Corsair Obsidian 650D

Permalänk
Medlem
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Ja hade jag inte haft ett 800D så skulle jag nog köpa detta ist

Kan bara hålla med, men jag byter inte min 800D i första taget

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JHL1994:

Säger du med det chassit du har? Omg..?

Jag kanske vill gå vidare? En gång fönster innebär inte alltid fönster, eller?

Permalänk
Medlem

När jag registrerade mig på forumet tyckte jag fönster och katodlysrör var jättefräckt. Mycket baltiskt skräp har flutit ut i havet sedan dess, för att använda en parafras av ett gammalt ordspråk.

Permalänk
Medlem

Helt underbart, blir till 99.9% detta chassi

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj_rov:

Skulle vilja att dom gömde undan Power-knappen eftersom man har lite klåfingriga barn, jobbit när datorn dör när man sitter och surfar/spelar :/

Du behöver ju inte koppla in lådans powerknapp till moderkortet, fixa en egen powerknapp som du kopplar till moderkortet o fäster på valfritställe.

650D är hög "vill ha faktor"

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Varför klankar folk ner på rutan?

Det blir riktigt snyggt i verkligheten. (om man nu tycker om fönster överhuvudtaget)

Problemet är väl att de flesta inte tycker att fönster är snyggt. Speciellt inte detta som hade en fet list runt som såg väldigt billigt ut.
Samt att man kanske vill ha ljudisolering i sin dator.

Permalänk
Medlem

Om de bara kunde satsa seriöst på chassien UTAN fönster, vill man ha ett fönster så skär man ju enkelt ut det själv
eller köpet ett kit för att få det skulle utan tvekan köpa 800D om jag kunde köpa det UTAN fönster med
andra ord vill jag inte betala extra för att få vara utan...

Men man får väl helt enkelt välja LianLi istället då

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adzer:

Problemet är väl att de flesta inte tycker att fönster är snyggt. Speciellt inte detta som hade en fet list runt som såg väldigt billigt ut.
Samt att man kanske vill ha ljudisolering i sin dator.

Köper man detta chassit för att ljudisolera så har man väldigt konstiga ideér.
Med perforeringen i fronten och i toppen så är det sidorna som man tänker på sist.
Läcker ju ljud som ett såll.
(Sen är ju listen i hårdplast, så det är kvalité. Men utseendet kanske skulle ändrats)

Jag antar att fönster är som LED-fläktar, fast mer sofistikerat. Passar inte alla.
Men jag ser det som en bonus att jag kan se in på mina DirectCU II kylare. Fönstret + komponenter gör det ju mer tilltalande.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Skulle gärna se att ni infröskaffade någon typ av videobelysning då det omgivande ljuset inte riktigt lyste upp chassit från kamerans vinkel, vilket ledde till att det var väldigt svårt att se detaljerna på t.ex. fronten som visades upp i början i.o.m. att chassit är svart.

Annars, en väldigt trevlig recension och det verkar som ett väldigt trevligt chassi! Go Jonas!

Permalänk
Medlem

Nej, nu får jag byta mitt 650T

Edit: 600T heter det.

Visa signatur

Intel i7 5820k @4Ghz || ASRock x99m killer || Gigabyte RTX 2080 || Crucial DDR4 16gb @2600mhz || Noctua NH-D15 || Samsung 840 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

En sådan blir det för mig när jag får skatteåterbäringen och ett nytt grafikort köper jag i samma veva
Beställde en 200 x 245mm radiator nu som passar i fronten på 200mm fläkten inför bygget, kommer bli sweet

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem

Någon som har köpt chassit som kan bekräfta som någon användare skrev längre upp. Kan man byta plats på sidopanelerna? så man kan sätta fönstret på baksidan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Köper man detta chassit för att ljudisolera så har man väldigt konstiga ideér.
Med perforeringen i fronten och i toppen så är det sidorna som man tänker på sist.
Läcker ju ljud som ett såll.
(Sen är ju listen i hårdplast, så det är kvalité. Men utseendet kanske skulle ändrats)

Jag antar att fönster är som LED-fläktar, fast mer sofistikerat. Passar inte alla.
Men jag ser det som en bonus att jag kan se in på mina DirectCU II kylare. Fönstret + komponenter gör det ju mer tilltalande.

