[Guide] Bitcoin: Använd ditt grafikkort för att tjäna pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

kasnke kan fixa fram ett 5850 det då?

Betydligt bättre, ca 23kr/dygn kan du räkna med.

Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA

Permalänk

Hela detta låter väääldigt konstigt Jag har 2 570, vad kan de ge och vad har de för följder om man har igång det 24/7?

Visa signatur

Rigg: |ASRock extreme 4|1TB Samsung Spinpoint F3|120gb corisair SSD|i5 2500k|8gb corsair 1600MHz|Noctua NH-U12P SE2|Sparkle GTX 570x2|Corsair AX 850W 80+|Antec twelve hundred v3| Samsung SH-S223C 22X|Windows 7 home premium 64bit|
Konsol: Xbox 360 | Mobil: Samsung gs2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriik:

Penningmängden är en stor faktor i inflation, som brukat vara intressant när vi snackar om valutor.

Till er som är oroliga över livslängden på era grafikkort, att överklocka är inte smart om man ska köra kortet 24/7. Minneshastighet spelar ingen roll i mining så dem kan ni sätta så lågt som möjligt för att slippa värme från dem.

Aha, så du menar att bitcoins är en inflationsfri valuta eftersom man vet hur mycket pengar som finns tillgängliga?

Jag får uppdatera mitt råd. Läs en bok i nationalekonomi skriven efter 1950. Att sedelpressen skulle ligga bskom inflation är befängt att någon kan tro om en riktig ekonomi idag. Det pekar bara på att man inte vet vad man pratar om...

Läs på, läs på, läs på. Använd lite kritiskt tänkande innan du citerar dina orakels uttalanden om bitcoins...

Permalänk
Medlem
Skrivet av biggles:

Aha, så du menar att bitcoins är en inflationsfri valuta eftersom man vet hur mycket pengar som finns tillgängliga?

Jag får uppdatera mitt råd. Läs en bok i nationalekonomi skriven efter 1950. Att sedelpressen skulle ligga bskom inflation är befängt att någon kan tro om en riktig ekonomi idag. Det pekar bara på att man inte vet vad man pratar om...

Läs på, läs på, läs på. Använd lite kritiskt tänkande innan du citerar dina orakels uttalanden om bitcoins...

Jag vill tillägga nåt till biggles inlägg och det är att folk helt verkar missat att inflation är nånting bra. Men så är ju detta sweclockers och inte nån ekonomiforum. En liten inflation innebär att det lönar sig att spendera, investera etc och det skapar jobb etc.
Som många hela tiden skriver så ska det bara finnas 21 miljoner bitcoins. Vi säger då som exempel att bitcoins blir en superpoppis valuta. Vi säger att det är 2030 och bitcoin blev 'galet mycket värt'. Jo vad händer då? Jo, det som händer är det enda som är värre än massinflation. Och vad är det? Jo det är raka motsatsen. Deflation. Vad är det som händer då? Jo, helt plötsligt så innebär det att det lönar sig att INTE spendera eller investera pengar eftersom pengarna kommer bli mer värda med tiden och då är det dumt att göra sig av med dom. Och det är nu saker och ting går riktigt åt h--ete. Eftersom folk slutar spendera så kan företagen inte sälja sina varor, folk får sparken, ju fler som blir arbetslösa desto färre finns det som har råd att spendera, fler får sparken och jag ni fattar mönstret va? Det är just därför en låg och stabil inflation är nånting bra.
Dagens ekonomilektion del 231. Och ytterliggare en anledning till varför bitcoins aldrig fungerar ens i teorin och ännu mindre i praktiken.

Permalänk
Medlem

Snyggt FANTEN! Det var mitt nästa inlägg i inflationsdebatten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av biggles:

Jag skrev "Penningmängden är en stor faktor i inflation", tycker du att det är fel? Då är det nog du som behöver köpa dig en bok och inte jag.

Att man får inflation av sedelpressen finns det otaliga exempel på, men jag väljer att låta dig berätta vad som hände 1970 i USA. Här kommer en graf över dollarns inflation.

Skrivet av biggles:

Så att jag trycker pengar påverkar inte inflationen? Nu är visserligen inte definitionen av inflation "ökning av penningmängden" längre, men att påstå att de inte har något samband är ju helt befängt. Får man fråga vilken utbildning du har i ämnet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad får man för Gtx 480 sli ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriik:

Jag skrev "Penningmängden är en stor faktor i inflation", tycker du att det är fel? Då är det nog du som behöver köpa dig en bok och inte jag.

Att man får inflation av sedelpressen finns det otaliga exempel på, men jag väljer att låta dig berätta vad som hände 1970 i USA. Här kommer en graf över dollarns inflation.

Så att jag trycker pengar påverkar inte inflationen? Nu är visserligen inte definitionen av inflation "ökning av penningmängden" längre, men att påstå att de inte har något samband är ju helt befängt. Får man fråga vilken utbildning du har i ämnet?

Att du orkar... Läste du inte vad FANTEN skrev om inflation? Och sluta hänvisa till sådant som är ointressant, t ex inflationen i dollar 1970. Vad ville du förresten ha sagt med den? Att inflationen i USA varit i genomsnitt 3,24% årligen sedan 30-talet? Vad är det för konstigt med det? Hävdar du att det beror på att FED trycker mer och mer pengar och därmed har skapat inflationen? Som sagt, att bara kopiera vad andra skriver ger dig inte så mycket trovärdighet.

Det jag försöker få dig att förstå är att sedelpressoron som du tydligen tror är befogad, är något som inte är över huvud taget intressant i en modern nationalekonomi idag. Att jag är betydligt mer bildad i området nationalekonomi än vad du troligtvis någonsin kommer att bli tror jag står helt klart för de allra flesta som läser tråden. Om du nu försten är så duktig på nationalekonomi, kan du i nationalekonomiska termer förklara den trettioprocentiga ökning som bitcoins genomgick häromdagen? Varför är bitcoins

Men jag tror jag ger upp i att försöka få dig att förstå. Det jag hoppas är att inga fler som läser den här tråden går på dina amsagor om bitcoins, utan istället ägnar sig åt något vettigt. Varför inte studier i nationalekonomi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av biggles:

Att du orkar... Läste du inte vad FANTEN skrev om inflation? Och sluta hänvisa till sådant som är ointressant, t ex inflationen i dollar 1970. Vad ville du förresten ha sagt med den? Att inflationen i USA varit i genomsnitt 3,24% årligen sedan 30-talet? Vad är det för konstigt med det? Hävdar du att det beror på att FED trycker mer och mer pengar och därmed har skapat inflationen? Som sagt, att bara kopiera vad andra skriver ger dig inte så mycket trovärdighet.

Det jag försöker få dig att förstå är att sedelpressoron som du tydligen tror är befogad, är något som inte är över huvud taget intressant i en modern nationalekonomi idag. Att jag är betydligt mer bildad i området nationalekonomi än vad du troligtvis någonsin kommer att bli tror jag står helt klart för de allra flesta som läser tråden. Om du nu försten är så duktig på nationalekonomi, kan du i nationalekonomiska termer förklara den trettioprocentiga ökning som bitcoins genomgick häromdagen? Varför är bitcoins

Men jag tror jag ger upp i att försöka få dig att förstå. Det jag hoppas är att inga fler som läser den här tråden går på dina amsagor om bitcoins, utan istället ägnar sig åt något vettigt. Varför inte studier i nationalekonomi?

Den 30%-iga deflationen av bitcoins beror på spekulation och inget annat. Inflationen i usd sedan 70-talet beror på en ökning i penningmängd. Du ser ingen skillnad på grafens derivata före 1970 och efter? Du verkar vara bra med procent, prova att jämföra inflation i USD mellan 1930-1970 och 1970-2011. Om du skulle hitta någon skillnad, kolla om något hände 1971.

Jag förstår inte hur en som inte ser någon koppling mellan en sedelpress och inflation kan säga sig vara nationalekonomiskt bildad. Jag har bara läst nek a så jag är absolut inte speciellt bildad inom området, har du någon akademisk utbildning eller är du "självlärd"?

