Permalänk
Medlem
Skrivet av loaded1mbimage:

Det fungerar inte att jämföra raserna sådär. Zerg har en enorm ekonomisk fördel då dom expar lättare och i regel alltid fortare än andra raser, dom kan pumpa 100% drones när läge ges och dubbla sin ekonomi över en blinkning. Zerg har sitt äckliga klet med så dom springer som tokar, hur fuskigt är inte det? Dom är mer flexibla och behöver inte bygga lika många nya byggnader som terran måste lägga resurser på för att växla om och bygga andra enheter. Så har dom enorm överblick av hela kartan med hjälp av creep och overlords, så nej man behöver inte nerfa mules för terran!!

Tycker spelet är ganska välbalanserat bortsett från infestors och banelings, terran har ju inge sånt, eller burrow. Fan va härligt om man kunde droppa marines i en Zerg bas och ta burrow på dom. Det fungerar helt enkelt inte att jämföra raserna sådär....

Terran har ghost, och de kan skjuta och gå när dom är i stelth, det kan inte zergs borrowd units (förutom infestor och roach med upg)
Vad är det för fel på banelings och infestors? Det enda som kan ta ner terrans bästa unit marin?

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem

För att inte tala om nuke, det är väl lagom splash damage a la baneling och infestor

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av loaded1mbimage:

Tycker spelet är ganska välbalanserat bortsett från infestors och banelings, terran har ju inge sånt, eller burrow. Fan va härligt om man kunde droppa marines i en Zerg bas och ta burrow på dom. Det fungerar helt enkelt inte att jämföra raserna sådär....

Terran har ju också splash damage, men denna är ranged och med infinite explosions. Kommer under namnet TANK! Tänk om Zerg hade haft en sådan baneling-katapult!

Skämt å sido. Terran saknar väl inte egenskapen med splash damage. Inte heller möjligheten att göra sig osynlig i motståndarens bas. Banshee är en osynlig damage dealer som dessutom kan röra sig över cliffs och stup. Enda enheten i spelet som själv klarar detta. Du kanske tar dessa enheter för givet utan att reflektera över egenskaperna?

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Utan mules skulle Terran inte ha en chans att hålla takten med chrono boost och larva injection. Det tar 100 år att få ut alla SCV´s, sedan räcker det med en worker harass så är man på noll.

Visa signatur

RIVE |4930k | Sapphire Tri-X 290 CF | Asus VG248qe | Corsair Vengeance 16gb 2133mhz | AX1200i |
Clevo P370EM3 120hz | GTX680m SLI | i3740qm | Intel 520 180gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kalajfa:

Utan mules skulle Terran inte ha en chans att hålla takten med chrono boost och larva injection. Det tar 100 år att få ut alla SCV´s, sedan räcker det med en worker harass så är man på noll.

Det är nog inte så många som vill ta bort mule helt. Inte vad jag förstått i tråden iaf.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Var en match nyligen (glömt vilken) där z (Spanishiwa tror jag) drog 14 spore crawlers, byggde armé och avbröt dem=> 214 supply. Apropå kommentaren i första posten..

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Själva pudelns kärna handlar fortfarande om att MULEs skulle vara skiljt boost och injection pga unit cap. Vilket stämmer! Men är det ett problem, obalanserat och OP? Nej. MULEs tar åtskilliga sekunder av din uppmärksamhet. De kan enkom bryta mineral. De går sönder. De kan inte ens försvara sig själva. Enda sp kallade problemet skulle enligt tråd vara att de inte kräver supply, varken direkt eller indirekt.

Man skulle lika gärna kunna döpa tråden till Larvae Injection och basha abilityn för att vara OP, fullständigt ogenomtänkt och inte ha något som helst med taktik att göra. Hade varit lika genomtänkta argument.
Vi har sett högnivåspel där zerg valt att byta ut sin armé i en till synes ogenomtänkt fullfrontsattack enkom för att trycka fram en lika stor armé igen inom loppet av sekunder. Eller varför inte anfalla med tjoget drones för att byta ut mot broodlords? Hur balanserat är det jämfört långsamma terran och protoss?
Vi har på det hela sett protoss använda sig av boost för att trycka fram starka enheter och abilities, vilket varken zerg eller terran kan, oerhört snabbt. Hur balanserat är det? Orättvist mot långsamma terran och zerg?

Nej, MULEs finns där av en anledning och enda ordningen att ta bort den vore i en hel overhaul av ekonomin i SC2, vilket inte kommer ske.
Kanske att man får slippa alla ekonomiska boosts i SC3 som håller sig lite mer hjärtenära SCBW?

