtminstone när man känner på dem har känt på demoex av Nokian och ZTE.
Dock ingen av dessa telefoner påslagna så svårt att jämföra mjukvaran.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Har en Desire som jag är mycket nöjd med, Nokia E66 är numera min reserv i stället. Men av de du nämde så skulle jag väldigt enkelt välja Nokia C7. Dessutom har Elgiganten sänkt priset till drygt 2200 för ett par dagar sedan. Lockar faktiskt att ha en C7 som byte med tanke på det priset

Visa signatur

Mvh
janptr

Permalänk

Huawei'en såklart, som jag ser det så är Bladen är inte speciellt prisvärd med tanke på hårdvaran. Bladens har samma cpu/gpu som x10 mini, medans u8800 har samma hårdvara som HTC's nuvarande toppmodeller(DHD/DZ). Mkt kompetent SOC som går att överklocka till 1,5Ghz utan större konstigheter fö

u8800 har ju även 2.2, vilket är mkt trevligare än tidigare versioner. 2.2 är dock påväg till Zte blade också tror jag.

Ser ingen anledning alls att ta nåt annat än u8800.

Permalänk
Medlem

Behöver du en telefon eller en pryl som underhåller dig?
Telefon - Nokia C7
Kul pryl - Android

Jag ställde mig den frågan innan jag skaffade min N8 och kom fram till att jag vill ha en pålitlig mobiltelefon som alltid är redo.

Edit: wow kostar C7 bara 2200kr nu? Den kostade ju 3500kr när den kom alldeles nyss

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

De 2222:- som Elgiganten tar för Nokia C7 är faktiskt ruskigt billigt. Med tanke på vad man får för saker som NFC chip, Pentabands 3G, FM-sändare osv. Saker som inte ens de dyraste mobilerna har idag. Dessutom är den inget plastleksak heller utan den har en del stål i konstruktionen, samt att den har gorillaglas.

En värstingmobil till budgetpris är vad det är frågan om. Hade Blade kostat under tusenlappen kanske den hade kunnat konkurrera, men inte när den bara kostar sex hundra mindre än Nokia C7. Jämför man med Nokia C7 är till och med Blade dyr.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Inaktiv

Jag fick lämna tillbaka min ZTE-Blade pga damm i displayen. Skoj för de som inte har problem, men jag pallade inte efter ett antal reparationer och felet kvarstod.

Permalänk
Medlem

För 2200:- är det inget snack om saken. C7!

Vad som talar för Blade är Android (om man föredrar det), mer ram-minne samt högre upplösning på skärmen.

Vad som talar för C7 är
* Överlägsen batteritid
* AMOLED skärm
* FM-sändare
* NFC-chip
* Överlägsen kamera (med blixt!) som filmar i HD + kamera på fronten för videosamtal
* Gratis GPS-navigering med kartor offline
* Bluetooth 3.0
* QUAD-band
* Wlan 802.11n
* 8GB intern lagring
* Snabbare CPU
* Överlägsen GPU
* USB-on-the-go: Koppla in dina usb-diskar och andra prylar
* Tv-out

Ganska uppenbart att Blade är en budgettelefon medan C7 inte är det.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

Om jag förståt allt rätt.
Så ger Nokian C7 kvalite till ett bra pris under 2500:- sånt som sitter i betydligt dyrare telefoner.

Både Zte Blade och Huawie är mera budget men drivs av Android som är ett modernare operativsystem ett plus är jue att det bygger på Linux med tanke på att jag kör det på burken samt fler appar tillgängliga med mera spel bla.

Jag vill jue ha både en bra telefon och kunna spela iaf några spel och det tror jag nog Nokia C7 skulle kunna klara av.
Har klämt och känt på Nokia C7 samt Zte Blade och Nokian känns klart stabilare ger ett mera kvalitetsintryck.
Skall fundera lite till imorrn iaf innan det blir nån beställning främst för apparnas skull.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Precis! Behöver du inte de ovan nämnde funktionerna så kan androidlurarna vara ett bättre val pga fler "apps", men det är så klart upp till dig vad du behöver. De spel som finns till C7 (samma grafikprocessor som N8 & E7) är grafiskt överlägsna allt vad en ZTE blade klarar av, problemet är bara att det inte finns fullt så många spel. Dock portas ganska mycket från iOS/android just nu så det blir ju allt fler.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

Det finns dock många spel till Symbian^3 också, Angry Birds, Need for Speed Shift, The Settlers, Asphalt 5, Raging Thunder II, Fruit Ninnja, Doodle Jump, Assassins Creed, CannonBall, Galaxy on Fire, Guns and Glory, Real Golf 2010, Rollercoaster, That Roach game, Throw it.

Det är väl de spel utav hög kvalité som jag har och det finns ännu fler. Jag har en N8 och är supernöjd. Ställ dig denna frågan:

Behöver du en telefon eller en pryl som underhåller dig (dygnet runt)?
Telefon - Nokia C7
Kul pryl - Android

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Kör nokia, har själv en N8, och som tidigare nämnts , en kul grej kör android, en telefon du kan använda så satsa på Nokia.

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

Har nu gjort mitt val. Gick dock emot majoriteten i tråden. Och skaffade mig Nokia C7 var in på en Telia butik och de hade just Zte Blade och Nokia C7 så man kunde klämma och känna på dem samt kolla på respektive operativsystem.

Zte Bladen Android kändes fräschare som operativsystem men kvaliten på telefonen nja baksidan satt inte ordentligt fast utan buktade ut nere i ena kanten, Frågade en försäljare och han sa att de haft en del klagomål på byggkvaliten på telefonen men att folk som köpt telefonen förstått att de gjort avkall på vissa saker.

Nokia C7 kändes inte lika fräsch i operativsystemet men telefonen andades kvalite och Försäljaren sa att Nokian är en mycket bättre telefon framförallt pga det inbyggda minnet och dess GPU men han påtalade också att ovi store inte va nån höjdare.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Ovi store kan kännas rätt rörig ibland, men vet man vad man är ute efter så kan man söka på sakerna, det finns ju grejer man kan ändra så systemet ser annorlunda, grid är en n gage eller vad det hette samt så har spb oxo så man kan byta lite, men tror du kommer bli nöjd

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Skrivet av nicklas1988:

Testat nyaste symbian?

Det har jag.. Android är överlägset i mitt tycke..

Visa signatur

| ASrock X570 Phantom Gaming 4 | Ryzen 3700x | 48GB DDR4 3200Mhz | Geforce 1050Ti | Unraid + Win10 VM