Skrivet av Computerguy:

Tyvärr gör sig nvidia-kort inte till sig rätta i heltalsberäkningar som bitcoin-mining innebär och två gf 480 ger ungefär 20kr/dygn. Du får gärna mina med dem om du vill, men du kommer nog gå nära plus/minus noll med elförbrukningen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriik:

Den 30%-iga deflationen av bitcoins beror på spekulation och inget annat.

Å så var vi inne på pyramidspel igen? Var de inte de ni fantaster försöker att prata bort men faller in på hela tiden?

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriik:

Den 30%-iga deflationen av bitcoins beror på spekulation och inget annat. Inflationen i usd sedan 70-talet beror på en ökning i penningmängd. Du ser ingen skillnad på grafens derivata före 1970 och efter? Du verkar vara bra med procent, prova att jämföra inflation i USD mellan 1930-1970 och 1970-2011. Om du skulle hitta någon skillnad, kolla om något hände 1971.

Vad hände 1971? Var det oljekrisen?
Det är inte så enkelt så att mängden pengar är anledningen till att priserna ökar. En låg inflation är bara ett tecken på en sund ekonomi, som jag skrev i ett tidigare inlägg. Priser går upp över tiden och det beror på alla möjliga olika anledningar. Ett påhittat exempel är att vi får en oljekris i världen vilket leder till att bensinpriserna sticker upp och elpriserna likaså. Alla företagen som är beroende av olja och elpriserna måste då kanske höja priserna på sina produkter pga detta. Vanligt folk kanske inte har råd att värma upp sina hus, demonstrerar och vill ha högre löner vilket leder till att företagen dom jobbar på måste höjja priserna på sina produkter för att kompensera även för dom högra lönerna. Priserna på alla möjliga produkter ha då ökat utan att en enda ny sedel har tryckts upp.
Ett annat påhittat exempel med verklighetsförankring kan va tex krisen som drabbade Island. Deras valuta sjönk väldigt mycket i värde då vilket innebär att produkterna dom importerar genast blev dyrare i affärerna isländska kronor(jag tror dom har kronor). För mig som är svensk och var där i samma veva så blev saker och ting istället mycket billigare. Och även i det här exemplet så var det inte mängden tryckta sedlar som ställde till det.
Ett annat exempel är superduper inflationen dom hade (har?) i Zimbabwe då deras president sabbade ekonomin helt och hållet. Se bifogade bilder. Tex 3 ägg kostade 100 miljarder. Där skulle man kunna tro att sedelpressen orsakade inflationen men det var tvärtom. Den enorma inflationen gjorde att dom var tvungna att trycka upp 10000sedlar, sedan 100000sedlar osv. Alternativet hade varit att folk fått gå runt med säckar med 10 och 100sedlar för att handla. Att priserna ökade så mycket hade att göra med att det var sån brist på varor i landet. Presidenten tog ifrån land och ägor från dom vita och gav till fattiga svarta som inte kunde hålla produktionen uppe. En hel del korrumption ska oxå ha spelat in.
Den stora mängden tryckta zimbabwe dollar ledde däremot i sin tur till att valutan sjönk som en sten i värde. Så även där så var det inte sedelpressarna som startade inflationen.

Permalänk
Medlem

Att inflationen var hög i USA på 70 talet berodde på en massa faktorer. Bland annat att man inte hade någon ordförande i centralbanken. Det var först på 80 talet som inflationsbekämpning blev prioriterat av USAs centralbank.

Vad som är viktigt att förstå är dock att bitcoins i det långa loppet kommer att få värdeförändring beroende på antalet miners jämfört med antalet transaktioner i och med transaktionsavgifterna. Om transaktionerna är många kommer kostnaden att gå upp och motsatsen för om antalet miners är stort. Denna funktion kan med lite god vilja jämföras med inflationspåverkande faktorer som löne / pris spiralen så helt inflationsrfritt är det inte med bitcoin.

Permalänk

har laddat hem gui-miner elr vad det heter, och har fixxat alla konton o så och sitter o minear nu på
bitcoin-pool, frågan är hur ser jag att jag får coins ? och skickas de automatiskt till mybitcoin.com?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Observera att marknadsföring och annonsering inte är tillåten i forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Å så var vi inne på pyramidspel igen? Var de inte de ni fantaster försöker att prata bort men faller in på hela tiden?

