PowerPC och AMD Radeon i Nintendo Wii U

Permalänk
Melding Plague

PowerPC och AMD Radeon i Nintendo Wii U

Detaljerna bakom Nintendos nya spelkonsol Wii U fortsätter att strömma in men än så länge är de exakta specifikationerna okända. Klart är dock att både IBM och AMD har ett finger med i spelet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Jag förstår mig inte på den här konsollen, Känns som man inte kan ha långa sessioner med den där utan att få ont i händerna.

Är det R700 som sitter i är jag inte imponerad...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Osäker på handkontrolls-plattan....

Men lite mer krut i en konsol är alltid kul så det kanske blir att köp i framtiden om priset är bra.

Läste för att tag sedan att det skulle vara ett omgjort 4850/4870 men om det är sant vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Handkontrollen fick mig att gapskratta när jag såg den

Permalänk
Medlem

Enligt en kommentar från utvecklare så är Wii U markant snabbare än nuvarande PS3/360. Men Nintendo lär inte ha satsat på en extrem GPU-lösning, utan det är säkert en kompromiss för prestanda/kostnad och kylning. Oavsett så lär GPUn vara snabbare än de 5-6 år gamla som sitter i de andra två. Men man får väl reda på mer längre fram, de verkar inte vilja spilla all information än.

Det jag inte gillar är namnet, proprietärt mediaformat, möjligen något klumpig kontroll (svårt att veta innan längre testning). Innovationen med den passiva skärmen i kontrollen är däremot intressant. Kul att någon kommer med lite nytänk på E3 (som mest är likadana uppföljare och säkra kort).

Permalänk
Medlem

hmm powerpc och amd precis samma aritektur som xbox360 alltså vågar jag gissa på

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jag förstår mig inte på den här konsollen, Känns som man inte kan ha långa sessioner med den där utan att få ont i händerna.

Är det R700 som sitter i är jag inte imponerad...

Vad jag har läst så är kontrollen både lätt och skön att hålla i, så jag tror inte att de kommer vara några problem att spela under långa perioder.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Modifierat HD4770 med DX11 funktioner kanske? Kul att IBM och AMD är med ännu en generation hos Nintendo! Finns en sida med möjliga specs här som en på Engadget länkade till: http://pubvo.com/2011/06/nintendo-wii-u-specs/

Det ska tas med en nypa salt inget som är bekräftat vad jag vet.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av INCSlayer:

hmm powerpc och amd precis samma aritektur som xbox360 alltså vågar jag gissa på

Troll.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:

Vad jag har läst så är kontrollen både lätt och skön att hålla i, så jag tror inte att de kommer vara några problem att spela under långa perioder.

Antagligen, men rent utseendemässigt så ser det inte lovande ut...

Skrivet av INCSlayer:

hmm powerpc och amd precis samma aritektur som xbox360 alltså vågar jag gissa på

Jaså? En PowerPC processor är den andre lik.. eller vänta...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Hade förväntat mig minst 5xxx seriens kort i dom så njähh lirar nog på min PC istället än o köper barnleksaker.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk

Vore intressant att veta mer exakt vad specifikationerna är, ett ati 4850/4870 är helt klart imponerande för en (troligen) relativt billig konsol, det är ju också betydligt kraftfullare än det PS3/360 har.

Permalänk

Hmm.. Eget format på skivorna? detta för att undvika piratkopiering? fast om de är bakåt kompitabla är de väl bara bränna över de till 'äldre' skivor ?

Iaf jag fattar inte redigt hur man styr gubben/spelet med dosan. Jag hade mer velat haft ett styrkors och joystick likt så det är på N64 dosorna som förövrigt är grymt sköna. Sen plattan ser ju lite obekväm att hålla i?

Fast ligger det ett år fram i tiden så kommer design ändras lite på sig kanske. gjorde ju det på Wii dosan om jag inte minns fel?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Rent spontant så känns hårdvaran lite utdaterad. RV700 i sig själv kommer fungera betydligt bättre på en konsoll än vad "den" fungerade under valfri PC, men det känns ändock som en något utdaterad hårdvarulösning. När det kommer till CPUn så finns där inte särskilt mycket mer info om den, mer än att det kommer vara en PPC och den kommer vara tillverkad med hjälp av en tillverkningsteknik begränsad till 45nm. Återigen så känns detta lite utdaterat. Varför inte basera konsollen på iaf. 32nm teknik? Intel verkar ju inte ha några större problem med det och när konsollen väl förväntas att lanseras kommer ännu fler att behärska 32nm-tekniken, vilket gör att 45nm-teknik är tämligen utdaterat.

Men, men. Personligen känns det som att Nintendo har tagit steget från gamers och fokuserar mer på gemene man, hemmafruar och hennes efterblivna småbarn (gjorde dem innan Wii och ännu mer med Wii). Såvida deras spel inte kommer med revolutionerande mängder av spelglädje kommer jag mest troligt inte köpa deras konsoll, denna gången heller :/.

