Efter skärmsläckaren får jag inte igång datorn igen.

Permalänk
Medlem

Efter skärmsläckaren får jag inte igång datorn igen.

Hej,

Jag har en ny dator som jag byggde i veckan. Jag har 2 st skärmar inkopplade, men efter ett tag när skärmsläckaren dratt igång och både tagentbordet och musen slocknat så klickar jag på dem för att få igen dem, men tagentbordet eller musen vägarar starta igen efter skärmsläckaren varit igång ett tag. Har windows 7 64 ultimate. g110 och mx518. xfx 6970, 8 gb 1333 mhz, i5 2500k.

Vad kan jag göra för att hindra detta? jävligt jobbit att behöver tvinga omstart genom hålla inne knappen 7 sek och sedan starta om.

Kan vara relevant, ibland när jag startat den så först tar de kanske 2 sek så startar datorn efter klick, sen innan skärmarna lyst upp så "dör" den (slutar lysa och fläktarna slutar) fast ngn sekund senare så går all igång som vanligt. har inga andra problem allt annat funkar så väldigt knepigt.

EDIT: Kan vara värt att nämna att ja tog med psu (corsasir 750w) från förra datorn samt 2 st hårddiskar, formaterade båda dock. När jag installerade w7 så fick jag upp båda hårddiskarna för att kunna installera på, men nu väl inne i datorn finns bara en i menyn, inte haft tid o kolla varför..

Mvh Felix

Permalänk
Medlem

En sak som du kan kolla (det kanske du redan gjort dock...) är att verifiera inställningarna i Bios om vad som ska "väcka" upp datorn.

Visa signatur

Chassi: NZXT H2 | MB: ASUS Sabertooth P67 REV B3 | CPU: Intel Core i7 2600K @ 3,4 GHz | Internminnen: Corsair 8GB DDR3 XMS3 1600MHz | CPU-kylare: Noctua NH-C14 | GPU: Gigabyte Geforce 9600GT 1GB Silent | SSD: Samsung 840 EVO 120GB | HDD: Western Digital 1TB SATA-6 | Skärm: HP 2710m | PSU: Corsair HX-650W modulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manor:

En sak som du kan kolla (det kanske du redan gjort dock...) är att verifiera inställningarna i Bios om vad som ska "väcka" upp datorn.

Nä det har jag faktiskt inte kollat, moderkortet jag har har en knepigt bios tycker jag. sån med "grafik" och man kan använda musen återkommer med svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bannied:

Nä det har jag faktiskt inte kollat, moderkortet jag har har en knepigt bios tycker jag. sån med "grafik" och man kan använda musen återkommer med svar.

Blev bara värre :P, nu när jag låtit datorn stå lite och kom tillbaka hade datorn gått till viloläge, så jag klickade på tagentbordet och datorn startade, men varken skärmarna eller tagentbordet lös upp... :/ Kom inte ihåg vad det hete jag ändrade i bios men jag enablade ngt med tagentbordet och musen iaf, det lät rätt.. men ser ut som jag har större problem än skärmsläckaren.

Permalänk
Medlem

Start / Höger klicka på "Datorn" / Hantera / Diskhantering.
Ge den andra disken en enhets bokstav eller välj mount (montera). Vista och Win 7 gör det inte själv första gången till skillnad mot XP där det gick av sig själv.

När du installerar Windows ska du bara ha 1 hårddisk och 1 DVD (eller USB lagring) kopplad. Viktiga är att den andra partitionerna tagits bort. Annars lägger den något på den andra disken (partitionen) så att Windows vägrar att starta och vägrar att formatera eller rensa den andra disken. Samma sak den andra disken dör, kraschar tas bort osv.

Vid vissa fel räcker det INTE att formatera eller installera om Windows. Man måste ta bort och skapa nya partitioner som går bra att snabb formatera.

Gällande det andra problemet så kan du har byggt datorn fel eller dåligt. Tex Distanserna ska vara mellan moderkortet och chassit sitter fel eller fattas helt så att det blir kortslutning.

Om saker sedan glappar så räcker det inte att känna och titta utan man måste ta loss, kontrollera och sätta tillbaka allt man misstänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Start / Höger klicka på "Datorn" / Hantera / Diskhantering.
Ge den andra disken en enhets bokstav eller välj mount (montera). Vista och Win 7 gör det inte själv första gången till skillnad mot XP där det gick av sig själv.

När du installerar Windows ska du bara ha 1 hårddisk och 1 DVD (eller USB lagring) kopplad. Viktiga är att den andra partitionerna tagits bort. Annars lägger den något på den andra disken (partitionen) så att Windows vägrar att starta och vägrar att formatera eller rensa den andra disken. Samma sak den andra disken dör, kraschar tas bort osv.

Vid vissa fel räcker det INTE att formatera eller installera om Windows. Man måste ta bort och skapa nya partitioner som går bra att snabb formatera.

Gällande det andra problemet så kan du har byggt datorn fel eller dåligt. Tex Distanserna ska vara mellan moderkortet och chassit sitter fel eller fattas helt så att det blir kortslutning.

Om saker sedan glappar så räcker det inte att känna och titta utan man måste ta loss, kontrollera och sätta tillbaka allt man misstänker.

Okej tack! Jag fixa de med hårddisken, tyvärr så var den tydligen formaterad :S hade alla mina dokument på den.. Och det andra med distansen i chassit borde inte vara ngra problem, använde dem "guldiga" sakerna jag fick med chassit som ska ge avstånd på ngra mm. Var svårt att få i alla "jumpers" kan sitta löst vissa av dem, men antingen funkar dem eller inte, och de borde väll inte vara pga de?

mvh Felix