Mycket av rörelserna i dollar beror på spekulation men dollarn brukar ändå inte anses vara ett pyramidspel.

Skrivet av FANTEN:

Vad hände 1971? Var det oljekrisen?
Det är inte så enkelt så att mängden pengar är anledningen till att priserna ökar. En låg inflation är bara ett tecken på en sund ekonomi, som jag skrev i ett tidigare inlägg. Priser går upp över tiden och det beror på alla möjliga olika anledningar. Ett påhittat exempel är att vi får en oljekris i världen vilket leder till att bensinpriserna sticker upp och elpriserna likaså. Alla företagen som är beroende av olja och elpriserna måste då kanske höja priserna på sina produkter pga detta. Vanligt folk kanske inte har råd att värma upp sina hus, demonstrerar och vill ha högre löner vilket leder till att företagen dom jobbar på måste höjja priserna på sina produkter för att kompensera även för dom högra lönerna. Priserna på alla möjliga produkter ha då ökat utan att en enda ny sedel har tryckts upp.
Ett annat påhittat exempel med verklighetsförankring kan va tex krisen som drabbade Island. Deras valuta sjönk väldigt mycket i värde då vilket innebär att produkterna dom importerar genast blev dyrare i affärerna isländska kronor(jag tror dom har kronor). För mig som är svensk och var där i samma veva så blev saker och ting istället mycket billigare. Och även i det här exemplet så var det inte mängden tryckta sedlar som ställde till det.
Ett annat exempel är superduper inflationen dom hade (har?) i Zimbabwe då deras president sabbade ekonomin helt och hållet. Se bifogade bilder. Tex 3 ägg kostade 100 miljarder. Där skulle man kunna tro att sedelpressen orsakade inflationen men det var tvärtom. Den enorma inflationen gjorde att dom var tvungna att trycka upp 10000sedlar, sedan 100000sedlar osv. Alternativet hade varit att folk fått gå runt med säckar med 10 och 100sedlar för att handla. Att priserna ökade så mycket hade att göra med att det var sån brist på varor i landet. Presidenten tog ifrån land och ägor från dom vita och gav till fattiga svarta som inte kunde hålla produktionen uppe. En hel del korrumption ska oxå ha spelat in.
Den stora mängden tryckta zimbabwe dollar ledde däremot i sin tur till att valutan sjönk som en sten i värde. Så även där så var det inte sedelpressarna som startade inflationen.

http://www.invest-safely.com/images/Causes-of-Inflation-2008-...
http://4.bp.blogspot.com/_VsWB9xxaZjo/TFjXBcFU8tI/AAAAAAAAAfE...

Detta var då enligt dig, eller finns det några källor som bekräftar ditt svammel? Jag har några källor som bekräftar mina argument, när det gäller zimbabwe:

Citat:

...The main cause of hyperinflation is a massive and rapid increase in the amount of money...

http://www.newzimbabwe.com/pages/inflation180.17386.html

Citat:

...The fact is that printing excess money is not "one of the causes." It is inflation...

http://www.lewrockwell.com/orig9/trench5.html

Citat:

...inflation — which is a direct result of the government printing and printing worthless money...

http://www.thepolitic.com/archives/2008/07/31/zimbabwe-centra...
Visa mig gärna källor på att sedelpressen inte var en av orsakerna till inflationen i zimbabwe.

Skrivet av H_Celine:

Att inflationen var hög i USA på 70 talet berodde på en massa faktorer. Bland annat att man inte hade någon ordförande i centralbanken. Det var först på 80 talet som inflationsbekämpning blev prioriterat av USAs centralbank.

Vad som är viktigt att förstå är dock att bitcoins i det långa loppet kommer att få värdeförändring beroende på antalet miners jämfört med antalet transaktioner i och med transaktionsavgifterna. Om transaktionerna är många kommer kostnaden att gå upp och motsatsen för om antalet miners är stort. Denna funktion kan med lite god vilja jämföras med inflationspåverkande faktorer som löne / pris spiralen så helt inflationsrfritt är det inte med bitcoin.

