Creative gör ny ljudkrets för integrering på moderkort

Permalänk
Melding Plague

Creative gör ny ljudkrets för integrering på moderkort

Medan marknaden för separata ljudkort krymper satsar Creative på en ny ljudkrets för integrerat ljud på moderkort. Nya Sound Core 3D lovar gott om finesser i liten förpackning.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Kan nog bli bra ifall dom kan göra vettiga drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Bra. Då sparar man en kortplats i lådan.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon42512:

Kan nog bli bra ifall dom kan göra vettiga drivrutiner.

Det var det första jag tänkte på.

Creative känns så jäkla 90 tal med deras feta software bundles som e helt värdelösa samt deras ultrakassa drivrutiner.

Creative: Jag vill inte kunna göra så att mina mp3or låter som dom spelas i en kyrka eller en stadion, jag vill kunna göra användbara saker med mjukvaran när jag köper ett high end ljudkort era pantade jävlar!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det här är trevligt för dem som vill ha något bättre än realtek men inte vill casha eller inte har plats för extra kort. Är förvånad att creative inte gjort det här för 10 år sedan då dem såg att realtek höll på att käka upp marknaden. Better late than never...

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Inaktiv

Då får man hoppas på en mindre drivrutinsbas, precis som tivook skriver....och hoppas på BRA drivrutiner också - det är ju knappast något som Creative kan glänsa med.

Permalänk
Medlem

Då får man se upp om man köper Gigabyte så man inte blir låst till Creatives korta lista på stödda operativsystem.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Då får man se upp om man köper Gigabyte så man inte blir låst till Creatives korta lista på stödda operativsystem.

men alla ny creative kort kör ju på både xp, windows 7 och linux. Och dessutom så har många moderkort inte längre stöd för versioner under xp.

Permalänk
Medlem

Äger ett flertal Creative Kort

Creative Soundblaster 5.1 Live
Creative Soundblaster EAX?
Creative Audigy 2 ZS
Creative X-Fi XtremeMusic
Creative X-Fi Titanium Fatal1ty

Kört dom endast på Vista/Win7, alla fungerar perfekt, programvaran är grym till X-Fi, skulle inte klara mig utan det.. Länge leve Creative

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se om de kan lösa det eviga problemet med brummande ljud som kan höras när man använder integrerade ljudkort.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant om deras inbyggda lurförstärkare kan driva highend lurar typ HD650 el K701

Permalänk

Inget EAX?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oyegie:

Ska bli intressant om deras inbyggda lurförstärkare kan driva highend lurar typ HD650 el K701

Varför skulle någon betala för ett par såna lurar och sedan förstöra dem med den värdelösa stärkaren och DAC:en som sitter i ljudkort? Dessutom gav du exempel på två av de mest svårdrivna lurarna. De kräver väldigt bra stärkare för att låta bra.

Permalänk
Medlem

Aldrig att jag köper något från Creative igen, även om de så lanserade en höna som värper guldägg smyckade med diamanter.

Mer info för de oinsatta: http://forums.creative.com/t5/Sound-Blaster/Message-to-Daniel...

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

Haft Creative förut och jag tänker inte köpa någon produkt som kommer med Creative dirvare och creative komponenter. Så dåliga är de. Det finns dessutom ingen anledning idag att använda sig av creative eftersom de flesta spelbolag inte implementerar creative licenserad specifik teknik.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Skrivet av tivook:

reative: Jag vill inte kunna göra så att mina mp3or låter som dom spelas i en kyrka eller en stadion, jag vill kunna göra användbara saker med mjukvaran när jag köper ett high end ljudkort era pantade jävlar!

Men Creative gör inte high-end ljudkort. Det är som att säga att Koss gör high-end hörlurar.

Visa signatur

Att ha sin dators specifikationer som signatur är fånigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av headphonehalo:

Men Creative gör inte high-end ljudkort. Det är som att säga att Koss gör high-end hörlurar.

Dom har ju ett flertal ljudkort som ligger på över 1500 iaf. Jag köpte ett Creative ljudkort för ett antal år sedan för 2500.

Finns säkert andra märken med ljudkort för 5000+ oxå men jag tycker 1500 är rätt saftigt för ett ljudkort. Alltså high end i mina ögon.

Varesig det är eller inte är high end så vill dom gärna få det till att dom är highend, reklamen man sett återspeglar ju detta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Kan nog bli bra ifall dom kan göra vettiga drivrutiner.

Har ju aldrig hänt efter dos så varför skulle dom ändra på sig nu?

Skrivet av FLAGEL:

Aldrig att jag köper något från Creative igen, även om de så lanserade en höna som värper guldägg smyckade med diamanter.

Mer info för de oinsatta: http://forums.creative.com/t5/Sound-Blaster/Message-to-Daniel...

Du är inte ensam. Creative har för alltid gjort bort sig....

Skrivet av tivook:

Dom har ju ett flertal ljudkort som ligger på över 1500 iaf. Jag köpte ett Creative ljudkort för ett antal år sedan för 2500.

Finns säkert andra märken med ljudkort för 5000+ oxå men jag tycker 1500 är rätt saftigt för ett ljudkort. Alltså high end i mina ögon.

Varesig det är eller inte är high end så vill dom gärna få det till att dom är highend, reklamen man sett återspeglar ju detta.

Vad har priset med saker och ting att göra? Det har aldrig och kommer aldrig att vara highend. Det är Creative.

High End, Mid End, Hifi, Kompaktanläggning, Biltema, ..... , Creative.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Kan hålla med Tempel att Creative har bränt sina broar på en del punkter som bland annat drivare. Men ja gillar ändå x-fi kortet som följer med asus rampage II extreme kortet, det är inte massa onödigt skit med i dom drivarna. Så det ska ändå bli intressant med denna nya krets från dom och hur bra dessa drivarna kommer bli.

Visa signatur

>>> Rigg: FD Define Mini | Corsair HX750 | Asrock Z270M Pro4 | i5 6600k | Cooler Master Hyper 212 | 2x8GB Corsair Vengeance CL16 3000Mhz | MSI RTX2060 AERO 6GB | Samsung 830 256GB | Seagate 1TB SSHD <<<

Spela så mycket du orkar, och helst lite till ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Vad har priset med saker och ting att göra? Det har aldrig och kommer aldrig att vara highend. Det är Creative.

High End, Mid End, Hifi, Kompaktanläggning, Biltema, ..... , Creative.

Hmm, det låter på dig som att creative är rena rama skräpet. Känner du till att miljontals människor sitter med endast det inbyggda realtek skräpet som finns på de flesta moderkort idag? Dessa kretsar får ju mitt Creative X-fi kort att låta som 10 000 kronors kort. Så jag klagar verkligen inte på creative. Jag köpte mitt kort för endast 600kr så för det priset är jag jävligt nöjd. Vad kan realtek chipen på moderkorten kosta? Max 50kr?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Hmm, det låter på dig som att creative är rena rama skräpet. Känner du till att miljontals människor sitter med endast det inbyggda realtek skräpet som finns på de flesta moderkort idag? Dessa kretsar får ju mitt Creative X-fi kort att låta som 10 000 kronors kort. Så jag klagar verkligen inte på creative. Jag köpte mitt kort för endast 600kr så för det priset är jag jävligt nöjd. Vad kan realtek chipen på moderkorten kosta? Max 50kr?

Jag kan hålla med om att mina Creative-kort låter MYCKET bättre än någon inbyggd krets jag har sprungit på. Brus och liknande är intill det närmaste obefintliga även över analoga utgångar. Problemet är dock att enda datorn jag för närvarande stabilt kan använda mina Creative-kort på är min linux-dator, och det ett gammalt live 5.1 och med väldigt begränsad funktionalitet, eftersom drivrutinerna till linux är stabila men extremt limiterade (för de få kort drivrutiner finnes för).
Varför jag inte köpt något såpass nytt ljudkort från creative att det funkar med Windows Vista eller nyare är enkelt: med de gamla jag testade crashade mina spel med Creatives egna drivrutiner. De drivrutiner Microsoft levererar var stabila, men hade väldigt begränsad funktionalitet. Dessutom gillade jag inte att Creatives drivrutiner drog dessutom mer systemresurser än mitt virusprogram (detta på gamla Norton2005 tiden då de började bli bloated, men fortfarande åtminstonde gick att använda länge nog för att hitta bättre alternativ).
Och tyvärr har de kort jag sprungit på på vänners datorer som varit Vista/Win7 kompitabla gett ungefär samma intryck, fast där verkar crasharna mer sublima då de versionerna av windows var mycket bättre på att återställa crasharna, och dölja dem för slutanvändarna (de märkte, men om man inte visste att kolla i loggen och se att det verkligen var en crash kunde man ta det för "ovanligt lång ljudlagg").

Permalänk
Medlem

Det behövs till mini ITX korten så att man slipper leta efter mini ITX med expansionsplats. Väldigt svårt att få tag på om man nu vill köra prestanda mini ITX.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thommie:

Kan hålla med Tempel att Creative har bränt sina broar på en del punkter som bland annat drivare. Men ja gillar ändå x-fi kortet som följer med asus rampage II extreme kortet, det är inte massa onödigt skit med i dom drivarna. Så det ska ändå bli intressant med denna nya krets från dom och hur bra dessa drivarna kommer bli.

Det är inte Creative-kort. De försöker får det att låta så, men tittar du på det finstilta:

Citat:

SupremeFX X-Fi Audio Card
- ADI® AD2000B 8-Channel High Definition Audio CODEC

Det är en ADI (SoundMAX?) krets som har stöd för vissa Creative-teknologier. Men du måste installera tämligen bloatad och ostabil programvara från Creative för att kunna utnyttja dem i windows (min dator hade problem bara med själva installationsprogrammet i Win7 senast jag testade).
Detta märks också om du försöker använda de analoga utgångarna på bättre/känsligare högtalare, det är väldigt lätt att få brus och störningar jämfört med ett Creative/Asus-ljudkort. Optiska utgången däremot ger tämligen bra ljud.
Samtidigt tackar jag för att de INTE har en Creative-krets, eftersom det är detta som gör det möjligt för mig att faktiskt använda detta ljudkort på ett vettigt sätt i Linux.

Permalänk
Medlem

Det låter inte som folk här höll på med datorer runt 1999-2003 och däromkring!

Många Creative-produkter i Windows 2000 och XP var extremt struliga, eller ska vi säga icke-fungerande. De hade dessutom problem med flera moderkortchipset, Creative föreslog t.ex. att man skulle testa alla PCI-slotar för att se om det kanske slutar hacka i nåt av dom. Men det fungerande inte på mina två mammabrädor under den eran i alla fall.

Och jag mekade med många parametrar i BIOS, Windows och applikationer (enl. instruktioner och rent allmänt), till ingen större nytta.

Till slut åkte Creative ut och det blev nåt halvdassigt integrerat Realtek eller nåt. Jag tror den sista creative-hårdvaran var nåt integrerat chip på moderkortet på MSI NF7-S (en bräda som dog i en brutal OC-session med ett crap nätagg).

Så sen dess är det ASVIKTIGT att hårdvaran är fungerande och supportad i nya datorer. Jag vill gärna ha ett ljudkort som avlastar CPU lite grand och har ett par klasser bättre ljudkvalite än de integrerade.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Entusiast

Jag har ägt ett ljudkort från Creative och jag har flertalet gånger varit nära att slänga det i väggen.
Förstår inte riktigt storheten med Creative. De började med att stämma skiten ut Aureal för påstådda pantentbrott. När de kört Aureal i botten köpte de upp allt för småväxel och plockade deras prisbelönta ljudtekniker och slaktade dem. Efter det mislyckades de totalt med att producera ett vettigt ljudkort då deras kretsar endast stödde 48 kHz vilket betydde att i stort sett allt var tvunget att resamplas i kortet. Intressant val av sample rate eftersom nästan all musik ligger på 44,1 kHz. Fast alla köpte deras skit ändå eftersom 1, de hade A3D som faktiskt var bra fast nu omdöpt till deras egna EAX märke och 2, det fanns inte mycket till konkurrens.

Visst, de lär vara bättre än realtek men det är iof inte så svårt. Tyvärr kommer de garanterat fortsätta att snåla på förstärkarna så risken är stor att det inte kommer vara någon höjdarljud även om det är en hyfsat DAC.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av FLAGEL:

Aldrig att jag köper något från Creative igen, även om de så lanserade en höna som värper guldägg smyckade med diamanter.

Mer info för de oinsatta: http://forums.creative.com/t5/Sound-Blaster/Message-to-Daniel...

Kommer ihåg den svängen, satt själv med nyinstallerat win7 med creative ljudkort.
ALDRIG mer!!!!

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xake:

Det är inte Creative-kort. De försöker får det att låta så, men tittar du på det finstilta:

Det är en ADI (SoundMAX?) krets som har stöd för vissa Creative-teknologier. Men du måste installera tämligen bloatad och ostabil programvara från Creative för att kunna utnyttja dem i windows (min dator hade problem bara med själva installationsprogrammet i Win7 senast jag testade).
Detta märks också om du försöker använda de analoga utgångarna på bättre/känsligare högtalare, det är väldigt lätt att få brus och störningar jämfört med ett Creative/Asus-ljudkort. Optiska utgången däremot ger tämligen bra ljud.
Samtidigt tackar jag för att de INTE har en Creative-krets, eftersom det är detta som gör det möjligt för mig att faktiskt använda detta ljudkort på ett vettigt sätt i Linux.

Hmm jo det har du rätt i att det är.
Har aldrig haft nåra som helst problem med programvaran till kortet och jag kör win7 pro 64-bit. Det där om brus och så det har ja dålig erfarenhet av så kan inte uttala mig så mycke om det tyvärr, configen som jag kör just nu har ja då inga problem med nåra brus eller nått.

Visa signatur

>>> Rigg: FD Define Mini | Corsair HX750 | Asrock Z270M Pro4 | i5 6600k | Cooler Master Hyper 212 | 2x8GB Corsair Vengeance CL16 3000Mhz | MSI RTX2060 AERO 6GB | Samsung 830 256GB | Seagate 1TB SSHD <<<

Spela så mycket du orkar, och helst lite till ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xake:

Jag kan hålla med om att mina Creative-kort låter MYCKET bättre än någon inbyggd krets jag har sprungit på. Brus och liknande är intill det närmaste obefintliga även över analoga utgångar. Problemet är dock att enda datorn jag för närvarande stabilt kan använda mina Creative-kort på är min linux-dator, och det ett gammalt live 5.1 och med väldigt begränsad funktionalitet, eftersom drivrutinerna till linux är stabila men extremt limiterade (för de få kort drivrutiner finnes för).
Varför jag inte köpt något såpass nytt ljudkort från creative att det funkar med Windows Vista eller nyare är enkelt: med de gamla jag testade crashade mina spel med Creatives egna drivrutiner. De drivrutiner Microsoft levererar var stabila, men hade väldigt begränsad funktionalitet. Dessutom gillade jag inte att Creatives drivrutiner drog dessutom mer systemresurser än mitt virusprogram (detta på gamla Norton2005 tiden då de började bli bloated, men fortfarande åtminstonde gick att använda länge nog för att hitta bättre alternativ).
Och tyvärr har de kort jag sprungit på på vänners datorer som varit Vista/Win7 kompitabla gett ungefär samma intryck, fast där verkar crasharna mer sublima då de versionerna av windows var mycket bättre på att återställa crasharna, och dölja dem för slutanvändarna (de märkte, men om man inte visste att kolla i loggen och se att det verkligen var en crash kunde man ta det för "ovanligt lång ljudlagg").

Jag måste antingen haft väldigt tur då eller så har du haft väldig otur. Jag har haft soundblaster, soundblaster 16, soundblaster live, soundblaster audigy och nu soundblaster X-Fi och har aldrig haft problem med drivrutiner.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Man köper inte av det här vidriga företaget! Det gör man bara inte.

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk

BOJKOTTA! Jag kommer inte köpa en enda pryl från detta skit företag!

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.