Hörlurar + förstärkare för 4k

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Racemouse:

I din budget vet jag inte riktigt om man kan få mycket bättre. Då kan nog Xonar Essence räcka till, men jag är inte säker på detta! Har inte kollat upp vad som finns inom denna budget, riktigt.

Ifall jag gärna vill ha ett par 598, alltså 1800 kronor.
Hur mycket måste jag då lägga till mina 2200 som jag har kvar för att få en bra förstärkare?

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Har visst sjunkit i pris sen jag köpte dom då.

Ser så ut!

Skrivet av BareHipster:

Ifall jag gärna vill ha ett par 598, alltså 1800 kronor.
Hur mycket måste jag då lägga till mina 2200 som jag har kvar för att få en bra förstärkare?

Hm... Det var en svår fråga, faktiskt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Racemouse:

Ser så ut!

Hm... Det var en svår fråga, faktiskt.

Är en http://www.webhallen.com/hemelektronik/127871-nuforce_udac_2_... inte tillräckligt bra, eller?

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]

Permalänk
Skrivet av BareHipster:

Den är väl helt okej. Jag har en sådan. Fast jag tycker personligen att det är värt att satsa på aningen lite bättre grejer!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Racemouse:

Den är väl helt okej. Jag har en sådan. Fast jag tycker personligen att det är värt att satsa på aningen lite bättre grejer!

Jag är inte jättekräsen faktiskt, så tror du jag skulle bli nöjd om jag köpte ett par 598 och den förstärkaren?

Kan fråga såhär också:
Är det en bättre combo än ett par PC 360 som sitter i ett Xonar DG ljudkort?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BareHipster:

Nja, faktiskt inte.
Vill att basen ska finnas, såklart, men föredrar hellre bra ljud istället för allt för mycket fokus på just basen.

Det är ett vanligt missförstånd att mycket bas är dåligt. Mycket bas förstör inte ljudet.
Det blir inte sämre.

Det finns bastunga lurar med bra bas, en ren, korrekt och djup bas. En bas som inte låter som de i Beats by Dre eller skullcandys.

AKG har bra lurar med mindre bas. (Men provlyssna innan, ljud är väldigt personligt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BareHipster:

Jag är inte jättekräsen faktiskt, så tror du jag skulle bli nöjd om jag köpte ett par 598 och den förstärkaren?

Kan fråga såhär också:

Udac är en DAC med inbyggd hörlursförstärkare som är okej men ingen höjdare. Den räcker dock gott och väl till ett par HD598 om du vill ha dem.

Jag skulle dock kört på Asus Xonar ST och HD650 om jag var dig.Det går på strax under 4000 och du får ett underbart ljud för pengarna!

Alla föreslagna alternativ kommer att låta bättre än PC360 lurarna.

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk

Denon ah-d2000

jag rekomenderar varmt denon ah-d2000 jag har dem själv och driver dem med en argon ha1

denon ah-d2000 2998 kr
argon ha1 1300 kr
gå gärna till hifiklubben och pröva dem jag är sjukt nöjd med dem de är väldigt klara i ljudet

Visa signatur

CPU:Intel Core I7 2600K (Socket 1155) MOBO:Asus P8P67 Deluxe GPU:Asus gtx 780 ti RAM:Kingston HyperX 2400 MHz 8GB (Dual channel) SSD:Force 3 120GB, OCZ Revodrive x2 HDD:Samsung Spinpoint F3 1TB Chassi:Corsair 750D PSU:Corsair Tx650 v2Ljud:Pro-Ject HeadBox II Hörlurar: Sennheiser hd600+ATH-M50 Högtalare: Dali Ikon 2 Mikrofon: Samson go mic Mus: Logitech G700 Matta: steelseries Qck+ Skärmar: en Asus Ve247h x3| citera mig för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin-96:

jag rekomenderar varmt denon ah-d2000 jag har dem själv och driver dem med en argon ha1

denon ah-d2000 2998 kr
argon ha1 1300 kr
gå gärna till hifiklubben och pröva dem jag är sjukt nöjd med dem de är väldigt klara i ljudet

Synd bara att Denon kostar så mycket här i Sverige. Xonar ST är dock klart bättre än Argon ha1 så till de lurarna passar Xonar kortet bättre.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av BareHipster:

Kan fråga såhär också:

Eftersom att jag har just den uppsättningen, (598 + udac 2) så kan jag säga att den är helt okej.
Det låter bra, inte dåligt alls! Väldigt fint, rent och väldetaljerat ljud, med en fin och lagom bas.

