[Guide] Bitcoin: Använd ditt grafikkort för att tjäna pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZippE-:

Har Memory Clock på 600MHz, men nu är det låst. Kan man ta bort spärren på MSI Afterburner på nåt sätt?

Minskar min memory clock till så lågt som möjligt, då den varken ger prestanda loss eller boost. (har den på 600mhz, default 1200)
Drar min GPU clock till 900 som är max
= totalt sett, 30+ mh/s tjänar jag får 333mh/s eller något nu med ett 5870

Permalänk
Medlem

Stales?

Vad är en normal stale rate? Tycker detta verkar lite mycket (kör med ett 5770):

Shares Stales Worker's speed Worker's wage 807 94 196 MHash/s 0.74 btc/day

Och vad är en stale, är det något man inte får betalt för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frejo:

Vad är en normal stale rate? Tycker detta verkar lite mycket (kör med ett 5770):

Shares Stales Worker's speed Worker's wage 807 94 196 MHash/s 0.74 btc/day

Och vad är en stale, är det något man inte får betalt för?

Japp, en stale är en share som av någon anledning är ogiltig och den får man inte betalt för. De flesta användare har runt 1% i stales.

Vad använder du för miner, och vilket version? Du kör bara en gpu per arbetare, visst?

Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriik:

Tog bort begränsningen på 1 btc då bitcoind har patchats om för att inte dra avgift. Tänk dock på att det kan ta lång tid innan en 0.01 transaktion går igenom, så ta inte ut för små summor!

Av nyfikenhet, eftersom det är miners som bestämmer vilka transaktioner som ska hamna i ett block så undrar jag vad du har för möjligheter att ändra reglerna för Swepool. Teoretiskt sett så kan du ju sätta vilka regler du vill och vilka transaktionsavgifter du vill förutsatt att det följer bitcoinprotokollet, men finns det något enkelt sätt att ändra detta i mjukvaran du använder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anka2:

Av nyfikenhet, eftersom det är miners som bestämmer vilka transaktioner som ska hamna i ett block så undrar jag vad du har för möjligheter att ändra reglerna för Swepool. Teoretiskt sett så kan du ju sätta vilka regler du vill och vilka transaktionsavgifter du vill förutsatt att det följer bitcoinprotokollet, men finns det något enkelt sätt att ändra detta i mjukvaran du använder?

Jag använder bitcoind, och det är bara att ändra i källkoden precis som man vill. Just nu accepterar poolerna gratistransaktioner med vissa villkor, och ser man bara till att uppfylla dessa så är det lugnt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriik:

Japp, en stale är en share som av någon anledning är ogiltig och den får man inte betalt för. De flesta användare har runt 1% i stales.

Vad använder du för miner, och vilket version? Du kör bara en gpu per arbetare, visst?

Japp, har bara en gpu och kör bara en worker på den.
Jag kör med GUIMiner v2011-05-01
extraflags "v -w128"

edit:
Såg att det fanns en v2011-05-21, ska prova den

Permalänk
Medlem

Någon annan som har/har haft problem att se sin 2:a GPU i poclbm-gui windows?

Ser båda GPU i device manager, MSI afterburner osv osv utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriik:

Jag använder bitcoind, och det är bara att ändra i källkoden precis som man vill. Just nu accepterar poolerna gratistransaktioner med vissa villkor, och ser man bara till att uppfylla dessa så är det lugnt.

Ok, det finns alltså ingen conf-fil eller liknande för att enkelt ändra detta. Men du skulle alltså exempelvis kunna fylla blocket med transaktioner (upp till 1 MB-gränsen) för att snabba på avgiftsfria transaktioner, eller finns det några andra hinder för detta?

Jag undrar, för vad jag har förstått så får pooler själva välja vilka transaktioner de tar med i sitt lösta block, men jag har aldrig sett ett block som exempelvis tar med alla okonfirmerade transaktioner. Jag tycker att ifall detta vore möjligt så borde någon tyckt att det var en bra idé eller åtminstone experimenterat med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anka2:

Ok, det finns alltså ingen conf-fil eller liknande för att enkelt ändra detta. Men du skulle alltså exempelvis kunna fylla blocket med transaktioner (upp till 1 MB-gränsen) för att snabba på avgiftsfria transaktioner, eller finns det några andra hinder för detta?

Jag undrar, för vad jag har förstått så får pooler själva välja vilka transaktioner de tar med i sitt lösta block, men jag har aldrig sett ett block som exempelvis tar med alla okonfirmerade transaktioner. Jag tycker att ifall detta vore möjligt så borde någon tyckt att det var en bra idé eller åtminstone experimenterat med det.

Det tar längre tid att hasha större block (för servern), vilket är anledningen till att vissa pooler bara tar med transaktioner med avgift.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hm, nu har jag uppdaterat guiminer men det verkar ha blivit sämre.
24 accepted, 5 stale.
Dessutom sjönk just hastigheten från 200Mh till 80Mh, gpu tempen dök också rejält.
Har servern svårt att dela ut arbete?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frejo:

Hm, nu har jag uppdaterat guiminer men det verkar ha blivit sämre.
24 accepted, 5 stale.
Dessutom sjönk just hastigheten från 200Mh till 80Mh, gpu tempen dök också rejält.
Har servern svårt att dela ut arbete?

Vad står det i console loggen? Det är ingen annan som klagat på servern, så det verkar inte som det är några problem här.

För er som har smartphones och vill hålla koll på era miners när ni inte är vid datorn så finns btcmobile, med stöd för swepool. Välj swepool.net i listan och ange er API-key som finns i settings så är ni igång.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Servern verkar stabil
Hade en sida med mycket flash uppe i firefox, stängde den och hastigheten gick upp till 200Mh igen
Får se vad som händer med stales...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriik:

Det tar längre tid att hasha större block (för servern), vilket är anledningen till att vissa pooler bara tar med transaktioner med avgift.