EDIT: Varför återkommer jag till den här tråden?

Skrivet av nME:

Var en match nyligen (glömt vilken) där z (Spanishiwa tror jag) drog 14 spore crawlers, byggde armé och avbröt dem=> 214 supply. Apropå kommentaren i första posten..

Vid 17:20. Fast fokus ligger iofs inte på 214 supply i matchen, även om det är en intressant detalj.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balls Of Steel:

Hahaha, dåligt insatt i RTS? Även fast de skulle ändras som jag sa så skulle de inte vara exakt lika som chronoboost och inject larva, de är fortfarande väldigt olika. Terran har ju dessutom scan och instant supply. Jag tycker att det som är imba med mules, jämfört med de andra är att de boostar ekonomin på ett sådant sätt som är orättvist mot de andra raserna. Givetvis kan det vara så at Terran kanske måste buffas på något annat sätt om MULEs skulle nerfas på detta sättet, för som det är nu så det inte rättvist.

FYI, har spelat 1270 solo games med protoss, är i diamond league med 2651p. Har spelat över 7000 games i wc3, spelat sc1 och wc2 innan det. Du påstår att jag är dåligt insatt i hur ett RTS som sc2 är uppbyggt?

Jag håller nog med Han. Har du spelat så mkt rts som du säger och fortfarande kvar i diamond så har du nog ingen koll alls på hur rts spel är uppbyggda och balanserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Jag håller nog med Han. Har du spelat så mkt rts som du säger och fortfarande kvar i diamond så har du nog ingen koll alls på hur rts spel är uppbyggda och balanserade

Posten är skriven innan Master League fanns, och direkt när ligan kom så for han upp där. Så han är Masters och inte Diamond.

Permalänk
Skrivet av Fritter:

Posten är skriven innan Master League fanns, och direkt när ligan kom så for han upp där. Så han är Masters och inte Diamond.

Indeed I am. Rank ~1250 Master

Permalänk

Terran:
MULE: Borde kosta 1 food och 50 minerals, men hämtar 50 mer minerals under siin livstid!
Ta bort Thor, lägg till goliath.
Lägg till spidermines till hellions. (upgrade i tech lab till factory)
Scan: redusera duration till 10 s.
Tanks: buffa deras skada
Vikings: Air vs air range: 9 till 7
Vikings: Movementspeed: 2.75 -> 3.5
Commandcenter (och orbital) movementspeed: 0.94->0.75
Marauder: shells kräver factory

Zerg:
Queen: Creeptumor ger ingen vision, för övriga units, bara sig själv så att man kan sprida sitt creep. (för lätt att upptäcka drops. Sprid ut dina overlords för att se drop som i sc1!
Queen: Transfusion "Heal" kostar 25 energy istället för 50.
Queen: Arnor type ändrad från "biological-psionic" till "biological-light".
Queen: Weapon speed vs air ändrad från 1 till 1.5.
Queen: Weapon damage vs air ändrad från 9 till 13.
Queen: Movement speed på creep ändrad från 2.5 till 3.
Roaches: ändra kostnaden från 75/25 till 100/25
Infestor: Ersatt med defiler
Lägg till Lurker.
Corruptor: Ändra skada från 14 (20 vs Massive) till 10 (20 vs Massive & Armored)

Protoss:
Warp-in: går inte att göra till psi-field på highground om pylonen står på lowground.
Warp-in kräver nu twilight council.
Alla gateway units tar lika lång tid att bygga som warp-in cooldown.
Dark Shrine: har nu templar archives som krav istället för twilight council, kostar 50/50 och tar 50 s.
Stalkers: ger samma skada till alla units, +20 hp, ger nu 15 skada, varje attack upgrade ger +2 attack istället för +1.
Sentry: kräver nu Templar Archive. Force field ger slow istället för total block.
Colossus: ersatt av reaver
Mothership: ersatt av Arbiter (allt vad det gäller stats, byggnader m.m.)

Det jag kan komma på just nu...

STUPID! Du vill även buffa stalker. Vet du hur kraftfull stalker balls redan är mot zerg? Dem är hanterbara, inte OP, men kraftfulla. En buff som denna skulle göra dem otroligt OP.
Och att göra queen till light är bara dumt. "Plz hellion harass me!" Ja spines också, men queens är även en viktig del i det. Plsu att reapers får fördel mot dem.
Har du någonsin hört talas om att man kan förstöra creep? Zergen kommer antagligen inte ha tillbaka det på ett tag. Till och med riktigt bra spelare kan missa det om de inte har en "creep" queen.
For shame!!!

