Fredagspanelen 14: AMD Bulldozer försenad, kopieringsavgift och Gunnar-glasögon

Permalänk
Medlem

skön fredagspanel som vanligt

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Supermicro A2SDi-HLN4F | Atom C3758 | Fractal Design Define C | 64GB ECC RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 14 | AP: 2pcs Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Hahaha! Gunnar! Ja, antingen köper man dom... eller så tänder man en lampa...

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk

Grymt tack för denna "sändning" vet inte hur mycke jag garva
ni har helt rätt humor o ironi

Permalänk

Ni är ju bara bäst.

En kamera. Två grabbar. Datasnack till förbannelse.
Och så synkade. Det viktigaste är dock alla kul gliringar och den lättsamma stämningen.
Ja, förutom allt bra man lär sig. Tack!

Permalänk
Medlem

Nice fredagspanel, såg att ni fixat ljussättningen från förra panelen, kanske ni såg att jag skrev det? det var ju då solen som höll på gå i moln o ut hela tiden så det märkets ganska hårt. kul när jonas sa "Aväääst" haha

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av gal33r:

Har Emil ögonskugga?

hahaha

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Då kan jag passa på att fråga dig hur din aktiva adapter funkar? 100% ?

Nu har jag inte hunnit testa den fullt ut, då jag bara har haft en i typ 4 dagar. Jag köpte XFX aktiv MiniDisplayPort till DVI-adapter eftersom jag har minidisplay på mitt 6950.

Jag tycker att den gör vad den ska och på kartongen så står det "ATI Eyefinity Multi-Display Validated"

Jag köpte först fel adapter, köpte en med Displayport ----> DVI men ringde Inet direkt när jag såg min miss, och per telefon så skickade dom mig MiniDisplayPort till DVI-adapter. Inets support är fantastisk

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Nu har jag inte hunnit testa den fullt ut, då jag bara har haft en i typ 4 dagar. Jag köpte XFX aktiv MiniDisplayPort till DVI-adapter eftersom jag har minidisplay på mitt 6950.

Jag tycker att den gör vad den ska och på kartongen så står det "ATI Eyefinity Multi-Display Validated"

Jag köpte först fel adapter, köpte en med Displayport ----> DVI men ringde Inet direkt när jag såg min miss, och per telefon så skickade dom mig MiniDisplayPort till DVI-adapter. Inets support är fantastisk

Så med andra ord. Ska man inte köpa https://www.inet.se/artikel/5409071/xfx-aktiv-minidisplayport... Om man ska köra eyefinity? Har tänkt att skaffa 6990 nämligen. Så man ska använda https://www.inet.se/artikel/5408938/displayport-till-dvi-sing... ?

Visa signatur

Nikon Z8 - Nikon 180-600
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Mycket bra grabbar! ni är högpunkten!

Visa signatur

-----------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

säga vad man vill om glasögonens vara eller icke vara men du passar kalas i dem

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Värför ska jag ha Gunnar glasögon när jag har en Asus 3D skärm (Model: VG236H) med funktionen SPLENDID Video-förval med 5 lägen, där jag kan med en snabbknapp på skärmens kant ändra direkt till t.ex Night-View på kvällar
"Splendid™ Video Intelligence-teknik
Med vår egen Splendid Video Intelligence-teknik optimeras bildprestanda och återgivning genom att färger, ljusstyrka, kontrast och skärpa förbättras. Fem förvalslägen för bild (Scenery, Theater, Game, Night View och Standard) kan väljas med en särskild snabbknapp."

Visa signatur

Mobo: Asus Maximus 4 Extreme CPU: Intel Core i7 2600K @ 4,6GHz / Corsair H70 GPU: 2x Asus GTX580 DirectCUII (SLI) RAM: Corsair Vengeance 16GB @ 1866MHz PSU: Corsair AX850 HDD: Intel 120 GB 510 SSD & WD 1 TB SATA3 ODD: LG Blu-ray Case: Corsair Graphite 600T Display: Asus VG236H 120 Hz 3D Speakers: Sound Sticks III Headset: Sennheiser 3D G4ME1 (PC-333D) Keyboard: Razer BlackWidow Mouse/Surface: Razer Mamba / Razer Vespula OS: Windows 7 x64

Permalänk
Medlem

Så med andra ord. Ska man inte köpa https://www.inet.se/artikel/5409071/xfx-aktiv-minidisplayport... Om man ska köra eyefinity? Har tänkt att skaffa 6990 nämligen. Så man ska använda https://www.inet.se/artikel/5408938/displayport-till-dvi-sing... ?