1971 bröts bandet mellan guld och dollar vilket gav fed möjlighet att trycka mer pengar när de så önskade. Detta har haft som konsekvens att inflationen 1970-2010 har varit nästan 4 gånger högre än 1930-1970. Källa:
http://www.wolframalpha.com/input/?i=inflation+rate+1930-1970
http://www.wolframalpha.com/input/?i=inflation+rate+1970-2010
Observera att skalorna på graferna är normerade.

Skrivet av Shaggy94:

har laddat hem gui-miner elr vad det heter, och har fixxat alla konton o så och sitter o minear nu på
bitcoin-pool, frågan är hur ser jag att jag får coins ? och skickas de automatiskt till mybitcoin.com?

De utbetalas automatiskt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Computerguy:

Inte mer än elräkningen. Nvidia och mining går inte bra ihop om vi säger så.

Permalänk

bara jag som är sugen på 4 st överklockade 6990 ? xD

Permalänk
Skrivet av Shaggy94:

bara jag som är sugen på 4 st överklockade 6990 ? xD

Problemet är bara att lite matte säger att du skulle vara näst intill gråhårig innan det hade betalat sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melvin132:

Problemet är bara att lite matte säger att du skulle vara näst intill gråhårig innan det hade betalat sig

4st HD6990 betalar sig relativt snabbt, runt 2 månader med dagens kurser. Det är faktiskt värre med sämre kort.

Edit: ändrade lite på min meningsuppbyggnad

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriik:

Mycket av rörelserna i dollar beror på spekulation men dollarn brukar ändå inte anses vara ett pyramidspel.

Du har antligen fatt mig att inse att du helt enkelt inte fattar vad man skriver och forklarar for dig. Antingen ar du for dum eller sa vill du inte forsta. Ursakta om du tog illa upp. Men ta texten ovan bara som exempel.

Skrivet av Eriik:

Detta var då enligt dig, eller finns det några källor som bekräftar ditt svammel? Jag har några källor som bekräftar mina argument, när det gäller zimbabwe:

http://www.newzimbabwe.com/pages/inflation180.17386.html

http://www.lewrockwell.com/orig9/trench5.html

http://www.thepolitic.com/archives/2008/07/31/zimbabwe-centra...
Visa mig gärna källor på att sedelpressen inte var en av orsakerna till inflationen i zimbabwe.

Du ar jakligt rolig som formulerar om dig nu i sista meningen. Har du ANTLIGEN fattat och erkanner att det finns sa manga fler anledningar till inflation an just sedelpressen? Tidigare i traden verkar du aldrig ha fattat detta.

Som jag skrev i mitt tidigare inlagg sa berodde hyperinflationen i Zimbabwe pa presidentens idiotiska politik. Presidenten/Zimbabwe borjade inte trycka nya sedlar en vacker dag bara for att han kande for det och inte hade nat att gora. Det var INTE sedeltryckandet som startade inflationen. Det var den idiotiska politiken som gjorde att priserna/inflationen okade vilket i sin tur gjorde att Zimbabwe borjade trycka nya sedlar for att helt enkelt kunna ha rad att betala rakningarna. Inflationen hade redat stuckit ivag och sedeltryckandet gjorde det varre. Sedeltryckandet var daremot INTE det som startade det hela.
Har har du en kalla tex:
http://en.wikipedia.org/wiki/Hyperinflation_in_Zimbabwe

Med risk for att du inte fattar vad jag syftar pa i lanken sa klistrar jag in texten har:
"On April 18, 1980 the new sovereign republic of Zimbabwe was born from the former British colony of Rhodesia. The Rhodesian Dollar was replaced by the Zimbabwe Dollar at par value. At the time when Zimbabwe gained its independence, the $Z was more valuable than the $USD.[6] After the sovereign republic of Zimbabwe was born, the country experienced a period of strong growth and development. Wheat production for non-drought years was proportionally higher than in the past. The tobacco industry was thriving as well. For all practical purposes the economic indicators for the country were strong.
In the 1990s Zimbabwe entered a period of land reforms. During this period from 1999-2009, the country experienced a sharp drop in production in all sectors. Unemployment rose and life expectancy dropped[7]. The land reforms were implemented under president Robert Mugabe. The land reforms were intended to redistribute land from the white landowners back to the black farmers. When the land was redistributed, the food production dropped sharply. Many argue that this occurred because the black farmers had no experience or training in running large scale farms."