Visa signatur

For the SWARM........

and gaming PC's, they're awesome too.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av InfestedOne557:

STUPID! Du vill även buffa stalker. Vet du hur kraftfull stalker balls redan är mot zerg? Dem är hanterbara, inte OP, men kraftfulla. En buff som denna skulle göra dem otroligt OP.
Och att göra queen till light är bara dumt. "Plz hellion harass me!" Ja spines också, men queens är även en viktig del i det. Plsu att reapers får fördel mot dem.
Har du någonsin hört talas om att man kan förstöra creep? Zergen kommer antagligen inte ha tillbaka det på ett tag. Till och med riktigt bra spelare kan missa det om de inte har en "creep" queen.
For shame!!!

Plx reaper harass!

Permalänk
Medlem

Sedan att man kan använda chronoboost eller inject larva för annat än arbetare spelar ingen roll eller?

Permalänk
Skrivet av InfestedOne557:

For shame!!!

Japp, ändrar mig, queens borde vara armored. Var ett tag sedan skrev detta. Men stalkers måste buffas då sentry nerfas.

Permalänk
Skrivet av Jyyhan:

Sedan att man kan använda chronoboost eller inject larva för annat än arbetare spelar ingen roll eller?

Självklart spelar det roll, men som jag har sagt tidigare så har ju terran scan och "instant supply". Terran har ju reactor också, lite motsvarande till extra larver eller chrono-boosta ut enheter.

Permalänk
Medlem

Efter att ha kikat på lite matcher på sistone så verkar protoss 300 food-push rätt mäktig. Alltså, när du capar 200, bygg massor av warp gates och sedan instant-builda upp en ny 200-armé. Detta gör det svårt för terran som måste vänta på att sina reinforcements byggs, samt promenera över hela kartan. Kommer inte ihåg på rak arm vilken toss:are det var som körde detta ganska frekvent och sparkade röv, om han höll ut till late game.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Japp, ändrar mig, queens borde vara armored. Var ett tag sedan skrev detta. Men stalkers måste buffas då sentry nerfas.

Kan ju bara säga att proxy stargate kommer bli standard i pvz om queens vore armored. Herrejävlar vad svårt det skulle vara att möta 3gate stargate etc som zerg, hur ska man försvara det hade du tänkt?

Permalänk
Inaktiv

Du påstår att jag är dåligt insatt i hur ett RTS som sc2 är uppbyggt?

Ja.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Nightcrawl:

Efter att ha kikat på lite matcher på sistone så verkar protoss 300 food-push rätt mäktig. Alltså, när du capar 200, bygg massor av warp gates och sedan instant-builda upp en ny 200-armé. Detta gör det svårt för terran som måste vänta på att sina reinforcements byggs, samt promenera över hela kartan. Kommer inte ihåg på rak arm vilken toss:are det var som körde detta ganska frekvent och sparkade röv, om han höll ut till late game.

Men om inte tossen ligger retarderat långt fram i ekonomi så har ju ändå terranen chans att hålla jämna steg med rax och dylikt. Problemet blir ju om man kör mech, men då är det mycket svårare att bryta genom också.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Men om inte tossen ligger retarderat långt fram i ekonomi så har ju ändå terranen chans att hålla jämna steg med rax och dylikt. Problemet blir ju om man kör mech, men då är det mycket svårare att bryta genom också.

Rätt ofta kommer båda sidorna upp i sin 200pop ungefär samtidigt. När detta inträffar börjar båda lagra mineraler på hög för att de inte kan producera mer då de är maxade. Även om T bygger fler produktionsbyggnader han med, så kommer Tossen kunna warpa in en helt ny armé på valfri plats på kartan instantly, efter den 'första stora striden'. Det är här jag menar att fördröjningen för att T ska bygga sina enheter är till en fördel för P.

I jämförelse så kanske T's armé kan vara starkare vid 200-pushen då han kör mass-orbitals och mules istället. Vad vet jag :).

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av m1n1h0p:

Kan ju bara säga att proxy stargate kommer bli standard i pvz om queens vore armored. Herrejävlar vad svårt det skulle vara att möta 3gate stargate etc som zerg, hur ska man försvara det hade du tänkt?

Oj, de är kanske inte armored nu? Har dålig koll verkar det som, deras armor ska inte ändras iaf. Sorry...

Permalänk
Skrivet av Segas:

Vad har du för rank om jag får fråga?

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Nightcrawl:

Rätt ofta kommer båda sidorna upp i sin 200pop ungefär samtidigt. När detta inträffar börjar båda lagra mineraler på hög för att de inte kan producera mer då de är maxade. Även om T bygger fler produktionsbyggnader han med, så kommer Tossen kunna warpa in en helt ny armé på valfri plats på kartan instantly, efter den 'första stora striden'. Det är här jag menar att fördröjningen för att T ska bygga sina enheter är till en fördel för P.

