Problem med grafikkort, tv fungerar ej som den ska.

Permalänk
Medlem

Problem med grafikkort, tv fungerar ej som den ska.

Halloj!

Byggde nyligen en ny burk , med bl.a gtx560ti, i5 2500k msi p67sc43. Allt har fungerar klockrent förutom just när jag kopplar burken mot tv:n.
med 1920x1080@50hz får jag ett felfritt tittande i ca 3min sedan börjar tvn tappa signal, bilden flimmrar osv. sänker jag sedan till 29hz fungerar det utmärkt, men blir inte en så tittarvänlig bild så att säga.
sänka upplösningen gör ingen skillnad, utan enbart frekvensen, det är f.ö en pfl3605h. Att tillägga är att tvn ska klara 50hz så det e inte felet. vid vanligt tv-tittande händer aldrig detta.

Det som gör mig fundersam, är att med gamla burken var det inga problem ( 6000+, 4850, m32n deluxe tror jag.) har testat med mini-hdmi adaptern som medföljer, den gamla dvi-hdmi adaptern men inget dera fungerar.

Det jag nu undrar om är i fall det kan vara något drivrutinsproblem, eller allmänt fel på kortet, eller om jag bara haft väldigt otur med ett måndags... Eller, kan det vara så jävligt att det e kabeln i sig som skitit sig? ( kom just på den möjligheten)

Permalänk
Antielefant

Normalt ska en TV matas med 24, 25 eller 30 Hz via HDMI, och 50/60 endast via VGA/DVI.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Normalt ska en TV matas med 24, 25 eller 30 Hz via HDMI, och 50/60 endast via VGA/DVI.

24,25 samt 30hz ger ju en gräslig bild så det vore skumt, sen tänkte jag, blurays m.m skickar ju ofta signal via hdmi, är det så låga frekvenstal då också?

Permalänk
Skrivet av tawesig:

24,25 samt 30hz ger ju en gräslig bild så det vore skumt, sen tänkte jag, blurays m.m skickar ju ofta signal via hdmi, är det så låga frekvenstal då också?

blurays vanliga överföring är just 24....har oftast snackats om att tv har haft problem att visa just blålaser skivor utan konstigt beteende...tv´n ville ofta lägga/bearbeta bildrutorna vilket gav en felaktig bild....onaturliga rörelser...

vanliga analoga tv signaler i pal/secam körde väl med 50hz, medans ntsc körde med 60hz, dock så hade vi 576i i upplösning mot ntsc's 480i...

dock så kommer jag faktiskt inte ihåg vad min tv får för signal från datorn...sitter just nu med laptopen, och ej hemma, så jag kan inte säga något om det...

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av tawesig:

24,25 samt 30hz ger ju en gräslig bild så det vore skumt, sen tänkte jag, blurays m.m skickar ju ofta signal via hdmi, är det så låga frekvenstal då också?

Blu-Ray är normalt 24 eller 25, medan HDTV och konsoler oftast kör 30.

Men ja, HDMI är (och speciellt äldre HDMI) en långsammare standard än DVI och klarar inte samma uppdateringsfrekvenser.

Dock kan det fungera med en kortare kabel, då det ju verkar fungera ett kort tag i 50 Hz. Dock ska det inte vara någon större skillnad mellan 25p och 50p.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

hmm jaa... hade ju nästan uteslutit just det här med hz och vad hdmi klarar just p.ga av att jag kört samma kabel till gamla burken, och där fungerade det i över ett år. kan det vara så att grafikkortet inte klarar att skicka ut signal med den hzen i 1080p?

Permalänk
Antielefant
Skrivet av tawesig:

hmm jaa... hade ju nästan uteslutit just det här med hz och vad hdmi klarar just p.ga av att jag kört samma kabel till gamla burken, och där fungerade det i över ett år. kan det vara så att grafikkortet inte klarar att skicka ut signal med den hzen i 1080p?

Nej, men är du säker att ditt gamla grafikkort defaultade på 60 Hz?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Nej, men är du säker att ditt gamla grafikkort defaultade på 60 Hz?

Nja, inte helt säker, men jämnför man bilden jag har nu med den jag hade med gamla burken, så måste det varit 50hz. 29hz så laggar filmen, blir ungefär som när någon streamar med låg bandbredd.

Permalänk
Antielefant

Hur lång är kabeln, och har du en kortare alternativt en lika lång i högre kvalitetsklass att prova med?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Hur lång är kabeln, och har du en kortare alternativt en lika lång i högre kvalitetsklass att prova med?

Den nuvarande är 3m, dock ingen speciell kvalité, ska ta hem en med högre kvalité från jobbet senare i veckan, men är lur på att det bara ( förhoppningsvis) är någon inställning i control center.