Faktura från Radiotjänsten, anmält mig utan min vetskap

Permalänk
Medlem

Hur var det nu med lögn och okunnighet?

Skrivet av Felet:

Ingen som jobbar åt Radiotjänst har provisionslön, det är ren lögn eller okunnighet att påstå något sådant. En stor del av tv-licenskontrollanterna är obetalda frivilliga (ofta pensionärer) som knackar dörr på sin fritid.

Se följande länk på arbetsförmedlingen där dom söker en avgiftskontrollant. Det inftressanta är följande utdrag: "Din ersättning baseras på antal registrerade avgifter.".

Varifrån kommer uppgifterna om att det är frivilliga och pensionärer som knackar dörr på sin fritid? Har du något belägg för det?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felet:

Ingen som jobbar åt Radiotjänst har provisionslön, det är ren lögn eller okunnighet att påstå något sådant. En stor del av tv-licenskontrollanterna är obetalda frivilliga (ofta pensionärer) som knackar dörr på sin fritid. Precis som folk som påstår att polisen får en viss procent av alla böteslappar de skriver ut.

FAIL!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felet:

Ingen som jobbar åt Radiotjänst har provisionslön, det är ren lögn eller okunnighet att påstå något sådant. En stor del av tv-licenskontrollanterna är obetalda frivilliga (ofta pensionärer) som knackar dörr på sin fritid. Precis som folk som påstår att polisen får en viss procent av alla böteslappar de skriver ut.

Det blev fel både om Radiotjänst och om polisen.

"Bertil Svensson har varit polis i 38 år, varav 29 år som trafikpolis i Västerås. I dag är han pensionerad sedan ett halvår. Han bekräftar att myndigheten premierar trafikpoliser som ger många böter. Det blev han varse när han ville ha löneförhöjning och den uteblev." (http://www.akeri.se/svensk-akeritidning/artiklar/infekterad-d...)

Alltså, både Radiotjänst och polisen betalar mer om de anställda sätter dit fler. Sjukt och rättsosäkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xrvjorn:

Det blev fel både om Radiotjänst och om polisen.

"Bertil Svensson har varit polis i 38 år, varav 29 år som trafikpolis i Västerås. I dag är han pensionerad sedan ett halvår. Han bekräftar att myndigheten premierar trafikpoliser som ger många böter. Det blev han varse när han ville ha löneförhöjning och den uteblev." (http://www.akeri.se/svensk-akeritidning/artiklar/infekterad-d...)

Alltså, både Radiotjänst och polisen betalar mer om de anställda sätter dit fler. Sjukt och rättsosäkert.

Fast det handlar väl i slutänden om att sköta sitt jobb. Fler böteslappar är en enkel sak att följa upp (målstyrning i organisationer). Sedan verkar det vara en minst sagt irriterad partsinlaga i målet. Ser man till det som faktiskt verkar skett så har ju åkarna begått fel efter fel. (Sedan att det i vissa fall handlar om mindre fel är en annan historia).

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Om meningen är att din underskrift skall finnas där borde det väl räcka ganska långt att påpeka att så inte är fallet?

^
Detta.
Har de ingen underskrift på kontrollantens Anmälan, som du bestrider att du träffat, så kan de inte ta processen längre än så.

Ja, du måste tyvärr betala fakturan. Du kan självklart bestrida fakturan, och då kan inte fakturan tryckas till Kronofogden (som tidigare sagt) men du har ändå "tvång" att betala fakturan. ...
Ja, det går inte så bra för Radiotjänsten att kräva dig på pengarna. Men om du fälls så kommer ränta att slås på, och fakturan åker direkt till Kronofogden. *shrug*

betala, bestrid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denzoh:

^
Ja, du måste tyvärr betala fakturan. Du kan självklart bestrida fakturan, och då kan inte fakturan tryckas till Kronofogden (som tidigare sagt) men du har ändå "tvång" att betala fakturan. ...
Ja, det går inte så bra för Radiotjänsten att kräva dig på pengarna. Men om du fälls så kommer ränta att slås på, och fakturan åker direkt till Kronofogden. *shrug*

betala, bestrid.

Det var det dummaste jag hört. Givetvis ska han bestrida och INTE betala faktauran. Rent vansinne att betala (godkänna) och SEN bestrida. Vem är så dum så att man bestrider en faktura man redan betalat?

Visa signatur

PSN: TheDarkRuler

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Denzoh:

^
Detta.
Har de ingen underskrift på kontrollantens Anmälan, som du bestrider att du träffat, så kan de inte ta processen längre än så.

