Dataöverföring i 26 terabit med ensam laserstråle

Permalänk
Inaktiv

Någon som vet vilken tidsskrift artikeln publicerat artikeln? Eventuellt har jag lite idéer om hur man skulle kunna fiska ännu högre bandbredd ur deras teknik :3

Skrivet av maniak:

Ljusets hastighet på 300 000km/h som man brukar prata om gäller endast i vakuum, rymden som exempel. När det färdas i ett medium som glasfiber eller andra material så har ljuset en lägre hastighet. I fallet med glasfiber så färdas det i ca 200 000km/h, vilket faktiskt är vad elektriska signaler i koppar också färdas i. De är alltså ungefär lika snabba.

Antalet våglängder som fungerar bra i en fiberkabel är ändå rätt få, men de blir fler och fler. Speciellt sen man blev av med den så kallade vattenpuckeln. Problemet är att få det hela kostnadseffektivt och att göra mottagare som klarar att ta emot ljuset.

Den stora fördelen ligger ju inte i den faktiskt signalhastigheten, utan i det faktum att det är enklare att uppnå högre signalfrekvenser med optiska medium, den lägre signalförlusten per sträcka och i den här tillämpningen även att det är fruktansvärt mycket enklare att genomföra fouriertransformen eftersom det går att göra helt optiskt.

Permalänk

Nämen det var ju trevligt att de lyckades med det
Kan ju användas redan i dagens läge för att skicka flera saker genom samma kabel, man behöver ju inte bara ha "en" operation pågående i kabeln. Till exempel koppla typ 100 skärmar med bara en kabel (ja emellan "förgreningsdosan" och själva datorn då )

Permalänk
Entusiast

Vad är kapaciteten på befintlig optisk fiber då? Det vore ju trevligt så man vet hur mycket bättre det faktiskt blir. Är innovationen bara i sändaren och mottagaren eller ställer det nya krav på själva fibern också? Vore ju trevligt att kunna uppgradera befintligt när utan att behöva lägga ny fiber. Iof är det väl ett hyfsat lätt ingrepp på land i många fall men Atlantkabel byter man ju inte i första taget.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag vill ha statsnät med 26Tbit. Men fan va fattigt om man bara får 8Tbit uppströms

Permalänk
Avstängd

Hmm...24st UDHD skärmar i Eyefinity i 120Hz? 792Megapixlar 792Mp*120Hz=95,04 Gigapixlar/s Hehe Inte i närheten av 3,25 Terabyte/s Kanske vi får kollektiv köra? 30st system på samma? 2851,2 Gigapixlar/s hehe Blir inte det typ 2,8 Terabyte/s?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Vad är kapaciteten på befintlig optisk fiber då? Det vore ju trevligt så man vet hur mycket bättre det faktiskt blir. Är innovationen bara i sändaren och mottagaren eller ställer det nya krav på själva fibern också? Vore ju trevligt att kunna uppgradera befintligt när utan att behöva lägga ny fiber. Iof är det väl ett hyfsat lätt ingrepp på land i många fall men Atlantkabel byter man ju inte i första taget.

Dagens fiber är i princip begränsad av mottagaren och sändaren. Så ja, det är bara att hänga på ny utrustning i ändarna.

När jag pluggade fick jag dock lära mig att fiber ansågs ha en livslängd på ca 40 år, och vi har börjat gå förbi den gränsen ganska nyligen, om den ens fortfarande gäller.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Klarar inte fiberoptiken som är dragen hos alla samma hastighet? Alltså bredband man får idag som är 100mbit. Kablarna borde ju klarar dessa höga hastigheter. Om nej hur snabbt kommer de upp i då?

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djinn1982:

Klarar inte fiberoptiken som är dragen hos alla samma hastighet? Alltså bredband man får idag som är 100mbit. Kablarna borde ju klarar dessa höga hastigheter. Om nej hur snabbt kommer de upp i då?

Dagens stamnätsfiberkablar som är lagda runtom i världen klarar otroliga hastighgeter. Flera Tbit. För att komma upp i dessa hastigheter används flera olika våglängder (färger på lasern).
Det är mer kostnadseffektivt att dra en fiberkabel och köra n*10Gbit än att dra flera kablar eller snabbare endutrustning (40Gbit,100Gbit).

n*10Gbit -> Multiplexer -> Fiberkabel -> Demux -> n*10Gbit

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Nej, det gör fotoner inte i det här fallet. Dataströmmen är representerad av antingen 0 eller 1, av eller på, oavsett om det är elektriska eller optiska signaler. Och det inte direkt orsaken till att det är möjligt att köra 100Mbit, då det är fullt att köra 10Gbit med vanliga koppar tp-kablar.

