Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Asus Geforce GTX 580 Matrix Platinum är GF110 för extremöverklockare

Permalänk
Medlem

Någon som vet ,har en aning om det finns vattenblock till asus nya / nuvarande 580 kort, har bara sett block till referens & till gainward phantom + en till kommer ej ihåg vilken

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av neom96:

Frågan är bara priset... Asså det ser inte så sjukt dyrt ut men det e ju matrix... jag tror dock inte det kommer vara som de gammla matrix korten för dom var värkligen onödigt dyra

Du kan satsa morsans pantalonger på att de kommer kosta bra med stålar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Det är inte samma sak, man kan klocka ett HD 5850 till 1 Ghz men ett GTX 580 på 772 mhz kommer fortfarande vara mycket snabbare.

Genom att klocka mitt 5850 så ökade jag mitt GPU score på 3d mark vantage med 4500 3d marks , känn på den du haha drev

Visa signatur

Motherboard: MSI Z170i Gaming Pro AC | CPU: Intel Core i5 6600K | CPU Cooler: Noctua NN-L9i | RAM: Corsair 8GB DDR4 2133Mhz Veng LPX RED | GPU: EVGA GTX 1060 SC 6GB | SSD: OCZ Trion 100 240GB | PSU: Integra SFX 450W | Case: Fractal Design Node 202

Screen: BenQ XL2420T 120HZ | Keyboard: Steelseries 6GV2 | Mouse: Steelseries Kana V2 | Headset: Kingston HyperX Cloud

Permalänk
Medlem

Bara jag som reagerade på att i det "andra" bildspelet med 3bilder, så har kylflänsen endast 4 värmeledningsrör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Bara jag som reagerade på att i det "andra" bildspelet med 3bilder, så har kylflänsen endast 4 värmeledningsrör?

Kan inte heller se det femte värmeledningsröret... Prototyp bilder?

Visa signatur

3600X + NH-D15 | 32GB DDR4 | MSI 1080Ti Gaming X | MSI X570 MPG | FOCUS GX 750W | MP600 2TB | Define 7 White

Permalänk
Medlem

Bara 1,5GB? För det priset borde man ju få åtminstone 3GB VRAM
Antar att det kommer ligga en bra bit över 4000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille3002:

Bara jag som vill handla lite för pengar jag inte har?

Kredit

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Fattar inte vad som är så intressant med detta. Man kommer inte kunna klocka högre utan extrema medel vilket det flesta av oss inte använder. Det är som att betala mer för en överklockning man aldrig kommer att nyttja.

Klart att Elmor och några till blir lyckliga men de killarna är ju fan sponsrade och kan skita totalt i att korten går sönder. Näh ni som är sugna på ett 580 kort kan lika väl köpa något som redan finns om ni inte har tänkt att bli proffessionella klockare

Kortet med dubbla GPU'er som Asus skall släppa är däremot intressant. Såvida de höjer klockfrekvenserna eller ger utrymme för detta, vilket ju inte Nvidia's 590 leksakskort inte gör.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Bara jag som reagerade på att i det "andra" bildspelet med 3bilder, så har kylflänsen endast 4 värmeledningsrör?

Skrivet av PeeWee90:

Kan inte heller se det femte värmeledningsröret... Prototyp bilder?

Om ni klickar på bilden så den blir sin fulla storlek och kolla riktigt noga så hittar ni vart den femte Heatpipen är.

På den vänstra flänsen så är två av heatpipesen placerade och på den högra är de tre heatpipes. Vet detta då de är exakt samma kylfläns och fläktar som sitter på mitt ASUS GTX 570 DirectCU II. Enda skillnaden på gpu kylarna är den svarta kåpan som sitter ovanpå.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Fritjof92:

10 lysdioder, alltså menar de att man ska kunna genom knapptryckningar dra upp volten 1.25 V? Känns som att det krävs kväve här för att hålla den på lagom temps efter ett par ökningar :>

0,015V är varje steg, en nolla för lite i nyheten

Man kan alltså väldigt enkelt köra upp till 1,3Vgpu (1,15V i mjukvaran och 0,15V extra direkt med knapparna på kretskortet).

Permalänk
Medlem

Håller nog fast vid mina 2x 6970 ett tag till, men verkar vara ett fint kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Om ni klickar på bilden så den blir sin fulla storlek och kolla riktigt noga så hittar ni vart den femte Heatpipen är.

På den vänstra flänsen så är två av heatpipesen placerade och på den högra är de tre heatpipes. Vet detta då de är exakt samma kylfläns och fläktar som sitter på mitt ASUS GTX 570 DirectCU II. Enda skillnaden på gpu kylarna är den svarta kåpan som sitter ovanpå.

Köpte nyss det kortet du har(istället för 560Ti), då det var svalast av alla toppkorten, men presterade riktigt bra orginal. Ser att du lyckats med en riktigt fin överklockning. Tips?
PM, kanske?

Asus kan sina kylare, att de är snygga spelar ingen roll direkt, har ju inte fönster på lådan. Sen stördes jag av tjut på mitt gamla kort, så att de har rejäla komponenter var avgörande i mitt val...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Skrivet av kinc:

0,015V är varje steg, en nolla för lite i nyheten

Man kan alltså väldigt enkelt köra upp till 1,3Vgpu (1,15V i mjukvaran och 0,15V extra direkt med knapparna på kretskortet).

Tyckte väl att det lät lite mycket

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Skrivet av elajt_1:

Fattar inte vad som är så intressant med detta. Man kommer inte kunna klocka högre utan extrema medel vilket det flesta av oss inte använder. Det är som att betala mer för en överklockning man aldrig kommer att nyttja.

Klart att Elmor och några till blir lyckliga men de killarna är ju fan sponsrade och kan skita totalt i att korten går sönder. Näh ni som är sugna på ett 580 kort kan lika väl köpa något som redan finns om ni inte har tänkt att bli proffessionella klockare

Kortet med dubbla GPU'er som Asus skall släppa är däremot intressant. Såvida de höjer klockfrekvenserna eller ger utrymme för detta, vilket ju inte Nvidia's 590 leksakskort inte gör.

Håller med.. jag tror det är mer att vissa personer tycker det är "coolt".. ungefär som bilar med fejk-dubbel avgasrör.

Asus gör det troligtvis primärt som ett PR-trick, att ha det kort som alla seriösa överklockare använder sig utav kan vara värt mer än förlusterna som genereras utav skapa kortet.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Skrivet av H4X3R:

Genom att klocka mitt 5850 så ökade jag mitt GPU score på 3d mark vantage med 4500 3d marks , känn på den du haha drev

Va bra..
Du kommer ju dock ändå inte ikapp ett 580 på 772mhz core så jag vet inte riktigt vart du vill komma med detta?

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

5088kr på komplett.se

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w