Ja, du måste tyvärr betala fakturan. Du kan självklart bestrida fakturan, och då kan inte fakturan tryckas till Kronofogden (som tidigare sagt) men du har ändå "tvång" att betala fakturan. ...
Ja, det går inte så bra för Radiotjänsten att kräva dig på pengarna. Men om du fälls så kommer ränta att slås på, och fakturan åker direkt till Kronofogden. *shrug*

betala, bestrid.

Skrivet av ThomasL:

Det var det dummaste jag hört. Givetvis ska han bestrida och INTE betala faktauran. Rent vansinne att betala (godkänna) och SEN bestrida. Vem är så dum så att man bestrider en faktura man redan betalat?

Det förstår inte jag heller..

Varför pröjsa först och sen bestrida? Låter konstigt:) Kontakta dem på alla sätt du kan och bestrid den på alla sätt som går..

Finns inte TS underskrift på den ska han fan inte betala heller så jävla enkelt är det.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av ThomasL:

Det var det dummaste jag hört. Givetvis ska han bestrida och INTE betala faktauran. Rent vansinne att betala (godkänna) och SEN bestrida. Vem är så dum så att man bestrider en faktura man redan betalat?

Skrivet av tcntad:

Det förstår inte jag heller..

Varför pröjsa först och sen bestrida? Låter konstigt:) Kontakta dem på alla sätt du kan och bestrid den på alla sätt som går..

Finns inte TS underskrift på den ska han fan inte betala heller så jävla enkelt är det.

Därför att Radiotjänst har full befogenhet av Sveriges Riksdag att besluta om avgiftsskyldighet trots ditt nekande?

Lag (1989:41) om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst
9 § När RIKAB till följd av anmälan eller på annat sätt får reda på att någon innehar en TV-mottagare skall RIKAB, om avgiftsskyldighet följer med innehavet, fatta beslut om detta och samtidigt bestämma vilka avgiftsperioder som skall gälla för den avgiftsskyldige. RIKAB skall skriftligen underrätta den avgiftsskyldige om beslutet. Lag (2006:798).

Detta stycke ger RIKAB (och specifikt RIKAB) tillstånd att pröva om man är avgiftsskyldig oavsett om man nekar till TV-innehav eller ej, allt enligt Förvaltningslag 1986:223. Anledningen är att RIKAB förvaltar ett statligt uppdrag vilket ger dem möjlighet att agera i befogenhet av en statlig förvaltning och är därmed att betrakta som en statlig myndighet.

Inte minst talande för detta är att eventuella mål som väcks mellan RIKAB och privatpersoner inte hamnar i civil tingsrätt utan i förvaltningsrätten (före detta länsrätten) följt av kammarrätten, regeringsrätten och slutligen högsta förvaltningsdomstolen - precis som ett mål mellan exempelvis privatperson å ena sidan och transportstyrelsen, kommunen, landstinget eller för den delen skatteverket, försäkringskassan eller arbetsförmedlingen.

RIKAB är alltså ingen myndighet rent formellt, men är praktiskt att betrakta som sådan och därför förbannat farligt att bråka med. Det enklaste är att använda paragraferna mot dem (betala och sedan omedelbart avanmäla TV-innehav) i vilket fall de enligt samma lagar inte längre har rätt att kräva betalning förrän en ny anmälan om TV-innehav (eller TV-inköp) inkommit.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Därför att Radiotjänst har full befogenhet av Sveriges Riksdag att besluta om avgiftsskyldighet trots ditt nekande?

Har de? Oavsett så är det bara att bestrida vid varje instans, de har inte en chans.

Visa signatur

PSN: TheDarkRuler

Permalänk
Antielefant
Skrivet av ThomasL:

Har de? Oavsett så är det bara att bestrida vid varje instans, de har inte en chans.

Som jag skrev ovan är nästa steg i sådana fall att begära prövning i Förvaltningsrätten, vilket är rätt dyrt för en privatperson att gå upp i - du får oftast själv betala rättegångskostnaderna oavsett vem som befinns ha rätt.

Svensk lag är skriven så att RIKAB ensidigt har rätt att besluta om avgiftsskyldighet, men den är också skriven så att man som privatperson enkelt kan avanmäla sitt TV-innehav.
Gör man detta har RIKAB inte längre rättslig möjlighet att pröva målet, då avanmälan enligt samma lag inte får prövas.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Som jag skrev ovan är nästa steg i sådana fall att begära prövning i Förvaltningsrätten, vilket är rätt dyrt för en privatperson att gå upp i - du får oftast själv betala rättegångskostnaderna oavsett vem som befinns ha rätt.

