Permalänk
Medlem

Förstärkare?

Hej!

Jag tänkte köpa ett par högtalare till min dator som ska kopplas in i mitt Asus Essence STX.

De jag tittar på är Dali Lektor 2 eller någon annan i samma prisklass.

Vad är det jag behöver mellan? Som jag förstått det är det en förstärkare som behövs men alla är så otroligt stora och har JÄTTEMÅNGA funktioner. Jag vill ju bara spela upp 2.0/2.1 ljud från datorn, inget annat.

Finns det några bra förstärkare som är lite mer "bare bones"?

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem
Permalänk

Hejsan!

Jag perosnligen har alltid varit svag för Nad och framför allt Cambridge när det gäller 2-kanaligt.
Man kan få dom för rätt hyfsade priser och uppåt, sen beror ju allt självklart på budget.

Ett hett tips är att fråga där du ska köpa högtalarna (ex hifiklubben) vad dom anser passar till då det skiljer i klang och matchning där en del passar som en kniv i en bonde.

Visa signatur

muttesmutte

Permalänk
Medlem
Skrivet av muttesmutte:

Hejsan!

Jag perosnligen har alltid varit svag för Nad och framför allt Cambridge när det gäller 2-kanaligt.
Man kan få dom för rätt hyfsade priser och uppåt, sen beror ju allt självklart på budget.

Ett hett tips är att fråga där du ska köpa högtalarna (ex hifiklubben) vad dom anser passar till då det skiljer i klang och matchning där en del passar som en kniv i en bonde.

Priset är egentligen ointressant så länge vi inte pratar några fantasisummor.

Det stora problemet jag har är plats och alla förstärkare på Hifiklubbens hemsida är jättestora!

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

----------------------------------

-Skitbra sa Bill.
-Brakskit sa Bull.

Permalänk
Medlem

Men på Pro-Ject Stereobox står det ju att den BARA har en RCA-utgång vilket är precis samma som mitt STX har för högtalare... Om det är RCA kan jag ju lika gärna koppla direkt in i mitt ljudkort väl? Högtalare har väl "högtalarsladdar" eller är jag helt fel ute nu?

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk

De finns inte särskilt många renodlade förstärkare som är små men om man tittar på stereorecievers och kombinerade CD/stereoreciever så finner man betydligt fler modeller. Denon, Marantz, Cambridge Audio, Teac med flera har den typen av modeller. Aktiva högtalare finns ju också och då behöver man ingen separat förstärkare.

Permalänk
Medlem

Du kanske ska kolla på aktiva högtalare?
Du har ju redan ett riktigt bra ljudkort så jag skulle definitivt satsa på aktiva högtalare för hela slanten istället.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Du kanske ska kolla på aktiva högtalare?
Du har ju redan ett riktigt bra ljudkort så jag skulle definitivt satsa på aktiva högtalare för hela slanten istället.

Det låter väldigt intressant. Skulle du kunna länka till några bra aktiva högtalare på Hifi-klubben?

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raven6z:

Det låter väldigt intressant. Skulle du kunna länka till några bra aktiva högtalare på Hifi-klubben?

Tyvärr så har dom bara två stycken tror jag. Och dom två är inte något jag direkt skulle rekommendera.
Kolla på Thomann.de

Nackdelen är ju att du inte kan lyssna på dom innan dom köper. Men dom har 30 dagars buy&try garanti, fast frakt på €15 och mycket bra priser

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Tyvärr så har dom bara två stycken tror jag. Och dom två är inte något jag direkt skulle rekommendera.
Kolla på Thomann.de

Nackdelen är ju att du inte kan lyssna på dom innan dom köper. Men dom har 30 dagars buy&try garanti, fast frakt på €15 och mycket bra priser

Ganska rörig hemsida. Vad är det jag är ute efter där och hur vet man vad som är bra?

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raven6z:

Ganska rörig hemsida. Vad är det jag är ute efter där och hur vet man vad som är bra?

http://www.thomann.de/se/cat.html?gf=aktiv_naerfaeltsskaerm&o...
Sorterat efter pris - stigande. Välj några som passar din budget och fråga här ifall dom är okej

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

http://www.thomann.de/se/cat.html?gf=aktiv_naerfaeltsskaerm&o...
Sorterat efter pris - stigande. Välj några som passar din budget och fråga här ifall dom är okej

ADAM A7X är ju de mest sålda och har ett bra pris.

Är de bra? Hur står de sig mot t.ex. Dali Lektor 2?

De kommer endast vara till för att spela musik och att se på film. Inga egna inspelningar eller så.

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raven6z:

ADAM A7X är ju de mest sålda och har ett bra pris.

Är de bra? Hur står de sig mot t.ex. Dali Lektor 2?

De kommer endast vara till för att spela musik och att se på film. Inga egna inspelningar eller så.

Tror dom är ganska mycket bättre, om jag ska vara ärlig. Har dock inte hört Adam-monitorerna.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=757676,475231,659918,252...

Dra ner dimensionerna i prisjakt bara, finns en del.

Blir nog inte fel med Lektor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Tror dom är ganska mycket bättre, om jag ska vara ärlig. Har dock inte hört Adam-monitorerna.

Hur fungerar de då?

Jag har ju RCA-ut på mitt ljudkort. Är det bara att koppla in ström till en av dem (båda?) och sen koppla vit RCA till en och röd RCA till den andra?

Det finns bilder på en svart sådan. Hur väljer man svart istället för grå?

Kan man fixa en fjärrkontroll till den? Lite luddig information på sidan.

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raven6z:

Hur fungerar de då?

Jag har ju RCA-ut på mitt ljudkort. Är det bara att koppla in ström till en av dem (båda?) och sen koppla vit RCA till en och röd RCA till den andra?

Det finns bilder på en svart sådan. Hur väljer man svart istället för grå?

Kan man fixa en fjärrkontroll till den? Lite luddig information på sidan.

De är aktiva. Alltså kopplar du med RCA från ljudkortet till högtalarna. Röd till röd, svart till svart.
Fjärr finns inte. Hur man väljer färg vet jag inte, men det går väl att maila Thomann och säga vilken man vill ha.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raven6z:

ADAM A7X är ju de mest sålda och har ett bra pris.

Är de bra? Hur står de sig mot t.ex. Dali Lektor 2?

De kommer endast vara till för att spela musik och att se på film. Inga egna inspelningar eller så.

tänk på att ADAMS-en säljs i styck och inte i par.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psoon:

tänk på att ADAMS-en säljs i styck och inte i par.

Japp, men behöver ingen förstärkare.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Du är ute efter cd-revicer (gissar jag på) som TEAC eller annat liknande märke, förstärkare med cd enhet i sig och rca ingång om jag får kalla det utan att folk hänger upp sig, alltså röd/vit, de brukar finnas små modeller i en vettig prisklass, eller kanske Nuforce alternativet, eller pro-ject, eller något annat kul märke, eller så köper du ett par små aktiva högtalare, lite olika alternativ du kan ta och fundera på, vet ej vart du bor men sök på google efter hifi så får du upp några butiker som du sedan kan kolla runt efter vad du fastnar för, sedan åk och lyssna. Mitt tips. Off topic, SM-guld.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Raven6z:

Ganska rörig hemsida. Vad är det jag är ute efter där och hur vet man vad som är bra?

Bor du i Stockholm borde de ha ett par musikaffärer som säljer studiomonitorer. Där brukar man alltid kunna få provlyssna lite. Finns ju till exempel tre stycken Musikbörsen som har monitorer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Bor du i Stockholm borde de ha ett par musikaffärer som säljer studiomonitorer. Där brukar man alltid kunna få provlyssna lite. Finns ju till exempel tre stycken Musikbörsen som har monitorer.

Det låter som en superbra idé! Får gå ner till dem och kolla!

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem

Hej
Kolla in i en riktig hifi butik istället, bör ju finnas en armé av dem i den stora staden, annars kan du få lite fler tips, som jag själv skulle ha kollat in, är också sugen på något nytt och litet, tyvärr finns det inget utrymme för det just nu i min budget, hur som helst här kommer lite olika förslag, har ingen hum om vilken prisklass du har tänkt dig, lite olika alternativ som jag själv skulle vilja lyssna på någon gång i framtiden, http://www.referenceaudio.se/stereo/cd-receiver/ några på den sidan, http://www.hifiklubben.se/produkter/stereo/system/ någon av deras små system, http://www.hembioconsult.se/Kampanj2/MAS-100.htm, http://www.hembioconsult.se/Produkter/2-kanal/Foerstaerkare-s..., http://www.hembioconsult.se/Produkter/2-kanal/Foerstaerkare-s..., aktiva modellen från dynaudio som är för datorn kostar 11k, http://www.ljudmakarn.se/list.asp?art_cat_id=20&art_make_id=&..., http://www.hifikit.se/ aktiva högtalare kategorin, finns säker fler, bara googla.

Permalänk
Medlem

Tänk bara på att du inte ska vara dumsnål. I regel så lönar det sig att lägga till lite extra. Hade det varit jag så hade jag skaffat mig en riktig brutalitetsbrutal förstärkare alternativt en förförstärkare och ett stereoslutsteg då du har mycket större möjligheter inför framtiden när du kommer att drabbas av uppgraderingsdjävulen vilket du kommer att göra. När man börjar skaffa lite bättre hifiprylar än skiten de säljer på elgiganten så är det bara en tidsfråga innan man uppgraderar. Så hade jag gjort i alla fall.

Visa signatur

Elektronik är ljuvligt