Permalänk

Räcker 2TB?

Nämen tjenare
Funderar antingen på den nya Imac:en på max 2TB eller den stationära Mac Pro dit det går att lägga till flera hårddiskar och få så gott som oändligt med utrymme, som jag dock vete när den kommer uppdateras.

Använder mig frekvent utav Bittorenttekniken(lagligt hoppas vi) och min 600GB hårddisk, varav ca. 400GB är material som jag gillar och inte vill ta bort, måste rensas hela tiden på material som jag har för att dela ut(seeda). Skulle jag köpa en till extern så skulle materialet på den inte dela ut lika effektivt som en intern pga. det icke existerande SATA- eller IDE-uttaget.

Kanske om en polare drar ner en skeytfilm från en kamrat som inte är jag, eftersom jag har filmen på externa utan att ha orkat lägga upp torrenten för den delar ut så dåligt, så tar det dubbelt så lång tid om jag har samma upp-hastighet som den enda utdelaren för killen att ladda ner den. Då kan sidan till slut läggas ner pga inaktivitet.
Så vad tycker ni är det enda rätta?

Kortare text
Permalänk
Medlem

Enda rätta är att köpa flera interna 2TB diskar

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk

Kanske skulle lägga till att datorn på max 2TB är en Imac så det blir alltför svårt att trycka in fler diskar i den

Permalänk
Medlem
Skrivet av alcaponey:

Kanske skulle lägga till att datorn på max 2TB är en laptop-liknande dator så det går nog inte trycka in fler diskar i den

Vad är det för liten dator du tänkt? Det går ju kanske köra med usb-3 eller e-sata när du behöver mer hårdiskutrymme? Prioriterar du en liten dator kan ju det vara ett alternativ att göra så. Kan du överleva med en lite större låda finns ju den här lådan som alternativ med plats för fler diskar.Lian Li PC-Q08

Permalänk

Just nu står det mellan Imac och Mac Pro. Verkar lite onödigt att köpa en stationär när det enda man kommer uppgradera är hårddiskarna. Samtidigt kanske Imac:en blir väldigt het eftersom alla komponenter sitter på bakom skärmen. Behöver dock inte flytta runt datorn så en stationär är inga problem. Men just med mac känns det som att det är de mobila enheterna som är mest värda. E-sata hade suttit gott

Permalänk
Medlem

en extern med usb gränsnitt bör ju komma upp i över 10 MB/s i alla fall , gissningsvis har du inte snabbare uppkoppling än så ändå.
så det borde väl fortfarande vara ett hyffsat alternativ?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

En disk via USB 2.0 läses/skrives till i ca 16 MB/s om jag inte är helt ute och cyklar. Dvs du kan seeda max på en 100 Mbit (100 Mbit motsvarar ca 12 MB/sek) uppkoppling utan att hastigheten stryps. Nackdelen med många externa diskar är dock att de kan bli ganska varma vilket i längden leder till försämrad livslängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alcaponey:

Just nu står det mellan Imac och Mac Pro. Verkar lite onödigt att köpa en stationär när det enda man kommer uppgradera är hårddiskarna. Samtidigt kanske Imac:en blir väldigt het eftersom alla komponenter sitter på bakom skärmen. Behöver dock inte flytta runt datorn så en stationär är inga problem. Men just med mac känns det som att det är de mobila enheterna som är mest värda. E-sata hade suttit gott

Tror inte en enskild disk värmer upp iMacen så fasligt.
Däremot om du hårdkör CPU och GPU dag in och dag ut så blir den nog inte alltför förtjust (=kan överhetta och hänga).

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

2 TB tar sin tid att fylla...

Visa signatur

Mvh
Rickard Bergengren, http://www.rickardbergengren.se/

Permalänk

Tackar för upplysningarna! Går det så snabbt så satsar jag på att köpa till några externa. Kyls inte de externa hårddiskarna ner genom att ha dem i en hårddiskkabinett?
Någon som har förslag på en sån eller en extern stationär hårddisk? Kollade in en WD länk men den saknade e-SATA fast USB 2 duger som ni sa att föra över med, men blir lite långsammar att bläddra runt i. Den enligt recensionerna beryktade tidskapsylen från Apple finns också. länk

Permalänk
Medlem

Angående externa hårddiskar: Njaa, så länge de inte finns en fläkt (vilken pga storleken måste vara liten och därför troligen är rätt högljudd för att göra någon nytta).

Time Capsule verkar ju bara vara ännu en grej som Apple mjölkar folk på pengar med.
2,800kr för 1TB - 4700kr för 2TB. Visst den är trådlös men ändå, och är ett skämt med 1900 kr prisskillnad mellan 1 och 2 TB.

Varför just apple om du ändå ska ha stationär dator? Deras bärbara kan jag se charmen med, men inte deras stationära.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk

Sant, tyckte inte heller det var någon vits att skaffa den stationära då man kan få ett winpaket 10x prisvärdare. Väntar någon månad med att köpa en extern tills den interna är full. Danke alle!