Ljusets hastighet på 300 000km/h som man brukar prata om gäller endast i vakuum, rymden som exempel. När det färdas i ett medium som glasfiber eller andra material så har ljuset en lägre hastighet. I fallet med glasfiber så färdas det i ca 200 000km/h, vilket faktiskt är vad elektriska signaler i koppar också färdas i. De är alltså ungefär lika snabba.

Antalet våglängder som fungerar bra i en fiberkabel är ändå rätt få, men de blir fler och fler. Speciellt sen man blev av med den så kallade vattenpuckeln. Problemet är att få det hela kostnadseffektivt och att göra mottagare som klarar att ta emot ljuset.

Så "fotoner" kan inte föra med sig mer information än vad en vanlig elektron kan göra?

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem

Holy Giga GOD! Teknologin går så snabb framåt att jag hänger inte äns med.

Visa signatur

Mobo: Asus Maximus 4 Extreme CPU: Intel Core i7 2600K @ 4,6GHz / Corsair H70 GPU: 2x Asus GTX580 DirectCUII (SLI) RAM: Corsair Vengeance 16GB @ 1866MHz PSU: Corsair AX850 HDD: Intel 120 GB 510 SSD & WD 1 TB SATA3 ODD: LG Blu-ray Case: Corsair Graphite 600T Display: Asus VG236H 120 Hz 3D Speakers: Sound Sticks III Headset: Sennheiser 3D G4ME1 (PC-333D) Keyboard: Razer BlackWidow Mouse/Surface: Razer Mamba / Razer Vespula OS: Windows 7 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Så "fotoner" kan inte föra med sig mer information än vad en vanlig elektron kan göra?

Inte på det här signalsättet.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Entusiast
Skrivet av maniak:

Dagens fiber är i princip begränsad av mottagaren och sändaren. Så ja, det är bara att hänga på ny utrustning i ändarna.

När jag pluggade fick jag dock lära mig att fiber ansågs ha en livslängd på ca 40 år, och vi har börjat gå förbi den gränsen ganska nyligen, om den ens fortfarande gäller.

Tänkte mer på om själva fibern inte klarade fler våglängder på grund av materialegenskaper. Optiska egenskaper brukar ju bero på våglängd, då framförallt brytningsindex vilket är väldigt viktigt i en optisk fiber. Fast de kanske bara lägger våglängderna tätare och tätare?

Hah, nu hittade jag lite rolig läsning. En av de bättre kablarna under Atlanten kör på 16 våglängder över två fiberpar, en fiber i varje riktning vilket ger en kapacitet på 3,2 Tbit/s. 26 Tbit/s på en ensam fiber är ett rätt stort steg upp med andra ord.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

Tänkte mer på om själva fibern inte klarade fler våglängder på grund av materialegenskaper. Optiska egenskaper brukar ju bero på våglängd, då framförallt brytningsindex vilket är väldigt viktigt i en optisk fiber. Fast de kanske bara lägger våglängderna tätare och tätare?

Jag tror inte material är något större problem. Beroende på vad det är för fiber man gör vill man åt olika brytningsindex, men jag har förstått det som att man har ungefär 1.6 som nedre gräns för många tillämpningar. Om jag hänvisar till denna figur:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Dispersion-curve.png
ser man rätt väl att det utan problem går att hålla sig med rätt bra brytningsindex över väldigt stora bandbredder.

Personligen tror jag det som är problemet är att skilja signalerna åt vid recievern, kollar man artikeln så verkar det vara just fouriertransformen som är den stora grejen. Tyvärr har jag tappat bort min access till skolans bibliotek, men jag ska se om det går att ordna till det imorgon (sen är det bara hoppas att jag har tillgång till Nature Photonics).

Permalänk
Medlem

Största problemet med mux på den skalan är väl ändå att man behöver lägga våglängderna så nära varandra för att dom ska ligga inom ett användbart område så det uppstår problem med Polarisationsmodsdispersion?

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Skrivet av maniak:

Nej, det gör fotoner inte i det här fallet. Dataströmmen är representerad av antingen 0 eller 1, av eller på, oavsett om det är elektriska eller optiska signaler. Och det inte direkt orsaken till att det är möjligt att köra 100Mbit, då det är fullt att köra 10Gbit med vanliga koppar tp-kablar.