Skrivet av Eriik:

1971 bröts bandet mellan guld och dollar vilket gav fed möjlighet att trycka mer pengar när de så önskade. Detta har haft som konsekvens att inflationen 1970-2010 har varit nästan 4 gånger högre än 1930-1970. Källa:
http://www.wolframalpha.com/input/?i=inflation+rate+1930-1970
http://www.wolframalpha.com/input/?i=inflation+rate+1970-2010
Observera att skalorna på graferna är normerade.

Fina lankar du hade. Nu behover du bara bevisa att det var sedeltryckandet och inget annat som hant i varlden under 40 ar som varit orsaken. Har du tex koll pa om dom infort nan skatt under alla dessa ar? En momshojning pa 2% innebar att priserna hojs med 2% om inte mer. Har du hort talas om OPEC och oljekrisen som jag redan namnt? Har du helt lyckats missat att levnadsstandarden i USA okat?
Du har inte haft ett enda ratt hittils under alla inlagg du orkat skriva. Och du ska kalla det for svammel nar folk forsoker fa dig att fatta vilken dynga du sprider?

Permalänk
Medlem
Skrivet av biggles:

Att jag är betydligt mer bildad i området nationalekonomi än vad du troligtvis någonsin kommer att bli tror jag står helt klart för de allra flesta som läser tråden.

Nej, snarare bara irriterad på att du verkar ha en egen knapp på tangentbordet som heter "nationalekonomi". Tillför någonting till ämnet istället.

FANTEN och Eriik, kul läsning.. fortsätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Du har antligen fatt mig att inse att du helt enkelt inte fattar vad man skriver och forklarar for dig. Antingen ar du for dum eller sa vill du inte forsta. Ursakta om du tog illa upp. Men ta texten ovan bara som exempel.

Det där är ett personangrepp och inget sakligt argument.

Skrivet av FANTEN:

Du ar jakligt rolig som formulerar om dig nu i sista meningen. Har du ANTLIGEN fattat och erkanner att det finns sa manga fler anledningar till inflation an just sedelpressen? Tidigare i traden verkar du aldrig ha fattat detta.

Jag har aldrig sagt att sedelpressen är den enda orsaken till inflation, men jag säger att det är en stor orsak, och när det gäller hyperinflation ofta den största orsaken. Du verkar däremot inte förstå sambandet mellan inflation och sedelpressen.

Skrivet av FANTEN:

Som jag skrev i mitt tidigare inlagg sa berodde hyperinflationen i Zimbabwe pa presidentens idiotiska politik. Presidenten/Zimbabwe borjade inte trycka nya sedlar en vacker dag bara for att han kande for det och inte hade nat att gora. Det var INTE sedeltryckandet som startade inflationen. Det var den idiotiska politiken som gjorde att priserna/inflationen okade vilket i sin tur gjorde att Zimbabwe borjade trycka nya sedlar for att helt enkelt kunna ha rad att betala rakningarna. Inflationen hade redat stuckit ivag och sedeltryckandet gjorde det varre. Sedeltryckandet var daremot INTE det som startade det hela.
Har har du en kalla tex:
http://en.wikipedia.org/wiki/Hyperinflation_in_Zimbabwe

*suck* vilket bra citat (från wikipedia), som dessutom nämner "inflation" precis 0 gånger. Det är klart att han hade någon inflation pga av produktionsbortfall osv, men den största orsaken till inflationen i zimbabwe är sedelpressen som mina 3 källor tydligt visar.

Går man ner lite i texten för din källa så kan man läsa att

Skrivet av Wikipedia:

Lack of fiscal discipline is the third reason for hyperinflation in Zimbabwe. Mugabe's government was printing money to finance troops in the Democratic Republic of the Congo.

Wikipedia nämner att det finns tre orsaker till hyperinflationen i zimbabwe, där sedelpressen är en av dem, men rangordnar inte betydelsen av dessa. Din källa motsäger alltså inte det mina källor påstår (sedelpressen var största orsaken till inflation i Zimbabwe) så läsarna till denna tråden får väl anta att det fortfarande är sant.

Skrivet av FANTEN:

Fina lankar du hade. Nu behover du bara bevisa att det var sedeltryckandet och inget annat som hant i varlden under 40 ar som varit orsaken. Har du tex koll pa om dom infort nan skatt under alla dessa ar? En momshojning pa 2% innebar att priserna hojs med 2% om inte mer. Har du hort talas om OPEC och oljekrisen som jag redan namnt? Har du helt lyckats missat att levnadsstandarden i USA okat?

Jag kan självklart inte bevisa detta, lika lite som att du inte kan bevisa motsatsen. Jag kan däremot dra paralleller till valutor som inte har ökat sin penningmängd nämnvärt, ex. guld vilket har haft en mycket låg inflation flera tusen år tillbaka i tiden. Jag brukar inte gilla wikipedia som källa i sådana här diskussioner, men då jag har inte hittat detta på en annan sida än så får jag nöja mig med detta citatet:

Citat:

...the consensus view is that a long sustained period of inflation is caused by money supply growing faster than the rate of economic growth.

http://en.wikipedia.org/wiki/Inflation och kommer ursprungligen från Mankiw 2002, sida. 81–107.

Skrivet av FANTEN:

Du har inte haft ett enda ratt hittils under alla inlagg du orkat skriva. Och du ska kalla det for svammel nar folk forsoker fa dig att fatta vilken dynga du sprider?

Trots att jag bifogar flera källor som tydligt bekräftar mina påståenden så påstår du ändå att jag har alla fel? Hur många källor måste jag ha på det jag skriver för att (du ska anse att) det är rätt?

Visa signatur

Permalänk

Hej! Tänker tipsa er om en ny miner som kallas för Phoenix.
Med samma GPUklock får jag en ökning på ca 15 Mhash/s jämfört med Momichil's miner (minern i första posten i denna tråd).
Dessutom är belastning på GPUn lägre, 94 % vs 97 %. Temp. sänks med 4-5 grader.
Det är den första miner där jag kan sänka MEMklock i MSI Afterburner.
Länk: http://www.bitcoin.org/smf/index.php?topic=6458.0

Edit: Ändrat hashrate

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av phuonganh:

Hej! Tänker tipsa er om en ny miner som kallas för Phoenix.
Med samma GPUklock får jag en ökning på ca 15 Mhash/s jämfört med Momichil's miner (minern i första posten i denna tråd).
Dessutom är belastning på GPUn lägre, 94 % vs 97 %. Temp. sänks med 4-5 grader.
Det är den första miner där jag kan sänka MEMklock i MSI Afterburner.
Länk: http://www.bitcoin.org/smf/index.php?topic=6458.0

Edit: Ändrat hashrate

Har sett diskussioner om det på irc, vad kul att någon uppmärksammar det här!

Edit: Ska ta och uppdatera guiden för den minern så fort jag hinner, blir dock inte ikväll.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Haha vilket fejk.

* Finns inget värde i valutan det enda din datorkraft går till är att säkra valutan från fusk.
* Du skapar pengar från intet - genom att säkra valutan mot fusk
* Sade jag att du skapar pengar från ingenting alls , jup precis det är såklart för bra för att vara sant.

Det enda värdet som valutan har är i spekulation och det din dator gör är att stå och beräkna & försvåra så det inte går att fuska till sig pengar.
Som sweklockersmedlem så är du bara en liten fisk i havet som snikar åt dig några munsbitar i detta.
Det enda ni bidrar till nu är att sno några kr från spekulanter som gått på bluffen.

Hade din beräkningskraft gått till försäljning så hade jag kunnat tro det fanns nåt i detta men nu , nej allt hänger på spekulering i själva valutan och när den dyker då sjunker den som en sten ner i djuphavet.

Nej , utnyttja din beräkningskraft , hoppa med i Sweclockers Foldinglag , där gör din beräkningskraft och elräkning VERKLIG nytta till att bota sjukdomar som Alzheimers mfl.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem

Räcker med en gymnasial utbildning i ekonomi för att inse att konceptet inte håller. Jag har läst mycket ekonomi under de senaste åren, senast Nationalekonomi med inriktning på Ekonometri och Ekonomisk tillväxt på Lunds universitet.