Tycker det blir lite fel när du skriver "man" !! När det borde stått jag!! Då båda funkar utmärkt med Eyefinity.

Och ska du köpa 6990 så "Radeon HD 6990 kan driva upp till fem skärmar samtidigt via fyra Mini Displayport och en ensam DVI. Det ingår dessutom tre adaptrar varav en aktiv till både extra DVI och HDMI. "

Här har du en bra tråd om Eyefinity

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ManBearPig:

haha, "vi lämnar molnet, innan det blir regn" made my day.

Haha, min med. Flera andra sköna kommentarer åxå, som tex..

"micro cosmos... mellan ögonen"

"låter som en informationsvideo från ungdomsmottagningen"

Tackar för en grym start på dagen med veckans fredagspanel!! I LOLed!! xD xD xD

Visa signatur

Kör Äppeldata åxå (≠ fanboy)

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Tycker det blir lite fel när du skriver "man" !! När det borde stått jag!! Då båda funkar utmärkt med Eyefinity.

Och ska du köpa 6990 så "Radeon HD 6990 kan driva upp till fem skärmar samtidigt via fyra Mini Displayport och en ensam DVI. Det ingår dessutom tre adaptrar varav en aktiv till både extra DVI och HDMI. "

Här har du en bra tråd om Eyefinity

Ännu än som inte läser att har jag dyslexi?

Visa signatur

Nikon Z8 - Nikon 180-600
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Inte för att jag försvarar folk som whinar över andras felskrivningar, men hur kan just detta ha med dyslexi att göra ? Att välja ett ord istället för ett annat (dvs inte någon form av felstavning) är ett medvetet val av ord och kan inte härledas till dyslexi.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem

Sorry 24mbit! Såg inte det, ska inte upprepas!! Sen kan jag jag nog hålla med JesperT i posten ovanför, men jag förstår att det inte är lätt med dyslexi och att det kan bli fel ord i bland med.

Jag brukar inte vara en ordpolis (tror det är första gången) men tyckte det var viktigt att rätta från man till jag, så att andra inte tror att den adaptern inte funkar!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Inte för att jag försvarar folk som whinar över andras felskrivningar, men hur kan just detta ha med dyslexi att göra ? Att välja ett ord istället för ett annat (dvs inte någon form av felstavning) är ett medvetet val av ord och kan inte härledas till dyslexi.

Jo faktiskt. Ska jag babbla upp hela min dyslexi rapport på 21 sidor till dig?

Skrivet av skog1s:

Sorry 24mbit! Såg inte det, ska inte upprepas!! Sen kan jag jag nog hålla med JesperT i posten ovanför, men jag förstår att det inte är lätt med dyslexi och att det kan bli fel ord i bland med.

Jag brukar inte vara en ordpolis (tror det är första gången) men tyckte det var viktigt att rätta från man till jag, så att andra inte tror att den adaptern inte funkar!

Du behöver inte be om ursäkt. Utan jag vill att folk ska sluta "whina" när folk råkar skriva fel hela tiden...

Visa signatur

Nikon Z8 - Nikon 180-600
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Ska bara hoppa in här lite.
Problemet är lite med dyslexi, från min åsikt, är att det lätt att välja fel ord i en meningar då man redan är fullt fokuserad på det som stavas. Eller från min egna erfarenhet att jag inte har full koll på rätt menings byggnad, böjningar, regler etc.
En person med dyslexi halkar lätt efter på alla grammatiska regler som det svenska språket älskar.

P.S Bra att ha en sambo som rättar en ^^

Permalänk
Medlem

Kan börja med att säga att jag tycker fredagspanelen är ett jäkligt trevligt och varmt välkommet inslag på sweclockers, grymt initiativ!