Ljusets hastighet på 300 000km/h som man brukar prata om gäller endast i vakuum, rymden som exempel. När det färdas i ett medium som glasfiber eller andra material så har ljuset en lägre hastighet. I fallet med glasfiber så färdas det i ca 200 000km/h, vilket faktiskt är vad elektriska signaler i koppar också färdas i. De är alltså ungefär lika snabba.

Antalet våglängder som fungerar bra i en fiberkabel är ändå rätt få, men de blir fler och fler. Speciellt sen man blev av med den så kallade vattenpuckeln. Problemet är att få det hela kostnadseffektivt och att göra mottagare som klarar att ta emot ljuset.

300 000 km i sekunden ska det vara.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av agazza:

Största problemet med mux på den skalan är väl ändå att man behöver lägga våglängderna så nära varandra för att dom ska ligga inom ett användbart område så det uppstår problem med Polarisationsmodsdispersion?

Det lät intressant, men jag är inte bekant med termen! Du får gärna dra en snabb förklaring!

Permalänk
Medlem

I ett avsnitt av "Bang Goes the Theory" byggde de en laser med hjälp utav saker man kan ha hemma. Väldigt intressant var det. Finns ett litet klipp på youtube, dock bara en preview http://www.youtube.com/watch?v=c9mSFqMGmfQ

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

Inte nödvändigtvis. Laser är inte definierade efter egenskapen på ljuset utan hur ljuset skapas. Laser står för Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation. Förenklat så innebär det att det är ljus man får av att excitera ett ämne så det genererar mer strålning typ. Grundutförandet är att man använder ljus, därav amplification men det är ovanligt. Nu brukar man skrämma upp elektronerna i högre energinivåer på annat sätt vilket genererar ljus. Vanligast är att man bara puttar upp elektronerna till en eller ett par väldefinierade energinivåer i ett specifikt ämne vilket ger just monochromatiskt ljus. Det är dock inte ett tvång utan man kan ha godtyckligt många våglängder ut.

Sen tyckte jag formuleringen "matematisk fouriertransform" var lite lustig. Blir ljuset abstrakt när det når detektorn eller vill de säga att det är mjukvara som utför transformen och inte hårdvara? Det går ju att fouriertransformera ljus helt optiskt vilket antagligen hade varit smidigare i detta fall då det inte ger samma latenser och ställer mindre krav på AD.

Nja. Inte helt riktigt. Laser ska vara monokromatisk för att vara en laser (stimulated delen betyder att man i princip knuffar alla elektroner på samma sätt så att endast en våglängd strålar ut).

Att man sedan kan ändra frekvensen som en laser sänder ut är en annan sak. Själva fotoner uppfyller fortfarande krav på koherens och monokromatism. Varje gång du byter våglängd byter alla nya fotoner till denna våglängd.

Vad gäller fouriertransformen sker den optiskt vad jag kan förstå då att göra detta i mjukvara skulle vara omöjligt. Jag har inte haft tid att läsa in mig men om du verkligen undrar kan jag försöka mata in det imorgon alternativt fråga någon av våra proffar som sysslar med lasrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Så "fotoner" kan inte föra med sig mer information än vad en vanlig elektron kan göra?

En foton eller för den delen elektron lagrar ingen information i normala fall, förutom om man pratar kvantkrypterad information eller kvantdatorer då man kan försöka läsa och lagra spinn. Det är hurvida det finns en signal eller inte i en viss våglängd som överför data inte partiklarna som "bär" den med sig.

Bandbredden har knappt med hastigheten på fotoner eller elektroner att göra utan det är snarare sändaren och mottagarens förmåga att läsa av saker snabbt eller på flera frekvenser samtidigt.

Permalänk
Medlem

Sålänge slutprodukten är svart, röd, och ser ut som ett rymdskepp kommer den bli en storsäljare bland SC's <18-medlemmar

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon127948:

Nja. Inte helt riktigt. Laser ska vara monokromatisk för att vara en laser (stimulated delen betyder att man i princip knuffar alla elektroner på samma sätt så att endast en våglängd strålar ut).

Att man sedan kan ändra frekvensen som en laser sänder ut är en annan sak. Själva fotoner uppfyller fortfarande krav på koherens och monokromatism. Varje gång du byter våglängd byter alla nya fotoner till denna våglängd.

Vad gäller fouriertransformen sker den optiskt vad jag kan förstå då att göra detta i mjukvara skulle vara omöjligt. Jag har inte haft tid att läsa in mig men om du verkligen undrar kan jag försöka mata in det imorgon alternativt fråga någon av våra proffar som sysslar med lasrar.

Fast du kan få ut flera våglängder utan problem om du puttar upp elektronerna ett par energinivåer. De kommer då inte nödvändigtvis hoppa tillbaks i ett steg utan kan ta två eller fler steg vilket ger flera fotoner från samma excitation. Exakt vilka energinivåer den kommer hoppa tillbaks till vill jag minnas gick räkna ut men kommer inte ihåg hur. Fanns massa regler med förbjudna övergångar.

Jo jag utgick från att fouriertransformen sker optiskt eftersom det är oändligt mycket lättare på alla sätt. Förundrades bara lite över formuleringen i artikeln. Fick känslan av att någon tagit en sväng förbi Wikipeida för att kolla vad fouriertransform är och kommit fram till att det är någon konstig matte...

Skrivet av Vattendroppe:

Jag tror inte material är något större problem. Beroende på vad det är för fiber man gör vill man åt olika brytningsindex, men jag har förstått det som att man har ungefär 1.6 som nedre gräns för många tillämpningar. Om jag hänvisar till denna figur:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Dispersion-curve.png
ser man rätt väl att det utan problem går att hålla sig med rätt bra brytningsindex över väldigt stora bandbredder.

Personligen tror jag det som är problemet är att skilja signalerna åt vid recievern, kollar man artikeln så verkar det vara just fouriertransformen som är den stora grejen. Tyvärr har jag tappat bort min access till skolans bibliotek, men jag ska se om det går att ordna till det imorgon (sen är det bara hoppas att jag har tillgång till Nature Photonics).

Jag får väl jaga reda på originalartikeln eftersom det känns som om en del intressant information har tappats på vägen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Redan vid 1Gbit nät och uppåt så blir väl diskarna en enorm flaskhals så den där hastigheten lär nog inte hjälpa så mycket. Möjligtvis om RAM-minnen skulle gå ner i pris så man kan köra massor av dem men det lär nog inte hända.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon127948:

Nja. Inte helt riktigt. Laser ska vara monokromatisk för att vara en laser (stimulated delen betyder att man i princip knuffar alla elektroner på samma sätt så att endast en våglängd strålar ut).

Att man sedan kan ändra frekvensen som en laser sänder ut är en annan sak. Själva fotoner uppfyller fortfarande krav på koherens och monokromatism. Varje gång du byter våglängd byter alla nya fotoner till denna våglängd.

Vad gäller fouriertransformen sker den optiskt vad jag kan förstå då att göra detta i mjukvara skulle vara omöjligt. Jag har inte haft tid att läsa in mig men om du verkligen undrar kan jag försöka mata in det imorgon alternativt fråga någon av våra proffar som sysslar med lasrar.

En laser behöver inte vara monokromatisk, faktum är att en av de saker man måste ta hänsyn till när man designar en laser är att få den att köra i en mode (förutsatt att det behövs). Tyvärr hittar jag inga gain-kurvor hos några halvledarmaterial nu och min kursbok har jag lånat ut, men det ska gå att göra relativt bandbreddiga halvledarlasrar/diodlasrar om man vill. En annan möjlighet är ju förstås att köra flera laserkaviteter och med hjälp av optiska system trycka ihop samtliga outputs till en och samma laserstråle (det är bland annat så man gör "vit laser").

Skrivet av Zotamedu:

Jag får väl jaga reda på originalartikeln eftersom det känns som om en del intressant information har tappats på vägen.

Det skulle vara grymt bra om någon kunde få tag på den! Jag hör försökt söka via skolans (helt hopplösa) bibliotekssystem, hittade inget där. Tänkte svänga förbi biblioteket idag och se om jag kunde få hjälp, men det verkar tyvärr inte som att jag har tillgång till Nature Photonics.

EDIT: Jag har nu orginalartikeln nedladdad till min dator!

Skrivet av Nirth:

Redan vid 1Gbit nät och uppåt så blir väl diskarna en enorm flaskhals så den där hastigheten lär nog inte hjälpa så mycket. Möjligtvis om RAM-minnen skulle gå ner i pris så man kan köra massor av dem men det lär nog inte hända.