Detta chassit kanske inte är det tystaste, men många smarta funktioner samt det rent estetiska kanske gör att man lutar åt detta ändå och sedan vill göra det så ljudlöst man kan.

I toppen är det ju perfekt att sätta en radiator så är egentligen bara perforeringen i fronten som man kan behöva dämpa lite.
Ingenting är omöjligt vet du

Jag tvivlar inte på att det är bra kvalité, men det ser inte så ut tyvärr. 800d har ett mycket snyggare fönster isf.

Jag är strikt emot allt vad lysrör, ledfläktar och rutor heter. Jag tycker att en dator är en arbetsmaskin. Den skall helst inte synas eller höras.
Om folk vill pynta ut sina och ha dem på skrivbordet som dekoration är det dock upp till dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Älskar detta chassit, använts i en vecka nu

Hur ofta byter du hårdvara egentligen?

Visa signatur

Primum non nocere

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VolvoSwe:

Hur ofta byter du hårdvara egentligen?

1:a gången på ~5 år jag köpte en ny dator från grunden.

Så inte så ofta...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Min första tanken va att flytta ena hdd buren ner på golvet och ta bort den andra helt och modda dit radiator i fronten oxå.

Som denna killen.

http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=94403

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Varför så onödigt stort? Köper man ett miditower så vill man har ett så litet chassi som möjligt där ett atx-moderkort får platts. Vill man ha större köper man fulltower??

Här har man ju gjort plats för moderkortet och sedan lämnat 15 cm onödig platts mellan modefrkort och hårdiskar, och typ 10cm onödig platts mellan moderkort och tak... Vill man ha ett långt grafikkort hade chassit kunnat vara betydligt kortare, och så hade man fått ta bort ena hårdiskburen och "bara" kört med 3-4 hårdiskar... 99% av alla har bara en hårdisk och möjligt vis en ssd ändå...

Hade chassit inte varit ett onödigt stort fulltower, utan ett miditower som var precis så stort som det behöver så hade det varit ett givet köp..

Konstigt att det finns så fruktansvärt många chassin, men inte ett enda är perfekt för mig.

1: Jag vill INTE att chassit ska vara av billig Kinesisk plast, så där går 99% av alla chassin bort direkt..

2: Det ska ha bra kylning (fläkt bak och i fronten, fläkt i top och helst fläkt i botten) och dammfilter, så där går alla lian li chassin bort.

3: Det ska vara ett MIDITOWER, så där går även DETTA chassit fetbort.. Vill kunna bära med mig chassit smidigt, därför är det onödigt att att ett stort chassi med moderkortet i mitten och 15cm onödig tomplatts i chassit, när det kunde varit mindre..

Finns det något litet atx-chassi i metall/aluminium med bra kylning?

Har sett fram emot detta, men trodde som sagt att det skulle vara miditower..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Varför så onödigt stort? Köper man ett miditower så vill man har ett så litet chassi som möjligt där ett atx-moderkort får platts. Vill man ha större köper man fulltower??

Här har man ju gjort plats för moderkortet och sedan lämnat 15 cm onödig platts mellan modefrkort och hårdiskar, och typ 10cm onödig platts mellan moderkort och tak... Vill man ha ett långt grafikkort hade chassit kunnat vara betydligt kortare, och så hade man fått ta bort ena hårdiskburen och "bara" kört med 3-4 hårdiskar... 99% av alla har bara en hårdisk och möjligt vis en ssd ändå...

Hade chassit inte varit ett onödigt stort fulltower, utan ett miditower som var precis så stort som det behöver så hade det varit ett givet köp..

Konstigt att det finns så fruktansvärt många chassin, men inte ett enda är perfekt för mig.

1: Jag vill INTE att chassit ska vara av billig Kinesisk plast, så där går 99% av alla chassin bort direkt..

2: Det ska ha bra kylning (fläkt bak och i fronten, fläkt i top och helst fläkt i botten) och dammfilter, så där går alla lian li chassin bort.

3: Det ska vara ett MIDITOWER, så där går även DETTA chassit fetbort.. Vill kunna bära med mig chassit smidigt, därför är det onödigt att att ett stort chassi med moderkortet i mitten och 15cm onödig tomplatts i chassit, när det kunde varit mindre..

Finns det något litet atx-chassi i metall/aluminium med bra kylning?

Har sett fram emot detta, men trodde som sagt att det skulle vara miditower..

varför så negativ?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Så fel är det väll inte med fönster? Murderbox 008 är väll inte dirket ful bara för att den har ett fönster? Tycker snarare sidoplåtsfästena är otroligt fula och ger allt annat än ett stilrent intryck. Så om de kunde släppa 650D utan de fästena och Hot Swap så hade jag nog köpt detta.

Permalänk
Skrivet av Defeat^:

Varför så onödigt stort? Köper man ett miditower så vill man har ett så litet chassi som möjligt där ett atx-moderkort får platts. Vill man ha större köper man fulltower??

Här har man ju gjort plats för moderkortet och sedan lämnat 15 cm onödig platts mellan modefrkort och hårdiskar, och typ 10cm onödig platts mellan moderkort och tak... Vill man ha ett långt grafikkort hade chassit kunnat vara betydligt kortare, och så hade man fått ta bort ena hårdiskburen och "bara" kört med 3-4 hårdiskar... 99% av alla har bara en hårdisk och möjligt vis en ssd ändå...

Hade chassit inte varit ett onödigt stort fulltower, utan ett miditower som var precis så stort som det behöver så hade det varit ett givet köp..

Konstigt att det finns så fruktansvärt många chassin, men inte ett enda är perfekt för mig.

1: Jag vill INTE att chassit ska vara av billig Kinesisk plast, så där går 99% av alla chassin bort direkt..

2: Det ska ha bra kylning (fläkt bak och i fronten, fläkt i top och helst fläkt i botten) och dammfilter, så där går alla lian li chassin bort.

3: Det ska vara ett MIDITOWER, så där går även DETTA chassit fetbort.. Vill kunna bära med mig chassit smidigt, därför är det onödigt att att ett stort chassi med moderkortet i mitten och 15cm onödig tomplatts i chassit, när det kunde varit mindre..

Finns det något litet atx-chassi i metall/aluminium med bra kylning?

Har sett fram emot detta, men trodde som sagt att det skulle vara miditower..

Haha du är ju lagom ute och cyklar. Anledningen till att det är "stort" är för att det ska vara lätt att bygga i och byta komponenter i. Och för att man ska kunna gömma alla kablar så det blir snyggt och cleant. Sedan blir det säkert ett par grader kallare pga att det är större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JHL1994:

Haha du är ju lagom ute och cyklar. Anledningen till att det är "stort" är för att det ska vara lätt att bygga i och byta komponenter i. Och för att man ska kunna gömma alla kablar så det blir snyggt och cleant. Sedan blir det säkert ett par grader kallare pga att det är större.

Varför ska det vara lätt att bygga i när man bara bygger datorn en gång? Hellre ett 15 cm lägre och kortare chassi som är smidigt, men tar 1 timma längre att bygga i, än ett chassi som är lätt att bygga i men som blir otympligt bara för det.

Det hade inte blivigt svårare att gömma kablar om det varit 15 cm lägre.... Det kan fortfarande vara lika brett med plats bakom moderkort?

Att det skulle bli svalare för att det är större har jag svårt att tro.. Det har redan så pass bra kylning. Fläktarna suger inte ut mer varmluft för att chassit blir större??

Okej om man sitter med 4 stycken gtx 580 och en överklockad 6-kärnig i7 och kör chassi fläktarna på låg hastighet. Då kanske chassit tar någon minut längre tid på sig att fyllas med värme och då upplevs "svalare" i någon minut, men annars samma sak?

Detta är precis som många micro-atx chassin som är lika stora som många atx-chassin. Vad är meningen med att köra micro-atx med alla dess begränsingar om datorn ändå blir lika stor som ett atx-chassi?

