Intel introducerar 3D-transistorn i Ivy Bridge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Förlåt att jag leker språkpolis men för det första så är det CPU och inte PSU. PSU=Power Supplying Unit=nätaggregat. För det andra så kan du väl lägga ner lite tid på att lägga till meningsindelning (punkt) och på att stava rätt. Jag måste anstränga mig för att förstå vad du menar som du skriver nu.

För att vara extra petig så tror jag nog det var APU han menade.

edit: Ontopic så låter det väldigt intressant med tri-gate.. fattar inte riktigt vad meningen med den andra videon var dock. Okej, så det flyter när man kör hd och visar en websida eller spelar ett spel men det är ju knappast revolutionerande. Antar att dom bara ville visa att teknologin fungerade och att det faktiskt går att bygga en dator baserad på det. Säger dock som någon annan tidigare, visa siffror!

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Medlem

Inte illa, kan vi nu bara få dom där nya superbatterierna det forskas om kan man väl snart gå omkring med en superdator i fickan

Inte för jag vet direkt hur det funkar inom industrin men antar att Intel kommer att licensiera ut den här tekniken till andra tillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wishy:

För att vara extra petig så tror jag nog det var APU han menade.

edit: Ontopic så låter det väldigt intressant med tri-gate.. fattar inte riktigt vad meningen med den andra videon var dock. Okej, så det flyter när man kör hd och visar en websida eller spelar ett spel men det är ju knappast revolutionerande. Antar att dom bara ville visa att teknologin fungerade och att det faktiskt går att bygga en dator baserad på det. Säger dock som någon annan tidigare, visa siffror!

Ännu mer fail på honom?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk

Imponerande teknik från Intel. Vi får hoppas att AMD kan hänga på för oss konsumenters skull.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoTex94:

Syftar på att Intel har 80 % av marknaden, medans AMD har 20. Klart fan dem ligger efter då..

Kanske dags för dom att göra nåt som är bra då.(Amd)
Så länge Intel gör bättre processorer kommer dom vara störst.
Håller med om att vill man stödja dom mindre så är det Via man ska stödja(0,x%)
Tycker inte synd om varken AMD eller Intel ,den som generar den bästa processorn dom handlar jag av.
Väntar på & få se/höra nåt om Grafen igen där körde dom väl en transistor på 100 Ghz dessutom genererar den ingen värme ,fast dröjer väl en 10 år till eller nåt

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk

R.I.P AMD

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk

trevligt med ny teknik! Ska bli kul att se priser i vinter på processorer när konkurrensen ökar i rasande takt! (Y)

Visa signatur

Lian Li pc_A05fn, Corsair H80/NF F12 PNP, Intel 330 180GB, Asus p8p67 WS revolution, Intel i5 2500k, WD green 2TB, 16GB Corsair vengeance 4x4GB CL9 LP, Palit GTX 670 2GB, Corsair AX860

Permalänk
Avstängd

Soft intel, fram med nya saker bara

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vesper_old:

Buggigt? Haha du vet inte vad du pratar om va? Vi pratar om digitala ettor och nollor. Antingen går det hela vägen fullt ut eller så kommer det inte gå alls. Tror du på fullaste allvar Intel skulle lansera en "buggig" processor?

Ontopic: Ha det AMD.

Devil's advocate:
Pentium?

http://en.wikipedia.org/wiki/Pentium_F00F_bug
http://en.wikipedia.org/wiki/Pentium_FDIV_bug

Därmed inte sagt att jag tror att en ny transistortyp kommer medföra problem.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Jag tror verkligen att AMD kan bli störst, men jag tror det krävs mer än "följa john" för att uppnå det. AMD har jagat Intel de senaste åren (detta är min uppfattning iaf) och jag vill verkligen se en ändring och en mer balanserad marknad.
AMD borde lägga ner allt tillverkning asap och slå igen dörrarna ett helt år, sätta ribban långt förbi Ivy bridge och sen kasta sig in i marknaden igen med en stor smäll och vända uppochner på allt vi känner till. Hostile takeover på hela CPU marknaden eller fortsätta ha <20% av marknaden och fortsätta minska.

Permalänk

jag älskar utveckling!

Permalänk
Medlem

Återstår att se hur väl detta fungerar i praktiken. Funkar det bra så kommer AMD inte få någon succé med Bulldozer och det behöver dem om nu inte GPU-stödjande program blir väldigt vanligt kommande året.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Skrivet av Ase:

Kanske dags för dom att göra nåt som är bra då.(Amd)
Så länge Intel gör bättre processorer kommer dom vara störst.
Håller med om att vill man stödja dom mindre så är det Via man ska stödja(0,x%)
Tycker inte synd om varken AMD eller Intel ,den som generar den bästa processorn dom handlar jag av.
Väntar på & få se/höra nåt om Grafen igen där körde dom väl en transistor på 100 Ghz dessutom genererar den ingen värme ,fast dröjer väl en 10 år till eller nåt

Då måste AMD haft mer andelar under tiden dom var bättre än Intel? Sen det där med att stödja VIA är ett ganska tunt argument. VIA tillverkar och utvecklar bara små strömsnåla processorer. Vill man ha mer kraft vilket de flesta vill ha här antar jag? Står valet mellan Intel och AMD.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Till alla som tycker det vore bra att amd gick i konkurs, tänk er vilka otroligt höga priser intel kommer ha efter det, redan nu är dem löjligt dyra. Alltid bra med konkurrens för konsumenten.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Ännu mer fail på honom?

Ja, kanske det. Men man vet ju själv att man kan bli snurrig och det är inte alltid jag har grepp om alla förkortningar

Förhoppningsvis så ser han svaren och efter det vet att det heter APU och CPU och att PSU är något helt annat. Alltid roligt att lära sig något nytt!

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Då måste AMD haft mer andelar under tiden dom var bättre än Intel? Sen det där med att stödja VIA är ett ganska tunt argument. VIA tillverkar och utvecklar bara små strömsnåla processorer. Vill man ha mer kraft vilket de flesta vill ha här antar jag? Står valet mellan Intel och AMD.

VIA har varit med och tillverkat mainstream-chipset som varit betydligt bättre än ATIs tidigare chipset, tror definitivt de skulle kunna tillverka vad de önskar om de hade råd för de är bevisligen mycket kompetenta med sina kontrollerchipset till skillnad från NEC.

Skulle VIA dra in lika mycket pengar som AMD skulle de utan tvekan vilja konkurrera på högre prestanda front med varför jag inte förstår varför man inte skulle stödja dem om man vill att de ska ha en starkare position.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Skrivet av Typhonos:

VIA har varit med och tillverkat mainstream-chipset som varit betydligt bättre än ATIs tidigare chipset, tror definitivt de skulle kunna tillverka vad de önskar om de hade råd för de är bevisligen mycket kompetenta med sina kontrollerchipset till skillnad från NEC.

Skulle VIA dra in lika mycket pengar som AMD skulle de utan tvekan vilja konkurrera på högre prestanda front med varför jag inte förstår varför man inte skulle stödja dem om man vill att de ska ha en starkare position.

Okej tack för den infon. De skulle de säkert vilja. Sen att man stödjer något är en sak. För min del vill jag ha Pris/Prestanda också vilket AMD har. Samt att VIA har väldigt dålig tillgång här i Sverige.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

undrar om de lyckas leverera buggfria moderkort också?

Visa signatur
Permalänk

Två saker jag stör mig på...

För det första så måste man designa nya kretsar när man skalar ner tillverkningsprocessen. Att introducera en ny transistor är därför måttligt revolutionerande.

För det andra så verkar den nya transistorn inte ge någon extra prestanda. Mist 30% av den ökade prestandan lär ju komma fån att de krympt processen och därmed kunnat klämma in mer på samma yta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orfi:

Jag tror verkligen att AMD kan bli störst, men jag tror det krävs mer än "följa john" för att uppnå det. AMD har jagat Intel de senaste åren (detta är min uppfattning iaf) och jag vill verkligen se en ändring och en mer balanserad marknad.
AMD borde lägga ner allt tillverkning asap och slå igen dörrarna ett helt år, sätta ribban långt förbi Ivy bridge och sen kasta sig in i marknaden igen med en stor smäll och vända uppochner på allt vi känner till. Hostile takeover på hela CPU marknaden eller fortsätta ha <20% av marknaden och fortsätta minska.

det är ju ingen enmansfirma, amd kan sälja gammal teknik för att tjäna lite pengar för att samtidigt kunna skapa ny teknik.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Det känns som att det här kommer att bli riktigt svårt för AMD att matcha. Vi ser en historisk "low period" för AMD just nu. Men jag tror faktiskt på AMD i det långa loppet, om de bara klarar sig igenom det närmaste året utan att behöva banta sin utvecklingsavdelning.
AMD har ett i grunden mer avancerat upplägg med sin APU. Det finns en enorm utvecklingspotential där, med "hereogenous computing" där flyttalsberäkningarna körs på GPU-kärnan. Intel kör fortfarande enligt principen att bara minska dimensionerna och öka transistorantalet, vilket i längden gör att varje ytterligare steg bara blir svårare och svårare.