Den här applikationen är ju förvisso betydligt mer intressant för stadsnät/företagsnät etc. Att kunna dra större bandbredd via smalare kablar är ju inget dåligt!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Vattendroppe:

En laser behöver inte vara monokromatisk, faktum är att en av de saker man måste ta hänsyn till när man designar en laser är att få den att köra i en mode (förutsatt att det behövs). Tyvärr hittar jag inga gain-kurvor hos några halvledarmaterial nu och min kursbok har jag lånat ut, men det ska gå att göra relativt bandbreddiga halvledarlasrar/diodlasrar om man vill. En annan möjlighet är ju förstås att köra flera laserkaviteter och med hjälp av optiska system trycka ihop samtliga outputs till en och samma laserstråle (det är bland annat så man gör "vit laser").

Det skulle vara grymt bra om någon kunde få tag på den! Jag hör försökt söka via skolans (helt hopplösa) bibliotekssystem, hittade inget där. Tänkte svänga förbi biblioteket idag och se om jag kunde få hjälp, men det verkar tyvärr inte som att jag har tillgång till Nature Photonics.

EDIT: Jag har nu orginalartikeln nedladdad till min dator!

Den här applikationen är ju förvisso betydligt mer intressant för stadsnät/företagsnät etc. Att kunna dra större bandbredd via smalare kablar är ju inget dåligt!

Kan du dela med dig av en fullständig källhänvisning så blir jag väldigt glad. Sitter och pluggar på Chalmers bibliotek så jag kanske till och med kan gräva fram en papperskopia. Vore trevlig läsning till lunch.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

Kan du dela med dig av en fullständig källhänvisning så blir jag väldigt glad. Sitter och pluggar på Chalmers bibliotek så jag kanske till och med kan gräva fram en papperskopia. Vore trevlig läsning till lunch.

http://www.nature.com/nphoton/journal/vaop/ncurrent/full/npho...

Annars kan du PMa en mailadress så skickar jag över, jag är övertygad om att chalmers har en prenumeration på Nature (men vet själv hur jobbigt det kan vara att hitta artiklar via bibliotekens sök-grejer)...

Permalänk
Medlem

Haha

Skrivet av tifius:

Härligt! Det är sånt här man ska visa upp på mattelektioner. "Varför ska vi kunna den här skiten för?!" svaret: för att streama 3D gaming i UHD med hjälp av grymma fourier-skillz.

Tänk om vår gamle fysiklärare hade sagt det så hade jag nog fixat fysiken på gymnasiet

Visa signatur

Fotograf med eget företag och grymt teknikintresserad.
www.kimsanfridsson.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vattendroppe:

Det lät intressant, men jag är inte bekant med termen! Du får gärna dra en snabb förklaring!

http://documents.exfo.com/appnotes/anote047-ang.pdf

http://en.wikipedia.org/wiki/Polarization_mode_dispersion

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC34323/

Pulsbreddning pga att fibern inte är 100% symmetrisk

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Inaktiv

Pulserna de använder är relativt långsamma, så jag tror inte det är något problem. Testerna de gör är i alla fall dragen genom 50 km kabel, vilket känns som ett resultat som inte är helt dåligt!

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Zotamedu:

Jo jag utgick från att fouriertransformen sker optiskt eftersom det är oändligt mycket lättare på alla sätt. Förundrades bara lite över formuleringen i artikeln. Fick känslan av att någon tagit en sväng förbi Wikipeida för att kolla vad fouriertransform är och kommit fram till att det är någon konstig matte....

Ber om ursäkt för förvirringen, jag var trött i skallen och artikeln hos BBC var aningen luddigt formulerad. Ändrade till "optisk fouriertransform" redan några minuter efter publicering då fattningen hunnit ikapp.
Förövrigt har jag läst transformteori på högskolan, så har allt en liten aning om vad fouriertransformer är.. Ska dock erkännas att jag fann kursen rätt tråkig.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Entusiast
Skrivet av emilakered:

Ber om ursäkt för förvirringen, jag var trött i skallen och artikeln hos BBC var aningen luddigt formulerad. Ändrade till "optisk fouriertransform" redan några minuter efter publicering då fattningen hunnit ikapp.
Förövrigt har jag läst transformteori på högskolan, så har allt en liten aning om vad fouriertransformer är.. Ska dock erkännas att jag fann kursen rätt tråkig.

Jag har fortfarnde inte kurs med fouriertransformer efter mig. Den är ett sånt där senare progblem.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24