Att förklara varför verkar inte ha någon som helst effekt, då "argumentationen" har pågått i för många sidor.
Jag har inte orken att ge mig in i denna för mig totalt meningslösa diskussion. Kudos till Fanten, jag förstår inte hur du har orken.

Visa signatur

Intel Core i7 14700k (Noctua NH-D15) | MSI Z790 Gaming Plus | Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600Mhz | MSI GeForce RTX 4090 Gaming X Trio | Asus ROG Strix Aura 850W | Samsung 990 Pro M2 4TB |

Permalänk

Ni som tycker att det är fejk eller att det inte är hållbart, ni får stå för er åsikt men det är en sak om ni kanske inte tänker på. Spelar det så stor roll om det är fejk? Att det kollapsar inom något år? Här handlar det om att mina, inte att köpa bitcoins.
Jag ser bara möjligheter:
* så länge det går att mina och sälja och man tjänar lite på det idag (elen inräknad för de som betalar el, själv betalar jag)
* man har redan en dator/gfx som ger bra Rate/Watt
* man är student och elen ingår i hyran (fast det kan vara jobbigt om datorn står i samma rum, sovrum)
* datorn är ingen arbetsdator där man behöver använda den väldigt ofta
Däremot de som tänker skaffa en rigg för att mina bör nog fundera lite extra, för det kan vara en dyr investering. Å andra sidan kan den ju fungera som en speldator om mining går åt skogen. De flesta här spelar antar jag.

Utbildning är mycket bra och den är till för att vara öppen att lära sig nya saker, ser nya möjligheter, hitta nya lösningar. Hur mycket ni än kan om ekonomin kan ni inte säga till hundraprocent att det kommer att bli si eller så. Det ni säger är också spekulation likaså de som tror att bitcoins kommer att bli stort.
Edit: Stavning

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ni som tycker det är okej :

* Är det okej att sko sig på andras olycka?
* Vill ni slita på er dator & värma upp hela huset för en såpass liten peng efter elräkning och annat är borträknat?

Jag ger hellre bort min beräkningskraft till nåt som gagnar mänskligheten och inte bara mig själv som privatperson.
http://www.sweclockers.com/forum/104-sweclockers-foldinglag/

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Skrivet av Harakiri:

Ni som tycker det är okej :

* Är det okej att sko sig på andras olycka?
* Vill ni slita på er dator & värma upp hela huset för en såpass liten peng efter elräkning och annat är borträknat?

Jag ger hellre bort min beräkningskraft till nåt som gagnar mänskligheten och inte bara mig själv som privatperson.
http://www.sweclockers.com/forum/104-sweclockers-foldinglag/

Olycka? Jag tycker du tar i lite.

Om man nu tror på att Bitcoins kommer att bli stort och kämpar för det och hjälper till att bygga upp nätverket genom att mina då? Plötsligt är det så att det jag gör kanske gagnar nätverket?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriik:

4st HD6990 betalar sig relativt snabbt, runt 2 månader med dagens kurser. Det är faktiskt värre med sämre kort.

Edit: ändrade lite på min meningsuppbyggnad

Spännande, då kan vi väl räkna lite på det....

4st HD6990 och en (eller förmodligen två) dator(er) som kan driva dem får du knappast under 40000kr.

För att tjäna 40000kr med bitcoins på 2 månader behöver du tjäna 667kr per dygn. Vi måste också lägga till det faktum att du drar närmre 1600W ström kontinuerligt (då nästan alla av oss faktiskt betalar per kWh). 1600Wx24h= 38kWh vilket ökar kostnaden med ytterligare minst 38kr (förmodligen bra mycket mer med all skatt, moms och nätavgift).

Men låt oss räkna optimistiskt med endast 38kr ström per dygn. Total måste vi få in 705kr per dygn (eller 176kr per kort) för att ditt påstående skall vara sant.

Visa mig gärna dina siffror på hur du kan åstadkomma detta så köper jag två 6990 riggar med en gång!