Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Tegra2 / Honeycomb - mkv h.264 prestanda?

Permalänk
Medlem

Tegra2 / Honeycomb - mkv h.264 prestanda?

Jag har googlat lite och hittar rätt blandade rapporter från användare. En del säger det fungerar jättebra, andra säger det hackar och är jävligt..
Det kanske man kan förklara med materialet förstås, en low profile med låg bitrate (typ taskig scene-release av en tecknad film) lär ju rulla på det mesta, och de som klagar har väl testat den (ö)kända "fågelscenen" från BBC's planet earth.

Men så hittade jag iallafall lite spec på tegra2 och den skall klara (bland annat):
"720p/6Mbps and High Profile (B Frames, CABAC, no weighted prediction)." Övriga 720 specs på sidan är lägre profile så de är irrelevanta för mig.

Det låter som relativ standard L4.1, men 6000k/s är inte mycket att hänga i julgranen om filmen har grain eller mörka scener..

Min stilla fråga då, är om någon har erfarenhet/kännedom om prestanda för uppspelning av 720p L4.1 filer med högre bitrate (upp mot 9000 - 10000 i värsta fall) ?

Jag är förvisso intimt bekant med att encoda i x264 men skulle bara vara sååååå smutt att ligga på soffan och kolla tv-serier utan att behöva transcoda dem.. tack för svar! tips om andra tablet-arkitekturer som er veterligen pallar med det mottages också tacksamt.

Permalänk
Medlem

Vet inte vad som gäller för just plattorna men vet att tegra2 inte är optimerat mot sådan avspelning, följer man deras rekommendationer funkar det bra, det har speciellt att göra med B Frames och dylikt som jag förstår det och inte bitrate lika mycket, sedan är Honeycomb en ihophackad release med massa fula tricks inlagt för att få det att flyta bra vilket gör att det inte är super.
Dual-core stödet är minimalt än så länge i android, honeycomb har men det är som sagt inte snyggt gjort enligt google själva, sedan ät tegra2 optimerad för 3D prestanda (i,e. spel) men misstänker att nVIDIA kommer fixa det med.

Just nu dock är det nog ett trial and error spel så fort du går utanför det rekommenderade, om spelaren buffrar lite borde det vara ok med lite högre så länge det inte är långa partier av det, är det raw stream direkt renderat kan det blir jobbigare för chippet.

(Bygger min teori enbart på det jag läst och själv upplevt med tjejens LG O2X)

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

det var ett bra svar Ferrat. jag letar vidare! tack
L4.1 High profilen tillåter ju upp mot 9-11 B frames beroende på upplösningen så om det är ett problem kommer filmer inte lira

Permalänk
Medlem

När Nvidia släpper "Kal-El" påstår dom sig stödja 1080p h264 high profile vilket nuvarande Tegra2 inte klarar.
OMAP4, Snapdragon med Adreno 220 samt Exynos ska klara någon sorts 1080p decoding, mer än så finns typ ingen vettig info vad jag har sett.
Så det är bara att vänta och se helt enkelt, Kal-El känns som ett säkert kort. Jag hade personligen aldrig köpt en platta som inte klarade 1080p high profile. Vore mindre roligt om den är helt obrukbar om 2år på videofronten.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

SGS2an med sin (s)exynos klarar att spela upp nerladdade 720p /1080p .mkv filmer utan problem!

Visa signatur

Nätverksnörd