Permalänk

Köpa router

Hej alla!
Behöver hjälp då jag verkligen inte kan nånting om det här.

Ska byta bredbandsbolag, så kommer att bli av med min router och behöver köpa en egen. Allting verkar vara wifi?!
Jag vill ha kablar kopplat till datorn, TV'n och spelkonsollerna, wifit räcker att det bara är mobilen som använder.

Kan ni tipsa om några bra routrar som inte kostar alldeles för mycket?

Och när jag ändå frågar - vad är skillnaden mellan 100/10 och 100/100? 😳 Räcker 100, blir högre kanske lite overkill eller ska man satsa på det ändå? Kan som sagt absolut ingenting om sånt här.

Tack på förhand!!!

Permalänk
Medlem

En sån här kanske, verkar vara populär och fått bra betyg.
https://www.kjell.com/se/varumarken/tp-link/natverk/tradlosa-...

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Tack för tipset!!!

Kom på att jag har en uråldrig utdaterad router som Tele2 inte ville ha tillbaka när de skickade ut en ny. Skulle den möjligen kunna funka med en ny leverantör, eller är den endast bunden till Tele2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackie6277:

Tack för tipset!!!

Kom på att jag har en uråldrig utdaterad router som Tele2 inte ville ha tillbaka när de skickade ut en ny. Skulle den möjligen kunna funka med en ny leverantör, eller är den endast bunden till Tele2?

Du har själv nyckelorden i ditt inlägg… ”uråldrig” och ”utdaterad”. En router byter man kanske inte för att den slutar fungera, eller så, utan för att den säkerhetsmässigt är ett såll.
Man kan ha en gammal häck i en låda i reserv, men gör dig själv en tjänst och köp en ny att ha till vardags.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrTLU:

Du har själv nyckelorden i ditt inlägg… ”uråldrig” och ”utdaterad”. En router byter man kanske inte för att den slutar fungera, eller så, utan för att den säkerhetsmässigt är ett såll.
Man kan ha en gammal häck i en låda i reserv, men gör dig själv en tjänst och köp en ny att ha till vardags.

Mest troligt får den inte längre uppdateringar, så jag skulle vilja gå ett steg längre och säga att du ska slänga den.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackie6277:

Och när jag ändå frågar - vad är skillnaden mellan 100/10 och 100/100? 😳 Räcker 100, blir högre kanske lite overkill eller ska man satsa på det ändå? Kan som sagt absolut ingenting om sånt här.
Tack på förhand!!!

100/10 betyder 100 Mb/s när du laddar ner (från internet till dig) och 10 Mb/s när du skickar från dig till ut på internet.
Skillnaden är alltså att 100/100 är snabbare på att skicka än 100/10, men om du inte regelbundet gör något krävande som skickar massa data så behöver du inte 100/100.
Om du däremot har flera användare i hushållet som har videosamtal samtidigt eller om du gör backup till molnet så skulle jag rekommendera 100/100 (eller snabbare).

Visa signatur

Dator: Ja
Telefon: Ja