Datorn stängs av och man måste starta om grenuttaget.

Permalänk
Medlem

Datorn stängs av och man måste starta om grenuttaget.

Hej

För ca: 1-2 månader sedan startade jag datorn och den gick igång i ca. en sekund. Då provade jag att ta ut batteriet på moderkortet men det fungerade inte. Då jag inte är allt för teknisk ringde jag min kompis och han sade att jag skulle prova att starta om grenuttaget. Jag startade om grenuttaget och provade att starta datorn och fungerade det. Han sa också att jag bör köpa ett nytt grenuttag så jag åkte till Kjell och co, och köpte ett nytt grenuttag med överspänningsskydd. När jag kom hem bytte jag ut det nya grenuttaget mot det gamla och när jag startade datorn så blev det som förut att den stängdes av. Jag suckade och startade om det nya grenuttaget och datorn fungerade igen. Dagen efter i skolan berättade jag det för samma kompis och han sade att om jag har en annan kabel mellan nätagget och väggen så bör jag testa med den. När jag kom hem drog jag ur sladden mellan nätagget och väggen och stoppade in den man fick med när jag köpte mitt nätagg. Allt fungerade prima tills nu. Datorn startar i bara en sekund och stängs av.

Är det på något sätt farligt för resten av mina komponenter?
Ska jag skicka tillbaka nätagget och få ett nytt?
Ska jag köpa ett nyare och bättre nätagg?

Datorns specifikationer ser ni i där nere.

Permalänk
Antielefant

Det du beskriver är ett trasigt nätagg, inte ett trasigt grenuttag.

Grenuttag är enkla, antingen fungerar de eller så fungerar de inte. Skulle visserligen kunna vara glapp i en, men glapp påverkar inte om kontakten inte rörs/flyttas.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

tycker du att jag ska skicka iväg nätagget till inet och få det utbytt? nätagget fungerar men det är bara i uppstarten av windows som det lägger av.

Permalänk
Medlem

ja tycker absolut du ska höra av dig till dem först låter definitivt som nätagget har problem att ge ström vid start. Se till nu att du får ett tx 650w av dem deras nya cx gs serie är bara skräp så stå på dig lycka till.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d