Intrång i Playstation Network – miljontals användaruppgifter på vift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

Hmm, blir att ändra lösen på sin gmail då.

Redan gjort och fick lite problem med mobilen, men till slut tog den emot mitt nya lösen när jag skrev in det.

Känns som man inte kan göra mycket mer om nisse är illasinnad.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Blir väl Sony som får stå för notan om dom använder folks kreditkort...förväntade mig att dom skulle ha en säkerhet som är omöjlig att knäcka

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergLake:

Blir väl Sony som får stå för notan om dom använder folks kreditkort...förväntade mig att dom skulle ha en säkerhet som är omöjlig att knäcka

Tyvärr är inget omöjligt att knäcka.
Ge kunniga personer med stor vilja nog tid så skall du se att dom kan ta sig in så gott som över allt.
Sen pratar vi ju klart inte fort nox etc utan Sony.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Tyvärr är inget omöjligt att knäcka.
Ge kunniga personer med stor vilja nog tid så skall du se att dom kan ta sig in så gott som över allt.
Sen pratar vi ju klart inte fort nox etc utan Sony.

Måste finnas extrema brandväggar som står emot allt

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergLake:

Måste finnas extrema brandväggar som står emot allt

Så länge det finns en regel som släpper igenom någon form av trafik så kan den regeln böjas eller kringgås.
Dock tycker jag det är dåligt att dom inte haft hårdare kryptering på persondata.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Kan det verkligen vara så illa att de sparar lösenord i "klartext" i sina databaser? Man kan ju tycka att de borde ha någon form av säkerhetstänk.

Visa signatur

| Intel Core i7 4930K | Asus P9x79 Pro | Corsair XMS3 Vegeance 16 GB | GT 640 | Samsung 840 Pro 256 GB + Corsair SSD Force Series 120GB | Be-Quiet L8 CM 530W | 2 x Benq BL2710PT |

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmberg:

inaktiverade för internetköp och utlandsuttag. Samt bytt lite lösenord o sådär. Känner mig hyfsat lugn ändå. Skulle man mot förmodan bli bestulen så får man tillbaka pengarna av banken.

Tycker man får räkna med att sån här skit händer nån gång ibland.

Kan man göra så om man har swedbank med?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Devil May Cry:

Kan man göra så om man har swedbank med?

och Nordea för jag tror att någon har tagit ut 26 dollar hos mig har tillfälligt flyttat alla pengar till ett annat konto så länge ?

Permalänk
Medlem

Jag spärrade mitt kort direkt när jag såg detta på fz.se i går. Tar det säkra före det osäkra. Är riktigt irriterad på mig själv som av ren lathet inte använde Nordeas "e-kort" istället för mitt riktigt VISA.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergLake:

Blir väl Sony som får stå för notan om dom använder folks kreditkort...förväntade mig att dom skulle ha en säkerhet som är omöjlig att knäcka

Det är banken som står för den notan.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

eller så har man ett extra konto som man flyttar över den summan till när man shoppar på nätet=)

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Skrivet av Robeliboban:

Den spred lite ljus i den annars så mörka tillvaron, väldigt bra var den!

Permalänk
Medlem

En kompis på jobbet har en kusin vars polares farsas jobbekompis svägerska träffade en förälder när hon hämtade på dagis som har en polare vars syrras pianolärare blev av med 2500kr....

Permalänk
Skrivet av Robeliboban:

Tack, nu är det här inte lika hemskt längre

Var ett tag sen jag spelade eller köpte nåt genom PSN, MEN då man är en av dem som säkert ångrar att man inte lagrat sina hmhm uppgifter där nu så känns det mindre kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merlinen:

Crap, vet inte om jag har reggat mitt kort på kontot eller inte :/

Hur kan man kollade det nu när dom stängat utav "Playstation Network" ???

Hmm, samma här. Jag har så vitt jag minns aldrig köpt något så förhoppningsvis inte...men ändå lite jobbigt att inte veta med säkerhet.

Skrivet av BergLake:

eller så har man ett extra konto som man flyttar över den summan till när man shoppar på nätet=)

Kör jag också med. Har aldrig mer en max ett par tusen på detta konto. När jag köper nåt dyrare flyttar jag alltid över pengar precis innan köp. Känns rätt tryggt.

Permalänk
Medlem

Detta låter riktigt illa.

Tur att man inte har ett PS3 eller annan konsol.
Hoppas folk får pengar tillbaks.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergLake:

eller så har man ett extra konto som man flyttar över den summan till när man shoppar på nätet=)

Kör på detta med.
Ett konto för internethandel, med ett visa kort kopplat till det kontot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av King D:

Exakt, men fick han tillbaka pengarna eller inte? Det är frågan.