Ok. Känns som att det här är ett område där mina kunskaper är lite bristfälliga fortfarande. Vad för tider pratar vi om ungefär, ifall vi jämför ett normalt block med ett block som exempelvis skulle ta upp hela 1MB-gränsen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anka2:

Ok. Känns som att det här är ett område där mina kunskaper är lite bristfälliga fortfarande. Vad för tider pratar vi om ungefär, ifall vi jämför ett normalt block med ett block som exempelvis skulle ta upp hela 1MB-gränsen?

Fruktansvärt lite, nån tusendels sekund kanske. Är väl lite av principskäl de inte tar med gratistransaktioner också

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriik:

hash räknas väll bara ut på headern? och sen läggs transaktionerna till vid ett giltigt hash.

Skrivet av Anka2:

https://en.bitcoin.it/wiki/Transaction_Fee
"Note that if you want to send a transaction with less than the "default" rules, or if you are a miner and want to include them in your blocks, you may need to peer with the Free transaction relay network."

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkOoze:

hash räknas väll bara ut på headern? och sen läggs transaktionerna till vid ett giltigt hash.

Det där är nog sant. Då är det bara principskäl kvar då

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Eriik:

Japp, guiden är utdaterad

Du registrerar dig på swepool.net, skapar en ny worker och skriver sedan in workerns användarnamn och lösenord i guiminer. Host är swepool.net och port är 8337.

Tackar, fixade det och testade nu, har ett Gigabyte 5870 SOC kort och får ~160Mhash/s är detta ungefär där mitt grafikkort ska ligga (tänkte bara så att det inte är något fel).
Edit. testade nu och får hastigheter mellan 360 och 400 Mhash/s dock väldigt många stale

Visa signatur

Cooler Master Cosmos II | Gigabyte Odin 1200W| Gigabyte x58a-OC | 12GB Corsair Dominator DDR3 @ 1600MHz | MSI GTX970 | Intel Core i7 920 @ 3,4GHz (HT enabled) | Samsung EVO 250GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anka2:

Priceless vad mer kan man säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkOoze:

Såg jag fel eller började inte den här tråden med en guide ?

guiden är utdaterad... och åter igen xDD finns ett färdigt miningpaket i min signatur som fungerar , bara att ladda ner och följa readme

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azuricate:

Tackar, fixade det och testade nu, har ett Gigabyte 5870 SOC kort och får ~160Mhash/s är detta ungefär där mitt grafikkort ska ligga (tänkte bara så att det inte är något fel).
Edit. testade nu och får hastigheter mellan 360 och 400 Mhash/s dock väldigt många stale

hmm asså mitt 5870 är klockat 960/310 och jag ligger runt 400Mhash/s och har en acc/rejected på ca 150/1 ..:P

Visa signatur

Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T

Permalänk
Medlem

Nice 11 GHash/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

Minskar min memory clock till så lågt som möjligt, då den varken ger prestanda loss eller boost. (har den på 600mhz, default 1200)
Drar min GPU clock till 900 som är max
= totalt sett, 30+ mh/s tjänar jag får 333mh/s eller något nu med ett 5870

om du har ett 5870 så borde du klocka det högre/lägre, det går att bugga MSI för att få lägre mem.clocks
jag kör atm med 960/310

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneSvs:

om du har ett 5870 så borde du klocka det högre/lägre, det går att bugga MSI för att få lägre mem.clocks
jag kör atm med 960/310

Bugga hur? min msi tillåter bara som jag har det nu
då jag överklockar till 900 så kan jag ibland inte spela upp internet videor i 480p och liknande :o, allafall inte samtidigt som jag majnar med gpu load på 100
Så vet inte hur mycket jag vågar :l

Permalänk

Ligger stabilt kring 700-730 Mhash/s med ca 100 accept per miner och 0 stales.

Vad kan jag få in i BTC om jag kör detta i ett dygn?

Hur mycket är en BTC värd just nu?

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicklas1988:

2.5-3 BTC skulle jag tro... det finns en uppskattning på http://swepool.net/profile om du kör på swepool

~$7dollar/BTC men varierar rätt mycket nu http://bitcoincharts.com/charts/mtgoxUSD#rg60zvztgSzm1g10zm2g...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicklas1988:

1 BTC är Värd 7.0998 dollar just nu.

Med 700mh/s får du ca 2.6 BTC dygn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

Bugga hur? min msi tillåter bara som jag har det nu
då jag överklockar till 900 så kan jag ibland inte spela upp internet videor i 480p och liknande :o, allafall inte samtidigt som jag majnar med gpu load på 100
Så vet inte hur mycket jag vågar :l

mm med videos buggar det

Nej men dra mätaren i bott, stäng av MSI, starta om programmet, då går det att dra ner clocksen ännu mer

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Eriik:

Nu finns dina önskemål i profilen, och nya servern är uppe.

Va kul, tack för det! När jag ändå håller på kan jag fortsätta önska lite till:

1) En kul grej, kan vi ha "miners on TOP"? Typ TOP 25 eller 50 användare med högsta hashrate. Det är något som finns hos BTCmine, vilket jag tycker är kul hehe. Om det är möjligt.
2) Statistiksidan som du länkade till i tråden finns inte med på swepoolsidan för att välja bland.

Nu skall jag definitivt rikta om mina grävare!

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Medlem

Omriktade till Swepool nu, starkt jobbat med poolen!

Edit: Funkade dock inte så bra, på tok för många stale shares och minern går idle var och varannan minut, tillbaks till Deepbit!