Permalänk
Medlem

Att sätta R700 i en konsol från 2012 skulle vara ett udda val. Med dagens mått så är det en både långsam och strömhungrig arkitektur.

Vilka specifikationer den än har så ska tydligen Metro Last Light släppas till Wii U, så alltför långsam kan den ju knappast vara...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Kan nog utveckla en hel del värme

Visa signatur

TBA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sound Shower:
Skrivet av SeF.Typh00n:

Antagligen, men rent utseendemässigt så ser det inte lovande ut...

Jaså? En PowerPC processor är den andre lik.. eller vänta...

ursäkta mig då för att jag gör det lilla hoppet från att 360n har en ibm byggt flerkärning powerpc processor och att wii u också har en ibm byggt flerkärning powerpc processor att dom skulle vara snarlika eller tillochmed identiska tycker åtmindstone jag inte låter allt för otroligt då nintendo bruker använda lite mer beprövad teknik i sina maskiner för att hålla nere på kostnaderna. Men ursäkta mig för att jag vågade på mig en gissning då

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Modifierat HD4770 med DX11 funktioner kanske? Kul att IBM och AMD är med ännu en generation hos Nintendo! Finns en sida med möjliga specs här som en på Engadget länkade till: http://pubvo.com/2011/06/nintendo-wii-u-specs/

Det ska tas med en nypa salt inget som är bekräftat vad jag vet.

DX11? Det är inte Xbox vi talar om.

Jesus, folk är så Windows indoktrinerade så de verkar tro att DirectX är någon branschstandard för alla plattformar.

Skrivet av Arzei:

Att sätta R700 i en konsol från 2012 skulle vara ett udda val. Med dagens mått så är det en både långsam och strömhungrig arkitektur.

Vilka specifikationer den än har så ska tydligen Metro Last Light släppas till Wii U, så alltför långsam kan den ju knappast vara...

Ja den är ju säkerligen inte modifierad - precis som om det sitter ett Geforce 6800 i PS3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusB:

Rent spontant så känns hårdvaran lite utdaterad. RV700 i sig själv kommer fungera betydligt bättre på en konsoll än vad "den" fungerade under valfri PC, men det känns ändock som en något utdaterad hårdvarulösning. När det kommer till CPUn så finns där inte särskilt mycket mer info om den, mer än att det kommer vara en PPC och den kommer vara tillverkad med hjälp av en tillverkningsteknik begränsad till 45nm. Återigen så känns detta lite utdaterat. Varför inte basera konsollen på iaf. 32nm teknik? Intel verkar ju inte ha några större problem med det och när konsollen väl förväntas att lanseras kommer ännu fler att behärska 32nm-tekniken, vilket gör att 45nm-teknik är tämligen utdaterat.

Men, men. Personligen känns det som att Nintendo har tagit steget från gamers och fokuserar mer på gemene man, hemmafruar och hennes efterblivna småbarn (gjorde dem innan Wii och ännu mer med Wii). Såvida deras spel inte kommer med revolutionerande mängder av spelglädje kommer jag mest troligt inte köpa deras konsoll, denna gången heller :/.

Skrivet av Arzei:

Att sätta R700 i en konsol från 2012 skulle vara ett udda val. Med dagens mått så är det en både långsam och strömhungrig arkitektur.

Vilka specifikationer den än har så ska tydligen Metro Last Light släppas till Wii U, så alltför långsam kan den ju knappast vara...

RV740 (HD 4770) är faktiskt tillverkad på 40nm process och är inte särskilt strömhungrigt.

Permalänk
Skrivet av Kyroz:

DX11? Det är inte Xbox vi talar om.

Jesus, folk är så Windows indoktrinerade så de verkar tro att DirectX är någon branschstandard för alla plattformar.

Ojojoj. Ursäkta mig då. Och nej jag är inte Windows indoktrinerad. Använder Linux.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd
Skrivet av INCSlayer:

ursäkta mig då för att jag gör det lilla hoppet från att 360n har en ibm byggt flerkärning powerpc processor och att wii u också har en ibm byggt flerkärning powerpc processor att dom skulle vara snarlika eller tillochmed identiska tycker åtmindstone jag inte låter allt för otroligt då nintendo bruker använda lite mer beprövad teknik i sina maskiner för att hålla nere på kostnaderna. Men ursäkta mig för att jag vågade på mig en gissning då

Det var inte det jag menade.

Snarare att det sitter en 90nm trippelkärning PowerPC i 360 (65nm i slim) vilket jag definitivt inte tror dom stoppar i Wii U.

Det sitter även en PowerPC i nuvarande Wii, och den är ju inte i närheten av sin kusin i 360n.

Skrivet av Kyroz:

Ja den är ju säkerligen inte modifierad - precis som om det sitter ett Geforce 6800 i PS3.

Det är väl ändå en G70-baserad grafikprocessor och inte NV40.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Saxat från Gamespot...

It has been confirmed that the Wii U GPU will be made by AMD and is custom made based on the AMD Radeon HD brand. We also know that is has multi-display functionality.

link:http://finance.yahoo.com/news/AMD-and-Nintendo-Join-Forces-iw...

Since multi-display functionality was introduced starting with the Radeon HD 5000 series, we can probably conclude the Wii U GPU is based on the 5000 or 6000 series.

Can anyone provide some insight into how the lowest end Radeon HD 5000 series GPU stacks up to the 360 Xenos (Xenos is based ATi's X1900/X1950 series)? Because that seems to be the very minimum spec that the Wii GPU can possibly run at. Sorry if this is obvious, but I know next to nothing about this stuff!

Permalänk
Medlem

Ja, modifierat 7800 i PS3.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det var inte det jag menade.

Snarare att det sitter en 90nm trippelkärning PowerPC i 360 (65nm i slim) vilket jag definitivt inte tror dom stoppar i Wii U.

Det sitter även en PowerPC i nuvarande Wii, och den är ju inte i närheten av sin kusin i 360n.

Det är väl ändå en G70-baserad grafikprocessor och inte NV40.

https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/RSX_%27Reality...

7800 var det, skyller på feta fingrar
Min poäng var väl dock inte hur "bra" PS3ans GPU var, snarare att den var moddad dvs, skiljer sig en bit från desktop versionen - precis som, om R700 nu stämmer, Wii Us GPU lär göra.

Permalänk
Avstängd

Exakt, precis det jag sade.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Hmm.. Eget format på skivorna? detta för att undvika piratkopiering? fast om de är bakåt kompitabla är de väl bara bränna över de till 'äldre' skivor ?

Troligen även för att slippa dyra licenser. Wii gick tex att köra dvd på med mjukvaruhack/fix, har vi tur är det något blu-ray liknande som går att ordna på liknande sätt så den klarar blu-ray.

Till alla som klagar på "utdaterad" hårdvara. Tänk på priset, det kommer inte bli några ps3 priser, utan snarare likvärdigt som vad wii kostade när den kom, gissningsvis billigare än så. Och så får man något som är bra mycket kraftigare än både ps3 och 360.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Att sätta R700 i en konsol från 2012 skulle vara ett udda val. Med dagens mått så är det en både långsam och strömhungrig arkitektur.

Vilka specifikationer den än har så ska tydligen Metro Last Light släppas till Wii U, så alltför långsam kan den ju knappast vara...

Väldig skillnad på hur man utnyttjar hårdvara i konsol och PC. DirektX tar bort väldigt mycket av kontrollen av hårdvaran och "förenklar" för utvecklare, till kostnad av rätt mycket prestanda. I en konsol har du mkt mer kontroll på vad hårdvaran gör. Ett 5450 är MYCKET bättre än de grafikkretsar som sitter i Krysslåda(helomvändning) eller PS3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det var inte det jag menade.

Snarare att det sitter en 90nm trippelkärning PowerPC i 360 (65nm i slim) vilket jag definitivt inte tror dom stoppar i Wii U.

Det sitter även en PowerPC i nuvarande Wii, och den är ju inte i närheten av sin kusin i 360n.

Det är väl ändå en G70-baserad grafikprocessor och inte NV40.

varför skulle dom inte sätta i 65nm versionen i wii u? det skulle ju underlätta rejält för tredjeparts speltillverkare om det är samma utvecklingsmiljö på båda plattformarna och då dom åtminstone fick jag det intrycket av deras presentation var väldigt intresserade i just tredjeparts stöd.

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem

Varför envisas dom med att ha en sån liten konsol? Det ryms ju inget godis i den!
Men jag är klart impad av konceptet, blev riktigt sugen på att köpa en.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kyroz:

https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/RSX_%27Reality...

7800 var det, skyller på feta fingrar
Min poäng var väl dock inte hur "bra" PS3ans GPU var, snarare att den var moddad dvs, skiljer sig en bit från desktop versionen - precis som, om R700 nu stämmer, Wii Us GPU lär göra.

Precis

Skrivet av INCSlayer:

varför skulle dom inte sätta i 65nm versionen i wii u? det skulle ju underlätta rejält för tredjeparts speltillverkare om det är samma utvecklingsmiljö på båda plattformarna och då dom åtminstone fick jag det intrycket av deras presentation var väldigt intresserade i just tredjeparts stöd.

För att den processorn som sitter i 360 slim(vilket jag får rätta mig själv, den är 45nm.) är integrerad med grafikkortet.

Så kör dom på samma processor blir det samma grafikkort som körs i 360n. Och det är precis det den inte ska göra.
Och dom använder säkerligen inte den större varianten då den blir alldeles för strömhungrig och varm.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB