FAQ: Program till Mac OSX

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Anthor:

TotalFinder funkar kanon! Gör så att man kan ha tabbar i Finder samt att programmet sortera mappar överst.. efterlängtat för fd windowsanvändare.. Sen kan jag rekommendera Cinch med, gör så man kan "dra" programfönster mot kanterna och så det blir halva skärmen-anpassat á la Win 7.

Första programmet jag har köpt på... Ja en herrans massa år!

Tack för tipset!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

HyperDock riktigt trevligt.

Permalänk
Medlem

Installerade nya msn messenger 8.0 som funkade sådär.. , hängde sig bland annat då och då.
Nu helt plötsligt har det inte gått att logga in på 3 dagar då progget står och tuggar ett tag för att sedan säga att tjänsten inte är tillgänglig eller att jag inte är ansluten till Internet.

Så jag försöker istället logga in på Adium, 1.4 men det går inte heller.. , progget står bara o tuggar i all onädlighet.. , någon med samma problem??

Edit -- prövat aMsn nu också, funkar inte att logga in heller..
Edit 2 -- prövade att logga in med ett annat konto vilket funkar.. (?) , skumt
Edit 3 -- Får detta felmeddelande från kontot som inte funkar när jag försöker ansluta:
"anslutningsfel från notification servern läsfel" , har googlat lite men inte hittat någon lösning
Edit 4 -- Det går att logga in på kontot från en pc med windows

Edit 5 --- Har fått Adium att funka nu, uppdaterade till OS X 10.6.5 samt har rensat datorn på msn messenger filerna som ligger i Preferences mappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racemouse:

Någon vettig ersättare till Finder? Tips?

Tycker ForkLift är rätt bra:
ForkLift – the most advanced file manager and FTP & SFTP client for mac ForkLift

Version 2 är på gång. (finns beta att ladda ned nere till vänster på sidan länkad till ovan)

Edit:
Hittade denna posten på utvecklarens blog, så version 2 är nog snart skarp:
ForkLift – the most advanced file manager and FTP & SFTP client for mac Make way!

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Finns det någon applikation där jag kan se hur mycket RAM programmen som körs drar? Var program för sig dvs? Eller finns denna funktion inbyggd någonstans?

Permalänk
Skrivet av H@sse:

Finns det någon applikation där jag kan se hur mycket RAM programmen som körs drar? Var program för sig dvs? Eller finns denna funktion inbyggd någonstans?

Activity Monitor (som finns med mac os x) kanske fungerar?

Permalänk
Skrivet av Captain Beyond:

Activity Monitor (som finns med mac os x) kanske fungerar?

Widgeten iStatPro gör precis detta (bland annat) annars. Snyggare än Activity Monitor - som iofs. funkar den också.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Skrivet av thomas67lundberg:

Widgeten iStatPro gör precis detta (bland annat) annars. Snyggare än Activity Monitor - som iofs. funkar den också.

Det har du rätt i, dessutom är det nog smidigare med iStatPro.

Permalänk

Nån som vet nåt program som kan spela upp .dvdmedia filer? Jag kan inte använda dvdspelaren som finns med OS X.

Permalänk

vlc kan spela upp formatet. Däremot så är väl frågan om den fattar vad det är? .dvdmedia är ju kort och gott en video_ts mapp som man satt en .dvdmedia eändelse på.

Permalänk
Medlem

Edit: Efter lite googlande så hittade jag ett utmärkt program DVD2OneX.

Har någon tips på program som tar bort menyer på dvd-filmer? Jag har en del filmer (DVD) som jag vill få bort alla menyer och reklarsk*t på och ha bara huvudfilmen med valt språk, tips någon?

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Musikälskare

Bra VNC program (bästa?) med stöd för SSH tunneling <3

Det kostar men lätt värt det enligt mig

http://www.jinx.de/JollysFastVNC.html

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av KiXeR:

Edit: Efter lite googlande så hittade jag ett utmärkt program DVD2OneX.

Har någon tips på program som tar bort menyer på dvd-filmer? Jag har en del filmer (DVD) som jag vill få bort alla menyer och reklarsk*t på och ha bara huvudfilmen med valt språk, tips någon?

HandBrake kanske? Då får du ut en H.264 kodad videofil packad i antingen mp4 eller mkv.

Visa signatur

Permalänk

Någon mer än jag som har problem med HandBrake? Mitt Handbrake kraschar hela tiden. Jag har testat på en annan dator och avinstallerat och installerat om. Nån som har också detta problem?

Permalänk
Medlem

Ville ej konvertera utan bara ta bort menyer och andra språk från dvdn, då är DVD2ONEX det som jag behövde.

Skrivet av rastersize:

HandBrake kanske? Då får du ut en H.264 kodad videofil packad i antingen mp4 eller mkv.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk

Är det bara jag som inte kan lägga till eller acceptera på Adium?

Permalänk
Medlem

tips

Tänkte bara tipsa om senaste macupdate-erbjudandet som passar perfekt i alla fall för mig som ett tag funderat på att köpa Parallels desktop.