Permalänk
Medlem

bara inte det här blir något intel får patent på så att dom får monopol :/

Permalänk
Medlem

Trodde det handlade om 3-bitarstransistorer... alltså en transistor med tre lägen.
Bra i vilket fall som helst.

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4rc0:

Jag tror inte det kommer vara så "buggigt", med tanke på hur länge de har jobbat på detta lär tekniken testas flertalet gånger om innan den släpps på marknaden.

EDIT: Jäkligt passande iom Bulldozers release, bra med fortsatt press på AMD

Precis!, dessutom så tror jag knappast intel gör en sånhär allmän lite småhumoristisk uppvisning och sen visar det sig att alltihop blev ett fiasko pågrund av buggar
Kanske lite bara för att pressa AMD dock... ^^
Undra hur mycket dyrare det är att göra 3d transistorer, känns som att det krävs en del ny teknik?
Detta kallar jag genomslag! men samtidigt så väntar jag på att man tillverkar resistorer ur kolnanorör istället, jag lär dock få vänta i några år

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av neom96:

Hoppas det inte var intel som gjorde förminskarn . Men jag vet inte enligt rod mappen så ser ivy bridge ut att ta mellansektionen medans sandy bridge-E tar riktig prestanda och de snackar bara om Ivy och att den är super och allt detdär kommer sandy bridge-E typ 10x snabbare än en 2600k då eller känns lite konstigt.

Jag är inne på lite samma spår faktiskt. Om man nu ska sikta på en prestandadesktop efter sommaren, ska man köra på Sandy Bridge-E eller vänta på Ivy Bridge? Det verkar inte riktigt som man har nytta av en Ivy Bridge i ett överklockat prestandasystem, eller har jag fel?

Visa signatur

ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 7 5700X3D | Corsair 16GB 3200Mhz Vengeance | GeForce RTX 4070 Dual OC 12G | Corsair HX 750W 80+ | Noctua NH-U12A | Fractal Define R5

Permalänk

Mycket roligt att tekniken går framåt.

Till er som tror att AMD avvecklas går i konkurs eller dyl. till följd av detta ska nog tänka om. AMD har visserligen "bara" 19% av marknaden, men det fortfarande ett mycket stort företag vi pratar om. 19% av världsmarknaden är mycket det också. Låt oss leka med tanken att det kommer in en ny aktör på världsmarknaden som på allvar kan konkurrera med dess två teknikföretag (Intel, AMD) så skulle jag utan att tveka kunna säga att det är Intel som kommer att tappa procentuellt mest av världsmarknaden.

Glöm inte att det var AMD som var först med att tillverka ett chip med tillverkningsteknik i 22nm (2008).

Visa signatur

Nature uses as little as possible of anything.
- Johannes Kepler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korkskruv:

Två saker jag stör mig på...

För det första så måste man designa nya kretsar när man skalar ner tillverkningsprocessen. Att introducera en ny transistor är därför måttligt revolutionerande.

För det andra så verkar den nya transistorn inte ge någon extra prestanda. Mist 30% av den ökade prestandan lär ju komma fån att de krympt processen och därmed kunnat klämma in mer på samma yta.

Vad dillar du om? Givetvis är det hur man kan använda innovationen som är intressant. Hjulet hade t.ex varit en fullständigt meningslös 'uppfinning' om man aldrig kom på tanken att faktiskt använda det.

Permalänk
Medlem

Tycker detta verkar lovande ,bara dags att börja göra snabbare & kraftfullare processorer, eller som AMD var inne på ett tag använda separata grafikkort men utnytja dess beräkningskraft(grafikkortet) + en processor
= en enklare processor+ kombinera & göra beräkningarna på grafikkortet, men efter nyheten om det. så har det varit knäpptyst.
Så detta var ju en kul teknisk nyhet åtminstånde (& vart e Denver vill se, bidde lite tyst där oxå)
Grafen nästa . Som det är nu tycker jag inriktningen går åt helt fel håll bärbart & inbyggd grafik .Mer kraft/prestanda vill jag ha/se

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Vad dillar du om? Givetvis är det hur man kan använda innovationen som är intressant. Hjulet hade t.ex varit en fullständigt meningslös 'uppfinning' om man aldrig kom på tanken att faktiskt använda det.

Ökad prestanda till 50% av strömmförbrukningen, ganska imponerande tycker jag åtminstånde ( men är ju reklam så vi får se nästa år)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Har alltid undrat över vad 3D-transistorer var för något. Så vilseledande namn, men nu vet jag.

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche