Permalänk
Medlem

Er "Bucket List"

Jag läste den sorgliga historien om 15 åriga Alice, som efter att ha drabbats av en obotlig form av cancer (Länk), börjat göra en så kallad "Bucket list" (Saker att göra innan man dör) och det fick mig att börja tänka.

Vad finns det för saker som jag själv bara måste göra innan jag dör?

Jag har några saker bestämda;
* Åka till Manchester och se en stormatch på Old Trafford.
* Åka på semester till Kuba.
* Bo i ett varmt land under en tid.

För att få lite inspiration till min egen bucket list, och få veta vad ni andra här på Sweclockers har för drömmar och mål som ni vill uppnå innan ni dör så startade jag denna tråd.

Så om ni har en egen bucket list, skriv gärna här!

Permalänk
Medlem

Segla jorden runt och äga en porsche 911(den första alltså).

Permalänk
Medlem

Drömma kan jag ju alltid.

* Äga en Ariel Atom
* dyka vid stora barriärrevet och i samma veva göra en 3 månader lång walkabout i Australien
* Köra en Koeningsegg
* Segla jorden runt på en ordentlig båt (läs: Götheborg)

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Trekant, fyrkant, pentagonkant... Osv. No sword crossing ofc.

Finns en hel del jag skulle vilja göra, en hel del är att köra olika fordon och att åka de coolaste berg&dalbanorna. Men det som skulle ge mig mest frid om jag var sjuk skulle vara en jorden runt resa BBC style och se moder naturs mästerverk. Men när jag tänker på det så skulle kanske ändå det kännas minst lika bittert som alltid när semestern närmar sig slutet. Kanske att den lägre syrehalten i Himalaya får en att somna ordentligt medans man drömmer om hur vackert det var på toppen av mt everest eller något annat omedvetet fridfullt sätt.

Finns mycket annat som kan ge en självkänsla, att hjälpa andra behövande individer tex.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Inga direkta "drömevents" men min dröm med livet är att kunna ha ett jobb där jag från min bungalow på stranden kan parkera arslet i en solstol och jobba i ett par timmar på den bärbara för att resten av tiden bara vara där, se familjen leka på stranden osv, inga bekymmer och inga ouppfyllda drömmar..

Visst att vinna på lotto och skippa jobbdelen vore väl något det också

Permalänk
Medlem

Inga storslagna grejer.
Träffa en trevlig tjej, bilda familj, skaffa barn & hus, leva fridfullt resten av livet.
Det är mer dom vanliga smågrejerna i vardagslivet som jag tycker om.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Har ingen lista på saker jag skulle vilja göra innan jag dör. Att planera alltför mycket för att hinna med att göra några av de sakerna skulle få mig att missa alla de goda småsakerna i livet på vägen dit. Bättre att ställa sig frågan varje dag - vad skulle jag vilja ha gjort utav den här dagen om jag låg på dödsbädden i morgon då jag inte kan ändra gårdagen? Därmed inte sagt att jag inte gör långtidsplaner eller har drömmar, men blir de inte utav innan jag dör så gör det detsamma.
"Idag" blir gårdagen imorgon.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Ända sedan jag var en liten knodd har jag drömt om att någon gång få köra en glassbil, inte jobba som glassbilschaufför utan bara få köra bilen en gång. Tror nog att det ska gå att fixa när jag väl tar körkortet någon gång i framtiden.

Självklart har jag några andra mål också men det där är nog det äldsta

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Inga storslagna grejer.
Träffa en trevlig tjej, bilda familj, skaffa barn & hus, leva fridfullt resten av livet.
Det är mer dom vanliga smågrejerna i vardagslivet som jag tycker om.

Så sant, så sant. Varför krångla till det. Dock så kan det förstnämda vara riktigt problematiskt att få till jackpot :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Ända sedan jag var en liten knodd har jag drömt om att någon gång få köra en glassbil, inte jobba som glassbilschaufför utan bara få köra bilen en gång. Tror nog att det ska gå att fixa när jag väl tar körkortet någon gång i framtiden.

Självklart har jag några andra mål också men det där är nog det äldsta

Hahaha, det var ju bara för grymt, det skulle nog vara rätt kul

Permalänk
Medlem

Jag gör min lista i ordning där högst upp är lättast att fullfölja:

- Skaffa Mass Effect 3 och spela ut det.
- Åka fritt fall (karusell).
- Åka tillbaka till Bali.
- Klara Matte A (Hållt på med Matte A i 6 år)
- Få ett jobb.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Äga en Mustang Fastback från 67 eller 68 har varit min högsta dröm sedan jag spelade första Midtown Madness Gärna 2 så man kan kompressormata den ena. Drömmen jag hade om att få åka med i en från 67 har jag fått uppleva då min morbror äger en, så man blev ju knappast mindre sugen..

Ariel Atom är en brutal bil men jag är även galet förälskad i KTM X-bow, så att få köra en sådan någon gång i livet vore sjukt skoj.

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem

har bara två saker, som kanske iofs hör ihop.