I jämförelse så kanske T's armé kan vara starkare vid 200-pushen då han kör mass-orbitals och mules istället. Vad vet jag :).

Yeah, är väl medveten om det. Jag tror nog aldrig att jag sett ett sånt scenario dock.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Inaktiv

Vad har du för rank om jag får fråga?

Det är ovidkommande och hör inte till saken. Ditt inlägg var bara otroligt underhållande så jag kunde inte låta bli att dementera dig på din höga häst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Yeah, är väl medveten om det. Jag tror nog aldrig att jag sett ett sånt scenario dock.

Har sett det ett flertal gånger när jag kikat på NASL, jag återkommer när jag listat ut vem och i vilka matcher :).

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Nu handlar denna tråden om mules egentligen, men det har glidit över till en mer generell balanstråd. Dessutom har det patchats en del sedan tråden skapades. Så jag tänkte lätta lite andra tankar.

Jag spelar mest zerg och tycker att det är frustrerande att zerg har så svårt att pusha mot main. Eller att mötas straight up. Jag är inte lika bra med toss eller terran, men det känns väldigt mycket lättare att "seal the deal" när man väl skaffat sig ett bra försprång än det är för zerg. Det kanske beror på min spelstil och att jag saknar något här, men det händer så ofta att jag kan tränga tillbaka motståndaren som zerg men när jag väl skall igenom försvaret så förlorar jag så mycket i konfrontationen att det börjar jämna ut sig igen. Terrans tanks och protoss collosus underlättar en hel del när man ska upp för en ramp eller genom en choke och där är ultralisken bara så jädra klumpig. Man kan väl inte jämföra enheterna rakt av, och det finns ju brood lords, men jag har generellt ganska svårt med just denna del.

Jag har inget emot att det krävs olika spelstilar av raserna för att hämta hem övertaget på banan, men det är irriterande att det känns så mycket svårare med zerg att ta sig den sista sträckan när övertaget redan är på ens sida. Jag vill tillägga att jag inte förbisett möjligheten att expa mer när jag väl har övertaget. Jag jämför det ju som sagt med hur protoss och terran har det när de väl leder.

Kan tillägga att jag blev mäkta förbannad på de där jävla mulorna sist jag spelade då jag förlorade på grund av dessa. Base trade och han lyfter iväg sina orbitals + 4 rax. Han trycker ut 10 mules och pumpar marines nästan direkt vilket jag inte hinner försvara mig mot trots att jag smällt upp 3 nya expar under tiden (pengar fanns med inte larver nog). Tjoff tjoff - satans mules. Hade han också börjat från scratch igen så hade det nog kunnat sluta annorlunda. Men men... detta cenario händer inte allt för ofta, så det är väl inte hela världen.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Skrivet av Segas:

Det är ovidkommande och hör inte till saken. Ditt inlägg var bara otroligt underhållande så jag kunde inte låta bli att dementera dig på din höga häst.

Ok, där skiljer sig vår uppfattning, för jag tycker det har allt med saken att göra. Är du inte ens i diamond så GTFO.

Permalänk
Medlem

Ok, där skiljer sig vår uppfattning, för jag tycker det har allt med saken att göra. Är du inte ens i diamond så GTFO.

Ja fattar inte vad allt gnäll är om. Detta spelet är helt sinnessjukt balanserat. Det enda som avgör ifall något funkar eller inmte är den mänskliga faktorn, så som scouting och counter med mera.

Nya grejer i patcherna kan verka OP i början, för folk inte har kommit på ännu hur man countrar det perfekt.

Klarar inte av detta oändliga gnäll och E-Penis mätning från dig angående rank med mera. Även om han inte är i diamond så har han fortfarande en åsikt och han har samma rätt som dig att få utrycka den.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 2 TB Kingston Fury M.2 NVMe SSD | 32 GB Kingston DDR5 | Rysen 7 7800x3D | ASUS GeForce RTX 4070 12 GB | Fractal Design North

Permalänk
Inaktiv

Hahahaha...

Som killarna i din ålder skulle sagt; "i loled"

Permalänk
Skrivet av Segas:

Hahahaha...

Som killarna i din ålder skulle sagt; "i loled"

Det är ju alltid så att de med låg rank tycker att det inte spelar någon roll med hög rank eller inte, medans de med hög rank tycker tvärt om. De med låg rank kommer aldrig att förstå eftersom de aldrig kommer nå hög rank, eftersom de inte kan.