Kommer inte åt innehållet på hårddisken

Permalänk
Medlem

Kommer inte åt innehållet på hårddisken

Ett omöjligt problem?

Detta skiljer sig från liknande problem som redan finns, därför en egen tråd.

Jag kan inte komma åt innehållet (ca 227 GB film och musik) på en av mina hårddiskar (Western Digital 250 GB 7200 RPM). Detta efter att installerat om Windows 7 på min SSD (Intel 510, 6 GB/s). Under tiden låg disken tillsammans med övriga lagringsdiskar i varsin antistat-påse.

Disken hittas i följande instanser:
- BIOS
- Enhetshanteraren i Windows
- Flera olika partitionsprogram (Paragon, Easeus m.m.)
- Windows diskhantering
- Everest Ultimate Edition

Jag har gjort följande utan positivt resultat:
- Testat den aktuella disken i samtliga SATA2-portar på moderkortet.
- Testat med flera olika SATA2-kablar (som för övrigt fungerar med övriga lagringsdiskar jag har...).
- Testat disken med Western Digital Data Lifeguard Diagnostics for Windows, där den visar helt OK!

Jag vet helt enkelt inte vad jag ska göra för att komma åt innehållet. I olika program/instanser, nämnda ovan, kan jag formatera, tilldela ny volym etc. Problemet är att jag vill ju inte göra det, då försvinner ju innehållet!

Tacksam för all hjälp som kan lösa mitt problem.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 l ASUS P7P55D-E l Corsair AX 850W l Intel Core i5-760 Quad l Corsair XMS3 DDR3 1600MHz OC 8GB CL9 l 2 x Sapphire Radeon HD7770 OC 1 GB CrossfireX l 1x120GB Intel 510 SSD (SATA 6G), 1x2TB (SATA 6G), 3x250GB , 1x320GB, 1x640GB (alla WD 7200 rpm), 1x1TB (USB3.0) l Windows 7 Home Premium 64-bit Sv | DENON AVR-1912 as Control Centre

Permalänk
Medlem

Start / Höger klicka på "Datorn" / Hantera / Diskhantering

Gå till diskhanteraren. Höger klicka på varje du har problem med och ge dom en enhetsbokstav eller välj mount (montera).

Vista och Win 7 klarar inte alltid av det själv första gången diskar kopplas till skillnad mot XP som gjorde det automatiskt.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen/förslaget.

Tyvärr funkar det inte för mig ändå. Jag får inte upp de alternativ som du föreslår (Höger klicka på varje du har problem med och ge dom en enhetsbokstav eller välj mount (montera).).

Det står fortfarande "Ledigt utrymme" med grön färg...

Visa signatur

Fractal Design Define R3 l ASUS P7P55D-E l Corsair AX 850W l Intel Core i5-760 Quad l Corsair XMS3 DDR3 1600MHz OC 8GB CL9 l 2 x Sapphire Radeon HD7770 OC 1 GB CrossfireX l 1x120GB Intel 510 SSD (SATA 6G), 1x2TB (SATA 6G), 3x250GB , 1x320GB, 1x640GB (alla WD 7200 rpm), 1x1TB (USB3.0) l Windows 7 Home Premium 64-bit Sv | DENON AVR-1912 as Control Centre

Permalänk
Avstängd

Du skriver: "Detta efter att installerat om Windows 7 på min SSD (Intel 510, 6 GB/s). Under tiden låg disken tillsammans med övriga lagringsdiskar i varsin antistat-påse."

Ursäkta en "dum" fråga men om jag förstår dig rätt så har du:

a) installerat Win 7 på en SSD
b) dom andra HDD:arna låg i fred bredvid dig
c) när du installerat Win 7 så kopplade du upp övriga HDD:ar?

Är det så du menar?:)

Eller menar du istället:

1. Du installerade alla HDD:ar i datorn (rent fysikst till motherboard etc.)
2. Du installerade Win 7 på SSD:n
3. Du fick beskrivet problem enligt ovan?

Jag frågar för att om du har gjort allt enligt "a, b c,"-punkterna så tycker jag det är MYCKET konstigt att du har problem. Nåväl:

det tips jag kan ge dig är att ge akt på - när man installerar en SSD - är att man måste gå in i BIOS och ändra en inställning så att BIOS förstår att det är en SSD som är inkopplad så att den beter sig som en HDD/SSD ska göra.

Annars kan du försöka hitta ett program som räddar dina filer. Köpa eller hitta så att säga.;)

http://www.acronis.com/homecomputing/products/diskdirector/

Det suger rävpung att förlora saker (om du nu gjort det) och jag hoppas du inte har förlorat något utan kan få tillbaka det som tillhör dig.:)

Best of luck!:):D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Jag har gjort som PRECIS som "a,b,c"-punkterna!

Har införskaffat ACRONIS Disk..., men inte fått programmet att fungera, då någon inte kan packa filer på rätt sätt...

Nä, det är bara att inse att innehållet på disken är "out of reach". Bara att skaffa fram materialet igen...

Tack för din hjälp och ditt stöd!

Visa signatur

Fractal Design Define R3 l ASUS P7P55D-E l Corsair AX 850W l Intel Core i5-760 Quad l Corsair XMS3 DDR3 1600MHz OC 8GB CL9 l 2 x Sapphire Radeon HD7770 OC 1 GB CrossfireX l 1x120GB Intel 510 SSD (SATA 6G), 1x2TB (SATA 6G), 3x250GB , 1x320GB, 1x640GB (alla WD 7200 rpm), 1x1TB (USB3.0) l Windows 7 Home Premium 64-bit Sv | DENON AVR-1912 as Control Centre

Permalänk
Medlem

Testa att starta från en ubuntu cd o kolla om du kan komma åt disken.
Krävs inga linux kunskaper. Platser menyn längst upp o klicka på hårddisken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Start / Höger klicka på "Datorn" / Hantera / Diskhantering

Gå till diskhanteraren. Höger klicka på varje du har problem med och ge dom en enhetsbokstav eller välj mount (montera).

Vista och Win 7 klarar inte alltid av det själv första gången diskar kopplas till skillnad mot XP som gjorde det automatiskt.

Tack för google och tack för svar! .D

C

Permalänk
Hedersmedlem

Ta det lugnt. Testa med en bootcd, t.ex. ubuntu som föreslogs.
Verkar det inte heller fungera laddar du ner testdisk (googla). Det är ett program som scannar disken för att hitta partitioner som försvunnit. Se till att du tar backup (i programmet) på partitionstabellen innan du låter programmet återställa ev. funna partitioner.
Med detta behöver du alltså inte köra någon data recovery som scannar efter filer etc som du måste kopiera över till något annat. Går allt väl (att den hittar de saknade partitionerna) så har du dem tillbaka på nolltid.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG