Permalänk
Medlem

Bra test även om inget nytt, tycker priset är någorlunda OK, visserligen finns det billigare med då utan bakgrundsbelysning och med svarta brytare som jag avskyr, lika bra som dom blå är, lika illa är dom svarta, att dom är linjära är väl ok i spel, men varför ska man behöva en domkraft för att orka trycka ner dom?, skulle faktiskt vilja ha ännu lättare blå än vad dom är 30g skulle nog vara lagom.

Skulle dock vilja se att det fanns flera mekaniska tangentbord med bruna brytare + bakgrundsbelysning, dom är både bra att skriva med och till spel

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Om det varit utan belysning hade det ju varit ett alternativ, eftersom det tyvärr ofta är svårt att få tag på vettiga tangentbord.

Det gick ju som sagt att stänga av belysningen helt...

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Medlem

Tycker det är kul att sweclockers lyfter fram kringutrustning också, alldeles för många sitter med burkar för 20lax fast med en sketen tft skärm och gammalt microsoft tangentbord. ärligt talet märker man större skillnad på att lägga 2000 extra på krinutrustning istället för att lägga dem på komponenter.
Måste dessutom berömma Jonas för hans klädsmak. Sveriges mest modemedvetna datanörd

Visa signatur

dator 1: Cooler master Elite 430 || AMD 8120 || 8Gb corsair 1600MHz || ASUS radeon7950 dcu II || integera 500w ||
dator 2: Rasurbo BC-10 || Intel Core 2 Duo E7500 2,93GHz || 2gb corsair 800mhz || geforce 8600 gt || || Corsair cx430
ladtop: Samsung R580-JS03SE

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Asheileon:

Har varit intresserad av detta så kul med video

Kan helt klart tänka mig detta, har aldrig ägdt ett mx-bord men mina model-M är galet sköna att spela med så klick är nice i min mening när man spelar.

mx switchar kommer inte i närheten av model-M tangentbord. Det är i princip fattigmans version som är klart bättre än vanliga plast tangentbord men det är allt.

Sedan inser jag inte fördelen med belysning (speciellt inte blå, röd hade väl varit ok i vissa fall), vem tittar ner i tangentbordet när de spelar eller skriver för den delen?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Minimupp:

Länge leve PS/2-kontakten!!

++++ på detta. Skulle också vara bra om folk inte körde med billigaste skit USB kontroller där datorn pollar efter knapptryckningar i stället för att köra interupt (finns faktiskt USB som klarar av det men är dyrare). Synd bara att fler och fler MBOs inte har ps/2 längre.

Permalänk
Medlem

Säkert ett bra tangentbord utan tvekan. Men jag klarar inte av sockerbitar. Så jag vill ha låga tangenter.
Just nu använder jag ett Logitech Ultraflat från 2002 och den börjar bli sliten som faan.
Önskar mig ett tangentbord med samma känsla som mitt Logitech fast med belysning.
Finns det sånt?
Testade ett par olika platta Gamer tangentbord, men dom kändes luddiga och knakade.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Håller helt och hållet med Jonas angående svarta vs blåa switchar. Själv fått från svarta till blåa switchar för de svarta blev för jobbiga att skriva med, medans de blåa är som en dröm att skriva på. Håller också med om att de svarta är bättre för gaming, mycket bättre för trycka på samma knappt snabbt flera gånger än de blå. Det går att spela med de blå, något jag kom fram till efter att provat. Var mycket skeptisk till en början att spela på blåa switchar men det fungerar hygglo, inte lika bra som svarta men bättre än samtliga rubberdome och scissorswitch tangentbord jag prövat.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Traumklang:

Just nu använder jag ett Logitech Ultraflat från 2002 och den börjar bli sliten som faan.
Önskar mig ett tangentbord med samma känsla som mitt Logitech fast med belysning.
Finns det sånt?

Testa http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=337042

Använder det själv och är efter snart ett par år fortfarande toknöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Jag är inte själv en gamer, men jag trodde gamers av hävd och erfarenhet alltid föredrar kabel. Personligen väljer jag helst kabel, trots att jag inte gillar kabelhärvor. Stabilt och inget strul med batterier och laddare.

...

Om det varit utan belysning hade det ju varit ett alternativ, eftersom det tyvärr ofta är svårt att få tag på vettiga tangentbord.

Ja mena att det var inte bara en USB kabel, det va massa annat skit också.

Permalänk
Skrivet av anon127948:

mx switchar kommer inte i närheten av model-M tangentbord. Det är i princip fattigmans version som är klart bättre än vanliga plast tangentbord men det är allt.

Sedan inser jag inte fördelen med belysning (speciellt inte blå, röd hade väl varit ok i vissa fall), vem tittar ner i tangentbordet när de spelar eller skriver för den delen?

Jag tittar ner på bordet när jag skriver, hoppas det besvarade din fråga.

Permalänk
Skrivet av anon127948:

Jag känner inte en enda person som inte måste titta ner på tangentbordet då och då. Jag är en dator-nörd och kan skriva ganska fort, men ibland måste jag titta ner på tangentbordet för att skriva special tecken, siffror eller om jag använder snabbknappar.

Permalänk

Vet någon om det finns nån butik i Göteborgsområdet där man kan köpa/klämma på ett par bruna switchar.
Är rejält sugen på en Filco Majestouch2, men det känns lite sådär att behöva beställa från England utan att ens ha känt på tangenterna.

Någon som kör Filco? Behöver bli mer övertygad innan jag lägger 1300 pengar på detta.

Permalänk
Medlem

Tror jonas hittat ett tangentbord att skriva sina recensioner på
Känns som ett måste med mekaniska brytare och usb-hub på nästa för mig..!

Visa signatur
Permalänk

Att prata om anslagskraft är ej relevant då det menas med den kraft det tar för hela tangenten att bli nedtryckt. Cherry MX Black registrerar mycket tidigt, det känns som man skriver på ett touch-tangentbord.

Sådeles är hela knapptryckningen ej nödvändig, jag har ej känt på blåa brytare än men jag tror faktiskt att svarta behöver mindre kraft.

Permalänk
Medlem

Någon som vet var detta går att finna i Malmö området?

Visa signatur

/////Beeos (!)

Permalänk

Värt att nämna är väl att det inte direkt är Qpad som utvecklat det här tangentbordet överhuvudtaget, utan egentligen bara köpt in och slängt på ett nordiskt layout på Xarmor U9BL.
Jag säger ingenting om själva tangentbordet i sig då jag aldrig testat det, men "Qpad har lagt på si, Qpad har valt att ..." är ju lite fel Tack för en mycket trevlig och bra video!

Visa signatur

• Intel® Core™ i7-4770K • ASUS Z97-A • Noctua NH-D14 • Kingston HyperX 8GB DDR3 1600MHz • Corsair AX850
• PowerColor R9 290X 4GB PCS+ • Intel® SSD 520 240GB • Cooler Master HAF X • Dell U2410 • SteelSeries H Wireless

Permalänk

Precis varit och hämtat ut mitt från posten =D
Dioderna är för starka, sticker i ögonen typ, skulle vara trevligt med röda dioder eller en möjlighet att dimma ner dem mera. Blir till att modda på något sätt. Tips ?

Permalänk
Medlem

Känns mycket bättre kvalitativt jämfört med Razers Blackwidow, fast att Qpad (We love gaming?) valde blå brytare är jag förbryllad över då blå verkligen inte är bäst för gaming(individuellt vad man tycker självklart). Röda eller svarta MX cherry brytare is the way to go, gärna röda då de fortfarande tyvärr är svåra att få tag på, och många tycker svarta är för tunga vid längre perioder(däribland jag ).

Permalänk
Skrivet av anon127948:

Jag tittar ofta ner när jag skriver och vill inte ha en lampa som lyser upp hela rummet

Bra recension jonas

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Avstängd

Snyggt!

Visa signatur

P182. i5 750@4,01. 5770. 4GB corsair 1600mhz. win7 ultimate 64.X-25 g2 160GB. noctua nh-u12p.
Foto: D5100. 18-55mm.50mm1,8. sb800.

http://corruptio.blog.com/

Permalänk
Medlem

Fick in den på jobbet idag, tyckte inte det var någon höjdare.
Tar min X4 vilken dag som helst över den.

Visa signatur

| FD North | ROG Strix B650E-F | 7800X3D | Dark Rock 4 | G.Skill 32GB | MSI 3080 | RM750X |

| 970 Evo m2 500GB | 870 Evo 500GB | SN850X 4TB | LG 34GN850 | EPOS H3 PRO |

| PCMR |

Permalänk
Medlem

Ni som tycker 1000kr är dyrt har förmodligen inte prövat ett tangentbord med Cherry MX blue.

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig begripa vansinnet med ett tangentbord för 1000kr.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Ojoj nu är jag bra sugen på det här, slog sönder mitt gamla fula 59kronors tangentbord när måttet vart rågat efter lite spelande. Och jag tycker faktiskt inte 1000kr för ett tangentbord är så jätte farligt, jag lägger hellre ut lite extra och får ett med switchar och bakgrundsbelysning än är dumsnål och köper något billigt. Så detta är mycket intressant. :3

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Jubileumsmästare

1300kr?!
Nej tack, då skulle jag mycket hellre köpa mig ett DasKeyboard igen. <3

Permalänk
Medlem

Damned.
Vart lite intressant, vill ha ett tangentbord med belysning då jag ofta lirar på natten.
Men vill gärna ha röda.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Proxmox: JMCD-12S4 \ 96GB RAM \ i5 12500 \ 25TB
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av eratrix:

Haha ramla nästan av stolen när jag hörde priset.

Vad jämförde du priset med då? Ett Logitech tangentbord för 199 kr?

Permalänk
Skrivet av mikrokiwi:

Värt att nämna är väl att det inte direkt är Qpad som utvecklat det här tangentbordet överhuvudtaget, utan egentligen bara köpt in och slängt på ett nordiskt layout på Xarmor U9BL.
Jag säger ingenting om själva tangentbordet i sig då jag aldrig testat det, men "Qpad har lagt på si, Qpad har valt att ..." är ju lite fel Tack för en mycket trevlig och bra video!

Det är inte dom som qpad samarbetar med utan http://www.ione.com.tw/2011/3_3P_gam.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ni som tycker 1000kr är dyrt har förmodligen inte prövat ett tangentbord med Cherry MX blue.

Nu har jag förmodligen inte testat precis cherry mx blue. men "förr" har man skrivit en hel del på gedigna tangentbord med mekaniska brytare (med klick) o jag har alltid gillat dem skarpt. Men jag tycker 1000:- o uppåt är för mycket, pga. Är riktigt nöjd med mitt microsoft x4 eller va de nu heter för ~300:-.

Så det handlar nog mer om vilken person man är.

Permalänk
Medlem

1000:- för ett bra tangentbord är inte för mycket 1500:- är helt OK också om det är riktigt bra,

Visa signatur

Acer Predator Helios 300