Crucial lanserar M4 – ny SSD i 25 nanometer

Permalänk
Melding Plague

Crucial lanserar M4 – ny SSD i 25 nanometer

Efter många om och men lanserar Micron under konsumentvarumärket Crucial en ny serie SSD-enheter med minneskretsar i 25 nanometer. På menyn står fyra modeller upp till 512 GB.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hm man blir ju lite sugen på att skaffa en SSD nu när läshastigheterna ligger på 415MB/s oavsett lagringsutrymme.. 64GB 415MB/s i läs för 1000kr~ Låter ju inte helt fel

Permalänk
Medlem

De är faktiskt väldigt billiga. Frågan är om man behöver den hastigheten, har för mig att nån gjorde ett test där laddningstider, boot osv inte förbättrades nämnvärt mellan en OCZ Agility och en Vertex 3. Skillnaden mellan en mekanisk disk och en Agility är dock enorm.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

80-90GB
450/260MB/s

för 1300kr~ Hade sålt som smör kan jag lova. 64GB är på gränsen att det är för lite, och priset för 128GB är fortfarande för saftigt enligt mig. Även fast det är i princip samma kr/MB så tror jag en modell mellan de två hade varit bra

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Väldigt nice prestanda om siffrorna stämmer, hyffast trevligt pris också dock vill jag se 250gb för under 2000:- innan jag slår till på en SSD igen, hade lite dålig erfarenhet av min första SSD som ej fungerade bra tillsammans med mitt dåvarande moderkort så man är lite smått skeptisk nu men hoppas det är fixat för er andra som köper nu.

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

Jaha trodde det var desto högre läshastighet desto snabbare boot Hur är det när man laddar nya maps i spel o dyl då? Är det åtkomstid som spelar mest roll där med?

Permalänk
Avstängd

fortfarande för dyrt enligt mig ska inte gå över 4000

Permalänk

Såg denna på komplett för några dagar sen xD

Visa signatur

Lian Li pc_A05fn, Corsair H80/NF F12 PNP, Intel 330 180GB, Asus p8p67 WS revolution, Intel i5 2500k, WD green 2TB, 16GB Corsair vengeance 4x4GB CL9 LP, Palit GTX 670 2GB, Corsair AX860

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wille61:

Jaha trodde det var desto högre läshastighet desto snabbare boot Hur är det när man laddar nya maps i spel o dyl då? Är det åtkomstid som spelar mest roll där med?

se det så här...ifall det tar 9ms/fil hur länge tar det när du har 10 000filer som ska läsas in? Lite bättre om man har 0,1ms/fil hehe

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Hur är den här hållbarheten jämfört med tex Force och Intel G3? 40gb om dagen i 5 år låter väldigt mycket. En 128gb ser helt klart intressant ut för mig. Lider den här kontrollerkretsen av något problem?

Permalänk
Avstängd

Tror ni 64GB modellen är bättre än Force 60gb?
Är inte cachen på force 128mb och då hälften på denna från crucial?

Avbeställde min force 60 precis och tänkte kolla lite mer om denna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

se det så här...ifall det tar 9ms/fil hur länge tar det när du har 10 000filer som ska läsas in? Lite bättre om man har 0,1ms/fil hehe

De är sant Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Dags för Sweclockers SSD-test snart?

Permalänk

Kommer den på ev. sweclockers ssd test som vi har blivit lovade månader sen?

Permalänk

Hoppas SweC test är på SSD i ~120GB storlekar som de flesta faktiskt kommer köpa i år.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i5-3570K | Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz | Asus P8Z77-V LE Plus | Intel 520 180GB SSD | Antec TruePower NS 650W | HD7950 Windforce 3X OC | ESI ESP1010e

Permalänk
Hedersmedlem

Man blir riktigt sugen på 128an eller 256an....men 256an är ju rätt dyr.
Kanske kommer fler aktörer snart?

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Jag tror att folk är mer sugna på Intel 510-serien eller Vertex3. Båda har ja nästan 100MB mer läs/skrivhastighet och kostar bara några hundralappar mer.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stais:

Dags för Sweclockers SSD-test snart?

Precis min tanke, det har varit lovat ett bra tag utav grabbarna i Fredagspanelen

Vore gött med ett typ NU

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 11 || Ryzen 5 7600X || 32 GB RAM || 2 TB SSD
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Micron anger även mängden skrivningar som minneskretsarna ska klara av innan cellerna kan ses som uttjänta. Alla utom den minsta modellen i serien hänger med till 72 TB, vilket kan översättas till cirka 40 GB om dagen i 5 år.

Lycka till att hitta en metric som är mer missvisande än det där.

Genialiskt drag av SSD-tillverkarna att minska fokuset på pålitlighet.

Permalänk
Avstängd

Vill ha en ny SSD :D, men ska vänta till höstens nyheter

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av echo:

Lycka till att hitta en metric som är mer missvisande än det där.

Genialiskt drag av SSD-tillverkarna att minska fokuset på pålitlighet.

Förklara plz.

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av znarkus-o:

Förklara plz.

Det bygger på helt orimliga antaganden, nämligen att att wear-level-teknikerna är perfekta och att all data som skrivs matchar blockstorlekarna på SSDn.

Finns ingen som helst verklighetsanknytning i dessa antaganden.

Permalänk
Medlem

hur påverkar blockstorlekarna?