Svensk lag är skriven så att RIKAB ensidigt har rätt att besluta om avgiftsskyldighet, men den är också skriven så att man som privatperson enkelt kan avanmäla sitt TV-innehav.
Gör man detta har RIKAB inte längre rättslig möjlighet att pröva målet, då avanmälan enligt samma lag inte får prövas.

Som vanligt så har folk ingen koll i den här tråden.

"Det kostar inget att överklaga. Vid överklagande till förvaltningsrätt, kammarrätt eller Högsta förvaltningsdomstolen står du bara för dina egna kostnader och behöver inte betala motpartens om du förlorar."
http://www.forvaltningsrattenistockholm.domstol.se/Myndighets...

Intressant artikel
http://www.dt.se/nyheter/falun/article943248.ece

Visa signatur

PSN: TheDarkRuler

Permalänk
Medlem

lyssna på Zcenicx han vet vad han snackar om.

spelar ingen roll om dom har fel eller inte, som privat person blir man överkörd punkt.

Skrivet av Zcenicx:

Som jag skrev ovan är nästa steg i sådana fall att begära prövning i Förvaltningsrätten, vilket är rätt dyrt för en privatperson att gå upp i - du får oftast själv betala rättegångskostnaderna oavsett vem som befinns ha rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjabo:

lyssna på Zcenicx han vet vad han snackar om.

Som synes ovan, nej.

Visa signatur

PSN: TheDarkRuler

Permalänk
Medlem

är det någon ide att gå till Förvaltningsrätten själv utan advokat?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ThomasL:

Som vanligt så har folk ingen koll i den här tråden.

"Det kostar inget att överklaga. Vid överklagande till förvaltningsrätt, kammarrätt eller Högsta förvaltningsdomstolen står du bara för dina egna kostnader och behöver inte betala motpartens om du förlorar."
http://www.forvaltningsrattenistockholm.domstol.se/Myndighets...

Intressant artikel
http://www.dt.se/nyheter/falun/article943248.ece

Vänta lite nu, var det inte det han precis skrev?
Att du får betala rättegångskostnaderna oavsett om du vinner eller inte. Men att man inte behöver betala för motparten.

Såg förstod jag det från Zcenicx

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Tyvärr så är det alldeles för lätt i dagens samhälle att smita undan. Räcker med att säga att någon annan betalar men man behöver inte uppge vem det är så slipper man avgift.
Är mer eller mindre samma sak som att man ertappas med att råna en bank men man slipper straff så länge man inte medger att man har rånat banken. Det finns en lag på att har man en tv-mottagare i hushållet så ska man också betala för den. Tyvärr så går RT fjäskandets väg med att tacka folk som betalar vilket inte är vettigt, är samma sak som att polisen skulle gå och knacka på hos folk och tacka för att de inte begår brott.

Är synd att sådant händer, folk tappar respekten, det vettigaste vore helt klart utökade befogenheter.

Jag tycker personligen att RT borde få utökade befogenheter.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av ThomasL:

Som vanligt så har folk ingen koll i den här tråden.

"Det kostar inget att överklaga. Vid överklagande till förvaltningsrätt, kammarrätt eller Högsta förvaltningsdomstolen står du bara för dina egna kostnader och behöver inte betala motpartens om du förlorar."
http://www.forvaltningsrattenistockholm.domstol.se/Myndighets...

Intressant artikel
http://www.dt.se/nyheter/falun/article943248.ece

Skrivet av ThomasL:

Som synes ovan, nej.

Var hade jag fel?

Ur din egen post:
Vid överklagande till förvaltningsrätt, kammarrätt eller Högsta förvaltningsdomstolen står du bara för dina egna kostnader och behöver inte betala motpartens om du förlorar."

Oavsett om du vinner eller förlorar får du alltså betala för din egen advokat. Punkt. Du behöver däremot inte betala motpartens. Smal tröst när standardpriset för en advokat i en process är 1166 kr per timme plus moms, och ett normalt standardmål brukar ligga kring 50 timmar (ca 1 veckas nedlagt arbete) i första instans (tingsrätt/förvaltningsrätt).

Således, runt 80.000 kr i advokatkostnader för att överklaga en TV-avgift till förvaltningsrätten.

Advokaten kommer däremot att vägra ta sig an målet efter att han fakturerat första timmen (vilken är rådgivning) då han är skyldig enligt lag att avråda från talan om processen kommer att kosta mer än skadan - vilket den garanterat kommer att göra - och förvaltningsrätten knappast kommer att ta sig an målet oavsett.