Permalänk
Medlem

Jag sitter med ett par Audio Technica ATH-M50 ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=256102 ), och för prisklassen runt 1500 kr är dem definitivt värda att kolla på.

Basen finns verkligen där, dom kan gräva riktigt djupt ner när det behövs. Men det är just det, "när det behövs", för det är en bra och kontrollerad bas trots väldiga resurser. Används ofta som monitorlurar vid musikproduktion just för att de är så neutrala samtidigt som de har resurserna att mosa fram ett brett frekvensregister.

Jag har ingen expertis vad det gäller svindyra lurar, men jag läste väldigt många recensioner om dem innan mitt inköp, och det var inte alls ovanligt att recensenterna tyckte att de slog lurar i 3000-kronorsklassen.

Permalänk

Fast är inte M50 rätt färgade egentligen?

Permalänk
Medlem

De är allmänt uppskattade (och marknadsförda) som studiolurar (monitorlurar), vilket lägger mest vikt på att vara neutrala av alla användningsområden, så vitt jag kan komma på. Jag har än så länge inte läst en enda professionell recension som inte håller med om det. T.ex. HeadRoom (www.headphone.com) har M50 som favorit inom prisklassen.

Det är ju inte alla som letar efter sånt i hörlurar, men jag stormtrivs med dom i alla fall (efter inspelning*).

*Jag, som många andra, trodde först att inspelning bara var placebo-krafs för elitistiska audiofiler, men när jag tog de här lurarna ur kartongen lät de verkligen illa, med massa bas där den inte skulle vara och diskant som verkligen gav mig huvudvärk vad jag än lyssnade på. Jag spelade in dem ca. 20 timmar, och sen dess har de gått från bra till bäst allt eftersom. När jag gick från mina pajade Grado SR80 till de här undrade jag ärligt talat vad jag köpt för skit, för dem lät så otroligt instängda och rent ut sagt kassa, men nu är de långt mycket bättre än Gradosarna nånsin var. På vissa inspelningar får jag ibland ta av mig ena luren för att se till att högtalarna inte råkar vara på för att ljudet känns så "stort", hehe.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sasha:

Det är ett vanligt missförstånd att mycket bas är dåligt. Mycket bas förstör inte ljudet.
Det blir inte sämre.
Det finns bastunga lurar med bra bas, en ren, korrekt och djup bas. En bas som inte låter som de i Beats by Dre eller skullcandys.
AKG har bra lurar med mindre bas. (Men provlyssna innan, ljud är väldigt personligt)

Vilket svammel, du hävdar alltså att man ska ha en överdriven bas och att akg har för lite bas, det är ju rent nonsens, akgs stora lurar är neutrala och korrekta i basnivå och allt annat också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vilket svammel, du hävdar alltså att man ska ha en överdriven bas och att akg har för lite bas, det är ju rent nonsens, akgs stora lurar är neutrala och korrekta i basnivå och allt annat också.

Öh, nej. Jag hävdar att man ska ha basen på en nivå man själv tycker om. Inte vad någon random snubbe som uppenbarligen inte har koll på vad bas egentligen är.

Hörlurar är precis som mat, det finns bra och dålig kvalité på den.
Men det handlar precis lika mycket om personlig smak, vissa vill ha sin mat kryddstark, andra lite svagare.
Sen kan vi ju dra upp carbonaran, den har ju ett originalrecept. En nivå den rätten ska vara.
Men det är sällan det följs eftersom vi här föredrar vårt svenska recept på det. (Som inte ens är en carbonara alls.)

Det jag säger är att kryddstark mat inte är dålig mat, bara för att du inte uppskattar styrkan.
Det finns en hel del som föredrar stark mat före en inte lika starkt kryddad maträtt. Och vice versa.

AKG's lurar är inte fläckfria. Innan du kommer med fanboyuttalanden om något som är HELT personligt så tycker jag att du åtminstonde borde ha vett nog att läsa på och veta vad du snackar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racemouse:

Fast är inte M50 rätt färgade egentligen?

Jo, hyffsat. Och de ska INTE köpas i sverige, går för halva priset från USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin-96:

denon ah-d2000 2998 kr
argon ha1 1300 kr

Värt att tänka på är att dessa Denon-lurar har ett par brister i byggkvalitén.
Jag äger själv ett par, och jag köpte dem väl medveten om bristerna eftersom ljudet är underbart.

Finns ett flertal trådar på Head-fi om det. (Googla d2000 screw problem och d2000 paint chipping)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martin-96:

denon ah-d2000 2998 kr
argon ha1 1300 kr

Har nu varit på hifiklubben och lyssnat på dessa, och det var ärligt talat ingen höjdare.
Kan vara för att dem inte använder förstärkare i butiken eller något.

Men ljudet kändes så klent, var ingen bas överhuvudtaget, och det lät som ett par Koss Porta Pro tycker jag, fast utan basen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BareHipster:

Har nu varit på hifiklubben och lyssnat på dessa, och det var ärligt talat ingen höjdare.

Men ljudet kändes så klent, var ingen bas överhuvudtaget, och det lät som ett par Koss Porta Pro tycker jag, fast utan basen.

Bad du inte att få lyssna med en hörlursförstärkare till ? Om ljudet kändes klent och saknade bas så var det definitivt på grund av avsaknaden av förstärkare. De slutna denon lurarna är allt annat än basfattiga (somliga anser att de har för mycket av det goda (basen).

mvh

Mattias

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera dessa hörlurar:
http://www.thomann.de/se/beyerdynamic_dt770pro.htm

Helt klart de bästa jag lyssnat på. Men är de trasiga (R.I.P min vän) Som många säger så är ljud väldigt individuellt. Men mycket beror på vad man har att gemföra med när amn lyssnar. innan mina DT770 hade jag bara haft lågbudget grejer som inte lät så värst bra. Men när jag tog min jungfru-lyssning på dessa så hörde jag saker som jag inte hört innan. en härlig WoW-kännsla som jag inte glömmer.

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Bazzite Gnome OS

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sasha:

Öh, nej. Jag hävdar att man ska ha basen på en nivå man själv tycker om. Inte vad någon random snubbe som uppenbarligen inte har koll på vad bas egentligen är.

Hörlurar är precis som mat, det finns bra och dålig kvalité på den.
Men det handlar precis lika mycket om personlig smak, vissa vill ha sin mat kryddstark, andra lite svagare.
Sen kan vi ju dra upp carbonaran, den har ju ett originalrecept. En nivå den rätten ska vara.
Men det är sällan det följs eftersom vi här föredrar vårt svenska recept på det. (Som inte ens är en carbonara alls.)

Det jag säger är att kryddstark mat inte är dålig mat, bara för att du inte uppskattar styrkan.
Det finns en hel del som föredrar stark mat före en inte lika starkt kryddad maträtt. Och vice versa.

AKG's lurar är inte fläckfria. Innan du kommer med fanboyuttalanden om något som är HELT personligt så tycker jag att du åtminstonde borde ha vett nog att läsa på och veta vad du snackar om.

Det finns inte så mycket tyckande hos de som jämför med live, basnivån ska vara samma som när musiken spelas, är den annorlunda är det sämre, låter det bättre/behagligare är det även då sämre, återgivning handlar om att återge, inte färga så det alltid låter bra.
Jag har flera lurar och har lyssnat på många, och "akg +700" låter neutrala, jämför man med andra lurar så står de sig väldigt bra/ofta bäst i klassen på de flesta parametrar runt 2-4000kr
Beyer en bra lur om man vill ha slutna lurar men normalt sett låter halvöppna mest korrekt åtminstone i det här prisspannet, men det finns några väldigt bra japanska slutna lurar i höga prisklasser, men nu är den här tråden inte om dyrlurar, dessutom når man kanske 97% av vägen för 4000kr så att lägga ut 50000 mera är inte vettigt ur ett ljudperspektiv, samlar man eller gillar designen så är det ju annat läge. Akg 701 är helt enkelt en otroligt bra och samtidigt prisvärd lur, om man inte har som krav att man måste ha slutna lurar eller behöver ett bra headset istället.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

AKG är bra lurar om man tycker om deras signatur, gör man inte det är dem inte bra. Så enkelt är det.
Man ska gilla vad man hör. Snubben ska lyssna för att njuta. Inte använda som referenslurar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sasha:

AKG är bra lurar om man tycker om deras signatur, gör man inte det är dem inte bra. Så enkelt är det.
Man ska gilla vad man hör. Snubben ska lyssna för att njuta. Inte använda som referenslurar.