Dessa program ingår för den nätta summan 49.95 dollar (info från macrumors):
A few times a year, MacRumors partners with MacUpdate to promote their Mac application bundle deal. Their latest bundle delivers at least 12 Mac applications for $49.99 (a $381 value if all purchased separately) including:

- Parallels Desktop 6 - Run Windows on your Mac without rebooting
- Divvy ($14) - Create custom workspaces on your screen
- 1Password ($39) - Easily manage website logins/passwords
- MacUpdate Desktop ($10) - Keep your Mac software updated automatically
- DVD REmaster Pro 7 ($49) - Convert DVD movies to iPhone or Apple TV
- Mac DVDRipper 2 ($9) - Copy DVDs to your Mac
- Hands Off! ($24) - Monitor and control access to your network or disks
- App Tamer ($14) - Pause idle apps from consuming CPU cycles and battery life
- TechTool Pro 5 ($98) - Disk utility and repair
- Civilization IV ($19) - Turn based history game, Game of the Year winner.
- A Better Finder Rename ($19) - File, photo and MP3 batch renamer

länk: https://www.mupromo.com/

Permalänk
Medlem

Fick MBP idag och skulle vilja ha ett program i bar:en som visar cpu, minne m.m. hade fått för mig att iStat Pro fixade detta men icke sa nicke.

Permalänk
Skrivet av nmc:

Fick MBP idag och skulle vilja ha ett program i bar:en som visar cpu, minne m.m. hade fått för mig att iStat Pro fixade detta men icke sa nicke.

iStat Menu har jag för mig att den hette

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem

Tack, testade detta men det funkade inte så bra då hela menybaren blev full i princip, även om jag fixade med att ta bort grejer.

Permalänk
Medlem

Vilket är bäst tycker ni? Plex, perian och quicktime eller vlc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Vilket är bäst tycker ni? Plex, perian och quicktime eller vlc?

Du blandar hejvilt.
Perian är för att ge quicktime stöd för fler filformat, vlc är en spelare för de flesta filformat och plex en hel ui-lösning.
Så plex för en htpc / dator som ofta kopplas till tv, perian/quicktime i övrigt skulle jag säga.
VLC om man stöter på något som inte funkar med perian.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Du blandar hejvilt.
Perian är för att ge quicktime stöd för fler filformat, vlc är en spelare för de flesta filformat och plex en hel ui-lösning.
Så plex för en htpc / dator som ofta kopplas till tv, perian/quicktime i övrigt skulle jag säga.
VLC om man stöter på något som inte funkar med perian.

Okej, får se om jag stöter på något. Hittade även MPlayerX som verkade jävligt snyggt och bra, den käkade iaf upp den .mkv filen jag matade den med

Permalänk
Medlem

Ett bra gratis VNC program? Ska styra min stationära pc burk, så en klient för denna också.

Permalänk
Medlem

Finns det något lätt fotoredigeringsprogram som man bara kan öppna lite snabbt? Säg att jag vill ändra lite i kontrasten och storleken på bilden, klippa till den. Jag känner att det tar lite väl lång tid att öppna Photoshop varje gång jag ska göra någon liten grej.

Permalänk
Skrivet av Roronoa:

Finns det något lätt fotoredigeringsprogram som man bara kan öppna lite snabbt? Säg att jag vill ändra lite i kontrasten och storleken på bilden, klippa till den. Jag känner att det tar lite väl lång tid att öppna Photoshop varje gång jag ska göra någon liten grej.

Aperture 3 kanske är något?
EDIT* Eller Lightroom

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Skrivet av Roronoa:

Finns det något lätt fotoredigeringsprogram som man bara kan öppna lite snabbt? Säg att jag vill ändra lite i kontrasten och storleken på bilden, klippa till den. Jag känner att det tar lite väl lång tid att öppna Photoshop varje gång jag ska göra någon liten grej.

Skrivet av 4everapple1:

Aperture 3 kanske är något?
EDIT* Eller Lightroom

Låter även som om Preview skulle kunna fixa det.

Permalänk
Skrivet av nmc:

Ett bra gratis VNC program? Ska styra min stationära pc burk, så en klient för denna också.

TeamViewer

Permalänk
Medlem

Ja Teamviewer ær då sannerligen toppen før fjærrstyrning.

Men hursomhelst, jag har ett problem hær, skall se på en .MKV med multipla subtitlar, perian kør automatiskt en tysk sub och den hittar inte de andra, om jag kør VLC hittar det programmet de andra texterna men det ær inte så optimerat så istællet har jag ingen bild. Texterna finns dær iallafall.
Testat vart inne i preferences etc men perian hittar det helt enkelt inte.

Permalänk
Medlem

Jag söker efter en app för Dock som gömmer/visar alla fönster instanser av den app som jag klickar på. Nån?

Visa signatur

Fractal define R6 » Corsair RM750X » Asus Z390-F » Intel i7 9700K » Asus Strix GTX 1080Ti » Corsair 32GB 3200Mhz » Samsung 970 Evo Plus 1Tb x2» Creative Soundblaster Z » Logitech Z-906 5.1 » Sennheiser HD 598 » Razer Blackwidow Elite » Mionix Naos 7000 » LG OLED48CX

Server: ODROID-H2+, ODROID-HC1