Permalänk

Hur länge växer man?

Jag satt och tänkte på hur länge man växer, det är ju olika för person till person men hur är det om man är sen in i sin växtperiod? Jag är 19år och 174cm, ganska kort med andra ord, i nian så var jag 168cm och då gick jag hos en läkare för mina allergier (var jag hade gått i många år då) och i kombination med det så brukade han hålla koll på hur jag växte och då kommer jag ihåg att han sa att jag kommer få min växtperiod under gymnasiet och att jag antagligen skulle bli strax över 180cm lång när jag hade växt färdigt. Efter nian så slutade jag gå där och har inte varit hos någon läkare eller liknande sedan dess. Hur som helst så känns det konstigt om jag skulle fortsätta växa nu när jag är 19, man brukar väll sluta i 18-19års åldern?

Exakt hur han kom fram till 180cm vet jag inte men jag vet att min mor är väll något över medel för en kvinna på 60-talet (171cm lång) men min far är ganska kort (173cm) dock så är de flesta andra på hans sida långa. På min mammas sida är i stort sätt alla långa och mina morbröder (födda mellan 40-talet och 60-talet) är alla över 180cm och jag har kusiner som är nästan 2m långa så jag är bland de kortaste i släkten, i alla fall på den manliga sidan, jag vet även att folk säger att jag ser ut som en typisk man på min mammas->morfars sida. Jag vet även att morfar var lång och att de var mycket långa i flera generationer bak (har någon förfäder som fick sina kläder utställda på museum för att han var så lång).

Shit vad mycket text det blev, i alla fall det känns tvivelaktigt att jag skulle fortsätta växa men samtidigt så känns det konstigt att jag är så extremt kort när nästan hela min släkt består av långa personer och jag har flest släktdrag från den delen där de är som längst.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Om jag inte sov bort min tid på biologin så växer man väl tills man är en 18,19 år. Men,..jag kan ha slumrat till under biologin.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror inte du växer så mycket mer, har för mig det är vid 20 man slutar växa.

Permalänk
Medlem

Sen växer man bara på andra hållet.

Permalänk
Medlem

Jag slutade växa på längden när jag var 14år, (är 178cm lång). Näsan+öronen fortsätter dock växa livet ut.

Permalänk
Medlem

=|ZetaXtreme|=, du ska inte tänka så mycket på det här med längen imot ålder. Vissa är längre än vissa andra. Det är ju inget man kommer ifrån. Nu vet inte jag, men du kanske kommer från en släkt där man inte är så lång. Men det är ju inte hela världen.

Jag är 42, och är 178. Någa pinnhål längre än vad du är. Men inte lider jag för den. Tvärtom. Tänker inte så mycket på det. Finns så mycket annat att tänka på som kommer i första hand, än att behöva grubbla för sin längd. Så ta dagen som den kommer, och försökt att inte tänka så mycket.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Är 189cm och har inte växt något sen jag var 18, är 23 snart.

Visa signatur

[Intel Core i5 2500K][Nvidia GTX 760]

Permalänk
Medlem

Det är helt individuellt men har hört på många håll att skelettet kan växa upp tills man är ungefär 23-24 år gammal, dock så växer andra delar av kroppen livet ut. Själv har jag slutat växa när jag var ungefär 15-16 år gammal.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Jag är nog ganska exakt 1.80, slutat växa jag också för 2-3 år sedan (är 21 nu).
Jag hade gärna varit runt 1.70, ballare att vara lite kortare!

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Det är helt individuellt men har hört på många håll att skelettet kan växa upp tills man är ungefär 23-24 år gammal, dock så växer andra delar av kroppen livet ut. Själv har jag slutat växa när jag var ungefär 15-16 år gammal.

Instämmer, sedan börjar man "krympa" då bl.a. Diskarna i ryggen slits/komprimeras.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Om du inte är väldigt seg in i puberteten så kommer du förmodligen inte att växa mer på längden tråkigt nog.
Medellängden för män i Sverige är 181,3cm (25-34 år) och det vore trist att hamna 7-8 cm under snittet.. Hoppas du får ett par cm till i alla fall

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Var många år sedan jag hade biologi nu, men precis som många säger så slutar killar växa vid ~19. Tjejer däremot slutar växa ~17. Däremot börjar tjejer växa tidigare än killar, det är därför en del tjejer är längre än killar vid 10-11 års ålder. (Tjejer kommer även i regel in i puberteten något år tidigare än killar)

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Jag slutade växa på längden när jag var 14år, (är 178cm lång). Näsan+öronen fortsätter dock växa livet ut.

Nej.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Se på fan, jag hade fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Hänvisar till en dokumentär som gick på 2:an för ungefär 3 veckor sen, handlade om åldrande

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Jag tror jag har växt ett par cm (2-3) mellan 20-22 års ålder. Är väl inte jätteexakt men jag märkte att jag blivit längre än en kompis som tidigare alltid varit längre än mig. Och måttstocken visar samma sak.

Edit: Min "skäggväxt" har också ökat efter 20 (dock fortfarande pinsamt liten ).
Edit2: Till OP: Du är ju inte jättekort så oroa dig inte över det. Om du tycker att du ser "liten" ut så fokusera på det du faktiskt kan påverka med dig själv. Klä dig moget, bygg lite muskler/gå ner/upp i vikt, ha en bra hållning, lite pondus.