Menar du att man inte kan använda AKG-lurar att lyssna för att njuta utan att man bara kan använda dom som referenslurar?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av BareHipster:

Öh, denon basklena?

Denon är kända för att vara tunga i basen. De kräver en någorlunda amp för att drivas bra. Men är hyffsat lättdrivna. Måste verkligen varit en dålig källa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Menar du att man inte kan använda AKG-lurar att lyssna för att njuta utan att man bara kan använda dom som referenslurar?

Tvista inte orden. Jag säger att du inte kan njuta av ljud du inte njuter av, AKG hör inte hemma i det argumentet alls. Det rör alla lurar.

Jag menar att referens inte är ett tecken på bra lurar för en person. (Precis som att en original-carbonara inte behöver smaka bäst.)
Bra lurar är lurar som du tycker om och gillar, du personligen.
Om det sedan är så att du gillar AKG, Denon eller Shure's olika modeller är irrelevant.

Luren är bra om du gillar den. Ljud är så personligt, det går inte att kolla på siffror som på datorkomponenter.

Det jag menade var att TS inte hade som krav att de skulle vara referens.
Det finns alltså inget som säger att han ska ha ett referensljud.
SKA ha.

Det måste han själv se, vad för sorts ljud han gillar och föredrar.

Ofärgade lurar är inte bättre än färgade lurar. Och vice versa.

Permalänk
Avstängd

Finns det något vettigt ställe i skåne där man kan testa lurar som det har snackats om här?

Hifiklubben har ju endast B&W och Denon

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Sasha:

Jo, hyffsat. Och de ska INTE köpas i sverige, går för halva priset från USA.

Mm, men kommer ändå få betala moms + tull, så man sparar ju bara ett par 100 kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racemouse:

Mm, men kommer ändå få betala moms + tull, så man sparar ju bara ett par 100 kronor.

Inget man kommer, mer ett "du kanske kommer"

Jag har aldrig behövt det, av alla mina köp från utlandet. På diverse olika produkter.
Även när jag varit oförsiktigare.

Vill man vara mer säker så handlar man av någon som kan tänka sig markera med gift och lägre värde.
Så är man mer säker. (Men självklart inte helt.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sasha:

Tvista inte orden. Jag säger att du inte kan njuta av ljud du inte njuter av, AKG hör inte hemma i det argumentet alls. Det rör alla lurar.

Jag menar att referens inte är ett tecken på bra lurar för en person. (Precis som att en original-carbonara inte behöver smaka bäst.)
Bra lurar är lurar som du tycker om och gillar, du personligen.
Om det sedan är så att du gillar AKG, Denon eller Shure's olika modeller är irrelevant.

Luren är bra om du gillar den. Ljud är så personligt, det går inte att kolla på siffror som på datorkomponenter.

Det jag menade var att TS inte hade som krav att de skulle vara referens.
Det finns alltså inget som säger att han ska ha ett referensljud.
SKA ha.

Det måste han själv se, vad för sorts ljud han gillar och föredrar.

Ofärgade lurar är inte bättre än färgade lurar. Och vice versa.

Varför väljer du då att nämna bara AKG och inte alla andra företag som tillverkar hörlurar?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Varför väljer du då att nämna bara AKG och inte alla andra företag som tillverkar hörlurar?

För att han snackade om AKG; då använder jag ju AKG som exempel.

Dels eftersom de är en av de största aktörerna med neutrala lurar.

För att förtydliga en sista gång: Jag har INGET emot AKG. Absolut inget.
Men jag tycker INTE att de är bäst, de är inte de ultimata lurarna.
Det finns inget bäst. Inga ultimata lurar.

Det handlar om vad man tycker om. Jag säger inte att han KOMMER tycka sämre om AKG än andra, jag säger inte att kommer tycker bättre om AKG än andra. Det måste han själv bestämma, helt genom provlyssning.

Personligen föredrar jag att ha av båda världarna. För olika tillfällen. Men jag föredrar personligen färgade lurar.