Skolarbete Italienska Maffian

Permalänk
Medlem

Skolarbete Italienska Maffian

Hej!

Jag har tänkt skriva en uppsats om italienska maffian, både i allmänhet och deras påverkan på ekonomin.
Är det någon som är bra och kunnig inom området som skulle kunna ge lite tips på underrubriker inom ämnet?

Tack på förhand !

Permalänk
Medlem

Här har du nog lite info om deras påverkan på ekonomin:
http://www.google.com/books?hl=sv&lr=&id=y3bv3tqWftYC&oi=fnd&...
tyvärr är ju inte alla sidor åtkomliga

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Glöm nu inte att nämna Camorra i alla fall.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sentenced:

Glöm nu inte att nämna Camorra i alla fall.

Läsa boken Gomorra lär nog kunna ge en bra introduktion och lite "trevliga" uppslag till idéer!

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasy:

Läsa boken Gomorra lär nog kunna ge en bra introduktion och lite "trevliga" uppslag till idéer!

Ja det kanske jag borde sagt förstås.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Skrivet av globi:

Hej!

Jag har tänkt skriva en uppsats om italienska maffian, både i allmänhet och deras påverkan på ekonomin.
Är det någon som är bra och kunnig inom området som skulle kunna ge lite tips på underrubriker inom ämnet?

Tack på förhand !

Vilken nivå gäller det?

Är det högstadiet räcker det att bara beskriva hur och var maffian uppstod (finns masser av källor) och hur stor den är idag. Eller tänker jag fel här?

Är det gymnasiets högre nivåer så får du nog göra som under men lägga till ett svar på "varför" också. Dvs varför de uppstod. Här kan boken "Camorran" vara bra eftersom den tar upp ett klassiskt statsvetenskapligt grepp om detta, nämligen det om "maktvacuum". Där statens våldsmonopol inte når ut tar andra grupper makten istället.

Är det universitetet (c-uppsats motsvarande) kan man ju bredda det hela genom att undersöka hur de allierades stöd till maffian under besegrandet av mussolini (ww2) påverkade dess möjligheter att växa efter kriget. Visst, maffian är mycket äldre än andra världskriget, men mussolini gjorde ett tämligen grundligt jobb med att sopa bort dem från banan, och man borde ju kunna fråga sig vad maffian fick som "tack för hjälpen" av de allierade när de tog över styret.

Edit: Vill bara förtydliga att jag inte läst "Camorran" utan någon recension som nämnde det jag skriver ovan, om maktvacuum. Så det är med reservation för att jag minns fel eller bara har helt fel som jag skriver det.

/K

Permalänk
Medlem

Ett annat bok tipps är Norman Lewis bok "Maffian".
Gammal bok (första utgåvan kom på 60 talet tro jag) om den Sicilianska maffian och riktigt bra också.