Visa signatur

Processor: i5 760 Morderkort: Gigabyte GA-P55A-UD4 Ram: 4 Gb Grafikkort: XFX HD5850 Black edition Nätagg: Dark power Pro 750W Operativdisk: Corsair Force 120 Gb Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Audio Bulk

Permalänk
Medlem

512Gb låter ju bra dock skulle jag aldrig ge 7papp för det

Permalänk
Medlem
Skrivet av 5Aces:

hur påverkar blockstorlekarna?

Undrar jag med.

Eftersom ett block (oavsett storleken på det eller datan det håller) ändå måste raderas helt innan nått skrivs på en SSD så borde det ju inte vara en mildrande faktor att komma undan med resultat i mätning. Eller..?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Undrar jag med.

Eftersom ett block (oavsett storleken på det eller datan det håller) ändå måste raderas helt innan nått skrivs på en SSD så borde det ju inte vara en mildrande faktor att komma undan med resultat i mätning. Eller..?

Jusst därför att en skrivning på t.ex. 4 kB kommer innebära att ett helt block ändras (raderas och skrivs om) så betyder det att ur flashminnets perspektiv så har man skrivit ett helt block (128 kB ?) medans man i deras teoretiska resonemang bara har förbrukat 4 kB.

(eller hur stort är ett block nuförtin? X25-m kör väl 128 kB om jag inte minns fel men fått intrycket av att nyare diskar kör med större, hursom så är det relativt stort)

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av echo:

Det bygger på helt orimliga antaganden, nämligen att att wear-level-teknikerna är perfekta och att all data som skrivs matchar blockstorlekarna på SSDn.

Finns ingen som helst verklighetsanknytning i dessa antaganden.

Det är fortfarande betydligt bättre än att bara ange ett generellt MTBF.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Det är fortfarande betydligt bättre än att bara ange ett generellt MTBF.

Visst är MTBF en rätt värdelös siffra i sin ensamhet (särskilt för oss konsumenter) men det blir inte bättre att ersätta den med något annat lika värdelöst. MTBF har åtminstone många lärt sig att ignorera.

De borde inte publiceras ö.h.t. av swec. och andra siter. Nu tillängnas ett helt stycke i nyheten till att uppmärksamma läsarna på något som bara existerar för att vilseleda konsumenterna (som sagt, genialiskt drag av SSD-tillverkarna).

Permalänk
Medlem
Skrivet av echo:

Visst är MTBF en rätt värdelös siffra i sin ensamhet (särskilt för oss konsumenter) men det blir inte bättre att ersätta den med något annat lika värdelöst. MTBF har åtminstone många lärt sig att ignorera.

De borde inte publiceras ö.h.t. av swec. och andra siter. Nu tillängnas ett helt stycke i nyheten till att uppmärksamma läsarna på något som bara existerar för att vilseleda konsumenterna (som sagt, genialiskt drag av SSD-tillverkarna).

Innan man börjar spy galla över tillverkarnas bedrägliga sätt att skriva diskars uthållighet så kan man ju faktiskt ta reda på lite saker...börja med att läsa denna sida:

http://www.anandtech.com/show/4159/ocz-vertex-3-pro-preview-t...

Har du en smart kontroller som hanterar trim på ett bra sätt så samlar den ihop den data som ligger i block med mycket data som väntar på trimning och skriver den i ett oanvänt block för att sedan tömma de nu använda blocken som då är reda att skrivas till igen. Du kommer inte att automatiskt skriva till ett helt block (128k?) med en 4k fil när alla celler använts en gång.

Edit:
Lite räkneövningar visar att 72tb innebär ca 550 skrivningar per cell på en 128gb disk utan write amplification och med perfekt wear leveling. Om man har dålig wear leveling (x2) och relativt hög write amplification (x2,5) så kommer det fortfarande att få in dessa 72tb innan cellerna tar slut. Utöver det så finns det reservutrymme för att kunna ersätta celler som tar slut i förtid eller slits ut tidigare pga av eventuella misslyckanden med wear leveling. De flesta moderna ssd:er klarar så pass mycket skrivningar att de högst troligen kommer att dö av andra orsaker än att cellerna slits ut.

Permalänk
Medlem

Review hos Anandtech

Anand har skrivit en utförlig review:
http://www.anandtech.com/show/4253/the-crucial-m4-micron-c400-ssd-review/12

"My remaining concerns with the m4 are really not that different from those I had with the C300. Crucial's very late garbage collection allows the possibility for some very poor write speeds over time. If you're running in a configuration without TRIM support, I'd say this is enough to rule out the m4. Sure performance should recover with sequential write passes, however if your workload isn't sufficiently sequential then this could pose a problem. If you do have a TRIM enabled OS I'm not entirely sure how the m4 will behave over time. TRIM should keep things running smoothly but that will largely depend on workload. Again, I think that for most desktop/notebook users the m4 will do just fine but it's tough to say for sure without months of testing under my belt. In other words, like any other brand new SSD—approach with caution."

Jag beställde en Intel 320 160 GB igår efter lång väntan och funderande.
Min teori är att jag har mer nytta av 40 GB extra än av den högre hastigheten hos en 120 GB Vertex 3.
Förhoppningsvis är hastighetslyftet mot min nuvarande överfulla 80 GB Raptor OS-disk tillräckligt stort för att jag ska slippa gråta över någon ms jag eventuellt kunde tjänat ytterligare med en Vertex 3.
Den senaste franska returstatistiken verkar också antyda att Intels diskar är ett bra val.