Lika dant är detta. De lanserar ett stort fulltower-chassi, och sedan gör de ett midi-chassi som är betydligt större än ett vanligt atx-chassi. Onödigt, det har redan ett stort chassi för de som vll ha det, då är det bättre att de gör sitt miditower chassi litet och smidigt så alla de som inte vill ha ett stort chassi blir nöjda. Vill man ha större köper man deras fulltower??

Permalänk
Skrivet av Defeat^:

Varför ska det vara lätt att bygga i när man bara bygger datorn en gång? Hellre ett 15 cm lägre och kortare chassi som är smidigt, men tar 1 timma längre att bygga i, än ett chassi som är lätt att bygga i men som blir otympligt bara för det.

Det hade inte blivigt svårare att gömma kablar om det varit 15 cm lägre.... Det kan fortfarande vara lika brett med plats bakom moderkort?

Att det skulle bli svalare för att det är större har jag svårt att tro.. Det har redan så pass bra kylning. Fläktarna suger inte ut mer varmluft för att chassit blir större??

Okej om man sitter med 4 stycken gtx 580 och en överklockad 6-kärnig i7 och kör chassi fläktarna på låg hastighet. Då kanske chassit tar någon minut längre tid på sig att fyllas med värme och då upplevs "svalare" i någon minut, men annars samma sak?

Detta är precis som många micro-atx chassin som är lika stora som många atx-chassin. Vad är meningen med att köra micro-atx med alla dess begränsingar om datorn ändå blir lika stor som ett atx-chassi?

Lika dant är detta. De lanserar ett stort fulltower-chassi, och sedan gör de ett midi-chassi som är betydligt större än ett vanligt atx-chassi. Onödigt, det har redan ett stort chassi för de som vll ha det, då är det bättre att de gör sitt miditower chassi litet och smidigt så alla de som inte vill ha ett stort chassi blir nöjda. Vill man ha större köper man deras fulltower??

Nu är du ju bara väldigt korkad. Som dom sa.. Det är ett entusiast chassi. Man byter komponenter lite då och då om man är entusiast, och då vill man ha ett lättarbetat chassi utan skruvar etc. Men du kanske inte är det men då behöver du inte heller dra din onödiga kommentar. Haha blir det inte svalare??? Testa sätta 10 pers i ett rum på 10 Cm2 eller 10 pers i ett rum på 8000 Cm2 så ska du se på tempratur skillnad. Får inte plats några 200mm fläktar i minitower. Your argument is invalid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JHL1994:

Nu är du ju bara väldigt korkad. Som dom sa.. Det är ett entusiast chassi. Man byter komponenter lite då och då om man är entusiast, och då vill man ha ett lättarbetat chassi utan skruvar etc. Men du kanske inte är det men då behöver du inte heller dra din onödiga kommentar. Haha blir det inte svalare??? Testa sätta 10 pers i ett rum på 10 Cm2 eller 10 pers i ett rum på 8000 Cm2 så ska du se på tempratur skillnad. Får inte plats några 200mm fläktar i minitower. Your argument is invalid.

Ja, men jag tycker det är lustigt att göra ett stort chassi när de redan har ett stort. Tror att väldigt många vill ha ett LITET miditower som INTE ÄR GJORT I KINESISK PLAST och har OK kylning. Det finns inte ETT ENDA sånt chassi, så konstigt att de inte gör ett sådant då de skulle vara själva med det och tjäna en hel del pengar.. Konstigt att det inte finns. Alla vill inte ha fulltower.

Nu är DU väldigt korkad... Testa att sätt 10 pers i ett rum på 10 CM2 med fläktar i hela på varenda sida + botten och tak, och sätt 10 pers i ett rum på 8000Cm2 med lika många fläktar, tror inte du märker någon skillnad (y)

Om man monterar bort alla fläktar ur chassit så stämmer ditt argument, men nu med så många fläktar är det bara rent av fjantigt.. OM fläktarna inte räcker för att skyffla bort värmen så kanske chassit håller sig svalt lite längre än om det hade varit mindre, men otillräcklig kylning i ett chassit leder alltid till hög värme, oavsätt om det är stort eller inte. SÅ stor skillnad är det inte, du överdriver nåt fryuktansvärt...

HAHAHAH!! Om man gör chassit lägre och kortare, men behåller bredden, skulle inte det få platts 200mm fläktar då?? Du verkar inte vara så bra på logiskt tänkande, så kan hjälpa dig. Det enda utrymmet som begränsar storleken på fläktar är bredden, minskar man alla mått utom den så får samma fläktar platts, förstår du nu?:)

Permalänk
Medlem

Utan fönster (det ser så 1998 ut) skulle det vara ett givet köp. Som det är nu blir det inget 650D för mig.

Visa signatur

Computers make it easier to do a lot of things, but most of the things they make it easier to do don't need to be done. -Andy Rooney

Permalänk
Medlem

Offtopic

Offtopic:

Vad använder du för klocka?

Jag försökte se vilken tillverkare, är det Omega och modell Seamaster?

Visa signatur

.: iPad :: iPhone 4 :: iFan :.

Permalänk
Skrivet av Defeat^:

Ja, men jag tycker det är lustigt att göra ett stort chassi när de redan har ett stort. Tror att väldigt många vill ha ett LITET miditower som INTE ÄR GJORT I KINESISK PLAST och har OK kylning. Det finns inte ETT ENDA sånt chassi, så konstigt att de inte gör ett sådant då de skulle vara själva med det och tjäna en hel del pengar.. Konstigt att det inte finns. Alla vill inte ha fulltower.

Nu är DU väldigt korkad... Testa att sätt 10 pers i ett rum på 10 CM2 med fläktar i hela på varenda sida + botten och tak, och sätt 10 pers i ett rum på 8000Cm2 med lika många fläktar, tror inte du märker någon skillnad (y)

Om man monterar bort alla fläktar ur chassit så stämmer ditt argument, men nu med så många fläktar är det bara rent av fjantigt.. OM fläktarna inte räcker för att skyffla bort värmen så kanske chassit håller sig svalt lite längre än om det hade varit mindre, men otillräcklig kylning i ett chassit leder alltid till hög värme, oavsätt om det är stort eller inte. SÅ stor skillnad är det inte, du överdriver nåt fryuktansvärt...

HAHAHAH!! Om man gör chassit lägre och kortare, men behåller bredden, skulle inte det få platts 200mm fläktar då?? Du verkar inte vara så bra på logiskt tänkande, så kan hjälpa dig. Det enda utrymmet som begränsar storleken på fläktar är bredden, minskar man alla mått utom den så får samma fläktar platts, förstår du nu?:)

Your argument is still invalid.. Köp ett Antec 300 då om du gillar små chassin. Jag har ett sånt och jag hatar det. För litet helt enkelt.. Låter för mycket för luftgenomströmningen blir som en jetmotor även på lägsta hastighet. Och det är pga storleken. Vill man ha bra luftflöde ska chassit vara stort. Det där med 10 pers i ett litet rum.. Fattar du hur mycket det skulle dåna om rummet var 10 kvm och i plåt som ett chassi? Men skulle det vara 800 kvm så skulle det inte dåna med samma luftflöde. Släpp detta nu och inse att du har fel. (Jag säger FORTFARANDE INTE att det skulle vara fel med ett litet tyst chassi. Dock är det INGET för en entusiast, INSE)

Permalänk

Hej nån som äger denna låda och har detta problemet ???

http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=95084

Visa signatur

ASUS MAXIMUS XI HERO - 9700K -H100i RGB PLATINUM - 32GB - RTX 3080 TI-AOC CU34G2X -
PSU HX 1200I

Permalänk

Ser sjukt bra ut. Kommer nog bli ett köp +för fönster, de gillar vi.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk

Har köpt ett fin fint 650D, har bara en trevande fråga: Fönstret struntar jag faktiskt i, tänker inte sitta och glo i det iaf, men finns det inget galler man kan ha istället? Skulle vara najs med en fläkt som blåser in frisk luft på grafiken.

Permalänk

Sitter och funderar på hur bra front fläkten är som insug? Antar att den inte går att byta ut?
Undrar också om någon vet om det går in DirectCUx2 i det? Alltså SLI.

Visa signatur

Citera gärna för svar.