Det hörde jag inget om.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Jag fick mitt kort utbytt för ett tag sedan men minns inte om jag reggade det nya på PSN eller inte. Tror inte jag köpt något på väldigt länge (4mån) så jag hoppas att jag är safe.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av LimEJET:

Kreditkortsnummer har bekräftats stulna, många användare rapporterar att de fått pengar dragna från sina konton.
Källa: http://vgn365.com/2011/04/26/psn-users-reporting-hundred-of-d...

Oj detta var inte bra, nu förstår jag varför jag ej kunde logga in på PS3an ......

Jag har mitt kreditkort bundet till mitt PS3 och det jag får göra nu är att jag kan helt enkelt spärra internet/utlandsköp via min bank så det är gjort direkt, och ska jag köpa något via nätet öppnar jag bara på spärren tillfälligt. Dock på sikt bör man kanske byta kreditkort helt enkelt...

Visa signatur

Mvh Andy

Permalänk
Medlem

Nu har jag iaf spärrat mitt VISA-kort.

Permalänk

som någon annan i tråden sa, ej anon, detta måste vara några andra små hackers, detta är dock en rätt så simpel sak dom gjort, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimboSwe:

Kan det verkligen vara så illa att de sparar lösenord i "klartext" i sina databaser? Man kan ju tycka att de borde ha någon form av säkerhetstänk.

Hade lösenorden varit skyddade på något sätt tror jag Sony gärna hade poängterat det i sitt meddelande, men just lösenord står med i listan med saker som läckt.

Tyvärr verkar Sonys säkerhetstänk vara annat än bra.

2011-03-31: Rebug 3.55.1 släpps.
Rebug är en custom firmware till PS3. Den ger funktioner som annars är begränsade till de s.k. dev kits utvecklarna använder.

2011-04-02: En tutorial dyker upp på forumet NextGenUpdate, där man visar att det går att kringgå kontokortskontrollen, och på så sätt få vad som helst från PSN gratis.
Metoden involverar Rebug.

2011-04-03: Guider dyker upp för att komma åt vissa spelservrar (CoD) genom utvecklar-delen av PSN. Även här med hjälp av Rebug.

2011-04-20: PSN går ner.

Permalänk
Medlem

"To protect against possible identity theft or other financial loss, we encourage you to remain vigilant to review your account statements and to monitor your credit or similar types of reports."

Så för att "skydda sig" ska man hålla koll så att man upptäcker när det redan gått åt pipan?
Är inte det lite som att säga att man ska skotta snö från taket efter att taket redan rasat in? Mindre logiskt. Att skydda sig vore ju snarare att byta alla lösenord och begära ut nya kreditkort och sen skicka fakturan till Sony.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

de kan väl inte ta pengar av alla på en gång om det är 70000000000...... konton? och om man har bara fyllt på minder än 1000kr år gången kan de inte sno mer än det.

Visa signatur

P55-GD65 | i7 860@2,80 | DDR3 6GB | GTX 570 | Corsair PowerSupply 850W TX | HDD 1,5tb | Corsair SSD 64GB

Permalänk
Medlem

lagom obehagligt. Minns inte om jag har mitt nuvarande VISA på PSN eller om jag hållt mig helt till PSN Cards. har ett vagt minne att jag lagt in kortnummer en gång, men det kan ha varit ett tidigare kort

hur som helst så är mina kort alltid stängda för köp i utlandet och på internet. ska nog beställa nytt ändå för säkerhets skull... och jag som precis lärt mig pinkoden någorlunda bra

Permalänk
Medlem

Anonymous säger sig inte ligga bakom attacken.
http://www.vg247.com/2011/04/24/anonymous-issues-new-psn-vide...

"Sony kommer aldrig att kontakta dig, inte ens via e-post, och fråga efter ditt kreditkortsnummer, personnummer eller någon annan personlig information. Frågar någon dig om dessa uppgifter kan du vara säker på att det inte kommer från oss, skriver Sony vidare."
http://www.e24.se/business/internet-och-teknik/playstation-sp...

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Inaktiv

så då har man fixa nytt kort och spärra det gammla + bytt lite lösen =), men det e ruggit dåligt hur sony har hantera det här tycker jag, väldigt lite info under 6-7 dagar

Permalänk
Skrivet av Robeliboban:

Haha fyfan vad bra, "Someone in America bought a Xbox 360 with it", och sen kommer utbrottet. Klockrent!

Visa signatur

"De är ju subjektsformen, dem är objektsformen.
Om man inte förstår skillnaden bör man använda dom."