* Starta ett företag (vid sidan om mitt nuvarande jobb)
* hitta något jag är extra grym på/min talang och utnyttja den till den fulla potentialen

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem

1. Skaffa en segelbåt.
2. Segla den.

Permalänk
Medlem

Finns mycket man drömmer om, men får man ihop tillräckligt med pengar innan man dör eller blir för gammal så är detta som gäller:

*Islandsresa (valsafari,fiske, gejserbad och allt vad detta innebär)
*Havsfiske i stilla havet vid tropiska öar
*Äga en Dodge Charger 69
*Resa till Nya Zeeland
*Bestiga högsta berget på varje kontinent i världen
*Bo i ett eget hus, (avskyr lägenhet)
*Åka i ett gammalt propellerplan

Hälften skulle räcka för att jag ska dö en lycklig man

Visa signatur

Dator 1: EVGA SuperNOVA Gold 750W | DELL S2340L 23"" | Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC | Intel i5 4670k@4.4Ghz | Asus Z97-a | Samsung 830 128GB SDD | Corsair DDR3 1600mhz 8GB | Win 8.1 Pro | HAF 912 Plus

Permalänk

Saker jag ska ha gjort innan jag dör är

* Bygga ett stor hus, med egen hemmabio och en kalas fin verkstad.
* Bygga en CNC fräs.
* Äga en Muskelbil.
* Ha ett sjysst jobb och känna okej med cash.

Edit: Läste artikeln på Aftonbladet, hennes önskelista var ju lite lame. Hon kunde ju dragit i med något, tex köra en bugatti veyron eller något.

Permalänk

Jag kan väl inte direkt säga att jag har några mål. Har inte direkt tänkt dö under den närmaste tiden (och jag kan dö hastigt när som helst, så att ha några saker jag vill göra innan jag dör blir lite meningslöst) så det finns ingen tidsplan.

Men jag vill gärna förändra världen till det positiva åtminstone lite. Publicera ett vetenskapligt papper som sedan citeras av många andra så man ser att man faktiskt gjort något viktigt, det lär räcka för att man utan vidare ska kunna säga att jag bidrar till en bättre värld (givet att jag inte gör någonting riktigt dåligt, men något sådant har jag inte planerat att göra).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Jag ställer mig i ledet där det inte finns några enskilda händelser inte nämnvärt påverkar mitt liv, visst väldigt mycket pengar kan resultera i väldigt många händelser. Men eftersom jag aldrig spelar så lär jag aldrig vinna något så.. Och det finns inget som jag ser fram emot att göra.

Tar vi resa, bilar, mat etc så bara gäsp.

Nå jag vill uppleva WW3 och då tillhöra desertörerna som ser på när mina f.d. kamrater få ett helvete och bara hånskratta åt dem.

*edit*
Uppleva besök av aliens vore heller inte fel, goda som onda, ja en förutsättning för onda är att jag själv ska klara mig undan. Och typ vara med som dem i V.
Nu finns det dock extremt mycket som säger emot detta, jädra ljushastighetsbegränsning. Dessutom borde dessa ha så avancerad teknologi så motstånd vore meningslöst.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Skrivet av bud_bundy:

Nå jag vill uppleva WW3 och då tillhöra desertörerna som ser på när mina f.d. kamrater få ett helvete och bara hånskratta åt dem.

*edit*
Uppleva besök av aliens vore heller inte fel, goda som onda, ja en förutsättning för onda är att jag själv ska klara mig undan. Och typ vara med som dem i .
Nu finns det dock extremt mycket som säger emot detta, jädra ljushastighetsbegränsning. Dessutom borde dessa ha så avancerad teknologi så motstånd vore meningslöst.

+1
Sen en Zombieapokalyps eller likande skulle ju inte vara helt fel häller, men förutsatt att jag själv överlever
Förövrigt slutade V förjävligt dåligt Kommer väl inte komma någon tredje säsong heller (?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leeloo:

Jag gör min lista i ordning där högst upp är lättast att fullfölja:

- Skaffa Mass Effect 3 och spela ut det.
- Åka fritt fall (karusell).
- Åka tillbaka till Bali.
- Klara Matte A (Hållt på med Matte A i 6 år)
- Få ett jobb.

Nu vet jag inte när Mass Effect 3 släpps...
Men de andra målen är ju relativt lätta att uppnå, du bör fixa dem alla inom ett år.
Fixa Matten, Fixa ett jobb... Åk Kurell, spara pengar till Bali..

Vad hindrar dig ifrån att uppnå något av dessa mål ?

Visa signatur

Härligt nördiga t-shirts!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Jag ställer mig i ledet där det inte finns några enskilda händelser inte nämnvärt påverkar mitt liv, visst väldigt mycket pengar kan resultera i väldigt många händelser. Men eftersom jag aldrig spelar så lär jag aldrig vinna något så.. Och det finns inget som jag ser fram emot att göra.

Tar vi resa, bilar, mat etc så bara gäsp.

Nå jag vill uppleva WW3 och då tillhöra desertörerna som ser på när mina f.d. kamrater få ett helvete och bara hånskratta åt dem.