Skrivet av GaMeR2K5:

Betala INTE, bestrid fakturan DIREKT.

Betalar man så betyder det ju att man godkänner.

Läs vidare här: http://www.konsumentverket.se/Klaga/Vara-du-inte-har-bestallt...

Konsumentköplagen täcker in TV-avgiften lika mycket som den täcker in inkomstskatten - dvs inte alls. Glöm Konsumentverket i det här fallet. TS är i stöt med ett statligt bolag med myndighetsansvar, inte kvartersbutiken på hörnet.

Jag önskar att jag kunde bestrida min kvarskatt, men men...

Folk i denna tråd är alldeles för naiva när ni kommer med kommentarer som passar jättebra om TS hade fått en bluffaktura från Hittepå AB eller FalskReklam AB. RIKAB har i det här fallet lagen på sin sida (konstigt va?) och full rätt att kräva in betalningen OAVSETT om TS har TV eller inte såvida de inte stoppas i förvaltningsrätten - vilket som sagt kostar multum för TS.

Synd att TS hamnat i den situationen (om han nu verkligen inte har TV, vill säga... annars tycker jag lika synd om TS som jag tycker synd om felparkerarna när lapplisorna dyker upp), men det är bokstavligen bara att betala, le och se glad ut, och uppträda hövligt när man tio minuter senare ringer och avanmäler TV-innehavet igen.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Oavsett om du vinner eller förlorar får du alltså betala för din egen advokat. Punkt. Du behöver däremot inte betala motpartens. Smal tröst när standardpriset för en advokat i en process är 1166 kr per timme plus moms, och ett normalt standardmål brukar ligga kring 50 timmar (ca 1 veckas nedlagt arbete) i första instans (tingsrätt/förvaltningsrätt).

Således, runt 80.000 kr i advokatkostnader för att överklaga en TV-avgift till förvaltningsrätten.

Men snälla nån, vem behöver en svindyr advokat när det enda man behöver göra är att neka eftersom man inte skrivit på något papper? Radiotjänst kan göra hur de vill men i rätten så är det DE som måste bevisa att du har en tv/har skrivit på ett papper och det kan de inte. Förvaltningsrätten står inte på någons sida utan är helt opartisk så där har de inget att hämta i det här fallet.
Finns många fall där Förvaltningsrätten dömt emot Radiotjänst, jag länkade till ett tidigare, där ingen advokat var inblandad.

Visa signatur

PSN: TheDarkRuler

Permalänk
Medlem

Jag har snabbläst tråden och vet inte om detta tagits upp tidigare, men en möjlighet är att deponera pengar hos Länsstyrelsen medan tvisten pågår. Om jag inte har förstått det fel, så anses då fakturan betald och ingenting kan föras vidare till inkasso/Kronofogden. Då kan TS i lugn och ro bestrida fakturan.

http://www.lst.se/lst/sv/amnen/Deponering+av+pengar/

Visa signatur

|| Fractal Define C || EVGA Supernova G2 750W || Gigabyte Z97X Gaming G1 || Intel Core i5 4690K @stock || Dark Rock Pro 3 || 8GB G.Skill Ares Low Profile 1866Mhz || MSI GTX 970 || Samsung 850 Pro 256GB || Win 10 ||

Permalänk

Ingen underskrift = ingen medgivande av innehav.. f4ck them

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Ingen underskrift = ingen medgivande av innehav.. f4ck them

Helt fel. Det räcker med att någon trovärdig (sambo, mamma, pappa, inneboende, god vän eller dyl) uppgett att du har TV för att de ska kunna besluta om TV-innehav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det förstår inte jag heller..

Varför pröjsa först och sen bestrida? Låter konstigt:) Kontakta dem på alla sätt du kan och bestrid den på alla sätt som går..

Finns inte TS underskrift på den ska han fan inte betala heller så jävla enkelt är det.

Nej, så enkelt är det verkligen inte. Underskriften har inget med saken att göra. Det räcker med att någon trovärdig (sambo, mamma, pappa, inneboende, god vän eller dyl) uppgett att du har TV för att de ska kunna besluta om TV-innehav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Får de in anmälan om TV-innehav (exempelvis från SIBA) är det alltså egentligen så illa att de skulle kunna skicka ut fakturan på en gång utan att ens dubbelkolla med slutkund.

Tro mig det gör dom... Enligt personlig erfarenhet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philippk:

Vad jag vet, så finns det kontrollanter som går utanför fönstrena och skriver upp lite anteckningar. Sen dessutom (Är inte helt säker) har jag för mig att man MÅSTE betala radiotjänsten om det finns en antennjack indraget i lägenheten/huset, men detta är jag inte helt hundra på. Alltså måste man betala även om jag inte har TV :S

Det är tv innehav du betalar för inte ledningarna i huset.. Jag skulle direkt anmäla till polisen. dom kan inte bara skicka en faktura å hoppas att du betalar

Visa signatur

-Corsair Spec-Alpha -Intel Core i5-6600K - MSI Z170A KRAIT GAMING - Crucial DDR4 2133MHz 32GB -Asus GTX 980TI STRIX

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Ixos:

Tro mig det gör dom... Enligt personlig erfarenhet!

Ja, om inte deras telefonister får tag i dig och du inte svarar på brevet du får i brevlådan skickar de helt riktigt en faktura.

Skrivet av Joinas:

Det är tv innehav du betalar för inte ledningarna i huset.. Jag skulle direkt anmäla till polisen. dom kan inte bara skicka en faktura å hoppas att du betalar

Läs tråden innan du kommenterar.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av biggles:

Helt fel. Det räcker med att någon trovärdig (sambo, mamma, pappa, inneboende, god vän eller dyl) uppgett att du har TV för att de ska kunna besluta om TV-innehav.

Vilket man då givetvis nekar och bestrider en ev faktura.

Jag köpte tv på Siba för länge sen och efter några veckor dök det upp ett brev från Radiotjänst angående detta. Jag svarade bara att jag köpt tv:n till mamma och sen hörde jag inget mer från dem.

Visa signatur

PSN: TheDarkRuler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Ja, om inte deras telefonister får tag i dig och du inte svarar på brevet du får i brevlådan skickar de helt riktigt en faktura.
.

Ja det är möjligt att det är rätt, men du behöver inte betala.

Sist jag hörde nåt från radiotjänst var flera år sedan när jag köpte en TV i present.
De kan inte ringa mig eftersom jag har haft skyddat nummer i många år, men jag fick ett brev hem där det stod något i stil med att om det är så att jag har glömt att anmäla TV innehav så kan jag göra det nu genom att fylla i och skicka in (eller genom att betala fakturan, är inte helt säker på om det var med någon faktura) I vilket fall som helst så betalade jag aldrig nåon faktura eller anmälde något TV innehav såklart och jag hörde aldrig något mer från radiotjänst heller.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Avanmälan via radiotjänst hemsida: http://www.radiotjanst.se/sv/Kundtjanst/Avanmalan/

Här kan du få ett korrekt formaterat brev att skicka dem med posten: http://php.informationsfrihet.nu/index.shtml

Tänk även på att du inte har någon som helst skyldighet att släppa in någon i lägenheten, svara på några frågor vare sig på telefon eller direkt till en kontrollant. Släpp inte in dem/strunta i att svara. Skulle olyckan vara framme och de registrerar dig så avanmäler du dig direkt bara. Har du betalat fakturan de skickar dig så är de då skyldiga att betala tillbaka detta belopp igen.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av nukethenick:

Avanmälan via radiotjänst hemsida: http://www.radiotjanst.se/sv/Kundtjanst/Avanmalan/

Här kan du få ett korrekt formaterat brev att skicka dem med posten: http://php.informationsfrihet.nu/index.shtml

Tänk även på att du inte har någon som helst skyldighet att släppa in någon i lägenheten, svara på några frågor vare sig på telefon eller direkt till en kontrollant. Släpp inte in dem/strunta i att svara. Skulle olyckan vara framme och de registrerar dig så avanmäler du dig direkt bara. Har du betalat fakturan de skickar dig så är de då skyldiga att betala tillbaka detta belopp igen.

Detta är ett helt korrekt och väldigt enkelt sätt att göra det på. Right on.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasL:

Vilket man då givetvis nekar och bestrider en ev faktura.

Jag köpte tv på Siba för länge sen och efter några veckor dök det upp ett brev från Radiotjänst angående detta. Jag svarade bara att jag köpt tv:n till mamma och sen hörde jag inget mer från dem.

Nej, det finns inget du kan neka till. Om någon uppgett att du har TV så kan de besluta att du ska betala TV-avgift. Inget att motsätta sig. Det enda du kan göra är att avanmäla TV-innehav, som flera andra i tråden skriver om.

Det du skriver om Siba är irrelevant. De har inte anmält att du har TV, de har anmält att du köpt TV, vilket inte är samma sak.