[Guide] Bitcoin: Använd ditt grafikkort för att tjäna pengar

Permalänk
Medlem

[Guide] Bitcoin: Använd ditt grafikkort för att tjäna pengar

Första inlägget i tråden är raderat enligt regel §9 om marknadsföring och försäljning. Det är tillåtet att skriva guider, men inte att därigenom göra reklam för en "pool". /moderator

Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA

Permalänk

Vad är en SHA-hash, och vad tjänar företaget på detta?

Permalänk
Medlem

Bitcoin är inte ett företag utan ett opensource-projekt, och tjänar ingenting på detta. SHA-hash är en beräkningsalgoritm för att ge saker och ting "fingeravtryck", finns en bättre förklaring på wikipedia. Enda anledningen till att SHA-proceduren är med är för att inte bitcoins ska kunna genereras för snabbt (=inflation).

Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA

Permalänk
Medlem

och var kan man använda denna hittepåvaluta?

pengar föder pengar, den med kraftig dator blir rik

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Finns några ställen, bl.a. mullvad.net vet jag om.

text som bröt mot § 9 borttagen
Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA

Permalänk
Medlem

Hur vet man om det funkar för mig står det nämligen bara starting efter jag har tryckt på start mining.
Sen också 0 accepted och 0 stale.

Permalänk
Medlem

Så med mitt gamle 4000 kort kan jag alltså tjäna kanske 10kr per dygn.

Och datorn drar 300W = 7.2 kWh per dygn igång vilket kostar mig 13kr på elräkningen.

Så.... vad var poängen nu igen???

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Så med mitt gamle 4000 kort kan jag alltså tjäna kanske 10kr per dygn.

Och datorn drar 300W = 7.2 kWh per dygn igång vilket kostar mig 13kr på elräkningen.

Så.... vad var poängen nu igen???

Jag har alltid på datorn ändå så varför inte sätta på det programet när man inte använder datorn

Permalänk
Skrivet av f0kkeriet:

Jag har alltid på datorn ändå så varför inte sätta på det programet när man inte använder datorn

Ja samma här, jag håller en minecraft server nu så datorn är ändå alltid på så varför inte ha detta samtidigt.
Ska pröva detta, det låter intressant

Visa signatur

Datorn: Lian Li Lancool PC-K62, 2st powercolor 7970, MSI P67A-GD55 B3, Intel Core i5 2500K, Noctuna NH-D14, Corsair HX750W, 12gb ram, Samsung 840 evo 250GB ssd + 3TB lagring.
Tillbehör: Benq 24", logitech Z5500, Logitech G110 + Mionix Naos 5000

Permalänk
Antielefant
Skrivet av f0kkeriet:

Jag har alltid på datorn ändå så varför inte sätta på det programet när man inte använder datorn

Skrivet av haapppoooo:

Ja samma här, jag håller en minecraft server nu så datorn är ändå alltid på så varför inte ha detta samtidigt.
Ska pröva detta, det låter intressant

Därför att grafikkortet i load i mångas fall drar mer än resten av datorn tillsammans, i en del fall mer än dubbelt upp till och med, men nästan ingenting i idle?

Mining och liknande GPGPU-funktioner kan i värsta fall belasta grafikkorten lika hårt som att köra Kombustor eller Furmark konstant.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

är inte det här ett sätt att ta sig förbi sättet som "nycklar" skapas till nätverksförbindelser

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

Drar de nån nytta av bitocoin-mining? Det jag syftar på är om all denna GPU-kraft används till något meningsfullt, typ som folding?

Eller är denna SHA-hash helt meningslös och bara ett sätt att distribuera bitcoins? Verkar lite slösaktigt i sådana fall, i mina ögon.

Om man kunde kombinera folding och bitcoin-mining skulle jag vara intresserad. De två applikationerna var för sig är inte tillräckligt för att jag ska nappa.

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Skrivet av Mackansson:

Drar de nån nytta av bitocoin-mining? Det jag syftar på är om all denna GPU-kraft används till något meningsfullt, typ som folding?

Eller är denna SHA-hash helt meningslös och bara ett sätt att distribuera bitcoins? Verkar lite slösaktigt i sådana fall, i mina ögon.

Om man kunde kombinera folding och bitcoin-mining skulle jag vara intresserad. De två applikationerna var för sig är inte tillräckligt för att jag ska nappa.

Nyttigare för samhället att köra folding kanske, men jag skulle hellre dra ihop 40kr/dagen i en veckas tid så har jag jobblunchen betald några dagar i veckan.

EDIT: En undran bara, hur går det till vid växlingen? Måste man uppge kontonr osv? Foliehatten som man är så är jag väldigt nojig när man måste ge ut sådan information.

Permalänk

Paypal?

Visa signatur

Datorn: Lian Li Lancool PC-K62, 2st powercolor 7970, MSI P67A-GD55 B3, Intel Core i5 2500K, Noctuna NH-D14, Corsair HX750W, 12gb ram, Samsung 840 evo 250GB ssd + 3TB lagring.
Tillbehör: Benq 24", logitech Z5500, Logitech G110 + Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Gör gärna en guide för nvidia också

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av f0kkeriet:

Hur vet man om det funkar för mig står det nämligen bara starting efter jag har tryckt på start mining.
Sen också 0 accepted och 0 stale.

Samma här. Kanske är så att det inte finns mer arbete att dela ut nu. Eller snarare pengar för arbetet?

EDIT: nu har jag blivit connected. Men inget mer.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Vem är det som betalar för att jag har dekrypterat något med mitt grafikkort - och varför?

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Ska titta på problemen med att den inte startar ikväll. Tills dess kan ni prova denna versionen av programmet, den stödjer dessutom fler mining-pooler:

https://github.com/downloads/Kiv/poclbm/poclbm-gui-20110327.e...

text som bröt mot § 9 borttagen
Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fastforward:

Vem är det som betalar för att jag har dekrypterat något med mitt grafikkort - och varför?

Äe, jag frågade mig själv samma sak. Tror fortfarande inte på att man kan göra pengar så lätt.
På ett år har man sparat ihop till en ny bättre dator med påstådd utbetalningsmängd, varför skulle de som betalar inte själva skaffa datorerna då?

Men jag tänkte testa och se vad som händer iaf. Belastning på grafikkort och så. Men det hade ju varit väldigt intressant att få svar på din frågeställning.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Några frågor.

1. Vem betalar för detta och varför?

2. När du skriver (t.e.x. 40kr/dag) räknar du då med att det körs 24/7?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Så med mitt gamle 4000 kort kan jag alltså tjäna kanske 10kr per dygn.

Och datorn drar 300W = 7.2 kWh per dygn igång vilket kostar mig 13kr på elräkningen.

Så.... vad var poängen nu igen???

Du kommer nog gå plus/minus-noll med ett gammalt 4000-kort. Det finns ingen poäng för dig att mina bitcoins, men för de med nyare kort så finns det en hacka att tjäna.

Skrivet av Mackansson:

Drar de nån nytta av bitocoin-mining? Det jag syftar på är om all denna GPU-kraft används till något meningsfullt, typ som folding?

Eller är denna SHA-hash helt meningslös och bara ett sätt att distribuera bitcoins? Verkar lite slösaktigt i sådana fall, i mina ögon.

Om man kunde kombinera folding och bitcoin-mining skulle jag vara intresserad. De två applikationerna var för sig är inte tillräckligt för att jag ska nappa.

SHA-hash är bara ett sätt att slöa ner tillverkningen av nya bitcoins, skulle man släppa detta fritt skulle ju bitcoins tillverkas mycket snabbt -> hyperinflation. Finns massor av info om hur detta fungerar på www.bitcoin.org och framförallt i deras wiki.

Skrivet av Pie-or-paj:

Gör gärna en guide för nvidia också

(Beta-)guide för nvidia nu uppe. Jag äger inte ett nvidia-kort så säg till om det funkar eller inte.

Skrivet av fastforward:

Vem är det som betalar för att jag har dekrypterat något med mitt grafikkort - och varför?

Det är traders som tror på uppgång i valutan som betalar för detta.

Zeuxlarsson: Det är per dygn, uppdaterade guiden för att minska missförstånd.

--

Lade till och ändrade lite i guden. För er som laddat ner den gamla klienten finns det en nyare uppe som skall fungera bättre, prova den istället!

text som bröt mot § 9 borttagen
Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA

Permalänk
Skrivet av Eriik:

SHA-hash är bara ett sätt att slöa ner tillverkningen av nya bitcoins, skulle man släppa detta fritt skulle ju bitcoins tillverkas mycket snabbt -> hyperinflation. Finns massor av info om hur detta fungerar på www.bitcoin.org och framförallt i deras wiki.

Men finns det inte en möjlighet att göra nåt bra här? Skulle inte antalet vikta proteinsträngar eller vad fan det är (folding) funka lika bra som en meningslös SHA-hash för att fördela bitcoinsen?

Störigt när så mycket beräkningskraft skulle kunna användas till nåt vettigt, man har bara låtit bli.

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem

För er som inte får det att funka, så här ska det se ut när det funkar (Förutom att er speed borde vara mycket högre)

Skrivet av Mackansson:

Men finns det inte en möjlighet att göra nåt bra här? Skulle inte antalet vikta proteinsträngar eller vad fan det är (folding) funka lika bra som en meningslös SHA-hash för att fördela bitcoinsen?

Störigt när så mycket beräkningskraft skulle kunna användas till nåt vettigt, man har bara låtit bli.

Klart att det hade varit bättre rent samhällsmässigt, men hur lätt det är att implementera vet jag inte. Skicka ett mail till

(en av utvecklarna bakom bitcoin) och fråga!

Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA

Permalänk
Skrivet av Eriik:

Du kommer nog gå plus/minus-noll med ett gammalt 4000-kort. Det finns ingen poäng för dig att mina bitcoins, men för de med nyare kort så finns det en hacka att tjäna.

SHA-hash är bara ett sätt att slöa ner tillverkningen av nya bitcoins, skulle man släppa detta fritt skulle ju bitcoins tillverkas mycket snabbt -> hyperinflation. Finns massor av info om hur detta fungerar på www.bitcoin.org och framförallt i deras wiki.

(Beta-)guide för nvidia nu uppe. Jag äger inte ett nvidia-kort så säg till om det funkar eller inte.

Det är traders som tror på uppgång i valutan som betalar för detta.

Zeuxlarsson: Det är per dygn, uppdaterade guiden för att minska missförstånd.

--

Lade till och ändrade lite i guden. För er som laddat ner den gamla klienten finns det en nyare uppe som skall fungera bättre, prova den istället!

Frågan är hur man ska kunna sova med en dator som står och brummar 24/7, grafikfläktarna lärr gå upp en del i varv om korten jobbar konstant.

Permalänk
Medlem

Allt jag ser är

Hur vet jag om det är igång, har bara sätt att min kort har blivit 5 °C varmare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenix:

Allt jag ser är
http://i.imgur.com/Q6W6h.png

Hur vet jag om det är igång, har bara sätt att min kort har blivit 5 °C varmare?

View -> show console, kopiera och posta resultatet här

Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA

Permalänk
Medlem

vad gör bitcoinpool sidan egentligen, går det att mina utan att registrera sig där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriik:

(Beta-)guide för nvidia nu uppe. Jag äger inte ett nvidia-kort så säg till om det funkar eller inte.

Funkar, tack så mycket.
Om nu så många (av dem få som har hört talas om det(?)) tror på uppgång i valutan är det väl värt ett försök.

Permalänk
Medlem

Är siffran som står under Accepted hur många bitcoins man har lyckas fått ihop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriik:

View -> show console, kopiera och posta resultatet här

Listener for "Default": 13/04/2011 22:16:33, Problems communicating with bitcoin RPC
Line: 13/04/2011 22:16:35, Problems communicating with bitcoin RPC
Listener for "Default": 13/04/2011 22:16:35, Problems communicating with bitcoin RPC
Line: 13/04/2011 22:16:36, Problems communicating with bitcoin RPC
Listener for "Default": 13/04/2011 22:16:36, Problems communicating with bitcoin RPC
Line: 13/04/2011 22:16:38, Problems communicating with bitcoin RPC
Listener for "Default": 13/04/2011 22:16:38, Problems communicating with bitcoin RPC
Line: 13/04/2011 22:16:39, Problems communicating with bitcoin RPC
Listener for "Default": 13/04/2011 22:16:39, Problems communicating with bitcoin RPC
Line: 13/04/2011 22:16:41, Problems communicating with bitcoin RPC
Listener for "Default": 13/04/2011 22:16:41, Problems communicating with bitcoin RPC
Line: 13/04/2011 22:16:42, Problems communicating with bitcoin RPC
Listener for "Default": 13/04/2011 22:16:42, Problems communicating with bitcoin RPC
Line: 13/04/2011 22:16:43, Problems communicating with bitcoin RPC
Listener for "Default": 13/04/2011 22:16:43, Problems communicating with bitcoin RPC

Och om om om om igen.