Crucial SSD dog spontant

Permalänk
Medlem

Crucial SSD dog spontant

Hej, det gäller en Crucial M225 64 GB SSD.

Kom hem igår efter en arbetsresa. Glad i hågen skulle jag starta upp min dator, men märker att jag inte kommer förbi bootsekvensen (att trycka Del för att komma in i BIOS gör bara att det står "Entering BIOS..." i all oändlighet). Så jag började felsöka:

Gjorde datorn strömlös i 15 min och startade om
Clear CMOS

Såg sedan att min SSD, där jag har mitt OS, inte dök upp när POST listade mina lagringsenheter. Stängde av datorn. Testade att rycka ut min SSD, och vips så kom jag förbi POST men kunde givetvis inte starta Windows eftersom jag inte hade min OS-disk ikopplad. Testade även att sätta i ett USB-minne med Win 7 på, boota med det och sedan koppla i min SSD i hotswap modulen till chassit, men Windows repair och install hittade inte disken. Det intressanta är dock att driftindikator (LED) på SSDn lyser som när det fungerade. Antar att det bara indikerar att SSDn får ström...

Kopplade sedan in min SSD i min brors dator, samma problem, han fastnade vid boot.

Då undrar jag, vad kan ha orsakat detta? Strömavbrott hade det inte varit hemma medan jag var borta, i varje fall ingen som märkt det. Har försökt göra RMA hos Crucial men det verkar som att man inte kan göra det som svensk? Man måste registrera sig osv och Sverige går ej att välja som land.

Får kontakta Komplett då. Men vad tror ni?

Permalänk
Hedersmedlem

Låter verkligen skumt..

Kan kanske vara så att du helt enkelt fick ett riktigt måndagsexemlar, och att när du försökte boota den sista nu så gav den upp av en tillfällighet? RMA lär ju funka iallafall, och är nog enda och bästa lösningen.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.