Vad är det som tar upp min hårddisk?

Permalänk

Vad är det som tar upp min hårddisk?

Min hårddisk fylls sakta men säkert upp trots att jag är väldigt noga med vilka filer jag laddar ner och raderar/avinstallerar spel när jag är klar. Jag vet att operativsystemet tar upp en hel del på hårddisken men jag har ca 150gb som jag inte har någon aning om vad det är för något. Jag har kört diskrensning och volymk. Det jag egentligen är ute efter är ett program som tar bort filer som jag inte använder eller liknande, hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordecaih:

Min hårddisk fylls sakta men säkert upp trots att jag är väldigt noga med vilka filer jag laddar ner och raderar/avinstallerar spel när jag är klar. Jag vet att operativsystemet tar upp en hel del på hårddisken men jag har ca 150gb som jag inte har någon aning om vad det är för något. Jag har kört diskrensning och volymk. Det jag egentligen är ute efter är ett program som tar bort filer som jag inte använder eller liknande, hjälp!

Ccleaner kanske?

Kan f.ö. rekommendera att testa TreeSize Free så ser man snabbt och enkelt var alla gb tar vägen

Permalänk

Treesize rekommenderar jag med!

Permalänk
Medlem

Återställningspunkter för Windows? Välfylld papperskorg?

TreeSize verkar intressant, hade inte hört om det innan. Skall testas! Tack Frispel och bengt4870

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Papperskorgen tar upp 10% av utrymmet som standard! Högerklicka på papperskorgen och välj egenskaper för att fixa

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kobb3:

Papperskorgen tar upp 10% av utrymmet som standard! Högerklicka på papperskorgen och välj egenskaper för att fixa

Kan ta! är den tom tar den ingen plats.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

TreeSize är OK men kan tipsa om Sequoiaview som är det visualiseringsprogram som ger bäst överblick i min mening.

Permalänk
Medlem

Det är väl backup som lagras på din dator.

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem. undrar om någon skulle kunna vägleda mig mot en lösning.

det startades en ruta två gånger om att en driver inte fungerade korrekt, blev tvungen att gå in som administratör och låta det fixas. efteråt blev datorn helt svart, sedan kom jag tillbaka till min vanliga dator igen och en ny ruta ploppade upp som sade så att det var löst (tyckte det va mystiskt).
nu några timmar efteråt har jag märkt att min hårddisk börjat fylla upp sig själv. har gjort en diskrensning och efteråt fylldes den upp igen, startade tuneup och lät den rensa datorn men samma sak igen, datorn fylls upp av sig själv. ser att den fylldes upp med cirka 2 till 5 mb i sekunden. tror starkt att datorn är kapad.

jag ser en mapp treesize hittat som gör mig misstänksam. den har samma storlek som jag tycker datorn av sig själv fyllts med och heter msocache. behöver inte vare just den mappen kan vara något annat såklart.

mappen ligger i c:/MSOCache/all users/ och förgrenat sig som:
{91120000-002F-0000-0000-0000000FF1CE}-C
{90120000-0018-041D-0000-0000000FF1CE}-C
{90120000-0016-041D-0000-0000000FF1CE}-C
{90120000-006E-041D-0000-0000000FF1CE}-C
{90120000-002C-041D-0000-0000000FF1CE}-C
{90120000-001B-041D-0000-0000000FF1CE}-C
{90120000-00A1-041D-0000-0000000FF1CE}-C

vad ska jag göra åt detta? är jag kapad, hur kan jag se och göra något åt detta om datorn är kapad?

Permalänk
Medlem

MSOCache är en lokal kopia av Microsoft Office installationsfiler. Detta så att du inte behöver sätta i CD/DVD skivan om du vill lägga till någon office modul.

http://support.microsoft.com/kb/825933 för instruktioner hur man tar bort.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk

Tempfiler inne i windowsmappen tar upp väldigt mycket utrymme, min windowsmapp tog upp 90gb, när jag tog bort temp så tog den 30-40gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drdrago:

vad ska jag göra åt detta? är jag kapad?

Förmodlilgen inte, men man skulle kunna säga att det är ett kapningsförsök försök av tråden som du inleder...

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Förmodlilgen inte, men man skulle kunna säga att det är ett kapningsförsök försök av tråden som du inleder...

Jag kan starta en ny tråd men misstänkte att vissa ogillar nya trådar med samma eller liknande ämne.

vad är det då som numera tar upp ca. 500 mb på min dator? lagringen ökade successivt utan att jag använde program som skulle öka hd-utrymmet, skedde en stadig ökning i c: med ca. 3 till 5 mb i sekunden varje sekund jag refreshade mappen. Jag har inte installerat något, ligger inget i tempmappen. någonting fyller upp min hd utan mitt medgivande och jag tycker det är irriterande och misstänker att någonting använder min dator helt enkelt, idag ökade c: med 200 mb igår med 300 mb.

Permalänk
Medlem

Men hur svårt kan de va? Kolla vilken mapp som tar plats... gå sedan ner i undermappen och kolla.. fortsätt sedan så!

Permalänk
Medlem
Skrivet av =JoNaZ=:

Men hur svårt kan de va? Kolla vilken mapp som tar plats... gå sedan ner i undermappen och kolla.. fortsätt sedan så!

bara för att klargöra så har jag slängt först från diskrensningen 300 mb, det fylldes upp på ungefär 1,5 minut. efteråt fanns inte dessa mb att hitta på diskrensningen utan jag fick söka upp dessa på tuneup. väl där raderade jag dessa 300 mb två gånger men likförbannat fylldes de upp igen utan användning av program som webbläsare och torrentsprogram. efteråt raderade jag 371 mb filer eftersom hårddisken blev full och nu har dessa också fyllts upp så sammanlagt har min hårdisk fyllts upp med ca. 670 mb. till skillnad från tidigare hittar ej diskrensning eller tuneup dessa filer längre och jag vet inte vart de är för tillfället. misstänker att oavsett hur mycket jag rensar så kommer min dator att sluka detta igen och det känns inte bra alls. för övrigt så är jag inget proffs på datorer så jag behöver egentligen hjälp av någon kunnig, anledningen varför jag vände mig hit. kan någon göra en stegguide hur jag ska gå till väga för att lösa problemet?

edit*
när jag använder tom. direkt vid start av webbläsaren firefox så fylls min hd automatiskt med en massa skräpfiler som jag ej hittar efteråt.

Permalänk
Medlem

GÅ till C: högerklicka. kolla hur mycket plats allt tar... gör så på varje mapp? När du hittar mappen som är störts.. gå in i mappen och högerklicka på alla mappar i den?

Se till så du har ställt in så att dolda filer och operativsystem filer syns i utforskaren annars kan du missa filer.

Se även till att tömma cache i alla webbläsare.. det brukar äta några gigabyte. Sedan så äter spotify många gigabyte oxå tex...

Permalänk
Medlem
Skrivet av =JoNaZ=:

GÅ till C: högerklicka. kolla hur mycket plats allt tar... gör så på varje mapp? När du hittar mappen som är störts.. gå in i mappen och högerklicka på alla mappar i den?

Se till så du har ställt in så att dolda filer och operativsystem filer syns i utforskaren annars kan du missa filer.

Se även till att tömma cache i alla webbläsare.. det brukar äta några gigabyte. Sedan så äter spotify många gigabyte oxå tex...

Eller så använder man TreeSize free som vi rekommenderade tidigare så slipper man klicka på alla mappar för att se vad som tar plats

Testa att köra en vända med CCleaner, det tar bort tempfiler plus massa annat och kan på vissa datorer rensa bort flera gb onödig data i form av tempfiler mm...

http://www.piriform.com/ccleaner

Permalänk
Medlem
Skrivet av =JoNaZ=:

Skrivet av =JoNaZ=:

använder inte spotify, catcheminnet på firefox va endast 18 mb. håller i skrivande stund på och utforskar mapparna via treessize. återkommer snart!

Permalänk
Medlem

vad är framework för något mapp den har 600 mb.

edit*
har en mapp som heter $patchcache$ med 700 mb

Permalänk
Medlem

jag tror det va en malware som käkade upp hårddiskplatsen efter en adawarescan fick jag tillbaka mina mb. tack för hjälpen grabbar.