En grej jag tänkt på under ett par avsnitt nu som känts ganska tydligt och påtagligt ju mer jag tänkt på det, är att Emil får väldigt begränsad plats, han känns lite som en statist bredvid Jonas nästan som bara fyller i med "ja", "nej" och "precis". Tycker det är jäkligt synd eftersom de gånger Emil pratar gör han det jävligt bra, det är uppenbart att han har bra koll och vet vad han pratar om, tråkigt att han nästan aldrig får en syl i vädret, Jonas bryter in lite för mycket... Snack-fördelning är väl runt 80-20 nu skulle jag gissa, hade hellre sett någonting närmare 50-50. Hade uppskattat om ni försökte tänka på detta, ni som inte tror mig eller håller med mig kan prova att klocka dem så får ni se att det stämmer...

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finess:

Kan börja med att säga att jag tycker fredagspanelen är ett jäkligt trevligt och varmt välkommet inslag på sweclockers, grymt initiativ!

En grej jag tänkt på under ett par avsnitt nu som känts ganska tydligt och påtagligt ju mer jag tänkt på det, är att Emil får väldigt begränsad plats, han känns lite som en statist bredvid Jonas nästan som bara fyller i med "ja", "nej" och "precis". Tycker det är jäkligt synd eftersom de gånger Emil pratar gör han det jävligt bra, det är uppenbart att han har bra koll och vet vad han pratar om, tråkigt att han nästan aldrig får en syl i vädret, Jonas bryter in lite för mycket... Snack-fördelning är väl runt 80-20 nu skulle jag gissa, hade hellre sett någonting närmare 50-50. Hade uppskattat om ni försökte tänka på detta, ni som inte tror mig eller håller med mig kan prova att klocka dem så får ni se att det stämmer...

Det är taskigt mot Jonas att säga att han ska dämpa. Istället skulle jag vända det och säga att Emil kan gärna få ta för sig lite mera om han vill och känner för det.

Man spiller redan ut hela sin personlighet i sånna här videor och dem har trots allt inte hållit på i åratal så låt dem växa in i det så som dem önskar.

Bra jobbat grabbar.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Tråkigt angående ett nej till rundvandringen. Men jag förstår det helt och hållet.
Skönt att ni tänker på säkerheten.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Nær kommer Gunnar med 3D ? TINT MY WORLD YELLOOOO * Som en tilbehörspryl för innefolket som vil visa at dom har råd att gå med glas utan styrka eller solskydd är dom ju perfekt, men jag måste säga man är bra urbränd i hjärnan om man köper skitsnacket om eyestrain. Jag har glasögon med minus någonting men plackar av mig dom vid datorn för jag ser bra på så kort håll, men behöver dom när jag ser på saker som är längre än en halvmeter bort. Min optiker talade om at de flesta människor med normal syn ser lite bättre med svag minusstyrka om det inte är så at man behöver riktiga minus eller pluss glas (det har namn jag inte kommer på) så det vore nåt om ni kunde undersöka om det är hemligheten med Gunners för i så fall har de ju ett poäng där. Men jag tror ju bara det är en plastbit med dyrt kilospris... Man borde anmäla dom för bedrägeri så blir dom tvungna att lägga fram bevis om det är så att dessa påståenden om mirakelglasögonen har någon som helst förankring i verkligheten. Jag kan inte öppna sak från Norge i, men jag skulle bra gärna vilja.

Permalänk
Medlem

Kopieringsavgift har jag funderat lite på och kommit fram till att det nog är bästa lösningen. Alla med lite datorvana har upptäckt att en bra uppkoppling ger ett stort utbud av underhållning. Bildredigeringsprogram är en lam ursäkt för att hävda att kopieringsavgiften inte skall finnas.

Eftersom jag betalar räkningar för en bostadsrättsförening så har jag uppmärksammat en ny räkning via comhem och som är till Swecopy. Swecopy vill ha ungefär 15 kr per hushåll/år för att svt-play finns tillgängligt i hushållen och avgiften är som jag ser det som en skatt...

Jag ser kopieringsavgiften som en skatt, på samma sätt som att vi betalar skatt för skola, sjukvård och omsorg. För mig så vore det bra om fildelning blev laglig och att det fanns någon typ av "nedtankningsräknare" som gav upphovsmännen den ersättningen som de skall ha.

Tankenötter som återstår att lösas för en ultimat rättvisa inom fildelning är om upphovsrättsmännen får rätt ersättning eller om distributörerna tar för mycket. Jag ser det hela som att det är distributörerna som tar det mesta och att det är onödigt eftersom vi ju har ett väl fungerande internet som skulle kunna vara distributör....

Visa signatur

Intel Core i5 2500K@ 4.0GHz | Cooler Master Hyper TX3 | Gigabyte GTX 560 Ti | Msi P67A-C45 | 4GB Corsair DDR3 @1600
Intel SSD80Gb | Samsung 1 Tb | Corsair Tx 650W | Windows 7 Home P 64 bit
3DMark Vantage P19703
3DMark11 P4965

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom@s:

Jag ser kopieringsavgiften som en skatt, på samma sätt som att vi betalar skatt för skola, sjukvård och omsorg. För mig så vore det bra om fildelning blev laglig och att det fanns någon typ av "nedtankningsräknare" som gav upphovsmännen den ersättningen som de skall ha.

Hur kan du se en avgift som en skatt? Copyswede är ingen myndighet och har ingen rätt att beskatta någon. Fattar inte att någon går med på deras krav, vad har de att komma med egentligen?
Tänk om jag hade gått och försökt förhandla mig till en avgift på 20kr per pizza en pizzeria sålde från och med 1juni? Tror ni de svarat "nej tyvär, från och med den 1september går bra"

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Skatt ett nödvändigt ont?

Men bara om det betalar för sådant som är rättmätigt.

D.v.s skola, vård och omsorg, något som annars håller på att gå åt pipan, Sverige släpar efter mer och mer och vår sk välfärd är inte så väl alla gånger.

Jag tycker det är fel att alla andra skall betala för att en liten klick missköter sig, men så är det alltid, den som gapar mest heter det, i det här fallet kopyswein.

Dem värnar som upphovsmän/kvinnors intressen heter det, när det i själva fallet är deras egna intressen som dem ser efter, för allt handlar om pengar, och i det här fallet är dem ohyra.

Personligen avskyr jag allt som är förklädd skatt, politiker rö******ar oss hela tiden och påyvlar oss hela tiden mer, dock dröjer det inte länge förrän en kollaps är nära förestående, då skall det bli intressant och se vad dem har tänt att göra åt saken.

Copysweeede can suck my ****

Visa signatur

Mac!

Permalänk
Medlem

Anledning till varför det inte blir någon rundvandring:
http://www.youtube.com/watch?v=2QkyfGJgcwQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Apropå Gunnar...

Om det nu är det gula glaset som hjälper mot eye-strain, kan man inte bara ändra color temp på monitorn så att skärmen blir gul-tintad? Borde ju bli samma sak. (om det nu bara är färgen det hänger på)

Det går men då ska du inte tinta skärmen gul utan ställa in färgtempen runt 4000k så skärmen blir röd/rosa

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Avstängd

Du kanske ska vara glad att du får hjälp då

Skriv med fetstil och understruket att du har dyslexi om du vill att folk ska veta det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Du kanske ska vara glad att du får hjälp då

Skriv med fetstil och understruket att du har dyslexi om du vill att folk ska veta det.

Står i min sign att jag har dyslexi. Hjälp är alltid välkommen:P

Visa signatur

Nikon Z8 - Nikon 180-600
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Jag betalar kyrkskatt, trotts att jag ej går i kyrkan. Jag betalar skatt för teatrar, sportevenemang, militären och museum, trotts att jag inte är intresserad. Därför så tycker jag att en fildelningsskatt vore bra, men folk förstår inte att vård, skola och omsorg är en rättighet som dom har betalt skatt för att få ha tillgång till. Därför borde det finnas en fildelningsskatt, eller en fungerande ersättning (gardering mig) som någon har rätt att få ta ut...

Hejdlös underhållning
http://www.youtube.com/watch?v=yFEsCga1jos
http://www.youtube.com/watch?v=cds7lSHawAw

Ja skulle inte ha något emot att dessa upphovsmän fick en liten del av ersättningen, men som det är idag så roffar distributören det mesta och allt annat har fastnat i rättegångar...

Visa signatur

Intel Core i5 2500K@ 4.0GHz | Cooler Master Hyper TX3 | Gigabyte GTX 560 Ti | Msi P67A-C45 | 4GB Corsair DDR3 @1600
Intel SSD80Gb | Samsung 1 Tb | Corsair Tx 650W | Windows 7 Home P 64 bit
3DMark Vantage P19703
3DMark11 P4965