Skrivet av Kuriden:
Jag har sedan länge varit intresserad utav att lära mig lite baser inom något språk för utveckling utav spel. Jag har väldigt svårt välja vilket språk jag skall lära mig, jag vill skriva för Windows. Jag har kollat på C# och C++ men vet inte riktigt vilket jag skall använda mig utav.
Som jag har uppfattat det är C# en smula lättare att lära sig och arbeta med men desto mer begränsat?
Är det någon med mer erfarenhet utav ämnet som kan ge mig lite mer kunskap och tips för hur jag skall börja?
Jag skulle säga att börja med C#. Båda funkar men C++ är ett mera komplicerat språk så det borde vara lättare att komma igång med C#, och du kan göra samma saker i båda språken.
Det borde finnas en hel del information på nätet om du googlar på t.ex. learning C#. Efter en sökning fick jag t.ex. upp den här sidan, http://msdn.microsoft.com/sv-se/beginner/dd435692%28en-us%29...., men det finns säkert massor.
Skrivet av Kuriden:
Vad är fördelarna med de olika språken och vilka grafiska bibliotek kan de olika nyttja? Finns det likvärdiga nätverksegenskaper i båda två?
Fördelen med C# är att det är ett modernare språk med en mera uniform syntax och ett bra framework (.NET). Det har automatisk skräpsamling (garbage collection) så man behöver inte manuellt hantera och frigöra minne vilket underlättar. Det innebär en liten prestandaförlust men det är en marginell skillnad i de flesta fallen. C++ är lite enklare att använda med native kod (sånt som inte är .NET utan rent Windows (Win32)).
OpenGL stödjs i C# av t.ex. Tao, http://sourceforge.net/projects/taoframework/, och för Direct3D kan man använda SlimDX, http://slimdx.org/.
Nätverk stöds lika bra i både Win32 (C++) och i .NET (C#), det är mest en smaksak vad man föredrar.
För båda grafikprogrammering och nätverksprogrammering så borde du kunna hitta bra information på nätet.
Över lag så tycker jag det brukar vara enklast att komma igång med ett språk eller en plattform om man har något enkelt projekt som man ska klara av. För dig skulle det kunna vara att få upp en roterande kub i ett fönster. Jag har för mig att det finns färdiga exempel som kommer med Tao som gör det, så att få igång det borde vara ett rimligt första steg.