*edit*
Uppleva besök av aliens vore heller inte fel, goda som onda, ja en förutsättning för onda är att jag själv ska klara mig undan. Och typ vara med som dem i V.
Nu finns det dock extremt mycket som säger emot detta, jädra ljushastighetsbegränsning. Dessutom borde dessa ha så avancerad teknologi så motstånd vore meningslöst.

Du verkar vara en minst sagt intressant individ!.. Hur är det med ditt sociala liv ?

Visa signatur

Härligt nördiga t-shirts!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tater:

Nu vet jag inte när Mass Effect 3 släpps...
Men de andra målen är ju relativt lätta att uppnå, du bör fixa dem alla inom ett år.
Fixa Matten, Fixa ett jobb... Åk Kurell, spara pengar till Bali..

Vad hindrar dig ifrån att uppnå något av dessa mål ?

Allt jag nämnde kostar pengar (förutom att klara matten). Det som hindrar/försvårar mig är att jag nyligen fått höra att jag är bipolär av sjukhuset plus andra diagnoser. Med dessa diagnoserna krävs ganska grov behandling och press. Helt enkelt att det hindrar att skaffa jobb och det fungerar nog dåligt att fungera hemma.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leeloo:

Allt jag nämnde kostar pengar (förutom att klara matten). Det som hindrar/försvårar mig är att jag nyligen fått höra att jag är bipolär av sjukhuset plus andra diagnoser. Med dessa diagnoserna krävs ganska grov behandling och press. Helt enkelt att det hindrar att skaffa jobb och det fungerar nog dåligt att fungera hemma.

Hur mår du då ?, om man bortser ifrån diagnoser, behandlingar mm.. Är du kapabel att jobba ?

Visa signatur

Härligt nördiga t-shirts!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tater:

Hur mår du då ?, om man bortser ifrån diagnoser, behandlingar mm.. Är du kapabel att jobba ?

Svårt att säga om jag klarar av ett jobb, då jag aldrig tidigare haft ett riktigt jobb/praktik. Ibland kan jag inte ens göra enkla sysslor hemma när man mår som värst. Ibland kan jag inte avsluta det jag höll på med när jag är uppvarvad.

Får istället ha extremt enkla mål som dagens bucket list, typ att gå och köpa en Piggelin på ICA.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leeloo:

Svårt att säga om jag klarar av ett jobb, då jag aldrig tidigare haft ett riktigt jobb/praktik. Ibland kan jag inte ens göra enkla sysslor hemma när man mår som värst. Ibland kan jag inte avsluta det jag höll på med när jag är uppvarvad.

Får istället ha extremt enkla mål som dagens bucket list, typ att gå och köpa en Piggelin på ICA.

Testat hemtjänst?

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Skrivet av Tater:

Du verkar vara en minst sagt intressant individ!.. Hur är det med ditt sociala liv ?

Har man tid med sociala relationer utanför arbetet, så är detta en stor varningssignal på att man har valt ett för enkelt arbete. Skämt åsido, så har jag knappast tid till mer sociala relationer än vad jag redan har, då jag gör så mycket extra obetalt arbete för att klara av det som jag har...

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leeloo:

Svårt att säga om jag klarar av ett jobb, då jag aldrig tidigare haft ett riktigt jobb/praktik. Ibland kan jag inte ens göra enkla sysslor hemma när man mår som värst. Ibland kan jag inte avsluta det jag höll på med när jag är uppvarvad.

Får istället ha extremt enkla mål som dagens bucket list, typ att gå och köpa en Piggelin på ICA.

Ok, då förstår jag att det kan vara lite knivigt för dig. Jag hoppas behandlingen får dig back-on-track och att du börjar se ett litet ljus i tunneln

Jag tycker det låter utmärkt med "enkla" (mindre) målsättningar. Rom byggdes inte på en dag, du måste börja någonstans. Börja gör en daglig checklista, och följ den slaviskt, jag är övertygad om att det kommer ha en positiv effekt på dig!

-Kör hårt champ och lycka till !

Visa signatur

Härligt nördiga t-shirts!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Har man tid med sociala relationer utanför arbetet, så är detta en stor varningssignal på att man har valt ett för enkelt arbete. Skämt åsido, så har jag knappast tid till mer sociala relationer än vad jag redan har, då jag gör så mycket extra obetalt arbete för att klara av det som jag har...

Varför inte dra ner på arbetandet och få mer tid till andra saker ?

Visa signatur

Härligt nördiga t-shirts!

Permalänk
Medlem

Trekant *
Köra MC genom NZ (inom fem år)
Skaffa hus / lägenhet utomlands som jag kan bo i på vintern.
Göra filmmusik till en film.
Att få tillräckligt mycket pengar så jag inte behöver oroa mig samt att jag kan betala min mors hyra (så hon slipper oroa sig som sjukpensionär).

* = Done

Permalänk

Resa från Kanda till Chile, genom hela amerikanska kontinenten. På nån random hoj.

Gillade morsans kommentar på bloggen. "Don't underestimate me ... I'm a mother."

Visa signatur

My name is legion, for we are many.